План-конспект уроку Предмет зарубіжна література. Клас 6 (за програмою 12-річної школи. Розділ «Людина і світ».)


Скачати 191.98 Kb.
НазваПлан-конспект уроку Предмет зарубіжна література. Клас 6 (за програмою 12-річної школи. Розділ «Людина і світ».)
Дата19.04.2013
Розмір191.98 Kb.
ТипПлан-конспект
bibl.com.ua > Філософія > План-конспект
План-конспект уроку

Предмет – зарубіжна література.

Клас – 6 (за програмою 12-річної школи . Розділ «Людина і світ».)

Тема : «Розкриття основ духовно осмисленого життя. Проблема персональної відповідальності за вчинок в казці-притчі А. де Сент- Екзюпері «Маленький принц»

Мета: налаштувати на емоційне і інтелектуальне сприйняття казки, виявити сприйняття сенсу алегорій і через них філософського підтексту твору, розвивати творчі здібності, уміння обирати стиль розповіді, формулювати аргументовану точку зору на основі прочитаного, формувати свідоме відношення до життя.

Обладнання: портрет письменника, тексти твору, книги, які він любив: Ф.Кафка, Р.М.Рільке, Ф.Ніцше, Г.Ібсен, «стіл письменника» з предметами-символами (троянда, дитячий телефон, капелюх , сірникові коробки, гральні карти, ляльковий хлопчик, глобус, іграшкова тварина ,ваги , добірка віршів про А. де Сент-Екзюпері, портфоліо учнів, комп’ютери, фонограма А.Моруані «Зоряна симфонія», «Земля в ілюмінаторі» ВІА « Машина часу»

Міжпредметні зв’язки : географія, філософія, астрономія.

Словник духовних явищ : прагматичний


Хід уроку
Найголовнішого очима не

побачиш… А. де Сент-Екзюпері

І. Етап орієнтації

Вступне слово вчителя.

Дорогі діти, сьогодні наша маленька сім’я на певний час стала великою родиною. Привітайте наших гостей та потіште їх плідною роботою на уроці, і щоб, як годиться у великій і дружній родині,

ми всі могли пишатися один одним.

( Звучить мелодія )

«У кожної людини свої зорі…» Ці слова належать романтикові в літературі й сміливцеві в житті, французькому письменнику і військовому льотчику, людині-загадці, яка так відрізнялася від інших і думками своїми, і вчинками, і своїм баченням світу, і своїм відношенням до нього. В очах сучасників його особистість була оточена

своєрідним ореолом, він став героїчною легендою Франції. Письменник Андре Моруа сказав про нього наступне: «Спочатку він був сильним, веселим, відкритим хлопчиною , котрий у 12 років вже винайшов аероплан-ровер і заявляв, що злетить у небо. У сім’ї його називали Король Сонце через біляве волосся навколо голови, товариші називали його Звіздарем, тому що ніс у нього припіднятий до неба, у дійсності ж він вже тоді був Маленьким принцом… завжди радісним та безстрашним. Антуан Жан-Батіст Марі Роже де Сент-Екзюпері, або просто Сент – Екс, як ще називали його друзі.

ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку

Вчитель. Запишіть у зошитах число, тему уроку та по ходу – основні його етапи.

Сьогодні наша остання зустріч ( в рамках навчальних уроків) з цим чудовим письменником та його неперевершеним твором – «Маленьким принцом». Ви маєте нагоду ще раз долучитися до цього незабутнього твору, уточнити незрозумілі вам моменти та сформулювати запитання, відповіді на які ви б хотіли отримати на сьогоднішньому уроці. Свої запитання, будь ласка, запишіть на пелюстках троянд, (розквітлі троянди, а на дошці намальована ваза з бутонами) А в кінці уроку ми з вами перевіримо ваші очікувані результати.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

А поки що давайте ще раз перегорнемо сторінки життя письменника і спробуємо його очима поглянути на світ, в якому він жив . Ви вже знаєте, що Екзюпері все своє життя був мрійником, хотів «дістати зірку з неба», складав вірші, малював, навчався гри на скрипці , захоплювався

технікою та машинами, але разом з цим він мріяв стати садівником, та вирощувати він хотів не просто квіти, а красу та гармонію. (Слайд 1.2, 1.3)

Він дуже шкодував, що немає садівників, які б вирощували та пестили людські душі. Можливо він і став письменником, щоб їх розбудити , пробудити в них добро та красу. Здавалося б все передбачуване. Та раптом – військовий льотчик. Що вплинуло на вибір Екзюпері ? Ви вже достатньо близько познайомилися з цією людиною, і тому вам не важко буде зрозуміти деякі його вчинки. Спробуйте уявити себе на його місці і від його імені продовжити фразу: «Я став льотчиком , тому що …»

Учень. У 13 років я уперше здійснив політ на літакові і у мене з’явилася мрія стати льотчиком. Заради неї я навіть кинув улюблену архітектуру. У 20-30 роки ХХ ст. авіація лише починала розвиватися. На ще недосконалих машинах я оволодів технікою нічних польотів, вчився керувати гідролітаком, прокладав перші повітряні траси, часто, ризикуючи життям, летів на допомогу друзям, адже я завжди відчував відповідальність за людей і перед людьми.

Вчитель. Дійсно, «відповідальність за людей» - це було життєвим кредо письменника. (слайд 1.3)

Антуан де Сент-Екзюпері все своє життя поєднував в собі , здавалося б, «непоєднуване»: серйозна професія, серйозне відношення до життя і… дитячі мрії. Але як могли поєднуватися в душі цієї мужньої людини дорослий і дитина ?

Усе своє життя Екзюпері сумував за країною дитинства і прагнув зберегти дитячу душу.

На «столі письменника» ви бачите речі, які вказують на дитячі захоплення, що в подальшому вплинули на його доросле життя. В комп’ютері, у вашій презентації, вони теж є. Відкрийте презентацію, а хтось із вас нехай обере якусь річ зі «столу письменника» та пояснить, як саме вплинула вона на його життя.

Учень. Сестра Симона згадувала, що з дитинства Екзюпері дуже любив тварин , а згодом із своїх мандрівок став привозити то тюленя, то пуму, то левеня. А в пустелі приручав газелей та лисиць.(Слайд 2.2)

Ось тому в багатьох його творах діють тварини , які вміють говорити, мислити та розуміти людину.

Учень. У 9 років Сент-Екзюпері змайстрував велосипед з крилами і телефон з бляшанок.(слайд 2.3)

А пізніше будуть запатентовані кілька десятків його винаходів. А телефон і велосипед з крилами – це символи постійного пошуку, бажання піднятися вгору на крилах своєї думки і фантазії.

Учень. Ми знаємо, що у Екзюпері було багато родичів, друзів, однак він почувався дуже самотнім. Він шукає справжнє життя - і не знаходить. Перебуваючи в готелі в Парижі, та поглянувши на капелюх та пальто, він відчув себе безпритульно та незатишно. Тож капелюх можна вважати символом самотності і відчуженості.

Учень. А цей символ – іграшковий хлопчик . Його ми поставимо на глобус серед прапорців, які символізують друзів. Дитина , якій належить весь світ і яка не відчуває своєї самотності – заповітна мрія Сент-Екзюпері.

За рік до смерті він узяв до себе в кабіну 12-річного сина свого друга Леона Верта і подарував йому Землю з високого польоту. Так поєдналася його дитяча душа з дитинством щасливого маленького пасажира. Він мріяв, щоб усі були щасливими у Всесвіті.

Учень. Антуан де Сент-Екзюпері називав себе гравцем у найцікавішу гру –долю. Він дуже любив картярські фокуси і показував їх усім своїм знайомим.

Його життя теж було грою – тільки більш небезпечною. П’ять разів він ледве не загинув.(слайд 2.4) Але в 1944 році , коли Сент-Екзюпері брав участь в обороні Франції від фашистів, доля виявилася невблаганною. Лайтнінг Р-38 – найбільш швидкісний літак 2-ї світової війни( на якому дозволялося літати лише до 35 років, а Сент-Екзюпері добився дозволу служити в авіачастині далекої розвідки 2/33, коли йому було 43 роки), 31 липня 1944 року з польоту не повернувся. Пілот Сент-Екзюпері назавжди оселився в небі , яке любив понад усе. Астрономи назвали один із астероїдів його іменем.

Учень.(читає вірш Ю.Друніної «Пілот Сент-Екс, поет Екзюпері»)

Влюбленный в землю,

Он любил и небо,

Да так, что без него

Прожить не мог.

Но этот гений,

Этот полубог,

По мненью многих,

Мудрым вовсе не был.

И то сказать –

Творил бы в тишине,

Своим лишь, кровным

Занимаясь делом…

Пилот Сент-Экс

На грянувшей войне

Был горячо

И леденяще смелым.

Он в небесах

Остался навсегда…

Гори в угрюмом космосе,

Гори,

Безумная и мудрая звезда –

Пилот Сент-Экс,

Поэт Экзюпери!

Вчитель. Так само, як назавжди залишився у небі пілот Сент-Екс, назад у небо полинув і герой його казки-притчі Маленький принц , який прилітав на землю, щоб змусити нас замислитися над життям , стати добрішими, милосерднішими , навчити людей сприймати світ серцем. Але як навчити людину бачити серцем ? Чи повинен сучасний герой бути прагматичним ? Зверніть увагу на тлумачення цього слова.(На дошці запис . Прагматизм – напрямок у філософії, який заперечує необхідність пізнання об’єктивних законів дійсності і визнає істиною лише те, що дає лише корисні результати )

А чи в ціні зараз добро, милосердя, любов, дружба? В чому сенс життя ? Ці питання хвилюють людство, незважаючи на те, що ми живемо з вами вже у третьому тисячолітті. Як впливає цивілізація на людину? Ось положення теореми на ймення життя, яку намагаються довести письменники та разом з ними і ми з вами. Питання життєвих цінностей , справжніх і фальшивих, духовних і химерних і намагався розв’язати Екзюпері у своїй казці-притчі за допомогою протиставлення «дорослих» і « дітей», але зовсім не за віковими ознаками, адже пілот – доросла людина, але він зберіг у собі дитячу душу. Просто для дорослих важливі зовсім інші цінності : багатство, влада, честолюбство, а «дитяча» душа прагне іншого – взаєморозуміння , чистоти у стосунках, радості кожного дня, краси. Можливо тому почуття дитини можна вважати духовним барометром світу. А журба дитини – ознака того, що сучасність , та навіть і майбутнє в небезпеці, адже дитина бачить більше серцем, ніж очима . Що ж видно Маленькому принцові такого, чого не бачать дорослі ?

Погляньте на записи на дошці.

«Тільки діти знають, що шукають».

«Добре бачить тільки серце. Найголовнішого очам не видно».

«Але очі не бачать. Треба шукати серцем».

Звідки ці вислови і як ви їх розумієте?

Учень. Ці вислови з казки-притчі А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц» і не можна не погодитися зі словами, головного героя, що дивний народ ці дорослі. Адже дрібниці здаються їм важливими, а головного вони не бачать. Замість того, щоб прикрашати свій дім, обробляти свій сад, свою планету, вони ведуть війни, сушать голову цифрами, втішаються мізерним, забуваючи про те, що всі вони теж спочатку були дітьми. І протистоять діти дорослим , дійсно, не віком, а відношенням до життя , в якому немає фальші та бездуховності.

Учень. Тому не обов’язково, більше того, не треба дивитися очима – лише серцем. Тільки воно не дасть схибити, підкаже єдино правильне рішення. Шукати серцем - означає прагнути пізнати істину, сенс буття через моральні принципи. А для цього треба бути чистим душею, як дитина. Бачення дитини – природніше, людяніше, отже правильніше , ніж у дорослих. На жаль, дорослі часто втрачають цю чистоту, забувають, що всі вони родом з дитинства.

Вчитель. Щоб ці фрази (записані на дошці) стали думками, Маленький принц пройшов довгий і нелегкий шлях, мандруючи у Всесвіті з планети на планету. Ми також зараз разом з вами повторимо цю подорож. Для цього я пропоную кожному обрати зірку і таким чином створити свою зоряну систему , зайнявши місце в нашій уявній Галактиці.(створюються групи, обираючи зірки за кольором)

На комп’ютерах відкрийте схему «Зоряної подорожі Маленького принца».(слайд 2.7) Кожна група із новостворених Галактик має записати та зачитати ключові фрази, які характеризують тих, з ким зустрівся Маленький принц на планетах під час своєї подорожі та звернути увагу на життєві уроки Маленького принца, які він виніс з кожної подорожі. Я гадаю, що це зробити вам буде не дуже складно, адже одним із ваших домашніх завдань було охарактеризувати жителів планет, на яких побував Маленький принц.(слайд 2.8)

Учень з 1 –ї Галактики. Маленький принц вирушив зі свого астероїда Б-612 до найближчої до нього планети, на якій жив Король. Ключова фраза, яка характеризує короля – «Необмежена влада, властолюбство та безглуздість». Урок, який виніс Маленький принц від зустрічі з королем – це те, що влада має бути розумною. З кожного треба питати тільки те, що він може дати. Судити себе набагато важче , ніж інших.

Учень. На другій планеті мешкав Честолюбець. Основна риса його характеру – марнославство, пихатість, байдужість до оточуючих, егоїзм. Такі люди вважають, що всі ними захоплюються, але в житті егоїста немає радості.

Учень з 2-ї Галактики . Познайомившись з Пияком, Маленький принц зрозумів, що порок ( хвороблива пристрасть до пияцтва) не з найкращої сторони характеризує жителя цієї планети, який виправдовує свою поведінку словами: «П’ю, щоб забути, що мені соромно».

Учень. Бізнесмен – нікчема, що прагне перетворити красу Всесвіту у власність. Ключова фраза, що його характеризує – непотрібність, адже від нього нікому немає ніякої користі.

Учень з 3-ї Галактики. Лише познайомившись з Ліхтарником, основними рисами характеру якого є обов’язковість, уміння працювати, освітлюючи людям шлях, Маленький принц вигукнув: «Це по-справжньому корисно, тому що красиво».

Учень. А географ , житель останньої планети, - надто поважна особа, яка ніколи не виходить з кабінету, мовляв, їй ніколи тинятися, і про все знає лише з переказів. Але це обмежена людина, і йому байдужа його планета.

Вчитель. Тож як ви бачите, подорожуючи, Маленький принц зіткнувся з багатьма рисами людей і зрозумів , що шлях до істини нелегкий, доводиться бачити багато негативного, проходити через різні випробування. А якби вам випала нагода здійснити подорож по цих планетах, на якій з них ви нізащо не хотіли б опинитися, і з яким кольором у вас асоціюється ця планета ? (розфарбуйте планети на комп ’ютері) (слайд 2.7)

(Відповіді учнів)

Учень Я не хотів б опинитися на планеті Короля, тому що для нього немає нічого важливішого за владу, гроші, збагачення, до якого він ішов би, незважаючи ні на що , і ні на кого. Ця планета у мене асоціюється з жовтим кольором – кольором золота.

Учень. Планета Честолюбця теж не надто приваблива, адже там мешкає егоїст, якому буде байдуже до всього, в т.ч. і до мене. Цю планету я б розфарбував у сірий , безрадісний колір.

Учень. Де вже я точно не хотів би опинитися, то це на планеті Пияка. Адже ця хвороблива пристрасть витіснить усі добрі починання і може призвести до більш важких наслідків, ніж деградація його як людини. Цю планету я розфарбував би у синьо-червоний колір.

Учень. Планета бізнесмена , здавалося б на перший погляд, і непогана, але ця людина вболіває не за Всесвіт, а лише за себе, і цим вона близька з егоїстом. Людина, яка все намагається загарбати собі – страшна. Ця планета у мене асоціюється з зеленим кольором.

Учень. Планета Ліхтарника – єдина планета, на якій, здавалося б, можна було оселитися, але вона замала для двох, та і якщо подумати, то людина, яка так сліпо виконує безглузді накази , навіть не замислюючись, а просто тому, що це – наказ – не могла б стати моїм другом. А планету я б розфарбував у жовтогарячий колір, колір сонця.

Учень. Не хотів би я опинитися і на планеті Географа, адже жити поряд з людиною, якій байдужа його планета – теж далеко не райдужна перспектива. І нічого доброго з такої дружби не вийде. А для цієї планети я б обрав колір землі та води – коричневий та блакитний.

Вчитель. Як і для вас, жодна з планет не виявилася привабливою і для Маленького принца. Чому?

Учень.(Тому що він так і не знайшов собі друга , про якого так мріяв).

Вчитель. Вірно, і тому він вирушає на 7-му планету – Землю.

Учень. (Звучить музика «Небо і Земля ». Глобус Землі, накритий накидкою, підсвічується 3-ма ліхтариками.)

Принц ( знімає накидку). Яка ж вона гарна, ця планета!

Учень-географ. Так, ця прекрасна планета Земля входить до Сонячної системи. Вона третя за відстанню від Сонця і віддалена від нього десь на 150 млн. км. Як і інші планети Сонячної системи, вона рухається навколо Сонця еліптичною орбітою. Як небесне тіло, Земля має масу (5974 * 10 21 кг )? Вік планети - 4,6 млрд. років. Температура Землі біля ядра становить 3500 градусів за Цельсієм. На Землі 6 материків. Але перше, що привернуло б увагу прибульців з космосу – це краса голубої планети – її синього кольору серед інших – коричневого, зеленого, на полюсах – білого кольору.

Маленький принц. Яка ж вона велична ця Земля!

Вчитель. Дійсно, саме на таку планету прилетів Маленький принц і першим , з ким він зустрівся на цій планеті, був…( Змій). Ще вивчаючи міфи, ви дізналися про те, що змій здійснює як об’єднання, так і роз’єднання неба і землі, тобто його роль подвійна: він одночасно і добрий, і злий, хитрий. А який наш Змій ?

Учень. Змій передбачає Маленькому принцу його долю – отже він мудрий, але і спокушає його, як Диявол.

Вчитель. Ще один персонаж , з яким познайомився наш герой на планеті Земля – це( Лис).Що символізує лис в народних казках, і як це співвідноситься з нашим Лисом?

Учень. Взагалі-то лис символізує хитрість, винахідливість. Але в нашому випадку Лис – це мудрість, адже він навчив Маленького принца співчувати, за когось відповідати, турбуватися.

(« Пізнати можна тільки те, що приручили. А в людей немає часу щось пізнавати. Вони думають, що все продається, але ж людської доброти, тепла, дружби не можна купити. І якщо ти хочеш мати друга – приручи його. «Ти назавжди береш на себе відповідальність за того , кого приручив». – зачитують з підручника .)

Вчитель. Після відкриття цієї істини Маленький принц згадав свою троянду (показую троянду), яку він залишив на астероїді, і серце його стислося

від ніжності , адже це була його троянда , яка росла на його планеті, і про яку він ніжно піклувався. А ми найбільше любимо те , у що вклали свою душу. Погляньте на цю троянду.( слайд 2.1) Що вона символізує ? Якщо ви не можете дати відповідь одразу – не спішіть, а уважно погляньте на неї. І перший епітет , який ви доберете до неї буде… «красива»

Учень. Троянда символізує красу, жіночність. На створення цього образу вплинули стосунки Екзюпері з його дружиною Консуело.

Вчитель. А ще троянда горда , примхлива. І хоч саме вона вперше познайомила Маленького принца з егоїзмом, він назавжди залишився вірним їй. Ця риса часто характеризує світ дітей. А кому б ви віддали перевагу : серйозній людині чи тому, хто в душі залишається дитиною ?

Учень. Мабуть тому, в кому живе дитина, адже з ним мені було б легше порозумітися.

Вчитель. А чи є така людина у казці, і хто вона ?

Учень. Льотчик, який внаслідок аварії опинився в безлюдній пустелі.

Вчитель. А ви не замислювалися, чому автор обрав саме пустелю ?

Учень. Пустеля – це великий необжитий простір і там , мабуть, було легше посадити літак.

Вчитель. Так, можливо. Але ще письменник хотів звернути увагу на те, що може бути пустеля і в душі людини - це неможливість щось почути і бути почутим. Це відстань, яка віддаляє одне від одного. Тож зовсім не дивно , що і льотчик , і Маленький принц обоє опинились в одній пустелі. Адже пустеля – символ духовної пустоти суспільства, спустошення людських душ. Та цей дорослий не такий, як інші. Він не посилається на зайнятість , а відгукується на прохання не знайомому йому прибульця. Чуйний, добрий льотчик відчуває відповідальність за свого маленького знайомого. Та на жаль, він самотній серед людей. Чому? Що ж відрізняє його від інших людей ?

Учень. Справа в тому , що всі навколо нього дуже серйозні та практичні, а він , на відміну від них, не розучився мріяти та фантазувати. Ось саме тому він такий самотній – як в пустелі.

Вчитель. Використовуючи прийом співвідношення двох сюжетних ліній – Маленького принца та льотчика, письменник доводить, що якщо людина по-справжньому добра, то в душі вона все ж залишається дитиною, зберігає в собі кращі якості : любов, вірність, чуйність, довіру до світу, відсутність страху перед невідомим. А Маленький принц уособлює чистоту людської душі. Маленький принц і пілот пройшли довгий шлях не тільки через пустелю, а передусім шлях через свої сумніви й протиріччя, поступово відкриваючи для себе сенс буття. Тож не дивно, що коли Маленький принц пішов , не залишивши навіть слідів на піску, льотчик відчув горе. Отже казка-притча закінчується на невеселій ноті, та чи сповнена вона відчаю та безнадії ?

Учень. Ні, адже вона допомогла пізнати, як важливо мати справжніх друзів, ми навчилися співпереживати , замислюватися над своїми діями.

Вчитель. І тоді те, що шукають люди , можна знайти в одній-єдиній троянді , в ковтку води. І тоді засміються зорі. А зорі сміються лише тоді , коли людина знаходить щастя. Що ж означає бути щасливим?

Перед вами думки видатних людей про щастя. Яке з висловлювань більше відповідає вашому розумінню щастя ?

«Щасливий той, хто зробив щасливим найбільшу кількість людей»

Л.Бетховен

«Якби щастя полягало в тілесних задоволеннях, то ми б назвали щасливими биків, коли вони знаходять горох для їжі»

Геракліт

«Обов’язковою умовою для щастя є праця: по-перше, улюблена і вільна праця, по-друге, праця тілесна, яка дає апетит і міцний, заспокійливий сон»

Л.М.Толстой
Учень. Визначаючи поняття щастя , я б обрав висловлювання Бетховена, тому що, дійсно, немає більшого щастя, як принести задоволення комусь ( а разом з тим і собі). А якщо така людина не одна, то тим більше. Ти стільки разів станеш щасливим, скільком людям сам подарував щастя.

Учень. Я теж згоден з цими аргументами , але мені здаються правильними і слова Толстого, хоча правда, більше у першій його частині. Адже немає більшого щастя , ніж займатися улюбленою справою.

Вчитель. Дійсно, коли людина щось робить із задоволенням, це не може не приносити щастя. Для мене це відчуття того, що моя праця не виявилася марною, і ви від знайомства з твором отримали не тільки задоволення, а й винесли певні життєві уроки. Наскільки добре ви зрозуміли казку –притчу, допоможуть зрозуміти тести. Зверніться до ваших комп’ютерів і відкрийте тестову оболонку(тести). Робота з тестами для вас не новина, тож вперед – час пішов .

Ваші знання комп’ютер оцінив , виставивши вам непогані бали , а ось який бал отримаю я , відповідь на це запитання ми отримаємо, повернувшись до нашого «очікуваного результату». Зачитайте запитання, на яке ви хотіли отримати відповідь на сьогоднішньому уроці, і якщо ви задоволені відповіддю – поставте свою розквітлу троянду у нашу вазу.

Діти (зачитують свої очікувані результати і прикріплюють розквітлі троянди на бутони ).

1. Кому адресована казка-притча- дітям чи дорослим? (Дорослим і дітям . Дітям, бо це казка , і тут діють казкові персонажі, а дорослим, бо саме вони створюють проблеми, що існують на світі, але вони ще й відповідають за дітей, яких треба виховувати.)

2. Чим відрізняються діти та дорослі? (Діти і дорослі різняться не віком, а своїм ставленням до життя та різними цілями )

  1. Що означає «шукати серцем» ( Це означає прагнути пізнати істину і сенс буття не прагматично, а через моральні принципи)

4. Чому Маленький принц вирушив у подорож ? ( Він був самотній

і мріяв знайти собі друга)

5. Чи знайшов Маленький принц те, що шукав? ( Я гадаю, що

знайшов, і хоч ця дружба виявилася недовгою, уроки, які

виніс Маленький принц дуже важливі)

6. Що символізує Зоряна подорож Маленького принца? ( Подорож

Маленького принца – це постійний пошук, шлях до пізнання світу,

шлях до істини)

7. Про що дізнався Маленький принц під час мандрівки?( Він

зіткнувся з різними рисами людей)

8. Образи мешканців планет реальні чи символічні? (Це образи-

символи, що є втіленням проявів різних людських вад )

9. Чому Маленький принц після тривалої подорожі прилетів на

Землю? ( Тому що ця казка не про космічні, а про земні

проблеми)

10.Чому після подорожі Маленький принц ще більше полюбив

свою троянду? (Бо це була його троянда, а ми найбільше любимо те, у що вклали свою душу)

11. Що означають слова Лиса «Ти завжди відповідаєш за того, кого

приручив»? ( Якщо ти дозволив кому-небудь увійти в свій

«мікросвіт», то ти мусиш відповідати за цю людину)

12. Які повчальні моменти містить казка-притча? ( Письменник

прагнув переконати людей, що головне – їхні душі, що треба

любити життя, людей – і ти будеш щасливий)

Вчитель. Як бачите, у нас з вами розцвів чудовий букет. Отже я, як і ви, маю бути задоволена вашими очікуваними результатами.

Золотоволосий Маленький принц гине, та наше серце підказує, що він живе у кожному як світлий промінчик душі. Це внутрішнє «Я» особистості. Піднести це приховане і змусити людину пильно подивитися на світ, зробити його кращим - такий завуальований зміст казки. Звертаючись у творі до Людини, автор вказує на те, що людина має багато високих моральних якостей , таких як, наприклад,(кладуться на шальки терезів )

  • Прагнення бути корисним

(Далі продовжують учні )

  • Вміння по-справжньому дружити

  • Щиросердність

  • Розуміння того, що ми у відповідальності за тих, кого приручили…

Та поряд в людині присутні і негативні риси, такі як

- Втрата віри у чарівне

(Відповіді учнів):

- Здатність до брехні, нещирість

- П’янство

- Хворобливе честолюбство.

Вчитель. Продовжувати перелік позитивних і негативних рис можна ще, але тільки від вас залежатиме, на яку з шальок терезів ви покладете чергову чесноту. Я ж бажаю вам зробити правильний вибір: дружити по-справжньому чи з користю, жити по-справжньому чи існувати тільки наполовину, стати в майбутньому повноцінною Людиною, чи бути просто живою істотою. Думайте! А я від щирого серця бажаю вам, щоб у майбутньому, бодай у сні, до вас прийшов Маленький принц і сказав: «Ні, ви не були дивними людьми!» А це означатиме , що ваше життя – достойне. Достойними виявилися і ваші сьогоднішні оцінки. Я дякую вам за плідну роботу , яку ви здійснили, вивчаючи «уроки Маленького принца» , і крім оцінок, виставлених вам комп’ютером, хочу додати ще й свої.

(Оцінювання) Мушу сказати , що працювати з вами над «Маленьким принцом» було особливо приємно , тому що саме тут якнайповніше розкрилися ваші таланти : це і створення презентації ( Назар, Яна та Сергій , безперечно, отримують по 12 балів), крім того ці ж учні отримують ще по 12 балів за свої порт фоліо та власний вірш, по 11 балів отримують Люда, Вітя , Ігор , Саша, Альона , Інна, Аліна та Ліля.

А ще я з радістю зрозуміла, що пророцтво Екзюпері здійснилося - мої діти вміють «бачити серцем», адже саме воно продиктувало Яні ці рядки.

Учениця (читає власний вірш ) «Прочитала я казку»

Прочитавши в дитинстві чимало казок,

Полюбивши із них вже чимало,

Прочитала я казку далеких зірок

Красиву і дуже цікаву.

Про Маленького Принца в цій казці читаю –

Прибув він до нас із далеких планет.

Подорож ця, дивовижна без краю,

Полонила багато дитячих сердець.

Тож хай кожен читає і мріє про те ,

Як прекрасно літати в сузір’ях,

І вона не залишить байдужим тебе –

Історія Маленького Принца.

Вчитель. Залишаючи нашу уявну планету під назвою «Медведівська школа», ми хотіли б подарувати вам «Зоряну згадку» на слова О. Надворної та музику М. Румунова.

Є на світі чимало книжок,

Що наповнюють душу по вінця.

Та з усіх оберу я стежок
Ту, що йде до «Маленького принца»

Казка ця облетіла весь світ.

У ній мудрості чисте озерце.

Шле вам зоряний принц заповіт:

«Вчіться, люди, «бачити серцем»!
«Маленький принц» - тебе всі знають,

Ти – помислів добрих суцвіття,

І справедливо тебе вважають

Книгою тисячоліття!
Я стою о вечірній порі

І вдивляюся в зоряне небо,

Де літав колись Екзюпері

І з польотів вертався до тебе.

Консуело моя чарівна!..

Ти троянди казкова розгадка.

І усмішка твоя неземна

Залишилася на згадку.

Учень. А ви знаєте, мрія пілота здійснилася . Маленький принц не загинув . І хоч особисто ми з ним ще не зустрілися ( хоча як справжні мрійники ми не залишаємо цієї надії), та звістку про себе він подав. Ось ці троянди, символ краси та гармонії, до якої так прагнув як Маленький принц , так і його автор, він передав вам на згадку про себе та свого геніального автора.

Вчитель. І нехай невтаємничені люди скажуть, що вони всі однакові. Не вірте. Вони – лише Ваші. Ви відповідаєте за свою троянду, і Ваша троянда – єдина у світі.

А поки наші дорогі гості будуть турбуватися про свою троянду, ми з вами потурбуємося про домашнє завдання, яке ви оберете для себе самі, виходячи з рівня складності.

1. Дати відповідь на запитання : «Чи дійсно людина повинна відповідати за того, кого приручила?»

2. Придумати власний логічний фінал казки.

3. Написати листа Маленькому принцу.

4. Скласти власну казку-притчу.

Я ще раз дякую вам за урок, всього найкращого вам, до побачення.


Джерела інформації


  1. Советский энциклопедический словарь. М. «Советская энциклопедия» 1989.

  2. О.М. Бокотей Уроки позакласного читання (А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц». Зарубіжна література в навчальних закладах К.2001 .

  3. Н.О.Висоцька Зарубіжна література. Підручник для 8 класу. К. «Бліц» 2004.

  4. Ж.В. Клименко Зарубіжна література . Підручник для 6 класу. К. «Навчальна книга» 2006.

  5. Л.Чередник «Ті, що завжди попереду». Зарубіжна література в навчальних закладах К. 2000.

  6. Н.Ф. Нестерук «Добре бачить тільки серце». Зарубіжна література в навчальних закладах К. 2001.

  7. Л.И. Сарана «Ты отвечаешь за все». Зарубіжна література в навчальних закладах К. 2000.

  8. Р.Б. Шутько. Зарубіжна література. Матеріали до уроків 7 клас. Харків. «Торсінг».2000.

Схожі:

ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів Зарубіжна література
Зарубіжна література” – навчальний предмет, об’єктом вивчення в якому є кращі твори й головні етапи розвитку світового літературного...
Про вивчення історії у 2009/2010 навчальному році
У 2009/10 н р учні 5 – 9 класів навчатимуться за програмою 12-річної школи “Історія України. Всесвітня історія. 5 – 12 класи” (Київ,...
Про вивчення історії у 2010/2011 навчальному році
У 2010/11 навчальному році учні 5 – 9 класів навчатимуться за програмою 12-річної школи “Історія України. Всесвітня історія. 5 –...
11-й (12-й) клас Людина в сучасному світі
Курс за вибором „Людина в сучасному світі” для учнів 11 класу є предметом, який міг би слугувати заключним у інтегрованому курсі...
Предмет: українське читання Клас: 4 Розділ
Обладнання: портрет І. Кульської; виставка книжок письменниці; запис на дошці теми уроку, слів для словникової роботи; грамоти для...
План-конспект уроку Тема: “ Масиви у формулах ”
Методичне забезпечення: ПК із встановленою програмою Excel, ілюстративний матеріал (плакати або презентації ЕНМК)
План-конспект уроку Тема: Узагальнення з тем
Методичне забезпечення: ПК із встановленою програмою «1С: Бухгалтерия», ілюстративний матеріал (плакати або презентації ЕНМК)
План-конспект уроку Тема: Облік банківських операцій
Методичне забезпечення: ПК із встановленою програмою «1С: Бухгалтерия», ілюстративний матеріал (плакати або презентації ЕНМК)
План-конспект уроку Тема: Облік основних засобів
Методичне забезпечення: ПК із встановленою програмою «1С: Бухгалтерия», ілюстративний матеріал (плакати або презентації ЕНМК)
План-конспект уроку Тема: Поняття конфігурації
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка