Психологічна експертиза, як необхідна умова діяльності практичного психолога


Скачати 81.26 Kb.
Назва Психологічна експертиза, як необхідна умова діяльності практичного психолога
Дата 21.02.2016
Розмір 81.26 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
О.В. Ілащук, методист-психолог

НМЦ практичної психології і

соціальної роботи ІППОЧО

Психологічна експертиза, як необхідна умова діяльності практичного психолога

Психологічна експертиза – один з найскладніших напрямків діяльності практичного психолога.

Мета проведення експертизи полягає у визначенні відповідності діагностичних методик, психокорекційних та розвивальних, реабілітаційних технік, соціологічних і соціально-психологічних опитувальників, що застосовуються в навчальних закладах міста, визначеним вимогам.

Досягнення мети передбачає реалізацію наступних завдань:

  • організація багаторівневої структури здійснення експертизи психологічного та соціологічного інструментарію, що використовується у навчальних закладах;

  • визначення діагностичного мінімуму, що забезпечить ефективний психологічний супровід навчально-виховного процесу в закладах освіти;

  • вилучення із професійної діяльності працівників психологічної служби закладів освіти некоректного психологічного та соціологічного інструментарію.

Очікувані результати проведення експертизи

Очікуваними результатами проведення експертизи психологічного та соціологічного інструментарію, що використовується у навчальних закладах області, є:

  1. Створення обласного (районного/міського) банку діагностичного та психологічного інструментарію (Сайт ІППОЧО та ДОНМС)

Використання практичними психологами та соціальними педагогами закладів освіти області якісного інструментарію, що відповідає визначеним вимогам. З метою підвищення ефективності діяльності працівників психологічної служби навчальних закладів області підготовлено наказ ДОНМС від 23.05.2013 № 526 «Про удосконалення системи психолого-педагогічного діагностування дітей з девіантною поведінкою системи освіти Чернівецької області у 2013/2014 н.р.». При здійсненні якісного аналізу психодіагностичного інструментарію закладів освіти обласного підпорядкування визначено домінуючу спрямованість методик у рейтинговому порядку: 28% (16 методик) методик, які спрямовані на виявлення дітей «групи ризику», схильності до неадекватної поведінки, рівня вихованості; 21 % (12 методик) – інструментарій, спрямований на виявлення схильності до фізичної агресії, непрямої агресії, дратівливості, негативізму, уразливості, підозрілості, вербальної агресії, тривожності та інших психічних станів; 15% (8 методик) – інструментарій, спрямований на вивчення характерологічних особливостей поведінки (акцентуації характеру, тип темпераменту, рівень самооцінки) та психічних процесів; 10% (5 методик) використовується з метою діагностики труднощів адаптації дитини в навчальному закладі; 15% (8 методик) – інструментарій, спрямований на вивчення міжособистісних стосунків; 5 % (2 методики) – стосунків школяра із вчителями, однолітками, батьками; 5% (2 методики) – професійні нахили, здібності; 5% (2 методики) – застосовують інструментарій щодо вивчення потреб, мотивації. Варто зазначити, що при організації психолого-педагогічного супроводу учнів з девіантною поведінкою, працівники психологічної служби закладів інтернатного типу включили до діагностичного комплексу методики (вивчення акцентуації характеру за С.І. Подмазіним, вивчення рівня агресивності за Басса-Дарки, визначення міжособистісних стосунків школяра за Рене Жилем, дослідження міжособистісних взаємин дітей у сім’ї «Казки Дюса (Десперт)» та вивченні особистісних якостей, характеристик учня за допомогою тесту «Неіснуча тварина») рекомендовані науково-методичним центром практичної психології і соціальної роботи. Разом з тим, існує потреба у поновленні інструментарію щодо вивчення професійних інтересів учнів та їх зайнятості в гуртках, секціях, психологічного клімату сім’ї, а також інструментарію щодо визначення особистісно-зорієнованої взаємодії педагогів з дітьми.

Спрямованість корекційно-розвивального та відновлювального впливу виглядає наступним чином: 50 % (11 програм) банку програм, складають технології, які спрямовані на зниження рівня агресивності, тривожності, корекції важковиховуваності, емоційних станів; 25% (6 програм) технологій – на розвиток адаптивних механізмів та 25% (6 програм) – на розвиток навичок здорового способу життя. Разом з тим, працівники психологічної служби не застосовують у роботі з девіантними та деліквентними дітьми корекційно-відновлювальний інструментарій з розвитку самопізнання, пошуку адекватної самореалізації, формування життєво важливих цінностей, навичок здійснювати життєвий вибір.

Тобто, існує потреба у підготовці та застосуванні коорекційно-відновлювального інструментарію з розвитку самопізнання, пошуку адекватної самореалізації, формування життєво-важливих цінностей, навичок здійснювати життєвий вибір.

  1. Зростання довіри громадськості до психологічної служби закладів освіти.

Згідно наказу МОН України № 330 від 20.04.2001р. «Про затвердження Положення про експертизу психологічного і соціологічного інструментарію, що застосовується в навчальних закладах Міністерства освіти і науки України» у Чернівецькій області створена незалежна обласна Експертна комісія науково-методичного центру практичної психології та соціальної роботи ІППОЧО. Основне її завдання здійснення експертизи діагностичних методик, психокорекційних, психотерапевтичних та реабілітаційних технік і технологій, які застосовуються в системі освіти педагогічними працівниками. Але крім цього можливі:

  • експертиза і надання дозволу на проведення соціологічних та соціально-психологічних досліджень, результати яких будуть поширюватись на район (місто) або декілька районів області;

  • рецензування психологічних, психолого-педагогічних новацій, які проводяться у масштабах району (міста) або декількох районів області;

  • рецензування навчально-методичних матеріалів соціально-психологічного змісту, розрахованих на усіх учасників навчально-виховного процесу, які поширюються на район (місто) або декілька районів області;

  • розгляд конфліктних випадків на підставі документів, поданих районними (міськими) центрами практичної психології і соціальної роботи (методистами), навчальними закладами, організаціями, фізичними особами.

За даними обласного науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи, починаючи з 2011-2013 навчального року (за три роки), було проведено 6 засідань обласної експертної комісії. В результаті чого, обласною Експертною комісією здійснено експертизу 385 найменувань психологічного інструментарію: 260 методик, тестів, анкет; 109 корекційних програм, тренінгових програм та 16 просвітницько-профілактичних відео-роликів. Найактивнішими щодо подачі інструментарію на розгляд обласної Експертної комісії виявилися працівнки психологічної служби ПТНЗ – 52 матеріали та практичні психологи ДНЗ – 50 матеріалів. Активність подачі психодіагностичного та психокорекційного інсрументарію працівниками психологічної служби до розгляду Експертної комісії в розрізі районів/міст у рейтинговому порядку:

  • м.Чернівці - 107 матеріалів

  • Герцаївський - 35 матеріали

  • Хотинський -22 матеріалів

  • Заставнівський - 20 матеріалів

  • Сторожинецький -18 матеріалів

  • Глибоцький - 17 матеріалів

  • Кельменецький - 6 матеріалів

  • Вижницький район - 5-ть матеріалів

  • Позашкільні навчальні заклади обласного підпорядкування - 5 матеріалів

  • Кіцманський район - 5 матеріалів

Таким чином, працівникам психологічної служби потрібно впорядкувати соціальний-психологічний інструментарій та за потреби подати його на подальше засідання Експертної комісії.

Є випадки, коли поданий інструментарій не затверджується через невідповідність до вимог Положення про затвердження психологічного інструментарію. За даними обласної експертної комісії за три роки було відхилено на доопрацювання 21 поданий матеріал, з яких 5 методик та одну програму відхилено взагалі до використання.

Працівниками науково-методичного центру практичної психології та соціальної роботи здійснено детальний аналіз експертних матеріалів, поданих працівниками психологічної служби області, який дозволив визначити домінуючі сфери дослідження у рейтинговому порядку: дослідження особливостей адаптації дітей 1-х, 5-х, 10 кл., дослідження особливостей пізнавальної сфери школяра, виявлення схильності до агресії, тривожності, дослідження професійних здібностей й нахилів старшокласників, дослідження особливостей особистісної сфери, емоційної сфери школяра, дослідження міжособистісних стосунків серед дітей, педагогів та батьків, дослідження особливостей навчально-виховного процесу,соціологічні дослідження.

Про терміни та етапи подачі матеріалів на експертизу щорічно працівниками обласного центру готується наказ. Як правило засідання обласної експертної комісії проводиться двічі на рік: жовтень, лютий,

Експертиза здійснюється компетентними й незалежними спеціалістами (експертами), саме відповідальному рішенню експертів надається вирішальне значення. В склад обласної Експертної комісії входять 13 фахівців експертів. Це провідні викладачі ЧНУ ім.Ю.Федьковича, тренер-консультант, експерт проектних заходів Чернівецького обласного ГМО «Сучасник», методисти НМЦППСР міського управління освіти, провідні методисти РМК, що відповідають за психологічну службу та практичні психологи педагогічного коледжу ЧНУ ім. Ю.Федьковича та професійного-технічного закладу ВПУ №3.

Інша не менш важлива роль експертизи в сфері освіти, пов’язана із необхідністю компетентно оцінити підручники та посібники, наукові дослідження, стандарти освіти, якість освітніх послуг у ракурсі конкретного закладу. В цій ситуації доцільно було б розглянути психолого-педагогічну експертизу як специфічну дослідницьку технологію, що має на меті оцінити та комплексно проаналізувати якісний стан об’єкта, кінцевий результат педагогічної діяльності. Педагогічні працівники нашої області цього річ брали участь у проведенні І етапу Всеукраїнського конкурсу рукописів підручників для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, який проходив в м.Києві за підтримки МОНУ та ІІТЗО. Членами предметної експертної комісії з української мови були практичний психолог ЗОШ І-ІІІ ст.№3 м.Чернівців Твардовська О.І та Бобик С.М., практичний психолог загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Клішківці Хотинського району.

Хочу зазначити, що до послуг психологічної експертизи тепер вдаються управлінці, юристи, педагоги, медики та ін. Так і працівники науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи допомагають Департаменту освіти Чернівецької ОДА у вирішенні складних ситуацій, які виникають у шкільному середовищі. В результаті, за останні три роки нами було надано 45 професійних консультацій та підготовлено відповідні експертні психологічні висновки. Тільки за останній 2012/2013 навчальний рік працівники-експерти НМЦППСР надавали допомогу у 25-ти складних випадках. Найчастіше всього методистами-психологами вивчалася думка педагогічного колективу щодо ефективності діяльності адміністрації закладу школи через небажання співпрацювати обох сторін, а також надання освітніх послуг вчителями, вивчення стану психологічного клімату педагогічних та учнівських колективів.

У сучасному суспільстві психолог дедалі частіше постає як експерт з питань оптимального залучення людських ресурсів до виробництва, управління, навчання та інших видів діяльності. З іншої сторони, психологічна експертиза ставить підвищені вимоги як до особистісних, моральних якостей психолога, так і до рівня його професійної компетентності. Тому, на перспективу розвитку явища експертизи в системі освіти, хотілося би щоб усіх працівників психологічної служби керівники закладів залучали до вирішення конфліктних чи інших специфічних ситуацій. Кожного працівника психологічної служби хотілося б бачити спеціалістом, фахівцем-експертом, особою, яка користується довірою, має авторитет і може дійти до правильного висновку, дати об’єктивну оцінку тощо.

Схожі:

Психологічна експертиза, як необхідна умова діяльності практичного психолога
Психологічна експертиза – один з найскладніших напрямків діяльності практичного психолога
Теми індивідуальних курсових робіт для слухачів курсів з соціальної педагогіки
Особистісна стратегія діяльності як необхідна умова успішної професійної діяльності
ДВНЗ «Криворізький національний університет», м. Кривий Ріг, Україна
ОРГАНІЗАЦІЙНА КУЛЬТУРА БІБЛІОТЕКИ ВИЩОГО ПЕДАГОГІЧНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ЯК НЕОБХІДНА УМОВА ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1-4 класи загальноосвітніх навчальних закладів Пояснювальна записка
Здоров'я — найперша необхідна умова успішного розвитку кожної людини, її навчання, праці, добробуту, створення сім'ї і виховання...
Соціально психологічний супровід навчання і розвитку молоді з особливими...
...
Унікальна навчальна програма «Управління міжнародними бізнес-проектами»
Проектний менеджмент є ключовою управлінською дисципліною, що забезпечує ефективне досягнення конкретних бізнес-цілей в умовах економічних...
Нормативи витрат часу на основні види роботи практичного психолога
Підготовка до проведення тренінгів, ділових ігор тощо з учнями (дітьми), батьками, педпрацівниками
ПОСАДОВА ІНСТРУКЦІЯ практичного психолога
Практичний психолог призначається на посаду і звільняється з неї начальником районного відділу освіти за поданням директора школи...
«ЛІНГВІСТИЧНА ЕКСПЕРТИЗА» ОДНІЄЇ ІНІЦІАТИВНОЇ ЛІНГВІСТИЧНОЇ ЕКСПЕРТИЗИ
У доповіді йдеться про доречність вживання терміна «лінгвістична експертиза» (ЛЕ) та правил її здійснення з огляду на сучасну теорію...
Законодавчо-правове регулювання біржової діяльності
Формування ринку сільськогосподарської продукції як умова діяльності аграрних бірж
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка