З досвіду роботи практичного психолога


Скачати 102.7 Kb.
Назва З досвіду роботи практичного психолога
Дата 30.11.2013
Розмір 102.7 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Біологія > Документи
З досвіду роботи практичного психолога.
Формування алкогольної залежності у молоді України –серйозна проблема, з якою нам доводиться стикатись щодня. У транспорті та на відпочинку, на вулиці та біля власного будинку…Зустріти підлітка з пляшкою пива (або й міцнішого напою) вже давно не дивина. Відомо, що за рівнем підліткового алкоголізму Україна займає перше місце у Європі. Ми розуміємо усю небезпеку та сумнівність слави у цій першості.

Педагоги України у своїй виховній роботі кожен рік обов’язково виділяють відповідний час для профілактики поширення підліткової алкогольної залежності. Починаючи з молодших класів, діти долучаються до участі у різних заходах, що пропагують здоровий спосіб життя. Чому ж тоді підліток у своєму колі не відмовляється скуштувати спиртне, випити з пляшки, що «гуляє колом», долучитись до спільної частки «дорослого життя»? Це може бути зумовлено спадковістю, яку отримала дитина ще до свого народження, алкоголізацією сім’ї та/або родини, спотворенням власних ціннісних орієнтирів, індивідуальними проблемами –внутрішніми конфліктами або конфліктами даної особистості з оточуючими, розв’язати які сам підліток не може, та може (і намагається) втекти від них у алкоголь, та інших проблемах. Пропоную докладніше зупинитись на кількох з них.

По-перше, це завідомий програш принципу «роби так, як я кажу, а не так, як я роблю». Більшість сучасних підлітків з раннього дитинства бачать, як вживають алкоголь їх близькі та рідні люди. велике благо для дитини, якщо це відбувається у сім’ї не часто, у відповідній святковій атмосфері, якщо вживання алкоголю—компонент, а не самоціль свята. Коли ж у сім’ї спиртне, п’яні батьки та члени родини—майже щоденна справа, як вчителю пояснити дитині, що вживати алкоголь—погано? З рештою «ребенок учится тому, что видит он в своем дому». Підсвідомо дитина завжди буде вважати, що не може бути поганим те, що постійно роблять її батьки. І між вчителем та рідними батьками все одно буде схилятись до виправдання сім’ї, відкидання (чи ухиляння) категоричності висновків вчителя: «Питии—погано, алкоголь—зло». Що може зробити педагог? Звичайно, змінити дорослих людей тільки за власним бажанням ми не можемо. Але полегшити умови життя дитини ми повинні. Для того і існують різні форми роботи з батьківською аудиторією, та відповідні служби, які займаються проблемами важких сімей.

По-друге, це формалізм, з яким часом ставляться до висвітлення даної проблеми окремі педагоги. Саме тому, що вона є постійною складовою виховного плану роботи, вчитель може дещо зверхньо поставитись до неї. Бо ж «вже скільки про це говорено—переговорено...». Дійсно, тема далеко не нова. Але це не позбавляє її актуальності. До того ж, говорит из дітьми про алкоголь та алкоголізм можна теж по-різному. Якщо ти стоїш біля дошки і монотонно «розмовляєш сам із собою», а діти, послухавши тебе пару хвилин «перемикаються» на свої думки або й справи—великого результату від виконаної роботи не чекай. Для сучасного педагога мало просто оперувати фактами або показати дітям відеофільм. На мою думку, треба перш за все залучити дітей до дієвого спілкування, оживити процес діалогу з дітьми, додавши до нього елемент гри—і рівень засвоєння інформації аудиторією суттєво збільшиться. Одночасно діти, які отримуватимуть теорію та статистику з запропонованої теми у цікавій формі від своїх однолітків, підсвідомо сприйматимуть її менш критично і набагато жвавіше, ніж будь вона подана просто вчителем. Тоді навіть така нудна (з точки зору проблемної дитини) справа, як чергова виховна година, мине немарно, збагатить дитину новими знаннями, які не забудуться одразу, тільки-но учень закриє за собою двері свого класу. Дітей, що виконують головні ролі у виставі, вчитель може обрати з тих, хто є найвразливішими щодо схильності до вживання алкоголю. Юні ж актори, які вивчатимуть свої ролі, напевно не забудуть знання, якими оволоділи самі, та ділитимуться ними з іншими.


Сценарій театралізованої профілактичної

загально інформативної бесіди виховного

змісту

Пристрасть, що важливіша за життя.
Діючі особи:

  1. Оповідач;

  2. Печінка, Підшлункова залоза, Шлунок, Нирка №1, Нирка №2—у шапочках з картону з накріпленими назвами—іменами внутрішніх органів (шапочки можна замінити бейджиками з аналогічними надписами);

  3. Алкогольний цироз, Алкогольний гастрит, Ентероколіт –у білих лікарських халатах та у шапочках з назвами—іменами ( аналогічно з дійовими особами п.2).

На столі ставлять пляшку з надписом, до половини налитий стакан,

тарілку з хлібом та огірком. Під час проведення бесіди всі дійові особи у своїх виступах використовують анатомічну мапу та указку, зазначаючи розташування внутрішніх органів у тілі людини.

Обладнання:

папка Оповідача, у якій є його доповідь та шматок чорної тканини 60x50 см.;стіл; указка; велика пляшка з прозорою рідиною та надписом «АЛКОГОЛЬ»; гранчастий стакан з прозорою рідиною; тарілка; шматок хліба та солоний огірок; анатомічна мапа тіла людини з малюнками її внутрішніх органів.
Оповідач:

Вже безліч разів медики та психологи світу обговорювали питання боротьби з таким ганебним явищем, як алкоголізм. Порушення у психіці та поведінці п’яниць та алкоголіків в наші часи вивчені ретельно. Хвороби внутрішніх органів—особливо на початковій стадії зловживання спиртним теж активно вивчаються спеціалістами усього розвинутого світу.

Встановлено, що ураження всіх внутрішніх органів людського організму виникають вже на ранніх стадіях вживання людиною алкоголю. Але попервах ці недуги можуть бути прихованими і від близьких, і навіть від самого хворого. Та з розвитком захоплення людини «зеленооким змієм пияцтва» такі хвороби, як гепатит, панкреатит, гастрит, та інші, виникають та дають про себе знати все частіше, і протікають у все більш тяжкій формі, часом переходячи у невиліковну.

За свідченням лікарів, п’яниці та алкоголіки хворіють на 20-30% більше за інших, до того ж їх захворюваність у двічі частіше пов’язана з втратою працездатності. Та й життя у цих людей, порівняно з непитущими, коротше на 15-20 років. Так, алкоголь дійсно вбиває людину, «виїдаючи» її з середини.

Кожен лікар підтвердить, що без деяких органів людина може жити: втрата кінцівок, селезінки, нирки, більшої частини, або й усього шлунку можлива для людини за крайньої необхідності. Але печінку неможливо ампутувати повністю, трансплантувати увесь орган до тіла хворого від донорського не зможе сьогодні жоден геніальний хірург. Навіть фрагмент донорської печінки потребує для свого приживлення частини здорового органу у людини, яку рятують. Без печінки вижити неможливо. Але п’яниці та алкоголікине сприймають серйозно те, що кожна рюмка алкоголю або келих пива (ще й на загально екологічному фоні нашого сьогодення) –це жорстокий удар по печінці.

Печінка:

Токсичне ураження печінки розвивається при отруєнні людини різними хімічними речовинами (хлороформ, чотири хлористий углерод, фосфор, спирт, грибна отрута, тощо). Жодна психічно здорова людина не додумається їсти отруйні гриби—поганки, або ковтати ртуть. Чому ж людина ковтає алкоголь?

На кожній із стадій мого хронічного отруєння етанолом (винним спиртом) порушуються усі функції цього органу. Розвиваються хворобливі явища, що нагадують за ознаками страшну недугу –цукровий діабет. Змінюється склад крові, знижується її здатність згурджуватись, підвищується проникненість стінок дрібних судин. Це призводить до крововиливів під оболонками головного мозку навіть у молоді у разі зловживання алкоголем у великій кількості. Наслідки цього –параліч різного ступеню важкості, іноді—смерть людини. Крім того, значно порушується антитоксична функція печінки —вона більше не може виконувати свою головну охоронну функцію надійного бар’єру, що запобігає розповсюдженню та накопиченню різних сильнодіючих отруйних речовин у організмі.

Алкогольний цироз:

У 1819р. лікар Лаеннек зробив перший опис виявленого ним у пацієнта алкогольного цирозу. Померлий від печінкової недостатності солдат багато років зловживав спиртними напоями. Під час розтину лікар виявив дуже зменшену у розмірі, щільну, бугристу печінку жовтувато-червоного кольору. Лаеннек пов’язав це ураження з алкоголізацією організму пацієнта.

Слово «цироз» – давньогрецьке, у перекладі означає «рудий». Дійсно, саме такого неприродного кольору стає орган через затримку у ньому жовчі. Часом при цьому печінка різко зменшується у розмірах, часом вона навпаки—збільшується. Необхідно пам’ятати, що до моєї появи у організмі людини призводить не тільки зловживання міцними спиртними напоями, але й захоплення вином та навіть пивом.

Підшлункова залоза:

Важливу роль відіграє у організмі людини підшлункова залоза. Виробляючи та виділяючи у кров два гормони (глюкагон та інсулін), я виконую головну роль у регулюванні процесу обміну речовин в організмі на молекулярному рівні. За допомогою цих гормонів я керую процесом створення та надходження у кров глюкози, не дозволяючи цьому процесу відхилятись у той чи інший бік. Також я керую процесом розщеплення в тонкому кишківнику людини білків, жирів та вуглеводів до таких поєднань, які можуть бути засвоєні організмом. При зловживання алкоголем залоза збільшується, в ній поступово розвивається некроз (відмирання) тканин. Важливий негативний вплив спирту на центральну нервову систему—регулятор усіх процесів, що відбуваються у організмі. Через те, що я анатомічно та функціонально дуже пов’язана з печінкою, дванадцятипалою кишкою, шлунком, запалення , що виникло під впливом вживання алкоголю в одному з цих відділів травної системи, легко перекидається і на мене. У людини розвивається страшна хвороба –цукровий діабет, який не тільки призводить до невиправних наслідків для людини (неможливість вести нормальний стиль життя, постійна загроза смерті, втрата кінцівок), але й стає причиною передчасної смерті людини, та може бути генетично успадкована дитиною хворого п’яниці.

Шлунок:

Якщо в інші органи алкоголь потрапляє через кров вже в дуже розведеному вигляді, то до мене спиртні напої потрапляють практично у тій самій концентрації, яка означена на винній чи горілчаній пляшці. Тому безпосередня «опікаюча» та отруюючи дія етанола на шлунок виявляється дуже чітко. В мені етанол залишається досить надовго. І наслідки «хімічного опіку» та отруєння проявляються тут дуже активно. Головний прояв цього—алкогольний гастрит. Ця хвороба особливо часто зустрічається у алкоголіків, які надають перевагу міцним спиртним напоям: горілці, коньяку, віскі, рому, тим більш—самогону.

Алкогольний гастрит:

Мене діагностують практично у всіх активних алкоголіків (до 95%). Загострення хронічного алкогольного гастриту призводить до виразкової хвороби шлунку чи дванадцятипалої кишки. Усі такі хвороби потребують періодичних оглядів та нагляду лікарів у зв’язку з тим, що вони –найвразливіші для розвитку раку шлунку.

Ентероколіт:

Алкогольний гастрит може протікати як окрема хвороба шлунку. Але найчастіше він комбінується з ентероколітом—порушенням діяльності тонкого і товстого кишківника. Пияцтво порушує нормальну кишкову флору. Під впливом алкоголю миролюбні бактерії, які живуть у кишківнику (кишкова паличка, ентерокок та ін.) раптом стають агресивними по відношенню до хазяїна-носія, перетворюються на ворожу для організму флору, викликають ентероколіт та інші інфекційні хвороби відділів травної системи людини. Моя поява в організмі призводить до тяжких ускладнень—ожиріння печінки, інфекційних хвороб жовчних шляхів, різних набряків. Якщо серйозно хвора людина не отримає належного лікування і продовжує пиячити, то може загинути.

Нирка №1 та Нирка №2:

Нирка №1:

— Головне завдання нирок—підтримка стабільності у внутрішньому середовищі організму. Ми приймаємо участь у регуляції водно-електролітного балансу, підтримці кислотно-лужного стану, виділенні азотистих шлаків і інших життєво важливих процесах.

Нирка №2:

— За добу з сечею нирки виводять 50-75 грамів щільних речовин. Всього у сечі знайдено 150 хімічних інгредієнтів—як органічних (35-50 грамів), так і неорганічних (15-25 грамів) речовин. Таким чином, ми рятуємо організм від отруєння речовинами—тими, що потрапили до нього із зовнішнього середовища, і тими, що утворились у самому організмі.

Нирка №1:

  • Гостра, а тим більше хронічна інтоксикація алкоголем порушує усі функції нирок. Алкоголізм не тільки погіршує перебіг вже існуючих запалювальних процесів у системі сечовиділення, але і викликає хронічні захворювання нирок (нефрит, пієліт, утворення каменів у нирках, тощо).

Нирка №2:

  • Наш організм на 60-70% складається з рідини (дві третини вміщується у клітинах, третина –у міжклітинному просторі). Зловживання алкоголем призводить до переходу частини води з клітин до міжклітинного простору, що і дає набряки, які дуже характерні для алкоголіків (як зовнішні, так і внутрішніх органів). У випадку запущеного алкоголізму у хворих виникає склероз ниркових судин (до25% у алкоголіків віком 40-50 років), крововиливи у нирку, свіжі інфаркти нирок, некроз (відмирання) ниркових тканин.

Оповідач:

  • У зв’язку із тим, що було сказано про патологічні зміни у печінці підшлунковій залозі, шлунку, кишківнику та нирках п’яниць та алкоголіків, стає зрозумілим, чому люди, що зловживають спиртними напоями, скорочують собі життя мінімум на 15-20 років, або і зовсім поступово позбавляють себе від нього.

Оповідач хліб з тарілки перекладає (з верху) на стакан з прозорою рідиною, розгортає чорну тканину і накриває нею весь реквізит, який лежить на столі.

Після проведення бесіди доцільно перейти до обговорення почутої інформації, виділення основних моментів, важливих для аудиторії, підведення загальних підсумків, тощо.

Одночасно до уваги колег пропоную розроблену мною анкету, що допоможе виявити у різновікових групах дітей тих, що є вразливими для розвитку алкогольної залежності, або вже вживають алкоголь і знаходяться на різних етапах особистої алкоголізації. Анкета призначена для вікової категорії 16 років, може проводитись як анонімно (виявляючи наявність та чисельність у даному класі групи ризику, потреби у посиленій роботі з даною групою), так і поіменно (якщо рівень довіри до дорослого у даній групі дозволяє очікувати від дітей відвертих відповідей).

Анкета

  1. Стать _____________________ Ф,І,П-б_________________________

  2. Вік _______________________ Клас __________________________

  3. Моє ставлення до алкоголю:

  1. негативне;

  2. нейтральне;

  3. позитивне.

  1. Дорослі та медики щодо шкоди впливу алкоголю на людину:

  1. повністю праві;

  2. дещо перебільшують;

  3. повністю не праві.

  1. На мою думку у моїй сім’ї алкоголь:

  1. практично не вживають;

  2. вживають помірно;

  3. вживають постійно.

  1. Мої друзі вживають алкоголь:

  1. не вживають;

  2. вживають, але не часто;

  3. вживають досить часто;

  4. вживають постійно.

7. Якщо мені запропонують алкоголь:

1) я відмовлюсь;

2) я можливо погоджусь;

3) я погоджусь обов’язково.

8. Вперше мені запропонували вжити алкоголь:

1) ще не пропонували;

2) пропонували друзі;

3) пропонували батьки або родичі.

9. Вперше мені запропонували вжити алкоголь:

1) під час свята;

2) у будній день «просто так»;

3) на дискотеці, вечірці, пікніку, тощо.

10.У моїй сім’ї алкоголь частіше вживають:

  1. тільки батько;

  2. тільки мати;

  3. обоє батьків нарівно;

  4. мої батьки та члени родини, і досить часто.

11. На мою думку, алкоголь у житті людини:

1) додає проблем та збитків;

2) не додає проблем та збитків;

3) допомагає людині покращити життя.

12. Коли я стану дорослим, то:

1) не буду вживати алкоголь;

2) можливо, буду вживати;

3) буду вживати обов’язково.

З групою, сукупний результат відповідей якої виявиться вищим середнього, або високим по схильності до вживання алкоголю, треба проводити додаткову посилену як групову, так і індивідуальну роботу та весь комплекс заходів по попередженню та боротьбі з формуванням підліткової алкогольної залежності.

Схожі:

З досвіду роботи практичного психолога
У транспорті та на відпочинку, на вулиці та біля власного будинку…Зустріти підлітка з пляшкою пива (або й міцнішого напою) вже давно...
Психологічна експертиза, як необхідна умова діяльності практичного психолога
Психологічна експертиза – один з найскладніших напрямків діяльності практичного психолога
Психологічна експертиза, як необхідна умова діяльності практичного психолога
Психологічна експертиза – один з найскладніших напрямків діяльності практичного психолога
Нормативи витрат часу на основні види роботи практичного психолога
Підготовка до проведення тренінгів, ділових ігор тощо з учнями (дітьми), батьками, педпрацівниками
Організація взаємодії вихователя та практичного психолога щодо забезпечення...
Романовська Д. Д., завідувач науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи ІППОЧО
Т. Б. Артеменко
Але, як правило, це «подвійна прописка» разом з виховними годинами. Кожен навчальний заклад вирішує це питання на свій розсуд. Так...
Перспективний план роботи практичного психолога Ольшаницької ЗОШ І-ІІІ ступенів
Колегії МОН України та Президії АПН України 22. 11. 2001 року визначено, що особистісно-орієнтована система шкільної освіти вимагає...
ПОСАДОВА ІНСТРУКЦІЯ практичного психолога
Практичний психолог призначається на посаду і звільняється з неї начальником районного відділу освіти за поданням директора школи...
Центральна районна бібліотека Методично-бібліографічний відділ З...
Бібліотека – моя доля: з досвіду роботи / Долинська ЦРБ, метод бібліогр від.; уклад. З. В. Тарантюк, Н. П. Кушнірчук, відп за вип....
Соціально психологічний супровід навчання і розвитку молоді з особливими...
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка