Тема. Підсумковий урок з розділу «Лексикологія»


Скачати 78.08 Kb.
НазваТема. Підсумковий урок з розділу «Лексикологія»
Дата07.01.2014
Розмір78.08 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Географія > Урок
Українська мова.5 клас.

Барви рідного слова

Тема. Підсумковий урок з розділу «Лексикологія».

Тренувальні вправи.

Мета. Закріпити знання учнів про лексикологію; вдос­коналювати навички та вміння учнів розпізнавати групи слів за значенням; розвивати мислення, мовлення, увагу, пам'ять; збагачувати словниковий запас слів; виховувати любов до рідного слова.

Обладнання. Підручник, дошка, картки, карта подорожі, тлумачний словник, книги про слова: «Таїна слова» Вихован­ця, «Життя і пригоди знайомих незнайомців» Коваль, «Диво калинове» і «Чари барвінкові» Д. Білоуса.

Тип уроку: урок закріплення вивченого матеріалу, поглиблення знань.

Форма уроку: урок-подорож.

Епіграф до уроку.

Ти постаєш в ясній обнові, як пісня линеш,

рідне слово.

Ти наше диво калинове, кохана

материнська мово!

Д.Білоус.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.

Доброго дня, діти!

Сідайте! Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, в країну чудову,

Що всіх нас навчає й збагачує мову

II. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності.

  • А щоб потрапити в цю чудову країну ми вирушимо в морську подорож на великому лайнері, який має назву «Лексика» Поставимо собі за мету повторити вивчений матеріал з розділу «Лексикологія», поглибити свої знання і переконатися, що ми грамотні і допитливі, що знаємо рідну мову.

  • Епіграфом уроку є записаний на дошці вислів відомого українського поета Д.Білоуса, який створив декілька прекрасних віршованих книг про мову.

III. Перед тим, як вирушити в подорож, проведемо

Розумову розминку.

  • Що таке лексика?

  • Що таке лексикологія?

  • Що таке лексичне значення слова?

  • Які слова називаються багатозначними? Однознач­ними?

- Що ви знаєте про пряме і переносне значення слова?

- чи є у епіграфі нашого уроку слова з переносним значенням?

IV. Естафета «Морський словник».
Допуск на лайнер.

— На картках записані в колонку «морські слова». Ви повинні пояснити лексичне значення кожного слова (ус­но).

(По черзі учні повинні розтлумачити слова).

  1. Моряк (людина, що служить у флоті).

  2. Морський (той, що стосується моря).

  3. Лайнер (велике пасажирське або вантажне судно).

  4. Каюта (невелика окрема кімната на судні, де розміщуються члени команди і пасажири).

  5. Море (велика водойма з гірко-солоною водою).

  6. Капітан (командир корабля)

  7. Круїз (подорож водою)

V. «Загадковий» словник.

— Раз ми так добре знаємо «морські слова», можна
вирушати в круїз. Щоб завести лайнер, слід відгадати загадку:

Тарасик набігавсь,

примчав із двора.

Уже й за уроки

сідати пора.

Ось віршика вивчив,

задачі зробив.

В щоденник як глянув —

тривогу забив.

Гласить неодмінний

шкільний записник:

«Принести до школи

клумачний словник».

Завдання у класі

він сам записав.

А що за словник то —

і досі не взнав.

Прибіг до бабусі, що

прала рушник:

  • А що таке, — каже,
    клумачний словник?
    Сестричка сміється,
    швидка на язик:

  • Сам, — каже. — доклумай,
    Який це словник!


  • Допоможіть Тарасикові. Поясніть, про який словник іде мова?

Загадку відгадали, рушаймо.

VI. Країна Синонімів.

  • Діти, перша країна, в яку ми потрапили має назву Синонімів. Що таке синоніми?

  • Не хотілося б зараз говорити про погане, або поган­кувате писання. Але що поробите. Це синоніми. Доводи­лося вам, напевно, строчити. Тобто писати швидко, поспіхом. Якщо спішиш, кажуть добрі люди, — людей насмішиш. Буває й так.

Черкати — теж не краща справа, мабуть, і гірша. Тож пишеш недбало. А дряпати, шкрябати — то нікудишня пи­санина!

Уявіть собі, що який-небудь недбалець дряпає, шкря­бає. За подібні дії не будемо його хвалити. Адже пишуть тоді нерозбірливо. Ми з вами повинні не строчити, не чер­кати і ні в якому разі не дряпати і не шкрябати. Ми повинні писати.

Отже, до роботи!

В країні Синонімів живуть слова-побратими, тобто ті, які в усьому готові стати за свого названого брата, прий­ти на допомогу, замінити його в потрібну хвилину.

Гра «Аукціон».

На дошці записано по одному слову з синонімічного ряду. Діти називають слова синоніми. (після кожного варіанту вчитель, відзначаючи молоточком, проголошує: «Слово … - раз, …. два, …. три, …. слово прийняте, синонімічний ряд доповнений». Учень, який останнім закінчує синонімічний ряд, оголошується переможцем.

Смуток (журба, печаль, ….)

Сильний (дужий, міцний, ….)

Хуртовина (віхола, завія, ….)

Лагідно (любо, приязно, ….)

VІІ Країна Антонімів.

Повернувши штурвал вліво, капітан побачив у воді незвичайну пляшку, в якій містилася стара книжечка з прислів’ями, а прочитати не може, деякі слова стерлися:

Важко в навчанні, але … в роботі.

Маленька праця краща за … безділля.

М’яко стеле , та … спати.

Що вранці не зробиш, то … не наздоженеш.

На чорній землі … хліб родить.

Які слова пропущені? Як їх можна назвати?

- Отже, ми потрапили в країну Антонімів.

А тепер спробуймо попрацювати в групах. Адже усі розмістилися в окремих каютах.
Робота в групах. Естафета “Хто швидше ?”

Дібрати антоніми до різних значень багатозначного слова (завдання на картках)

1 команда 2 команда 3 команда

сухий одяг - чисті руки - свіжий хліб -

суха погода - чиста совість - свіжий журнал -

сухий хліб - чисте небо - свіжа сорочка -

суха мова - чистий сніг - м’який клімат -

сухе літо - чиста ріка - м’який матрац –

Гра «Скажи без затримки».

Білий (чорний), важкий (легкий), великий (малий), високий (низький), верхній (нижній), голосно (тихо), весело (сумно), сміятися (плакати), хвалити (лаяти), вітатися (прощатися), вставати (сідати), добро (зло), правда (брехня), мир (війна), холод (тепло), чистота (бруд), радість (горе), зустрічати (про­воджати), хворіти (видужувати), день (ніч), товстий (тонкий).

VIII.Країна Омонімів.

— Ми знаємо, що тезками називають людей з однако­вими іменами. Слова, що живуть у цій країні, однакові за звучанням і різні за значенням, також можна назвати тезками. Як називаються такі слова? (Омоніми).

1. Загадки.

  • Який прут не можна переламати? (Ріку)

  • Чи літають ключі? (Журавлині)

  • Якою косою трави не накосиш? (Дівочою)

  • На якій лаві не всидиш ? (На вулканічній)

  • Слово це – старовинна будова

З гостряками мурованих веж.

Щойно зміниш ти наголос слова –

То одразу будову замкнеш. (Замок-замок)

- І прийменник я і нота,

Завжди в мене є робота. (До)

2 Вправа 569 (1).

  • Скласти речення із словами-омонімами: бал, бабка, такса, вити, гриф, ласка, бокс.

  • Записати їх в зошити.

IX. Повернення в порт.

—У кожній країні ви отримали подарунок: завдання на згадку про жителів. Поки пливемо додому, виконаємо завдання слів-тезок, тобто омонімів.

— Намалювати з пам'яті два предмети: перший ряд малює

косу, а другий — ручку.

Вправа «Редактор». Виправити помилки в тексті.(завдання від слів-побратимів, тобто синонімів)

На море та землю спустився тихий вечір. Засвітилися вікна будинків приморського міста. На маленькому острівку засвітився ліхтар маяка. У небі засвітилися зорі, а між ними засвітилися червоні й зелені вогники літака. На всіх кораблях у порту засвітилося електричне світло.

— Записати прислів'я, підкреслити антоніми. (Завдання від «слів з протилежних берегів»), З великої хмари малий дощ іде.

Хвилинка мудрих думок

На дошці записані прислів’я і приказки, у яких пропущено слово , що є антонімом до одного із записаних. Треба дібрати його й записати.

  1. Грудень рік кінчає – зиму …( починає ).

  2. У червні на полі густо, а в коморі … ( пусто ).

  3. Осінь збирає, а весна … ( з’їдає ).

Робота в парах.

— Нас зустрічають слова з переносним значенням. Впізнайте їх і запишіть. (один записує слова з прямим значенням, інший з переносним)

Розпалити сварку — розпалити в печі. Холодна вода — холодна людина, розбиті мрії — розбиті тарілки, спить ліс — спить людина, співає душа — співає дівчина, гострий ніж — гострий язик, теплий день — теп­лий погляд, шепоче хлоп'я — шепоче трава.

Х У порту. Оцінювання знань і вмінь учнів.

Настав час завершити нашу подорож.(Оцінювання знань і вмінь учнів.)Ви сьогодні показали свої прекрасні й глибокі знання, уміння, довели, що добре володієте рідною мовою. Тож хай рідна мова пригорнеться до вас і зміцнить вам творчі крила у майбутньому! І скажу я про це поетичними рядками Л.Забашти.

Пригорнись до мене, слово,

Коли щира ллється мова.

Відвернись від мене, слово,

Коли думка, як полова.

XІ. Підсумок уроку.

  • Що ви розкажете про сьогоднішню подорож вдома?

  • Про які групи слів за значенням пам'ятаєте?

  • Як називається наш лайнер і що це означає?

XII. Творча робота (резерв).
Вправа 554.

— Скласти твір-опис за малюнком.

XIII. Повідомлення домашнього завдання.

- Скласти твір – мініатюру про мову, використавши синоніми.

Ознайомлення з виставкою книг.
— Розповісти про одну з прочитаних книг (Вихованця, Коваль, Білоуса].

,

Схожі:

Тема. Підсумковий урок-гра «Поле чудес» з розділу «Апаратне забезпечення...
Повторити і узагальнити знання учнів з теми «Апаратне забезпечення інформаційних систем»
Урок №54 Тема
Тема. Підсумковий урок з теми «Квадратні рівняння. Формула коренів квадратного рівняння. Теорема Вієта»
Тема: «Підсумковий урок за романом Джонатана Свіфта «Мандри Лемюеля...
Тема: «Підсумковий урок за романом Джонатана Свіфта «Мандри Лемюеля Гуллівера. «Подорож до Ліліпутії»
Урок №86 Тема. Підсумковий урок з алгебри за 7 клас
Мета: перевірити засвоєння передбачених програмою знань і вмінь учнів, набутих під час вивчення алгебри в 7 класі
Урок №63 Тема
Тема. Підсумковий урок з теми «Квадратний тричлен. Розв'язування рівнянь, що зводяться до квадратних рівнянь та їх використання для...
Тема. Підсумковий урок Мета
Обладнання й матеріали: Комп’ютерний клас обладнаний в мережу, програмне забезпечення, роздатковий матеріал
Урок №4 Тема. Розділові знаки між частинами складносурядного речення
Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологізмів, крилатих висловів, що мають будову складних речень
Урок №2 Тема. Складносурядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому
Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологізмів, крилатих висловів, що мають будову складних речень
Урок №62 Тема. Підсумковий урок
Мета: повторити, систематизувати та узагальнити знання учнів щодо змісту означень тригонометричних функцій гострих кутів, три­гонометричних...
Тема. Лексикологія. Лексичне значення слова. Ознайомлення із тлумачним словником
Сьогодні на уроці ми почнемо знайомитися із наукою, що допомагає з’ясовувати значення слів. Ім’я їй «Лексикологія». Допомагатиме...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка