УРОК №16


Скачати 164.28 Kb.
Назва УРОК №16
Дата 03.11.2013
Розмір 164.28 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Біологія > Урок
УРОК № 16

Проблема вмісту нітратів у харчових продуктах
Мета: Відкоригувати, розширити та систематизувати знання учнів про нітратну кислоту та її солі (нітрати); з’ясувати вплив нітратів на організм людини; формувати в учнів елементи наукового світогляду; розвивати логічне, аналітичне і порівняльне мислення; розвивати вміння застосовувати набуті знання до практичних потреб.
КМЗ: комп’ютер, мультимедійна установка, періодична система хімічних елементів, доповіді учнів, картки.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань (з використанням методики технології розвивального навчання).
Методи і прийоми роботи: опитування, заслуховування повідомлень, розв’язування вправ, дидактична гра.
Хід уроку

І. Організаційний етап
ІІ. Етап орієнтації:

Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Етап проектування (план уроку):

Повідомлення теми, мети, завдання уроку
ІV. Етап організації виконання плану діяльності:

1. Активізація опорних знань

2. Повідомлення 1. Вплив нітратів та нітритів на організм людини

  1. Повідомлення 2. Зниження вмісту нітратів у продуктах під час збереження

  2. Повідомлення 3. Кулінарна обробка продуктів


V. Контрольно-оцінювальний етап:

Розв’язування різних видів вправ
VІ. Заключний етап:

  1. Підсумок уроку

  2. Оцінювання навчальних досягнень учнів

  3. Домашнє завдання


УРОК № 16

Проблема вмісту нітратів у харчових продуктах
Мета: Відкоригувати, розширити та систематизувати знання учнів про нітратну кислоту та її солі (нітрати); з’ясувати вплив нітратів на організм людини; формувати в учнів елементи наукового світогляду; розвивати логічне, аналітичне і порівняльне мислення; розвивати вміння застосовувати набуті знання до практичних потреб.

КМЗ: комп’ютер, мультимедійна установка, періодична система хімічних елементів, доповіді учнів, картки.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань (з використанням методики технології розвивального навчання).

Методи і прийоми роботи: опитування, заслуховування повідомлень, розв’язування вправ, дидактична гра.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

Перевірка наявності учнів.
ІІ. Етап орієнтації

Протягом останніх уроків ми з вами вивчали солі амонію, оксиди Нітрогену, нітратну кислоту та її солі. Сьогодні на уроці ми узагальнимо одержанні знання, навчимося застосовувати їх для вирішення життєвих, повсякденних ситуацій.

Останнім часом гостро постала проблема забруднення нітратами продуктів харчування, виникнення хвороб, пов’язаних з цим явищем та як зменшити негативну дію нітратів на організм. Ми з’ясуємо, чи дійсно це є проблемою та як впливають нітрати на організм людини.
ІІІ. Етап проектування

Отже, тема уроку «Проблема вмісту нітратів у харчових продуктах». На уроці ми заслухаємо підготовлені учнями повідомлення, виконаємо різні види вправ.
ІV. Етап організації виконання плану діяльності

Актуалізація опорних знань

Для цього спочатку пригадаємо матеріал, який вивчали на попередніх уроках.

Завдання 1. «Тест»

  1. Солі нітратної кислоти, називаються… (нітрати)

  2. Місце Нітрогену у періодичній системі. (2 період, V група)

  3. Виберіть ряд, який складається лише з нітратів. (NaNO3, Mg(NO3)2, NH4NO3)

  4. Назва речовини NaNO3. (натрій нітрат)

  5. Назва речовини NaNO2. (натрій нітрит)

Завдання 2. «Знайти помилку»

У газеті «Известия» від 15 серпня 1988 року було написано таке: «Він побачив надзвичайно оригінальний прилад для різання тросів. За зовнішніми ознаками він нагадував побутову прищіпку для сушки білизни. Зажав трос у таку «прищіпку» - і через кілька секунд він сам відріжеться. Таємниця в тому, що у приладі знаходиться ампула з «царською горілкою» - відомою лужно-кислотною сумішшю. З ампули розчин виливається в кільцевий зазор і розчиняє трос». Виправте помилку. («Царська горілка» - це суміш концентрованих нітратної та хлоридної кислот у співвідношенні 1:3)

Тепер заслухаємо повідомлення, які ви підготували до цього уроку. Перше повідомлення «Вплив нітратів та нітритів на організм людини» підготувала Дощечка Юлія.

Повідомлення учнів

Повідомлення №1. Вплив нітратів та нітритів на організм людини

У малих кількостях нітрати постійно присутні в організмі людини, як і в рослинах, і не викликають негативних явищ. Самі по собі нітрати малотоксичні. У разі потрапляння з їжею в малих кількостях вони не накопичуються й легко виводяться з організму. Але якщо нітрати потрапляють в організм з водою та їжею у великих кількостях, відбувається їх часткове відновлення до нітритів, токсичність яких у 100 разів перевищує токсичність нітратів.

У разі отруєння високонітратними продуктами вражаються шлунково-кишковий тракт, серцево-судинна й центральна нервова системи; нітратною водою – серцево-судинна, дихальна і центральна нервова системи. Ознаки отруєння з’являються через одну-шість годин після надходження нітратів в організм. З’являється головний біль, шум у вухах, слабкість, судоми м’язів, втрата координації рухів, втрата свідомості.

З нітратів та нітритів в організмі можуть утворюватись нітросполуки. Найбільший вміст нітросполук виявлений у копчених м’ясних та рибних виробах, приготовлених з додаванням нітритів. Нітрит і нітрат натрію застосовують під час обробки м’яса та м’ясопродуктів для збереження червоного кольору.

Нітросполуки, які утворюються в організмі мають канцерогенну активність У зв’язку з цим систематичне вживання їжі з підвищеним вмістом нітратів та нітритів призводить до істотного порушення здоров’я, аж до розвитку злоякісних пухлин.

Ви прослухали повідомлення як впливають нітрати та нітрити на організм людини та дайте відповіді на такі питання.

Викладач: осмислення інформації

1. У яких виробах найбільший вміст нітросполук? (у копчених м’ясних виробах)

2. З якими продуктами до організму людини потрапляють нітрати? (з водою, овочами, ковбасними виробами, копченою рибою)

Давайте запишемо у зошити шляхи надходження нітратів до організму людини.

Шляхи надходження нітратів в організм людини
Зводою

Зовочами

Зковбасними виробами

Зкопченою рибою
3. Яку шкоду наносять нітрати організму? (При вживанні їжі з підвищеним вмістом нітратів та нітритів призводить до розвитку злоякісних пухлин)
Наступне повідомлення про шляхи зниження вмісту нітратів у продуктах підготував Сокуренко Євген


Повідомлення №2. Зниження вмісту нітратів у продуктах під час збереження

Під час збереження в сухих, провітрюваних сховищах рівень нітратів у свіжих овочах знижується. У солоних і маринованих овочах він знижується в результаті переходу в розсіл. У перший тиждень соління не рекомендується вживати: у них утвориться багато нітритів, потім за один-два тижні кількість їх знижується.

Малонітратна капуста не тільки краще зберігається у свіжому вигляді, але й значно менше розкисає під час засолювання. Те ж саме можна сказати й про помідори та огірки.

Як вибрати малонітратні овочі? Вони відрізняються, насамперед, за розміром: мінімальний вміст нітратів частіше буває в овочах середнього розміру, більшість дрібних плодів – переважно молоді рослини, для яких характерний надлишок нітратів, як запас на майбутнє. Незвично великі плоди – часто результат надлишкового харчування, у тому числі й нітратного.

Основна маса нітратів надходить у рослини через кореневу систему й по судинах рухається до листків (у капусти – у качані й прожилках листя, в огірка, щавлю, кропу – у черешку (хвостику), у моркві, редьки – у нижній частині кореня).

Ви прослухали повідомлення про те як можна знизити вміст нітратів у продуктах та дайте відповіді на такі питання.
Викладач: осмислення інформації

1. Де накопичується найбільша кількість нітратів у рослинах? (у кореневій системі, стеблах, листках, плодах)
Викладач. Для дорослої людини гранично допустима концентрація нітратів становить 5 мг на 1 кг маси тіла. Людина легко переносить добову дозу нітратів 15-200 мг. 500 мг – це гранично допустима доза. 600 мг – токсична доза для дорослої людини.

Зараз на таблиці буде показано накопичення нітратів різними овочами.
Мінімальний та максимальний вміст нітратів у овочах

Культура

Вміст нітратів, мг/кг

мінімальний

максимальний

Баклажани

88

264

Буряк столовий

44

2640

Горошок зелений

22

88

Капуста пекінська

1100

2640

Кріп

396

2200

Огірки

88

528

Перець солодкий

44

352

Редиска

440

2640

Цибуля зелена

44

1320

Часник

44

308


Ваше завдання:

2. Дивлячись на таблицю скажіть, які овочі мають найбільший вміст нітратів? (буряк, капуста пекінська, кріп, редиска, цибуля зелена)

3. Які овочі мають найменший вміст нітратів? (зелений горошок)

А зараз запишіть у зошити накопичення нітратів у продуктах відкритого ґрунту, що є узагальненням попередньої таблиці
Накопичення нітратів у продуктах відкритого ґрунту

Вміст, мг/кг

Культура

Високий (до 5000)

Буряк, кріп, капуста пекінська, редиска, зелена цибуля

Середній (до 300-600)

Кольорова капуста, кабачки, кавуни, гарбуз, морква, капуста білокачанна, огірки

Низький (80-100)

Горох, щавель, квасоля, картопля, цибуля ріпчаста, фрукти, ягоди



Викладач. Всі ми літом полюбляємо їсти кавуни. Вони, зазвичай, достигають до середини-кінця серпня. Але для прискорення дозрівання кавунів використовують нітратні добрива, що відображується на нашому здоров’ї. Ці кавуни з’являються набагато раніше зазначеного часу.

Отже, як можна виявити наявність нітратів у кавуні не використовуючи лабораторний метод. Поради, які ви отримаєте допоможуть вам вибрати стиглий кавун, який не зашкодить вашому здоров’ю.

На ваших столах лежить таблиця з ознаками наявності нітратів у кавуні та поради як вибрати стиглий кавун? Прочитайте таблицю (на це завдання 2 хв). Коротко перелічіть ознаки наявності нітратів у кавуні.

Заслухаємо останнє повідомлення про те, як кулінарна обробка знижує вміст нітратів у продуктах. Повідомлення підготувала Тарануха Олена.
Повідомлення №3. Кулінарна обробка

Вміст нітратів знижується під час чищення, вимочування, відварювання. Під час чищення від рослини відокремлюють і викидають найбільш нітратні частини: у капусти – качан, верхні листки та прожилки листя, в огірка – черешкову частину і шкірку. У разі високого вмісту нітратів рослини набувають гіркуватого присмаку.

Малонітратні частини рослин, що залишилися, вимочують у воді, що дозволяє знизити концентрацію нітратів ще на 25 %. На жаль, вимочування ефективне лише для листкових овочів: капусти, щавлю, петрушки тощо.

Більш ефективним є відварювання, що витягає до 85 % нітратів з овочів, у тому числі з коренеплодів (моркви, буряка). Відвар необхідно зливати гарячим, тому що під час остигання частина нітратів повертається з відвару в коренеплід.

Усі салати, а особливо овочеві соки та пюре для дітей, варто готувати (або розкривати консервовані) безпосередньо перед вживанням. При необхідності готові продукти зберігати краще в холодильнику, і не більше доби. Стерилізація (кип’ятіння) соків, супів, вбиваючи мікрофлору, також пригнічує утворення нітритів.

Ви прослухали повідомлення про те як можна знизити вміст нітратів у продуктах завдяки кулінарної обробки та дайте відповіді на такі питання.
Викладач: осмислення інформації

  1. Яка обробка забезпечує зниження нітратів у продуктах? (чищення, вимочування, відварювання)

  2. Що називається стерилізацією продуктів? (стерилізація – нагрівання продукту до температури вище 100 оС)


Викладач. Тепер підведемо підсумок прослуханих повідомлень. Розглянемо шляхи зниження вмісту нітратів у продуктах харчування під час приготування їжі.

У вас на столах лежить друга таблиця «Шляхи зниження вмісту нітратів у продуктах харчування під час приготування їжі»

Шляхи зниження вмісту нітратів у продуктах харчування

під час приготування їжі

Вид обробки

Зниження вмісту нітратів, %

Ретельне промивання овочів

10-12



Теплова кулінарна обробка (варіння). Краще відварити овочі, попередньо нарізавши їх на шматочки. При цьому нітрати переходять у відвар, який краще злити, після чого потрібно овочі залити новою порцією води. Другий бульйон буде придатним до вживання



80

Вибір посуду.

Не рекомендується готувати їжу в алюмінієвому посуді, оскільки алюміній виступає як каталізатор під час перетворення нітратів на нітрити

-

Соління, квашення, маринування.

Нітрати переходять у розсіл або маринад, який краще не використовувати. Не рекомендується також вживати в їжу продукти протягом першого тижня після їх консервування

У2,1-2,3 раза

Тривале зберігання овочів (кілька місяців).

Нітрати – хімічно активні сполуки, але разом з ними в овочах зменшується і кількість вітамінів

30-50

Різноманітне харчування.

Не вживати в їжу щодня один і той самий овоч

-

Приготування соків, пюре



Примітка. Сушіння підвищує вміст нітратів у продуктах харчування.
Ознайомтесь уважно з таблицею (на це завдання 2 хв).
V. Контрольно-оцінювальний етап

А далі ми перевіримо як ви засвоїли навчальний матеріал.

Завдання 1. «Малюнок – відповідь»

Я вам показую малюнок, а ви розповідаєте зміст тексту, який розташований напроти цього малюнку своїми словами.

(Додатково) Наступне завдання гра «Дешифрування»

Завдання 2. Гра «Дешифрування»

Слово закодоване цифрами. Кожній цифрі відповідає відповідна літера, як на телефоні. Користуючись підказкою, необхідно розшифрувати слово.

Наприклад, шифр: 1 3 6 7.


1

абв

2

где

3

єжз

4

иіїй

5

клмн

6

опр

7

сту

8

фхц

9

чшщ




0

ьюя




Проста речовина Нітрогену. (азот)

Завдання. Шифр: 7 7 2 6 4 5 4 3 1 8 4 0.

Процес обробки харчових продуктів (12 букв). (стерилізація)
(Додатково) Наступне завдання «Кросворд»

Завдання 3. Кросворд.

Із початкових літер, якими позначені правильні відповіді, складіть назву способу зниження нітратів у продуктах.

п/п

Назва

NO

HNO3

NH3

NaNO3

H2O

NO2

N2

1

нітратна кислота

а

в

у

о

с

г

д

2

амоніак

ж

х

а

з

а

и

л

3

нітроген(ІV) оксид

ю

л

з

х

м

р

о

4

вода

ж

к

е

п

і

а

т

5

азот

ц

б

д

є

у

ч

н

6

нітроген(ІІ) оксид

н

к

н

ф

и

с

б

7

натрій нітрат

п

о

р

я

ї

м

л


Написати слово: варіння.

(Додатково) Наступне завдання «Розшифрування тексту»

Завдання 3. «Розшифрування тексту»

У хімічному кабінеті було знайдено зашифровані цифрами слова продуктів з найбільшим та з найменшим вмістом нітратів. Ключ до розшифрування – перша літера хімічних елементів із відповідними порядковими номерами.

а) 6 37 49 78 (кріп) б) 2 8 37 8 24 (горох)

Викладач. 1. До яких продуктів відноситься кріп? (до високонітратних)

2. До яких продуктів відноситься горох? ( до малонітратних)
VІ. Заключний етап

Підсумок уроку

Сьогодні ми розглядали проблему вмісту нітратів у харчових продуктах. І дійшли висновку, що у ряді хвороб причиною їх виникнення є токсичні речовини, які утворюються в організмі людини при потраплянні нітратів. З огляду на це слід знати, що треба робити, щоб не наражатись на небезпеку, пов’язану з отруєнням нітратами. По-перше, необхідно дотримуватись правил агротехніки вирощування сільськогосподарських культур та не зловживати використанням мінеральних добрив. По-друге, треба вилучити з вживання тепличні культури. І коли ми будемо дотримуватись цих критеріїв, то може, буде менше отруєнь, пов’язаних з нітратами та нітритами.
Тепер ваші оцінки за роботу.
Домашнє завдання

Вивчити: конспект та § 10, с. 81-82, виконати вправу 4 (с. 85).

Ознаки нітратного кавуна Як вибрати стиглий кавун


Із кавунів одного сорту і однієї партії краще вибирати кавун крупний, але не гігантський. Чим крупніший і при цьому легший кавун, тим він стигліший. При виборі кавунів потрібно уникати занадто маленьких та занадто великих.





Перша ознака «нітратного» кавуна – слід від уколу. Якщо на кавуні є пляма, можливо, підгнивши або іншого кольору – значить, йому вкололи велику дозу добрив і стимуляторів.


Можна постукати по кавуну: якщо він м’якуватий – теж не обійшлося без штучних речовин.

У «нітратного» кавуна зріз гладенький, без цукрових крупинок, а м’якоть – бліда, з товстими прожилками. Крім того, такий кавун не тріщить при стискуванні, яким би стиглим він не виглядав.

Нітратний кавун має інтенсивний червоний колір м’якоті з невеликим фіолетовим відтінком, кісточки білі, а волокна, які йдуть від серцевини до шкірочки, не білі або рожеві, а жовті.

Розітріть шматочок м’якоті кавуна в стакані води. Якщо кавун хороший, вода просто стане каламутною. Якщо кавун «шкідливий», вода стане червоною або рожевою. У ранніх продуктах нітратів міститься більше, ніж в кінці літа або восени. Хоча це залежить не лише від сезону, але й від поливу і від умов вирощування. Допустима норма нітратів у кавунах – 60 мг на 1 кг.

Сухий хвостик – ознака стиглості.


Земляна пляма внизу на боці повинна бути максимально жовтою, навіть оранжевою. Смугаста шкірка повинна бути максимально контрастна.


Стиглий кавун обов’язково покритий твердою блискучою шкірочкою. Його можна легко подряпати – провівши по ньому нігтем, без зусиль можна зняти верхній шар.


Якщо по кавуну постукати, чутно дзвінкий звук


Тріскіт, який видає кавун, якщо його стиснути руками, - ознака стиглості.


Кавун – двостатева ягода. У «чоловічої» особини низ ягоди випуклий, а кружальце маленьке. У «дівчаток» низ більш плоский, а кружальце широке. «Дівчатка» вважаються смачніші: кісточок у них менше, а цукру більше.


Схожі:

УРОК У «ДІЛОВА ГРА»
Мета ділової гри поглибити та розширити діапазон знань учнів, формувати діловий стиль спілкування у практично-професійній діяльності....
Урок по темі «Тварини. Охорона тварин»
Вч.: Сьогодні у нас незвичайний урок, тому що ми поєднаємо урок природознавства з уроком англійської мови. А щоб урок минув приємно,...
Сучасний урок: основні вимоги щодо підготовки та проведення
Вони стверджували: «Урок як форму організації навчання придумав Я. А. Коменський ще чотири століття тому. Отже, урок – це архаїка....
Урок це дзеркало загальної педагогічної культури вчителя, мірило...
Урок –це логічно закінчений цілісний, обмежений певними рамками відрізок навчально-виховного процесу
Урок № Тема
Сьогодні ми продовжуємо вивчати тему «Дихання», повторимо органи дихання і з’ясуємо будову та значення гортані. Але урок проведемо...
ЯКИЙ ВІН НЕТРАДИЦІЙНИЙ УРОК?
Що взагалі криється під терміном «нетрадиційний урок»? Мода, бажання бути оригінальним чи пошуки ефективних форм навчання? Пропонуємо...
Урок-подорож, урок-дослідження. 1
«Кримські сонети» Адама Міцкевича – ностальгія за батьківщиною; їх відлуння в українській та російській літературах
Урок у нас сьогодні незвичайний урок-дослідження
ТЕМА. ФІЛОСОФСЬКЕ ОСМИСЛЕННЯ КРАСИ ПРИРОДИ І ЛЮДИНИ В КІНОПОЕМІ О. ДОВЖЕНКА “ЗАЧАРОВАНА ДЕСНА”
Урок №41 Тема. Урок узагальнення та
Мета: повторити, узагальнити та систематизувати знання та вміння учнів, які вони дістали з теми «Многочлени»
Урок на тему «Обробка лускатої риби»
Відкритий урок є дзеркалом усієї роботи викладача, демонстрацією його можливостей, творчості, співробітництва з учнями
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка