Мотиваційна готовність дітей до школи


Скачати 124.37 Kb.
Назва Мотиваційна готовність дітей до школи
Дата 11.02.2014
Розмір 124.37 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Туризм > Документи
Мотиваційна готовність дітей до школи


Дитина скоро піде до школи... Як зробити так, щоб навчання дитини було не просто відвідуванням дошкільного закладу, а дійсно продуктивною та корисною діяльністю, яка приносить задоволення. Для цього, передусім, потрібно бажання вчитися. Тому дуже важливим в підготовці до школи є формування мотивації.

Під мотиваційною готовністю розуміють бажання вчитися, ставлення до школи і навчання як до серйозної діяльності. Дитина приходить у школу з певною мотивацією. Що являє собою її структура в цьому віці? В ній вирізняються пізнавальні й соціальні мотиви. Пізнавальні мотиви пов’язані із самим змістом і процесом навчання. Соціальні мотиви породжуються різноманітними соціальними взаєминами дитини з іншими людьми. Це прагнення до схвалення, до підтримки дорослих, до завоювання авторитету серед однолітків, бажання зайняти «позицію школяра».

Розвиток мотивації шкільного навчання передбачає формування уявлень дошкільника про те, яким буде навчання в школі, знань про те, яким буде його завтрашній день і підготовку дитини до нього як до радісної події. Тому дорослим потрібно з’ясувати зміст і характер стихійних уявлень дитини про школу та коригувати їх.

Саме тому стало завдання підібрати такі заходи роботи, які полегшать процес адаптації до школи. Цьому допоможуть спеціально підібрані ігри та завдання, які дадуть змогу дитині в подальшому легко і швидко впоратись із труднощами у навчанні, та сформують правильне уявлення про школу.
Гра "Інтерв'ю"

Мета: формувати у дітей вміння орієнтуватись в оточуючому світі.

Інструкція: "Діти уявіть собі, що я журналіст нашої газети «Долоньки», який хоче взяти у вас інтерв'ю. Ви повинні уважно послухати запитання, які я бу­ду задавати, а потім правильно і швидко на них відпо­вісти." Кожен з дітей відповідає на запитання, ті запи­тання, які діти не розуміють, треба пояснити і обговори­ти колективно.

Запитання інтерв'ю

1. Як вас звати? (кожен з дітей відповідає на запи­тання, якщо дитина замість ім'я називає прізвище, це не вважається помилкою)

  1. Скільки вам років?

  2. Чи бажаєте ви йти до школи? Чому?

  3. Що діти роблять у школі?

  4. Як називаються столи за якими діти навчаються?

  5. Як називають людину, яка навчає дітей?

  6. Як називається час коли діти уважно слухають вчителя?

  7. Як називається час коли можна трішечки відпочити?


Бесіда-гра "Я йду до школи!"

Мета: активізувати відомості дітей про школу і шкільне життя.

Інструкція: "Діти, давайте поділимось на дві команди. Назва однієї команди буде "Всезнайки" (це такі люди, які все знають), а іншої – «Незнайки» (такі люди, які нічого не знають). Я буду наводити запитання, команда "Всезнайки" має відповідати на всі запитання тільки правильно, а команда "Незнайки" повинні шуткувати і відповідати на всі запитання неправильно. За кожну правильну відповідь Всезнайкам і ставимо "+", а за кожну неправильну Незнайкам ста­вимо "+'\ Кожна дитина має спробувати себе в обох ролях.

Запитання:

  1. Чи потрібно ходити до школи?

  2. Навіщо потрібно ходити до школи?

  3. Чим зазвичай займаються в школі? (Що ви буде­те робити в школі?)

  4. Що потрібно мати учневі, щоб бути готовим до школи?

  5. Що таке уроки? Чим на них займаються учні?

  6. Як потрібно поводити себе на уроках у школі?

  7. Що таке домашні завдання?

  8. Навіщо потрібно виконувати домашні завдання?

  9. Чим ви будете займатись вдома, коли прийдете зі школи?

10. Що нового з'явиться в твоєму житті, коли ти підеш у школу?

Дати дітям можливість зрозуміти, для чого вони йдуть до школи, навіщо їм вчитись, що дасть їм це на­вчання.
Гра "Пантоміма"

Мета: прийняття позиції школяра дитиною, змен­шення рівня тривожності, страхів пов'язаних зі школою, розвиток емоційної сфери.

Інструкція: "Діти, давайте спробуємо за допомо­гою різноманітних поз, рухів тіла показати, як вигляда­ють":

Завдання: добрий вчитель; злий вчитель; учень, який вчиться на самі п'ятірки - відмінник; учень, який пога­но вчиться; зошит неохайного учня; учень, який не хо­че йти до школи; учень, який старанно робить уроки; уважний учень; неуважний учень; учень який боїться відповідати; учень, який із задоволенням іде до школи.

Після гри потрібно обговорити з дітьми, кого їм бу­ло приємніше показувати, кого кумедніше, яким краще бути учнем, тим, з кого сміються, чи тим, кого поважа­ють і ставлять на зразок іншим. За допомогою оплесків визначте ту дитину, яка краще всіх виконала завдання. (Можна нагородити орденом - "Найкращий мім",)
Гра « Я готуюсь до школи»

Мета: формувати позитивну навчальну мотивацію, коригувати негативне ставлення до школи.

Інструкція: "Уявіть собі, що я прилетіла до вас з іншої планети, щоб разом з вами йти до школи, Ва­ше завдання - якомога швидше підготувати мене до на­вчання в школі. Я буду запитувати вас про шкільне життя, а ви повинні мене навчити, відповідаючи пра­вильно на запитання."

Запитання:

1. Щоб піти до школи, мені має виповнитись:

а) 1-2 роки;

б) 6-7 років.

2. Щоб добре вчитись, я повинна:

а) дуже хотіти навчатись у школі;

б) зовсім не хотіти навчатись у школі.

3. Для того щоб піти до школи, достатньо:

а) мати кольорові олівці, гарний портфель і ручку;

б) вміти трошки читати, писати, рахувати, малювати.

4. Щоб бути відмінником, треба:

а) мати гарні олівці зошити і ручку;

б) бути старанною ученицею (учнем).

5. Домашні завдання потрібно виконувати:

а) швидко і як-небудь;

б) не поспішаючи, гарно, охайно, перевіряючи поми­лки.

6. На перервах потрібно:

а) відпочивати (можна повторити якийсь предмет);

б) відповідати біля дошки.
7. Якщо я отримаю двійку:

а) потрібно плакати, кричати на вчительку;

б) сміятись, кажучи, що мені байдуже;

в) попросити пояснити, вивчити цю тему, щоб перездати на кращу оцінку.

8. Коли я буду відповідати біля дошки, я повинна:

а) хвилюватись, боятись;

б) не хвилюватись, уважно послухати запитання і від­повісти на нього.

9. В школі потрібно вчитись:

а) тому, що всі вчаться;

б) щоб бути розумною, досвідченою людиною.
10. Я хочу вчитись у школі:

а) бо в школі гарні квіти, парти;

б) бо в школі я дізнаюсь багато нового, що допомо­же мені стати дорослою самостійною людиною.
Проективна корекційно-розвивальна методика"Я малюю школу"

Мета: корекція страхів у дітей перед навчанням у школі.

Інструкція: "Сьогодні ми всі будемо малювати рі­зні ситуації, події, які можуть відбутися в школі. Не­хай кожен з вас візьме олівець і намалює те, що йому подобається чи не подобається в школі". Після того, як всі намалюють, діти повинні помінятись місцями і дома­лювати щось на малюнку сусіда і т. д. Після цього ма­люнки обговорюються, пояснюються елементи.

Обладнання: великий аркуш паперу, кольорові олівці.
Гра "Сокіл і лис"

Мета: моделювати навчальну ситуацію і розвішати довільність.

Інструкція: Обираються сокіл і лис. Інші діти -соколята. Сокіл вчить своїх соколят грати. Він бігає в рі­зних напрямах і одночасно "робить різні рухи руками (вверх, в сторони, вперед тощо). Зграйка соколят біжить за ним і слідкує за його рухами, намагаючись точно ско­піювати їх. В цей час з нори вискакує лис. Соколята швидко присідають, щоб лис їх не помітив. (Лис з'явля­ється по команді ведучого і ловить лише тих, хто не встиг присісти.) Соколята, яких спіймали, на деякий час вибувають з гри. Після гри всі сідають у коло і вислу­ховують пояснення, чому лис зловив соколят (неуваж­ність на уроках призводить до погіршення навчання, не­розуміння предметів, відставання і отримання поганих оцінок, щоб цього не сталось потрібно бути уважним і, якщо щось не зрозуміло, попросити пояснити ще раз).
Гра "Пташка"

Мета: розвивати самоконтроль.

Інструкція: Перед початком гри ведучий знайомить дітей з різними породами дерев. Можна показати їх на малюнку, розповісти, де вони ростуть. Перед грою всі підбирають для себе фант - іграшку чи будь-що інше. Гравці сідають у коло і обирають дитину, яка буде зби­рати фанти. Вона сідає в середину кола і всім гравцям дає назви дерев (дуб, клен, береза, ялинка, липа, каш­тан, горіх, вишня, тополя, акація, яблуня, груша, чере­шня, слива, абрикос, айва, алича, пальма і ін.). Кожен повинен запам'ятати свою назву.

Дитина, що збирає фанти, каже: "Прилетіла пташка і сіла на дуб". Дуб повинен відповісти: "На дубі трош­ки поседіла, а потім на березу полетіла". Береза називає інше дерево і т. д. Хто проґавив, віддає фант. Наприкі­нці гри фанти розігруються. Потрібно уважно слідкува­ти за ходом гри і швидко відповідати. Підказувати не мо­жна.
Вправа "Я не можу — я можу — я спробую"
Мета: розвивати мотивації до навчання.
Інструкція: Якщо дитина відмовляється виконува­ти якесь завдання, говорячи, що вона точно з ним не впо­рається, вчитель просить її уявити іншу дитину, яка знає набагато менше, ніж вона, і, дійсно, не може впоратись із завданням (не знає літер, цифр, не вміє говорити). Потім пропонують уявити дитині, яка зуміє впоратись із за­вданням. Дітей запевняють, що вони при цьому зможуть, якщо спробують, зробити все правильно. Дитина кладе руки на відкриті долоні дорослого, і вся група го­ворить "чарівні слова":

  • "Я не можу..., — і кожен по черзі каже, чому це завдання для нього важке;

  • "Я можу...," — діти по черзі кажуть, що вони мо­жуть зробити;

  • "Я спробую і зумію..." — кожен намагається сказати якою мірою він зможе виконати завдання, якщо до­кладе зусиль. Правильність чи неправильність реплік ді­тей не коментується, підкреслюється лише, що кожен чо­гось не вміє, чогось не може, але кожен зуміє, якщо спробує, схоче це зробити і бути не гіршим за інших.

Гра "Підніми руку"

Мета: виховувати довільність, розвивати навички дотримуватись правил і бути уважним до інших дітей.

Інструкція: Діти, стоячи, утворюють коло. Виби­рають ведучого, який стає посередині кола. Він спокій­но ходить по колу, потім зупиняється навпроти одного з гравців і голосно вигукує: "Сусід". Той гравець, до яко­го звертається ведучий, продовжує стояти, не змінюючи положення. Ведучий повинен зупинятись точно навпроти тієї дитини, до якої він звертається. Сусіди з боку повинні підняти вгору ту руку, що ближче до обраної дитини. Якщо хтось із дітей помилився, тобто підняв не ту руку чи забув це зробити, то він стає ведучим. Гравець програє навіть, якщо він підняв не ту руку.
Гра "Першокласник"

Мета: закріпити знання дітей про те, що потрібно для навчання в школі, виховувати охайність, бажання вчитись, привчати до порядку.

Інструкція: На столі ведучого лежать портфель і кі­лька різних предметів: ручка, пенал, зошити, книжки, ло­жка, тарілка, ножиці, щітка, карти. Після нагадування про те, що дитина незабаром піде до школи і буде самостійно складати свої речі, їй пропонують подивитись на розкла­дені предмети і якомога швидше і охайніше зібрати свій портфель. Гра закінчується, коли дитина складе всі необхідні речі і закриє портфель. Рахувати до 5.
Гра «Чорне-біле не бери, так і ні не говори.»
Мета: виховувати зосередженість та збагачувати словниковий запас.

Інструкція: Грати можна у великій групі. Ведучий починає вести з партнером бесіду так, щоб дитина назва­ла заборонені слова: чорний, білий, так, ні, той хто непра­вильно відповість, вибуває з гри на деякий час. Відпові­дати потрібно швидко, всі діти уважно слідкують за ви­конанням правил. Бесіда має приблизно такий характер:

  • Чи ходиш до школи?

  • Скоро піду.

  • Ти візьмеш в школу портфель?

  • Візьму.

  • Як ти гадаєш у школі багато дітей?

  • Багато.

День "відкритих дверей"

Мета: знайомити дітей зі школою, школярами, шкі­льними речами.

Інструкція:

  • Відвідування кабінетів з математики, української літератури і мови, природознавства, трудового навчання і художньої праці, музичного кабінету, спортивної зали.

  • Знайомство із школярами-початківцями (вивідування відкритого уроку в першому класі з природознавства.

  • Розповіді дітей 1 -2 класів про своє шкільне жит­тя.

  • Бесіда з дошкільниками про їх враження, що спо­добалось, а що ні.


Гра "Три рухи"

Мета: розвивати вміння концентрувати увагу і ви­конувати вказівки дорослого.

Інструкція: "Діти, будь ласка, запам'ятайте три рухи:

  • руки зігнуті в ліктях: кисті на рівні плечей;

  • руки витягнуті перед собою на рівні грудей;

  • руки підняті вгору."

Потрібно продемонструвати всі рухи дітям» попросити їх повторити і переконатися, що вони запам'ятали не лише самі рухи, а й їх порядкові номери — перше, дру­ге, третє.

  1. Ведучий показує один рух, називаючи при цьому номер для зразка. Потім тільки проговорює номери» а ді­ти самостійно виконують рух.

  2. Ведучий показує один рух і при цьому промовляє номер іншого. Діти повинні показати той рух, якому від­повідає номер, той, хто помиляється, вибуває на деякий час з гри.


Гра "Чарівний квадрат"

Мета: розвивати уяву, довільність.

Інструкція: Кожній дитині дається шаблон квадра­та, який вона обводить на аркуші паперу. Потім пропо­нується домалювати фігуру так, щоб вийшли різні пред­мети, пов'язані із шкільними речами.
Бесіда "Школа"

Мета: розвивати «мотивацію до навчання», позитивне ставлення до школи.

Інструкція: Поговорити з дітям про школу, з’ясувати всі позитивні сторони шкільного навчання. Дати можли­вість дітям виразити свої почуття і переживання з при­воду шкільного навчання. Разом з дітьми скласти оповідання «Моя школа»
Вправа «Емоції»

Вправи на вміння дитини регулювати і контролюва­ти свої емоції і поведінку.

Мета: саморегулювання і зняття психоемоційного напруження дітей.

Інструкція: Пояснити дитині, що таке емоції і до чого вони можуть призвести, якщо не вміти регулювати ними і контролювати їх. Дитині кажуть:

1) "Якщо ти відчуєш, що почав хвилюватись і то­бі хочеться когось вдарити, існує досить простий спо­сіб доведення собі своєї сили: обхопи долонями лікті і сильно притисни руки до грудей. Це поза витриманої людини, тобто людина бере себе в руки";

2) "Спробуй сильно-сильно надавити п'ятками на підлогу, руки затисни в кулаки, і зчепи зуби. Ти могу­тнє дерево, в тебе сильні корені, і ніякий вітер тебе не зламає. Це поза впевненої в собі людини.;

3) "Якщо ви втомитесь у школі на уроці, то на перерві необхідно встати, розвести широко ноги, зігнути їх трошки в колінах, зігнути тіло і вільно опусти­ти руки, випрямити пальці, нахилити голову до грудей,трошки відкрити рот. Легенько похитатися з боку в
бік, вперед, назад. Потім різко труснути головою, ру­ками, ногами, тілом. Ти витрусив всю свою втому, але ще трошки залишилось, спробуй ще раз.";

4) "Коли ти дуже втомився, тобі важко, хочеться лягти, але потрібно ще попрацювати, необхідно "ски­нути гору з плечей". Треба встати, широко розвести ноги, підняти плечі вгору, відвести назад і різко опустити. Зробіть цю вправу 5 — 6 разів і втома мине.
Проблема підготовки дітей до школи передбачає роботу з усіма учасниками педагогічного процесу. Так обізнаність вихователів з проблеми мотиваційної готовності дітей до школи можна підвищити завдяки таки формам роботи:

Консультації «Мотивація – як один з чинників успішного навчання у школі»

«Формування навчальної мотивації»

«Що таке навчальна мотивація»

Круглий стіл «Як сприяти розвитку навчальної мотивації?»

Тренінг «Підвищуємо мотивацію майбутніх школярів».

В роботі з дітьми можна застосовувати прийом аналізу дитячих робіт. Не слід обмежуватися загальною оцінкою «добре» - «недобре». Особливу увагу потрібно приділяти тому, як виконане завдання, діти повинні знати, за якими критеріями дорослий оцінює їх. Наприклад: акуратність, своєчасність, творчий підхід, засвоєння необхідних технічних навичок, умінь; старанність, цілеспрямованість, наполегливість, самостійність, уважність тощо. Будь-яке досягнення чи промах дитини не повинні залишатися непоміченими.

Формуванню позитивного ставлення до школи допомагають і різні режимні процеси, що привчають дитину до самостійності, дисциплінованості. Під час екскурсій, прогулянок можна підкреслити, що вести себе потрібно, як майбутнім учням. Варто домагатися того, щоб дитина все встигала робити вчасно, мала постійний режим дня.

Велике значення у відношенні дитини до школи відіграють батьки. Саме їх відношення вирішальне у ставленні дитини до навчання, тому що авторитет батьків безперечний. Завдання батьків переконати дитину в необхідності та важливості навчання, зацікавити дитину школою, зробити її привабливою та бажаною.

Для цього батьки можуть використовувати спільні види діяльності з дитиною:

  • Гра з дитиною в школу. Будьте вчителем та дозвольте побути вчителем дитині. Влаштуйте уроки малювання, фізкультури, природознавства, математики, читання.

  • Розповідь дитині про своє навчання в школі, які були цікаві історії, що більше всього приваблювало.

  • Читання малюку оповідання про школу.

  • Влаштуйте перегляд мультфільмів на шкільну тематику.

  • Залучіть дідусів та бабусь до шкільної пропаганди. Немає нічого цікавішого, як дізнатися від бабусі, якими школярами були мама й тато.

  • Влаштуйте екскурсію до школи, якщо дитина ще там не була.

  • Заздалегідь познайомте дитину з вчителькою та майбутніми першокласниками.

Батьки - це вчителі найважливішої школи в світі – школи становлення особистості, де немає вихідних і канікул. Найважливіше для дитини – гармонія взаємин між членами родини, позитивний психологічний клімат, пріоритет духовних цінностей, високий рівень культури.

Висновки про мотиваційну готовність дошкільника до навчання у школі:

- мотиваційна готовність полягає у бажанні дитини вчитися, її ставленні до школи і навчання як до серйозної діяльності;

- структура мотиваційної готовності включає пізнавальні й соціальні мотиви при провідній ролі останніх;

- розвиток мотиваційної готовності дитини до шкільного навчання передбачає формування правильних та різнобічних уявлень і знань дитини про школу, про шкільні вимоги; емоційно-позитивного ставлення до майбутнього навчання та розвиток пізнавальної активності дітей;

- педагогічними засобами формування готовності дошкільника до навчання у школі є читання книг про школу, знайомство з деякими правилами поведінки учня, відвідування школи; прийом аналізу дитячих робіт дорослим спільно з вихованцями; ігри «У школу».

Схожі:

Чи готова дитина до школи ?
Чи готова дитина до школи? (Комплекс методик для індивідуального обстеження рівня підготовленості дітей до школи). Укладачі: Волошенко...
Методичний кабінет спеціальної загальноосвітньої школи для дітей...
Методичний кабінет спеціальної загальноосвітньої школи для дітей з вадами розумового розвитку
Зміни до річного плану державних закупівель Бердичівської загальноосвітньої...
Бердичівської загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, на...
РЕКОМЕНДАЦІЇ круглого столу вихователів дошкільних навчальних закладів...
«група ризику», обов’язковості дошкільної освіти для дітей старшого дошкільного віку, забезпечення необхідних умов функціонування...
ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ ДІТЕЙ
На сьогоднішній день всі учасники навчально виховного процесу розуміють необхідність визначення рівня шкільної зрілості дітей дошкільного...
2. Особливості вольових дій
Мотиваційна сфера особистості. Потяги і бажання. Прагнення особистості. Ризик як вияв активності особистості
4 Медичне обслуговування учнів та педагогічних працівників
Медичне обслуговування дітей школи забезпечує дитяча поліклініка №2 Шевченківського району м. Києва ( Б. Хмельницького №46 ). У школі...
Буцкіна, С. В. Формування мотиваційної готовності дітей 6-7 років до навчання в школі
Готовність дитини до шкільного навчання вчені насамперед розглядають з точки зору відповідності рівня розвитку дитини вимогам навчальної...
Вивчення соціально-психологічної адаптації дітей до школи

Всі батьки сьогодні хвилюються і радіють за своїх дітей. Але у деяких...
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка