В’язівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Урок з образотворчого мистецтва по темі


Скачати 71.71 Kb.
Назва В’язівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Урок з образотворчого мистецтва по темі
Дата 30.03.2013
Розмір 71.71 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Інформатика > Урок



В’язівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Урок з образотворчого мистецтва по темі :

« Види декоративно-ужиткового мистецтва: килимарство, ткацтво, розпис, лозоплетіння, флористика, різьба по дереву, ковальство, гончарство та ін. Петриківський розпис»

5 клас
Підготувала

вчитель образотворчого мистецтва Гаращенко В.О.


с. В’язівок

2010

Розділ ІІ. Природні форми та образи в образотворчому мистецтві.
Тема: Види декоративно-ужиткового мистецтва. Петриківський розпис.

Мета:

- розширити знання про види декоративно-ужиткового мистецтва;

  • удосконалювати навички й уміння виконання петриківського розпису : окремих елементів і створення нескладних композицій; розвивати окомір, фантазію, образне мислення, учити враховувати основні закони композиції: формат, пропорції, ритм, колір; розвивати дитячу творчість;

  • виховувати любов до народної творчості, дбайливе ставлення до природи.

Обладнання:

матеріали: гуаш, акварель (на вибір), пензлі, папір, альбом;

зоровий ряд: зразки творів традиційних художніх промислів різних народів і регіонів України, таблиця виконання окремих елементів петриківського розпису, зразки нескладних композицій, дитячих робіт минулих років.

Тип уроку: комбінований.

Методи і засоби роботи: евристична бесіда; практична робота на базі засвоєного матеріалу.

Словничок термінів:

Декоративно- ужиткове мистецтво – мистецтво створення ужиткових речей, які мають художню цінність;

декор – сукупність декоративних елементів в архітектурі та декоративному мистецтві;

витинанка – твір декоративного мистецтва, виготовлений із складеного у кілька разів білого або кольорового паперу методом вирізання;

гончарство – твори мистецтва, виготовлені з випаленої глини і прикрашені розписом;

килимарство – виготовлення килимів, гобеленів, паласів з пряжі на спеціальному верстаті або рамі;

ковальство – техніка виготовлення виробів з металу шляхом нагрівання та розм’якшування з подальшим наданням заготовці відповідної форми та фактури;

орнамент – візерунок, побудований на ритмічному чергуванні стилізованих елементів;

ткацтво – ручне або машинне виготовлення тканини на ткацькому верстаті;

розпис – сюжетні і декоративні орнаментовані композиції, виконані фарбами на поверхні стіни, склепіння, стелі чи виробах ужиткового мистецтва.

ПЛАН УРОКУ.

1. Організаційна частина (1-2 хв.)

2. Актуалізація опорних знань(2 хв.)

3. Активізація уваги учнів ( 3 хв.)

4. Подання нового матеріалу ( 15 хв.)

5. Практична діяльність учнів (20 хв.)

6. Аналіз дитячих робіт (1-2 хв.)

7. Підсумок уроку (1-2 хв.)


Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда.

  • Що таке «декоративне»і «ужиткове» мистецтво?

  • Які предмети декоративно–ужиткового мистецтва є у вас удома, у бабусі, у ваших знайомих?

  • Чому ви вважаєте їх творами декоративно–ужиткового мистецтва?


ІІІ. Активізація уваги учнів (оголошення теми та мети уроку)

На уроці ми розширимо знання про декоративно–ужиткове мистецтво, ознайомимося з традиційними промислами інших народів і довідаємося про секрети петриківського розпису.
ІV. Вивчення нового матеріалу

Слово вчителя

Людина за своєю природою – художник. В усе, що її оточує і до чого торкаються її руки, вона намагається внести красу. Стародавні гончарі, ковалі, ткачі, кравці і взагалі ремісники, майстри декоративно-прикладного мистецтва створили справжні шедеври, які ми можемо побачити у художніх музеях.

Найвищим проявом творчості народу є його мистецтво, яке він проніс через століття. В народі не може зберегтися те мистецтво, яке не становить цінності. Народ вибирає, зберігає і несе, шліфуючи протягом багатьох десятиліть тільки найцінніше, найгеніальніше.

Особливістю творчості народного майстра є те, що він свідомо виготовляє не тільки твір мистецтва, а й потрібний предмет, який завдяки його довершеності, пластичній виразності, нерозривному поєднанню прекрасного і корисного сприймається як мистецька річ.

«Основоположниками декоративно–ужиткового мистецтва були гончарі, теслі, різьбярі по дереву і кістці, ковалі та золотоковалі, ткалі і ткачі, зброярі, – загалом, ремісники, люди, чиї артистично зроблені речі, радуючи наше око, наповняють музеї». Це слова великого письменника М. Горького і важко їх спростувати.

Неможливо уявити наш побут без безлічі необхідних предметів: меблів, посуду, тканин, одягу, ваз та квітів. Ті предмети, які не тільки виконують свої практичні функції, але й мають естетичні якості, належать до творів декоративно–ужиткового мистецтва. Декоративно-ужиткове мистецтво дуже різноманітне і містить у собі дуже багато жанрів. Вони визначаються практичним призначенням речі (меблі, посуд), характером виконання (різьблення, розпис), матеріалом, з якого зроблена річ (метал, кістка, кераміка, скло ).

Вишивка- вид декоративно-ужиткового мистецтва, в якому орнаменти та сюжетні зображення виконують способом вишивання. Вишивкою оздоблювали одяг, предмети побуту, інтер∙єрно- обрядові тканини: рушники, наволочки, скатертини, серветки. Вишивка також може бути самостійним твором – декоративне панно, портрет, картина. Вишивка була складовою частиною художньої культури Київської Русі. В 11 ст. сестра Володимира Мономаха Анна організувала в Києві першу вишивальну школу. Довгими зимовими вечорами в українських хатах жінки та дівчата вишивали,готуючи собі майбутнє придане, а також прикрашали свій одяг вишивкою. Українська сучасна вишивка – складне багатогранне явище, розвивається у сфері народного, самодіяльного мистецтва.

Слайди 3,4, 5.

Народні художні промисли збереглися до наших днів. Це предмети оздоблення і прикраси. У кожного народу є свої промисли, обумовлені кліматичними умовами, навколишньою природою, традиціями. Гжель, Опішне, Косово славляться глиняним розписним посудом. Филимонівська, димківська іграшки, зроблені з випаленої глини, являють собою наївні, виконані з гумором фігурки людей, тварин, птахів.

Слайд 6.

У Білорусії, Литві, Латвії, Естонії, Україні, на півночі Росії ткали з льону скатертини, рушники. У високогірному Дагестані знамениті карбувальники, гравери, ковалі здавна роблять з міді і срібла глечики. При цьому у кожного народу виробилася своя технологія, прийоми виконання, своєрідність малюнка і колірного рішення.

Слайди 7, 8, 9, 10.

Ще з давніх–давен людина прикрашала розписом своє житло, знаряддя праці й речі побуту. Оздоблені розписом селянські хати мають вигляд чарівних казкових картин. Поряд з народним живописом на стінах хат у багатьох районах України побутує декоративне малювання на папері. Воно має в побуті те саме призначення – прикрашати помешкання. Декоративний малюнок, виконаний на папері, має своє практичне застосування, чим визначається його композиція і колірне вирішення. Наприклад, орнамент, призначений для обрамлення вікна чи портрета, компонується у вигляді вікна або рушника. До ліжка виконувалось панно на зразок килима, а для сволоків – вузькі орнаментальні смужки.

У творчості народних художників важливу роль відіграє навколишня природа. Тому мотивами народних розписів стають місцева фауна і флора. Різноманітні квіти, листя й кетяги хмелю, грона винограду, ягоди калини художники зображують не натуралістично (як вони виглядають), а узагальнено, декоративно.

Слайди 2, 11, 12, 13.

Деякі регіони України стали визнаними центрами народного розпису. Наприклад, з початку 19 ст. на основі настінного розпису у південних районах України почав створюватись розпис декоративний, який виконують на різних дерев’яних предметах повсякденного вжитку: скриньках, вазах, тарілках, ложках, дощечках.

Найбільшого поширення серед розписів набув петриківський, який , крім окремих композицій на папері, зустрічається в розписі кераміки та декоруванні дерев’яних виробів. Походить цей розпис з с. Петриківки на Дніпропетровщині. Характерною рисою творчості петриківських народних митців було використання в декоративних композиціях рослинних мотивів. Крупні елементи малюнка наносили звичайним пензликом, а дрібні вимальовували саморобним пензликом з котячої шерсті; кетяги калини малювали кінчиком пальця. Фарби розводили молоком, розчином яєчного жовтка чи природного вишневого клею у воді.

У кожному регіоні розпис увібрав багатство фарб і форм, традиції і дух народу. Традиції петриківського розпису передаються з покоління в покоління. Такі відомі майстри, як Ф. Панко, Н. Білокінь, Г. Пата, родина Вакуленко, П.Глущенко створили безліч яскравих зразків декоративного розпису.

Рослинний орнамент є основою композиції, у якій органічно вписуються фантастичні птахи, комахи.
V. Постановка практичної роботи

1. Слово вчителя

Щоб створювати композиції петриківського розпису, необхідно опанувати деякі прийоми нанесення окремих мазків.

Слайд 14, 15, 16, 17, 18.

«Зернятко» - мазок, який накладається найлегшим дотиком більш сильного натиску. Коли мазки «зернятко» покладені по обидва боки від стеблин вістрям у різні боки, зображення нагадує колосок

«Гребінець» - мазок, що починається зі стовщення. Його виконують натиском пензля і завершують тоненьким вусиком, який передають за допомогою легкого дотику кінчика пензля. Покладені поряд такі мазки нагадують гребінець.

Перехідний мазок – накладається одним пензлем, але двома фарбами. При цьому сухим пензлем беруть одну фарбу (наприклад зелену), а потім другу (наприклад жовту). На папері залишається слід від жовтої фарби, яка плавно переходить у зелену.

Відбиток пальця дозволяє створити ягідки.

(Вчитель демонструє власні зразки мазків)
2. Виконання тренувальних вправ

Завдання 1.

Повторіть елементи «гребінця», «зернятка», перехідного мазка, ягідки.

Завдання 2.

Складіть нескладну композицію.

(Звучить запис українських народних пісень)

Самостійна робота.

-ескіз простої стрічкової композиції;

-вибір декоративного мотиву, рапорту;

-вирішення композиції в кольорі.

VІ. Завершення уроку (підведення підсумків уроку)

Фронтальна демонстрація завершених робіт.

УІІ. Домашнє завдання

Зробити запис в зошит розповіді бабусі або дідуся про будь-який виріб декоративно-ужиткового мистецтва, який зберігається у них вдома.

Завдання на наступний урок: принести фарби, пензлі, ножиці, клей.

Схожі:

ВІДДІЛ ОСВІТИ КРАСНОАРМІЙСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА...
Тема. Виражальні можливості ліній. Створення виразного образу графічними засобами на основі творчої уяви. Їжачок-хитрячок
Список носіїв перспективного передового досвіду з образотворчого мистецтва
Чикаленко Раїса Володимирівна – вчитель-методист образотворчого мистецтва Руськополянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів...
Верхняцький навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ...
Схвалено методичною радою Верхняцького навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1-ліцей», протокол №3...
Верхняцький навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ...
Схвалено методичною радою Верхняцького навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1-ліцей», протокол №3...
Урок музичного мистецтва з ігровими елементами в 4 класі Вчитель...
Відділ освіти Зборівської районної державної адміністрації Спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів з поглибленим
УРОК ЕКСКУРСІЯ «WELCOME TO GREAT BRITAIN»
Артемівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №24 з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів
ЗАТВЕРДЖЕНО
«дошкільний навчальний заклад, середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, школа мистецтв»
СТАТУТ
...
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №6 Димитровської міської ради УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
«ВИМОВА І ПРАВОПИС СЛІВ З НЕНАГОЛОШЕНИМИ [ Е ] [ И ] В КОРЕНІ СЛОВА. РОБОТА З ТЕМАТИЧНИМ СЛОВНИКОМ»
Тернопільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №4 До Сяючої Вершини по Кам’янистій Стежині
Урок позакласного читання за збіркою В. Сухомлинського «Казки школи під голубим небом» у 8 класі
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка