Урок тренінг. Тема уроку: Сонце. Сонячна система


Скачати 98.12 Kb.
НазваУрок тренінг. Тема уроку: Сонце. Сонячна система
Дата21.12.2013
Розмір98.12 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Астрономія > Урок
5 клас Природознавство. Урок – тренінг.

Тема уроку: Сонце. Сонячна система.

Рух планет навколо Сонця.

Сонце – джерело світла й тепла на Землі.

Підготувала Василенко Валентина Миколаївна



Білицька ЗОШ І –ІІ ступенів №4 ім. Героя Радянського Союзу

Ф.І.Марченка
2013р.

Урок – тренінг з природознавства. 5 клас, Білицька загальноосвітня школа І – ІІ ступенів №4 ім. Героя Радянського Союзу Ф.І.Марченка.

Вчитель: Василенко Валентина Миколаївна.

Тема . Сонце. Сонячна система. Рух планет навколо Сонця. Сонце – джерело світла й тепла на Землі.

Мета уроку:

- формувати в учнів знання про будову Сонячної системи, особливістю руху планет навколо Сонця;

- ознайомити із формою, величиною, розжареним станом Сонця, відстанню між Сонцем і Землею, значенням Сонця для життя на Землі;

- розвивати уміння спостерігати, порівнювати та робити висновки, уміння працювати в команді;

- продовжувати формувати науковий світогляд, потяг до дослідництва.

Тип уроку:комбінований.

Форма уроку: урок – тренінг

Спостереження: за поверненням листків і квіток рослин до Сонця; нагріванням тіл променями Сонця.

Демонстрування: моделі Сонячної системи, поширення світла.

Обладнання та матеріали: фільм «Сонячна система», глобус, правила заняття, підручники, робочі зошити, олівці, фломастери, маркери різних кольорів, аркуші паперу, конверти із завданнями, «астрономи - дослідники» – бали

Тренінгове заняття для учнів 5 класу (план)



Вид роботи

Час

1

Знайомство. Вправа «Мікрофон»

2 хв.

2

Вправа «Згадай правила»

2 хв.

3

Визначення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності. «Мої очікування»

4 хв.

4

Актуалізація опорних знань. Вправа «Запитай у сусіда»

Відгадай загадку. Вилучіть зайве.

5 хв.

5

Поділ на групи, отримання завдань

2 хв.

6

Групова робота

8 хв.

7

Доповідь груп

4 хв.

9

Руханка «На космічнім кораблі»

3 хв.

10

Робота над завданнями.

6 хв.

11

Узагальнення знань. Перегляд фільму. «Сонячна система» Інтерактивне опитування.

Звернення до очікувань

4хв.

3 хв.

12

Домашнє завдання. Ритуал закінчення тренінгу

2 хв.

Хід уроку

1.Знайомство. Вправа «Мікрофон». Мета – надати можливість учасникам висловити­ся на адресу колег по групі. Процедура: учасники сид­ять півколом.

Сьогодні ми проведемо урок – тренінг подорож на космічному кораблі. Ми всі знаємо один одного,але для мандрівки просторами космосу нам необхідно підібрати команду з якнайкращими рисами характеру. Ці риси ми виявимо один в одного і озвучимо. Один учасник називає своє ім`я, а його сусід з початкової букви імені називає добре слово. Наприклад, Олександра – організована,Софія – старанна і т. д. В космічну подорож ми беремо з собою «домовичка» (іграшка), який нас оберігатиме від всіляких негараздів.

2. Вправа «Згадай правила»

А тепер згадаємо правила, за якими ми працюємо на тренінгових заняттях. Ці правила записані на плакаті (на дошці), щоб у процесі роботи ми їх не забували.

Правила поведінки на тренінгу

- Уміти слухати інших

- Бути активним

- Бути доброзичливим

- Говорити по одному

- Бути толерантним

- Бути позитивним

- Правило піднятої руки

4. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності .

« Мої очікування ».

За опорними словами та малюнками сформулюйте тему уроку.

На дошці прикріплені: мал. «Сонце», мал. «Сонячна система» та окремі слова тексту «Сонце – джерело світла й тепла на Землі».

Тема нашого уроку: Сонце. Сонячна система. Рух планет навколо Сонця. Сонце – джерело світла й тепла на Землі.

Ми вже маємо уявлення про Всесвіт та зоряні світи, сузір’я, дослідження Всесвіту людиною.

А що ви очікуєте узнати сьогодні на уроці?

Кожен учень отримує листочок паперу, на якому пише, що чекає від уроку. Листочки на клейкій основі з побажаннями дітей кріплю під малюнком ракети на дошці. Подорож здійснюватимемо на 3 – х космічних кораблях, але діятимемо спільно і злагоджено.

5. Актуалізація опорних знань.

Давайте згадаємо, що ми знаємо про Всесвіт та вивчення його людиною з попередніх уроків. Вправа «Спитай у сусіда»: задайте товаришу питання з попередніх тем (Всесвіт; зоряні світи – галактики; зорі, сузір’я; дослідження Всесвіту людиною). Якщо товариш не знає відповідь, відповісти доведеться самому. За найкращі питання та відповіді ви отримаєте бали – «дослідники - астрономи»(вирізки фігурок).

Відгадування загадок.

1. Вчений, що зірки вивчає, добре їх порядок знає.

Всесвіт без меж – не сон, знає все це... (астроном)

-Отже, сьогодні ми з вами будемо астрономами. А хто такі астрономи?

2. Роздивитися мікроб допоможе мікроскоп,

А вивчати зорі щоб, треба мати...(телескоп)

3. Вилучіть зайве.

- Прочитайте слова та вилучіть зайве слово. Поясніть свою відповідь.

Сонце. Всесвіт. Земля. Астероїди. Град. Комети. Метеорити.

6. Поділ на групи, отримання завдань.

Поділимось на групи для виконання наступної частини роботи.

Ми готові до подорожі

Зупинка 1. Сонце

Зупинка 2. Планети Сонячної системи

Зупинка 3. Земля. Значення Сонця для життя на Землі

7.Робота учнів в групах. (Під час роботи в групах тихо звучить музика Бетховена «Місячна соната»)

Кожна група отримує завдання: прочитати текст, скласти розповідь,оформити плакатом чи малюнком,підготувати питання іншим групам. (Робота з підручником,словником,використання додаткової літератури)

8. Доповідь груп .

А тепер вибираємо командира екіпажу, пам’ятаючи про принцип добровільності. Слухаємо звіт груп про роботу.(Вчитель може доповнювати цікаві факти за необхідності).

9. Руханка «На космічнім кораблі»

А тепер трохи відпочинемо:

На космічнім кораблі

Відірвались від Землі.

Стрімко вгору піднялися

І до Сонця подалися.

Тут комета пролетіла

Ледь хвостом не зачепила.

Вліво – вправо повернулись,

І до друга посміхнулись.

Летимо: день – ніч, день – ніч, день – ніч.

10. Робота над завданнями. (Завдання в додатку).

11. Узагальнення знань. Інтерактивне опитування. Звернення до очікувань.

Перегляд фільму «Сонячна система»

А тепер давайте згадаємо, що ж ми дізнались сьогодні на занятті, чи справдились ваші очікування? Аналізуємо листки – очікування, які писали на початку уроку та кріпили до ракети вирушаючи в подорож.

Можна продовжити речення:

  • Я дізнався сьогодні ,що……

  • Мені сподобалось …..

  • Мене сьогодні вразило,що….

  • Мені не сподобалось…

Ви всі добре працювали й заробили такі бали…Підрахунок балів. Виставлення оцінок.

12. Домашнє завдання. Ритуал закінчення тренінгу.

Опрацювати ст.86 - 89 підручника «Природознавство. Довкілля 5 клас.» (Автори: В.Р.Ільченко, К.Ж.Гуз, Л.М.Булава). Провести спостереження за поверненням листків і квіток герані, що на підвіконні, до світла; нагріванням тіл променями Сонця.

Наша подорож успішно завершилась і ми вчасно повернулися на Землю – нашу голубу планету. А чому я назвала її голубою дізнаємося на наступному уроці.

А тепер станемо в коло, візьмемось за руки і скажемо такі слова: « Сьогодні ми добре трудилися на уроці! Ми молодці! »

Завдання Позначте цифрами планети Сонячної системи в порядку віддалення їх від Сонця:

Венера -

Марс -

Меркурій -

Земля -

Уран –

Юпітер -

Сатурн -

Нептун -

Плутон -

Завдання . Заповнити пробіли.

Ми живемо на планеті……….. . Найближча до нас зоря - ……….. .

Сонце – це………….. куля. Його діаметр у…… раз більший від діаметра Землі і становить ………… км. Температура на поверхні Сонця…… град., а всередині.......… млн. град. Відстань від Землі до Сонця …….. млн. км.

Світло доходить до Землі за ………. хв.

Завдання 3. Диктант. Закінчити речення(писати лише відповіді).

  1. Сонце із планетами, які рухаються навколо нього становлять………………(сонячну систему).

  2. Сонячна система утворилась близько………( 5 млрд. років тому).

  3. Траєкторія руху планети навколо Сонця називається………(орбітою).

  4. Джерелом світла і тепла на Землі є……….(Сонце).

  5. Світло поширюється ………….( прямолінійно).

  6. Найбільша за розмірами планета Сонячної системи……..( Юпітер).

  7. Чи однаково сонячні промені нагрівають Земну поверхню в різних її точках і в різний час дня?…………. ( неоднаково).

  8. Сила, яка не дає планетам розлетітися, а тримає їх в зв`язаній системі орбіт, по яких планети й рухаються…………… (сила тяжіння).

  9. Кількість сонячного тепла, яку отримують окремі ділянки Землі, залежить насамперед від ………… ( кута падіння сонячних променів).

  10. Прилад для вимірювання кута падіння сонячного проміння називається ………..(гномоном).

Словничок

  1. Астрономічною одиницею учені називають відстань в 150 млн кілометрів для зручності вимірів відстаней у Сонячній системі.
    Такою є відстань від Землі до Сонця.

  2. Світловий рік - це відстань, яку проходить промінь світла від зір протягом земного року. До найближчої до Сонячної системи зорі відстань дорівнює 4 світловим рокам.

  3. Діаметр диска Галактики дорівнює 100 тисяч світлових років.

  4. Телескоп – прилад, для спостереження за небесними тілами.

  5. Система – це сукупність елементів, між якими існує закономірний зв'язок.

Сонце

Сонце — це найближча до Землі зірка, що знаходиться в центрі, це жовта зоря. Як і всі зірки, Сонце — велетенська палаюча куля, що складається з розжарених газів: водню – 73,46 % маси і гелію – 24,85 % маси. Температура на його поверхні близько 6000 °С, а всередині вона сягає 15 млн. градусів. Воно безперервно рухається в космічному просторі. Подібно до багатьох небесних тіл, Сонце обертається навколо своєї осі й за 27,275 земної доби робить один оберт. Діаметр Сонця становить 1 392 020 км. Радіус екватора Сонця -  696000 км (для порівняння екваторіальний радіус Землі - 6378). Порівняно з Сонцем всі планети Сонячної системи дуже малі. Навіть разом узяті вони мають діаметр, менший від сонячного. Наприклад, діаметр Землі в 109 раз менший від діаметра нашої зорі — Сонця. Сонце випромінює три типи енергії: світлову (81%), теплову (18%),ультрафіолетову(1%). Сонце — єдине джерело світла в Сонячній системі. Усі його супутники, у тому числі Земля, лише відбивають сонячне світло. Відстань від Землі до Сонця – 150 мільйонів кілометрів.Сонячне проміння долає її за 8 хвилин.

Сонячна система

До складу Сонячної системи входять 9 планет: Меркурій,Венера,Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, Плутон. Перші 4 належать до планет земної групи. Юпітер, Сатурн, Уран і Нептун - це планети-гіганти, найбільша з них – Юпітер. Плутон -це дуже крихітна планета. ЇЇ маса в 10 разів менша за масу Землі. Такі аномальні характеристики Плутона дозволяють вченим розглядати його як колишній супутник Нептуна.
За рішенням Міжнародного Астрономічного Союзу з 24.08.2006 року його не розглядають як планету Сонячної системи.
  В Сонячній системі близько 2300 астероїдів, більшість з яких утворюють так зване астероїдне кільце між Марсом і Юпітером.
   Всі планети обертаються навколо Сонця в напрямку руху Землі - з заходу на схід. Так званий прямий рух.
   Всі планети Сонячної системи обертаються навколо Сонця по еліптичних орбітах, в одному з фокусів яких і знаходиться Сонце. Під час руху по еліптичній орбіті планети то наближаються то віддаляються від Сонця. Точка, в якій планета знаходиться найближче до Сонця називається перигелієм, а в якій найдальше  - афелієм.
   Рухом планет керує сила тяжіння, яка створюється центральною масою Сонця. Саме ця сила не дає планетам розлетітися, а тримає їх в зв`язаній системі орбіт, по яких планети й рухаються.
Між Землею та Місяцем також виникає сила тяжіння, яка й викликає припливи та відпливи.

Література

  1. Базове джерело: Географія: Загал. географія: Підручн. для 6 кл. серед, шк. — Третє видання / О. Я. Скуратович, Р. Р. Коваленко, Л. І. Круглик.— К.: Зодіак-ЕКО, 2000.

  2. Організація і проведення тренінгу. Козак Ірина Олексіївна - методист з біології та основ здоров'я Полтавського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. М.В.Остроградського.

  3. Підручник «Природознавство. Довкілля 5 клас.» (Автори: В.Р.Ільченко, К.Ж.Гуз, Л.М.Булава).

Схожі:

Урок природознавства. 4 клас Тема. Сонячна система
Мета : ознайомити учнів з елементами астрономії; на доступних прикладах розкрити поняття : зорі, Всесвіт, планети, Сонячна система;...
Урок 1 Сонце. Сонячна система. Рух планет навколо Сонця
Ми уже познайомилися з нашою Галактикою і небесними тілами, дізналися, як людство почало освоювати космос. Давайте пригадаємо те,...
Урок 1 Сонце. Сонячна система. Рух планет навколо Сонця
Ми уже познайомилися з нашою Галактикою і небесними тілами, дізналися, як людство почало освоювати космос. Давайте пригадаємо те,...
Уроку: Сонячна система. Рух планет навколо Сонця
Мета: Навчальна: Поглибити знання учнів про Сонце та Сонячну систему;навчити учнів розрізняти планети, розвивати вміння працювати...
УРОК № Тема: Сонячна система. Рух планет навколо Сонця
Сонця; уявлення про причини зміни пір року; вміння висловлювати передбачення, доводити їх правильність, міркувати за аналогією, узагальнювати...
Уроку: урок-тренінг зі світової літератури. Тема: «Я вірю в тебе, людино»
Портрет Д. Дефо, малюнки до твору, картки з завданням для груп, фішки з зеленими і червоним кольорами
УРОК №9 Тема уроку
Тема уроку. Нерівність з однією змінною. Система та сукупність не­рівностей з однією змінною
Тема уроку: Народовладдя. Мета уроку
Основні поняття і терміни: народовладдя, вибори, електорат, абсентеїзм, виборча система, мажоритарна виборча система, пропорційна...
Тема. Сонячна система. Мета
Розвивати уяву; продовжувати формувати вміння порівнювати, встановлювати причиново-наслідкові зв’язки. Виховувати допитливість, доказовість...
Тема : Сонячна активність та її вплив на Землю
Мета : познайомити учнів з сонячною активністю; показати її вплив на Землю та пояснити як впливає сонячна активність на живі організми;...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка