Роль прокаріотів у природі та житті людини. Розробка уроку, 10 клас


Скачати 109.55 Kb.
НазваРоль прокаріотів у природі та житті людини. Розробка уроку, 10 клас
Дата01.11.2013
Розмір109.55 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Біологія > Урок
Роль прокаріотів у природі та житті людини.

Розробка уроку, 10 клас.
Слєпцова О.М.,учитель вищої категорії,

учитель біології Рубіжанської ЗОШ №6,

Луганської обл.
Епіграф уроку: «Людина повинна вірити , що незрозуміле можна зрозуміти, інакше вона не стала б розмірковувати про це». Гете І.
Мета уроку: розширити уявлення про роль різноманітних прокаріотів у природі, практичної значимості в житті людини; навчати застосовувати знання про бактерії для обґрунтування способів збереження продуктів харчування, профілактиці захворювань; розвивати логічне мислення, міжпредметні зв’язки, комунікативні навички та практичні уміння; проводити аналоги, порівнювати, абстрагуватися, доводити свою точку зору, розмірковувати, працювати творчо; формування культури біологічної мови; виховання дбайливого ставлення до свого здоров’я, свідомої дисципліни.

Обладнання: підручник, творчі проекти, роздатковий матеріал, презентації, інтерактивний мобільний комплекс.

Базові поняття, терміни: біотехнологія, стерилізація, пастеризація, дезінфекція, штам.

Міжпредметні зв’язки: хімія, екологія, історія, основи здоров’я, фізика.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма проведення: проектно - рольова гра.

Структура уроку

  1. Організаційний етап.

Учитель. Доброго дня,учні! Раджу вам усміхнутися одне одному, адже лише за наявності гарного настрою людина може досягти успіху і своєї мети.


  1. Установочно – мотиваційний етап.

Учитель. Пригадайте, про які організми ми говорили на попередньому уроці? (Прокаріоти). Так, ви ознайомилися з систематикою, будовою та процесами життєдіяльності прокаріотів. А сьогодні ми з’ясуємо, яку роль прокаріоти відіграють у природі та житті людини. Увага на екран. (демонструється відеофрагмент про бактерії).

«Скільки ж див містять у собі ці крихітні, видимі тільки під мікроскопом, створіння»,- так сказав в 1675 році Антон Ван Левенгук.

І це дійсно так. Сьогодні на уроці ви в цьому переконаєтеся. Наш урок пройде в незвичній формі, у вигляді проектно – рольової гри. Ви будете виступати у ролі екологів, біологів, практиків і медиків. Вас чекають цікаві дослідження, творчі дискусії. Але перш ніж зануритися в світ досліджень, потрібно знати добре біологічну мову. Отже традиційна біологічна розминка.

  1. Актуалізація опорних знань.

  1. Термінологічна розминка:

Гетеротрофи – це…?

(автотрофи, фототрофи, хемотрофи, сапротрофи, паразити, симбіонти, мутуалісти, аероби, анаероби, спора, міксотрофи). Учні дають поняття.

  1. Який спосіб живлення, на вашу думку, характерний для прокаріотів? (автотрофний та гетеротрофний).

  2. Доповніть схему 1. (Слайд )


Класифікація прокаріотів

(за способами живлення)

Автотрофні Гетеротрофні


?

?

?

?



?


  1. Встановіть відповідність між типами живлення прокаріотів і притаманними їм хімічними процесами.

Таблиця 1(Слайд )

Типи живлення

Хімічні процеси

А. Фототрофи

1. Бродіння, гниття

Б. Сапротрофи

2. Хемосинтез

В. Хемотрофи

3. Фотосинтез




  1. Вивчення нового матеріалу.

Учитель повідомлює тему, мету, епіграф уроку. (слайд)

  1. Цікаві повідомлення. (слайд)

Учитель. На початку нашої роботи хочу навести вам кілька цікавих і застережливих фактів.

Чи знаєте ви, що:

  • в 1 мг зубного нальоту – до 8 млн. бактерій;

  • в 1 г бруду, що міститься під нігтями людини – до 380 млн. мікробів;

  • У роті людини близько 40000 бактерій;

  • Загальна вага бактерій, що живуть в організмі людини, складає 2 кг;

  • Ірландські учені винайшли новий вид бактерій, що захищають організм людини від стресів та депресії;

  • В організмі людини живе більше 500 видів мікробів;

  • Людина виділяє з випорожненнями більше 17 трильйонів мікробів за добу, а на вагу складають 1/3 частину сухих випорожнень;

  • Дослідники університету Браун винайшли новий вид бактерій, що здатні вбити ВІЛ.

Ось які ці прокаріоти.

  1. Проблемне навчання.

Учитель. Тепер, доповнивши свій біологічний словник і згадавши процеси життєдіяльності прокаріотів, ви повинні дослідити, вирішити і довести такі проблемні питання.

На екрані з'являються гіпотези.

  • Багато хто з учених стверджують, що без діяльності прокаріотів життя на Землі було б неможливим. Чому? Доведіть.

  • Одні біологи вважають невидимих прокаріотів нашими союзниками, інші – ворогами. Чи так це?

  • Медики вважають: щоб не захворіти, кращий спосіб профілактика. Чи згодні ви з ними? Доведіть.

У вирішенні даних гіпотез вам допоможуть:

додаткова література, з якою ви працювали вдома, матеріали творчих проектів, що створені вами, підручник, презентації, підготовлені юними біологами.

Прошу уважно слухати повідомлення, дати їм оцінку згідно критеріям та оцінити роботу своєї групи.

  1. Виступи творчих груп:

  1. Екологи. Роль прокаріотів у природі. Презентація.

  • Хто такі прокаріоти? (схема)

  • Місце існування прокаріотів (схема)

  • Значення прокаріотів в Біосфері.

  1. Біологи. Роль прокаріотів в житті людини. Презентація .

  • Різні типи бродіння. (таблиця)

  • Кисломолочне бродіння і кисломолочні продукти.

  • Оцтовокисле, маслянокисле бродіння.

  • Квашення овочів та силосування кормів.

  • Вживання в їжу ціанобактерій.

  • Роль кишкової палички.

  • Причини псування продуктів харчування.

  1. Практики. Бактерії – об’єкти біотехнології. Презентація .

  • Що таке біотехнологія?

  • Напрямки біотехнології. (фармакологічна промисловість, інженерна ензимологія, біогеотехнологія)

  • Очищення навколишнього середовища від забруднень.

  • Біологічні методи боротьби зі шкідливими для людини організмами.

  1. Медики. Хвороботворні бактерії. Презентація .

  • Класифікація, форми хвороботворних бактерій. (схема)

  • Шляхи знезараження організмів. (таблиця)

  • Дифтерія, ангіна, сифіліс, туберкульоз. (симптоми хвороби, збудники…)

  • Переносники сибірської виразки, чуми, висипного тифу.

  • Що таке профілактика, та її види? (схема)

  • Види лікування. (схема)

  1. Питання опонентів(дискусія):

    1. Зараз усе частіше можна почути про «цвітіння» води у природі. Що це за явище? Що воно дає природі та людині? (Відповідь. «Цвітіння» води нині є справжньою екологічною проблемою, оскільки у водойми потрапляє дедалі більше стоків, шкідливих речовин з полів тощо. А це сприяє ціанобактерій до міксотрофного живлення. Отже масове скупчення ціанобактерій біля поверхні води зумовлює її «цвітіння». При цьому вода забарвлюється в синьо – зелений або коричневий колір і набуває болотного запаху, спричиненого процесами гниття. У воді з’являються отруйні речовини, зменшується кількість кисню, у наслідок чого гине риба й інші водні мешканці. Вода стає непридатною для пиття та побутових потреб).

    2. Запропонуйте, що необхідно робити, щоб не допустити гниття продуктів. (Відповідь. Необхідність їх стерилізувати, пастеризувати, солити, коптити, заморожувати, сушити, квасити).

    3. Багато людей в Україні страждають на цукровий діабет. Яке досягнення біотехнології допомогло діабетикам? (Відповідь. Завдяки методам генної інженерії був добутий людський інсулін, який продукують бактерії групи кишкової палички. Для цього створили транс генний організм, вбудувавши до геному бактерії ген людського інсуліну. В результаті невибагливі й дешеві в утриманні бактерії синтезують інсулін абсолютно такого ж хімічного складу, як природний людський інсулін,який для людини не є чужорідною речовиною).

    4. В історії існує такий факт: єгипетський фараон з невеличкою групою солдат вночі перед битвою вийшов назустріч величезному війську ассирійців і випустили попереду себе величезну кількість мишей. Ассирійські воїни втекли у паніці. Чому? (Відповідь. Тому що, збудника чуми переносять пацюкові блохи).

    5. Восени для господарства проблемою є опале листя з дерев. Запропонуйте шляхи розв’язання цієї проблеми. (Відповідь. Тільки закопувати, у жодному разі не спалювати).

    6. Чому небезпечно споживати здуті консерви? (Відповідь. Тому, що в них розвиваються клострідії, що спричиняють захворювання на ботулізм).

Учитель. Дякую за цікаві повідомлення, питання опонентів.

А тепер, працюючи в групах, проявіть логіку, знання, творчість у вирішенні гіпотез. Успіху вам!

V. Узагальнення знань.

1. Робота в групах. (Учні записують нову інформацію; розповідають один одному, записують вивчене, нові терміни; відбувається активний обмін думками, висловлюваннями, складаються міні – проекти, підводяться висновки. С кожної групи готується до захисту один учень .

Екологи. Вивчивши літературу, продивившись презентацію «Роль прокаріотів у природі», відповівши на запитання опонентів, взявши участь в дискусії з «вченими» згідно даної нам гіпотези, наша група вважає, що ствердження вчених правильне і доказом тому є наш міні -проект. Ми його представили у вигляді дерева з плодами, яке є символом життя. А на плодах ми написали, як діяльність прокаріотів впливає на життя на Землі: це кругообіг речовин, ґрунтоутворення, санітарна роль, відтворення атмосфери, накопичення N2, накопичення корисних копалин.

Біологи. Переглянувши презентацію « Роль прокаріотів в житті людини», «Бактерії – об’єкти біотехнології», відповівши на питання опонентів, наша група погоджується з біологами у тому, що прокаріоти є нашими союзниками. І представили ми наше дослідження у вигляді міні- проекту як обличчя людини з гарною посмішкою, обрамлене русявим волоссям, радісне, тому що підкорило і поставило на службу людині діяльність прокаріотів. Завдяки їхній діяльності людина отримує: молочнокислі продукти, органічні кислоти, спирти, антибіотики, гормони, вітаміни, біокорм тваринам, методи очистки навколишнього середовища, квашення овочів .

Практики. Ми не згодні з виступом «біологів» що прокаріоти наші союзники, навпаки – це наші вороги. Вони викликають хвороби рослин, тварин, людей,псування продуктів. Тому ми свій проект представили у вигляді хворої людини з термометром і показали небезпечні дії бактерій – це ангіна, дифтерія, туберкульоз, гангрена, правець, сифіліс, сибірка, ботулізм, сальмонельоз тощо.

Медики. А ми згодні з тим, що для того, щоб людина не захворіла необхідно проводити профілактику. Це найкращій спосіб. Раніше, коли люди не знали, які можна вживати заходи профілактики, людство мало великий відсоток смертності. Так, наприклад, у середні віки за три роки від чуми померло 25 мільйонів людей. Тому наш міні – проект виглядає так: два обличчя розташовані протилежно один від одного. Один чхає, а інший захищається марлевою пов’язкою. І тут ми показуємо, які існують профілактичні заходи: карантин, ізоляція, дезінфекція, особиста гігієна, стерилізація, пастеризація, чиста екологічна вода, вакцинація, боротьба з комахами, тваринами тощо.
g:\фото открытый урок\p4263062.jpgg:\фото открытый урок\p4263063.jpgc:\documents and settings\светлана\local settings\temporary internet files\content.word\p4263064.jpg

g:\фото открытый урок\p4263065.jpgc:\documents and settings\светлана\local settings\temporary internet files\content.word\p4263066.jpg

c:\documents and settings\светлана\local settings\temporary internet files\content.word\p4263067.jpg
Учитель. Отже, у природі та в житті людини прокаріоти відіграють як позитивну так і негативну роль. А тепер пригадайте, які міжпредметні зв’язки простежувалися на уроці?


  1. Рефлексія.

- Що вам найбільше запам’яталося на уроці?

- Що нового ви дізналися на уроці?

- Де ви можете застосувати отримані на уроці знання?

  1. Оцінювання. Підсумок.

Учитель оцінює роботу кожної групи і просить заповнити картки самооцінки та взаємооцінки. (Додаток 1)

Додаток 1.

Самооцінка

Група: _______________________


П.І.

Добір матеріалу

Створення презенатції

Захист презент.,проекту

Питання опонентів, відповідь

Активність

Всього













12б











































































































Критерії: відповідність теми, наочність, доступність, емоційність, творчість, захист роботи.

Взаємооцінка

Група

Презентація



Міні – проект



Захист



Всього

12б

Екологи













Біологи













Практики













Медики
















  1. Домашнє завдання.

  1. Вивчити відповідний параграф підручника.

  2. Підготувати повідомлення, малюнки до теми: «Одноклітинні еукаріоти».

  3. Для творчих груп створити презентацію: «Одноклітинні тварини», «Одноклітинні гриби», «Одноклітинні рослини».

Використана література

  1. Гін А.О. Прийоми педагогічної техніки: Посібник для вчителів.-Луганськ: Навчальна книга – Янтар, 2004.

  2. Дорошенко Ю.О. Біологія та екологія з комп’ютером / Ю.Дорошенко,Н.Семенюк,Л.Семко, - К.: Шк.світ, 2005.

  3. Козленко О.Г. Мультимедійні програми з біології: порівняння можливостей // комп’ютер у школі та сім’ї. – 2004. - №2.

  4. Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. – К.:А.С.К., 2003.

  5. Стецюк Л .І. Уроки біології. Інтерактивні вправи + структуровані конспекти // Шк.світ.- 2011. - №22 – 23.

Схожі:

Урок №2: Тема уроку: Роль вірусів у природі та житті людини
Ознайомити учнів із різноманітними вірусними захворюваннями рослин, тварин і людини
Розробка уроку з біології «Різноманітність ракоподібних. Їх значення...
Завдання : що треба робити для покращення пам'яті ? (обговорення відповіді у вигляді гри " Мікрофон " )
Урок у 7 класі Тема: Різноманітність голонасінних рослин. Роль голонасінних...
Мета: ознайомити учнів із багатоманітністю хвойних рослин, розкрити їх значення в природі та житті людини
Значення голонасінних у природі та житті людини
Мета: Продовжити формувати знання учнів про голонасінні рослини; показати значення голонасінних у природі та житті людини; розвивати...
Роль вірусів в природі та житті людини
...
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку
Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів
Уроку
Зародження й розвиток фізики як науки. Роль фізичного знання в житті людини й суспільному розвитку. Методи наукового пізнання
У Розробка уроку учителя трудового навчання Черкаської спеціалізованої...
Назва ресурсу: «Презентація та розробка уроку «Плетіння гачком як вид декоративно-ужиткового мистецтва» 7 клас
Роль птахів у природі та житті людини, їх охорона та приваблювання
Обладнання: охорона птахів (таблиця), малюнки: птахи Червоної книги України, будова яйця птаха, Карта України, малюнки-картини із...
Урок-подорож. 6 клас «Лондон. Визначні місця.»
Розробка уроку, 8 клас «Famous People of the World. William Shakespeare». Презентація
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка