Організація взаємодії вихователя та практичного психолога щодо забезпечення успішної адаптації дітей раннього віку до умов дошкільної освіти


Скачати 97.39 Kb.
Назва Організація взаємодії вихователя та практичного психолога щодо забезпечення успішної адаптації дітей раннього віку до умов дошкільної освіти
Дата 13.09.2013
Розмір 97.39 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
Організація взаємодії вихователя та практичного психолога щодо забезпечення успішної адаптації дітей раннього віку до умов дошкільної освіти
Романовська Д.Д., завідувач науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи ІППОЧО
Проблема формування, збереження, зміцнення і відновлення здоров’я дітей була, є і завжди буде одною з головних у сучасній дошкільній освіті. Конституція України (ст. 49), Закон України «Про дошкільну освіту» окреслюють обов’язки держави щодо піклування про збереження та зміцнення здоров’я дітей дошкільного віку, забезпечення їх не лише фізичного, а й психічного розвитку.

Кожен освітній заклад, виходячи з своїх потреб та специфіки, вкладає свою ціннісну ідею в модель діяльності психологічної служби. Головна ідеологія діяльності психологічної служби у дошкільній установі – це супровід  дитини по її життєвому шляху. Це рух разом з нею, поруч із нею, іноді – трохи попереду, якщо треба пояснити можливі шляхи.  Педагогічні працівники не можуть змінити внутрішній світ дитини без її власної волі, власного бажання, але можуть взаємодіяти, пропонуючи різні шляхи вирішення тих або інших завдань чи проблем, можуть організовувати співробітництво, спрямоване на самопізнання та самовдосконалення.

Враховуючи специфіку діяльності практичного психолога і соціального педагога в умовах ДНЗ, згідно рекомендацій УНМЦППСР на 2012/2013 н.р. є очевидним, що основний акцент у щоденній діяльності працівника психологічної служби доцільно зробити на роботі з батьками. Спеціалістам служби необхідно навчити батьків співвідносити новоутворення дитячого віку з віковими і психологічними нормами, розпізнавати емоційні прояви у дитини, відпрацювати стилі реагування на такі прояви і поведінку, сформувати у батьків відповідальне ставлення до виконання батьківських обов’язків тощо.

Зазначимо, що згідно Положення про психологічну службу діяльність практичного психолога в системі освіти здійснюється у співпраці з усіма учасниками навчально-виховного процесу. Професійна взаємодія психолога з вихователем (вчителем) ДНЗ – важлива складова цієї діяльності, оскільки від неї залежить результат успішної адаптації дітей до умов дошкільної освіти, готовність до навчання в школі та ефективність навчально-виховного процесу в цілому. Вона має базуватися на взаємозбагаченні необхідними знаннями і вміннями. В процесі взаємодії психолог допомагає вихователю пізнавати й враховувати індивідуальні особистісні характеристики дітей, зокрема: 1) типологічні (особливості темпераменту); 2) інтелектуальні; 3) характеріологічні (зокрема, виявлені акцентуації характеру дитини, тип темпераменту); 4) мотиваційні (провідні мотиви, потреби); 5) комунікативні (особливості поведінки в колективі тощо). Працівники НМЦППСР приділяють увагу проведенню професійної психологічної діагностики учнів в результаті якої психолог має здійснювати прогностичну оцінку індивідуального розвитку дитини за необхідності розробляти план дій психолого-педагогічного впливу та окремо доступні та зрозумілі рекомендації вихователям щодо ефективної взаємодії з даною дитиною.

Діяльність психолога має торкатися декількох аспектів: складання батьками карти індивідуально-психічного розвитку дитини; раннє виявлення та попередження розвитку пограничних станів; виявлення дітей «групи ризику»; виявлення та облік дітей, потребуючих соціально-психологічної підтримки (синдрому дефіциту уваги чи гіперактивності); контроль за адаптацією дітей, виявлення порушень емоційного стану, поведінки та формування груп для корекції. За допомогою психолога вводиться психолого-педагогічний моніторинг, якій враховує особливості розвитку дітей, аналізує його індивідуальні результати, забезпечує психопрофілактичні та психокорекційні програми підтримки загального розвитку, психічного здоров’я дітей.

Орієнтовна програма діяльності практичного психолога ДНЗ:

  • Профілактика дезадаптації

  • Контроль за адаптацією новоприбулих дітей

  • Психологічний супровід дітей раннього віку

  • Профілактика загострення кризи 3 – х років

  • Психологічний супровід дітей «групи ризику» всіх вікових категорій

  • Діагностика та розвиток особової, емоційно-вольової, пізнавальної та комунікативної сфер

  • Психологічна підготовка дітей до школи

Отже, щоб забезпечити комфортні умови для легкої адаптації новоприбулих дітей в ДНЗ, працівникам установ в першу чергу потрібно врахувати групу факторів, які впливають на процес адаптації, а саме:

  • Біологічні фактори: токсикози й захво­рювання матері під час вагітності, ускладнення при пологах і захворювання дитини в перші З місяці життя, часті захворювання до вступу в дитячий садок.

  • Соціальні фактори: умови життя дитини в родині, дотримання режиму дня, вміння гра­тися з іграшками. Важке звикання дитини до умов ДНЗ також спричиня­ють емоційний клімат у родині, конфлікти між батьками, стиль виховання в родині, ставлення батьків до дитячого садка, негативні відгуки про вихователів і ДНЗ. Бувають ситуації, коли вихователі групи не готові допомагати дітям і їхнім батькам.

  • Вікові особливості дитини: найважче адаптуються діти у, віці від 1 до 2 років. Після 2 років значно легше пристосовуватися до нових умов життя. Діти вже можуть трохи говорити, розуміють мову дорослого, в них є досвід спілкування з дорос­лими, певні навички самообслуговування.

  • Індивідуальні особливості дитини: тип нервової системи, тип темпераменту, стиль емоційного реагування на введення дорос­лими заборон, норм і правил.

  • Стан здоров'я й рівень розвитку: добре розвинута дитина легше переносить труднощі адаптації. Ослаблені діти частіше хворіють, важ­че переживають розлуку з близькими.

  • Батьківська опіка: помірне почуття за­лежності від батьків, стабільний позитивний контакт із матір'ю, сила прихильності до неї; наявність навичок слухняності. Іноді батьки ставляться до періоду адаптації недостатньо серйозно, як до чогось очевидного, і негативні ситуації схильні приписувати поганій роботі вихователів.

  • Сформованість навичок спілкування з однолітками й дорослими: бажання в дитини спілкуватися тільки з близькими родичами, очікування їхньої уваги й ніжності чи потреба спілкуватися не тільки з близькими, але й з іншими дорослими та дітьми для одержання пізнавальної інформації й активної самостійної діяльності.

  • Сформованість умінь і навичок са­мообслуговування: вміння самостійно їсти, одягатися, роздягатися, повідомляти про свої фізіологічні потреби. Сформованість цих на­вичок забезпечує дитині самостійність і певну незалежність від дорослих.

Тому, тема співпраці практичного психолога з вихователями (батьками) у період адапта­ції дитини до дитячого садка залишається акту­альною. Якщо практичний психолог, разом зі співробітниками дитячого садка об'єднують свої зусилля і за­безпечують дітям емоційний комфорт, цікаве та змістовне життя в дитячому садку - це стає запорукою оптимального перебігу адапта­ції дітей раннього віку до дитячого садка. По-перше, практичний психолог у цей період має до­помоги будувати взаємини між дітьми, батька­ми та співробітниками дитячого садка. Важли­во, щоб між ними склалися такі стосунки, які створювали б відчуття емоційного комфорту, впевненості, взаємоповаги, взаємодопомоги, здатності вирішувати проблеми в міру їх появи. По-друге, психолог має проводити психолого-педагогічні семінари щодо особистісного зростання вихователів та завідуючих навчальних закладів, проводити індивідуальні психолого-педагогічні консультації, спільно планувати та проведити заняття із дітьми. Зробити це можна в процесі системи психоло­гічного супроводу всіх учасників процесу адаптації, який складається з наступних видів діяльності практичного психолога.

Просвітницько – профілакична робота

Профілактика - це одне з основних напрямків діяльності, що дозволяє попередити виникнення тих чи інших проблем. Особливість профілактики процесу адаптації полягає в опосередкованості впливу на дитину через просвітницьку роботу з батьками та вихователями. Форми здійснення:

  • Участь, виступи на батьківських зборах. Практичному психологу варто розповісти , надати конкретні рекомендації, які допоможуть їхнім дітям якомога легше адаптуватися до нових умов дитячого садка.

  • психологічне консультування батьків і вихователів з тем: «Вперше до дитсадка», «Адаптація – це серйоз­но», «Психологічні особливості розвитку дітей 2—3 років», «Як допомогти дитині в період адаптації», «Адаптація та її види, ступені важ­кості», «Специфіка виховної роботи з дітьми різними рівнями адаптаційного періоду» тощо. Варто зазначити, що на сьогоднішній день значно зростає кількість батьків, які звертаються до спеціалістів практичної психології за психологічною допомогою у вигляді консультації. При дошкільних навчальних закладах, навчально-виховних комплексах, створено консультативні центри для батьків, або осіб, які їх замінюють, і дітей, які виховуються в умовах сім’ї. Безпосереднє керівництво консультативним центром здійснюється керівником методичного кабінету управління освіти, методистом-психологом відділу освіти або керівником навчального закладу, на базі якого організовано його діяльність. Координацію діяльності консультативних центрів здійснює науково-методичний центр практичної психології та соціальної роботи Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області, психологами якого розроблено методичний посібник «Психоконсультативні стратегії діяльності практичного психолога системи освіти». Технологія організації та проведення психологічної консультації, запропонована в посібнику, стала основою ефективної діяльності консультативних центрів. Важливо організовувати спільні заходи з актуальних проблем сучасної сім’ї, збільшити склад фахівців консультативного центру, сприяти обміну досвідом між фахівцями консультативних центрів. Провести роз’яснювальну роботу з батьківськими громадами про важливість вчасного батьківського реагування щодо вирішення питань всебічного розвитку дітей. Важливо, щоб кожна сім’я в нашій області знала про територіально найближчий консультативний центр, про склад фахівців та про зміст допомоги, яку вона може отримати.

  • виготовлення буклетів, пам’яток стендів на теми: «Як батькам визначити готовність дитини до дитячого садка», «Чи можна полегшити малюку період звикання до нової обстановки?», «Як позбутись негативного емоційного стану мами в адаптаційний період малюка», «Вперше до дитсадка», «Як правильно підготувати дитину до вступу в дитячий садок», «Швидка адаптація до умов ДНЗ» тощо. 

  • проведення тренінгів з вихователями щодо оволодіння сучасними методами взаємодії з дітьми раннього віку, розуміння потреб дітей з огляду на вікові та індивідуальні особливості дітей (особливо при переході з дітьми старшої групи на організацію навчально-виховної роботи з дітьми раннього віку) (Тренінгові заняття для вихователів «Особистісне зростання вихователя:активізація внутрішніх ресурсів та розвиток креативності», укладач: пр.психолог ДНЗ №45, Коханюк Н.Б. та ін.)

Психодіагностична робота

Дуже важливо якнайповніше оцінити можливості дитини, виявити її задатки з метою їх подальшого розвитку. Психолог за допомогою спеціальних діагностичних технологій виявляє показники психічного розвитку дитини, і за потреби, коригує стратегії і тактики батьківського виховання. З дітьми раннього віку процес проведення діагностики досить специфічний, але систематичні спостереження за емоційним станом ді­тей під час режимних моментів та й в цілому різних ситуаціях, бесіди з дитиною дозволять психологу підготувати картку психолого-педагогічного супроводу, котра буде містити характеристику домінуючих психічних станів, типу реакції та стилі взаємодії із оточенням(«Адаптаційний аркуш» - джер.:«Психолог дошкілля» 2011 р. №9 ст. 7). Разом з тим, практичний психолог, одразу після вступу дитини у ДНЗ має завести психодіагностичну картку дитини, в якій будуть фіксуватися результати вивчення особової, емоційно-вольової, пізнавальної та комунікативної сфер.

Також, потрібно якомога більше дізнатися змістовної інформації від батьків про дітей через анкетування («Анкета для прийому дитини в ДНЗ» - джер.: журнал «Дошкільне виховання 1995 р. № 7 ст. 18-19). (Анкетування батьків доречно провести на батьківських зборах (за місяць до прийому дітей) з метою вивчення рівня готовності дітей до вступу в ДНЗ, що дасть змогу спрогнозувати адаптацію, визначити ефективні методи взаємодії та скласти адміністрацією графік приходу дітей у групу; опитування вихователів через опитування з метою вивчення об’єктивного стану адаптації дітей до умов перебування у ДНЗ.

Корекційно – розвивальна та відновлювальна робота

В разі виявлення дітей з низьким ступенем адаптації до умов перебування у ДНЗ психолог має розробити спільно із вихователем індивідуальну комплексну корекційно-розвиваючу програму. (Експертовані програми: Програма зниження агресивності дітей 5-6 років, укладач: пр..психолог ДНЗ №4, Дмитрюк О.С., програма «любіть життя: зростайте здоровими і щасливими», укладач: пр..психолог ДНЗ №53, Куцак І.М.;програма «Розвток пізнавальних процесів у дошкільників», укладач пр..психолог Сторожинецького ДНЗ №2, Порошняк А.А.; «казко терапія для малят»(джерело «Психолог», програма розвитку емоційної сфери «Такий світ емоцій», укладач: ДНЗ№44, Чобанюк Л.Д.)

Але, крім цього практичним психологом мають проводитися різні рухливі вправи та психологічні ігри (оскільки гра є провідною діяльністю дітей раннього віку) з усіма дітьми з:навчання дітей виразним рухам, тренажу пізнання емоцій по зовнішніх сигналах,

формуванню моральних уявлень, тренуванню психомоторних функцій і розвитку пізнавальних процесів.

Варто зазначити, що з метою підвищення якості і ефективності роботи працівника психологічної служби в системі освіти працівниками НМЦППСР здійснюється експертиза психодіагностичного та психокорекційного інструментарію. За 2011-2013 н.р. обласною Експертною комісією здійснено експертизу 385 найменувань психологічного інструментарію, з них 50 матеріалів для використання практичними психологами ДНЗ. Найкращий психодіагностичний та психокорекційний інструментарій упорядковано працівниками НМЦППСР та роміщено на сайтах ІППОЧО та ДОНМС.

Вступ дитини в ДНЗ змінює майже всі умови її життя. Погоджені дії співробітників дитячого садка й батьків, дотримання загального підходу до дитини в родині й дитячому садку сприя­ють збереженню психологічного та фізичного здоров’я дітей у період адаптації. Адже головна мета кожного дошкільного закладу – вирос­тити здорових, всебічно й гармонійно розви­нених дітей, адаптованих до життя. Психологічна служба в дошкільному закладі покликала забезпечити повноцінне психологічне управління виховним процесом, мета якого максимальне сприяння психічному, особистісному й індивідуальному розвиткові дітей, що гарантує їм на момент випуску із дошкільною закладу відповідну соціальну зрілість.

Отже, конструктивна взаємодія практичного психолога та вихователя ДНЗ забезпечить швидкий і якісний психолого-педагогічний супровід адаптації дитиною до умов дошкільного навчального закладу.


Схожі:

РЕКОМЕНДАЦІЇ круглого столу вихователів дошкільних навчальних закладів...
«група ризику», обов’язковості дошкільної освіти для дітей старшого дошкільного віку, забезпечення необхідних умов функціонування...
Коли краще віддавати дитину в дитячий садок
Навіть для найспокійніших, урівноважених, здорових дітей період адаптації до нових умов викликає значні труднощі, не кажучи вже про...
Соціальної програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року
Державної цільової соціальної програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року, з метою забезпечення доступності здобуття...
Районна цільова соціальна програма розвитку дошкільної освіти на...
Метою Програми є розроблення та впровадження механізму розвитку дошкільної освіти, забезпечення конституційних прав і державних гарантій...
1. Загальні засади дошкільної педагогіки Дошкільна педагогіка, як...
Загальними засадами дошкільної педагогіки є її предмет, особливості та організація педагогічного дослідження в галузі дошкільної...
Запрошуємо до обговорення проекту Програми розвитку дітей 5-ти річного віку «Впевнений старт»
...
Програма корекційно розвивальних занять для учнів перших класів Я першокласник
Без адаптації неможлива соціалізація – щоденний процес входження дитини у нові соціальні ситуації, у нові системи взаємодії з оточенням....
ЖИТОМИРСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ
«Про проведення моніторингу стану дошкільної освіти» та з метою забезпечення державних гарантій доступності дошкільної освіти, удосконалення...
Л.І. Тихончук на конференції педагогічних
Розділ ІV. Забезпечення психологічного супроводу процесу адаптації дітей до нових умов навчання, робота з дітьми з особливими освітніми...
Заняття 2
Фізіологічні особливості та патологічні стани у новонароджених і дітей раннього віку
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка