«Бути готовим до школи вже сьогодні – не означає вміти читати, писати, рахувати. Бути готовим до школи значить бути готовим всьому цьому навчитися»


Скачати 88.32 Kb.
Назва «Бути готовим до школи вже сьогодні – не означає вміти читати, писати, рахувати. Бути готовим до школи значить бути готовим всьому цьому навчитися»
Дата 14.12.2013
Розмір 88.32 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Туризм > Документи
Дошкільний підрозділ НВК № 5 м.Єнакієвого Донецької області

Готуємо до школи

З досвіду роботи по організації діяльності з дітьми п`ятирічного віку


Вихователь-методист

Білоброва Ольга Григорівна

«Бути готовим до школи вже сьогодні – не означає вміти

читати, писати , рахувати. Бути готовим до школи значить

бути готовим всьому цьому навчитися».

Л. А. Венгер, А. Л. Венгер

Пріоритетним напрямком реалізації наступності дошкільної і початкової ланок освіти є формування готовності дошкільників до навчання у школі.

Навчання в школі вимагає пошуку нових підходів до вирішення проблеми наступності, що допомагає успішному розв’язанню завдань безперервної освіти на перших етапах: у дошкільному навчальному закладі та початковій школі. Плануючи форми взаємозв'язку дошкільного навчального закладу і початкової школи, орієнтувались на те , щоб перехід до шкільного життя став безболісним продовженням гармонійного і радісного дошкільного дитинства. Підійшли до цього творчо з певним багажем знань.

На першому етапі вирішення проблеми щодо організації роботи з п'ятирічними дітьми для успішної підготовки до шкільного навчання насамперед приділили вивченню нормативно – правової бази з цього питання, науково – методичної літератури. З цією метою було проведено знайомство з папкою нормативних документів, які регламентують організацію роботи з п'ятирічними дітьми, співбесіда з вихователями старших груп та вчителями перших класів про загальні освітні завдання програми розвитку дітей старшого віку «Впевнений старт». Пройшло знайомство з матеріалами виставки науково – методичної літератури щодо підготовки дітей до школи. За круглим столом розглянули вимоги Базової програми «Я у Світі»,2008 р., до портрету дошкільника напередодні його вступу до школи та проблеми підготовки п’ятирічних дітей до навчання у школі, визнали зміст та технології навчання, виховання та розвитку:

  • Психолого – педагогічне проектування;

  • Індивідуально – диференційоване навчання та виховання;

  • Використання нетрадиційних засобів в зображувальній діяльності;

  • Використання різних видів занять (інтегровані, тематичні, комплексні, бінарні);

  • Навчання , яке побудоване на використанні ігрових методів , прийомів;

  • Втілення ідеї розвивальної освіти, переорієнтація з дидактичних на розвивальні та проблемно – пошукові методи роботи з дітьми;

  • Психологія ТРВЗ, розвиток творчих здібностей, використовуючи метод моделювання, порівняння, класифікації, абстрагування, тощо.

В роботі з педколективами шкільного та дошкільного підрозділів спланували різноманітні форми роботи, насамперед це попереднє знайомство вчителів зі своїми майбутніми учнями, проведення днів відкритих дверей в школі та дошкільному закладі, система відвідування вчителями старших груп, спостереження за діяльністю дітей на заняттях та поза ними організація спільних виставок малюнків «Україно – я твоя дитина», «Світ очима дітей» ,поробок з природного матеріалу «Подарунки осені», «Природа і фантазія», тематичних днів «Осінні квіти». Підсумком співпраці педагогічних колективів є спільна педагогічна рада вчителів і вихователів, де аналізуються результати підготовки до школи, помилки, упущення, прогнозується співпраця школи і дошкільного закладу.

Консультації «Готовність дитини до школи : складові успішного навчання», «Особливості організації навчально – пізнавальної діяльності старших дошкільників», «Психологічні новоутворення дитини 6 - го року життя» підвищили педагогічну майстерність вихователів старших груп щодо підготовки дітей до школи. В дошкільному закладі працює творча група, яка розглядає проблему щодо особливостей підготовки п’ятирічних дітей до навчання у школі. На засіданні творчої групи заплановане розглядання важливих питань щодо соціально – психологічної готовності дітей до школи , базисного компоненту мовленнєвої діяльності, особливості ознайомлення дітей старшого дошкільного віку з елементами грамоти.

Готовність до навчання в школі розглядаємо як комплексну характеристику – мотиваційну,соціальну,інтелектуальну,вольову, емоційну, фізичну готовність.

Важливо щоб дитина йшла до школи здоровою. Дбаючи про фізичне здоров'я дітей протягом дня чергуємо різні види діяльності дітей за ступенем рухливості, обсяг рухової активності становить 4 -4,5 години на день. Ранкова гімнастика, заняття фізкультурою, спортивні змагання, організація рухливих ігор, перебування на свіжому повітрі, дотримання режиму дня сприяє розвитку дитини.

Мотиваційна готовність

Виховання дитини дошкільного віку в плані підготовки до навчання у школі спрямована не формування позитивного ставлення до неї. Дуже тривожно , якщо діти зовсім не хочуть іти до школи і вчитися. Тому наші педагоги формують уявлення про школу, позитивне ставлення до вчителів, навчання. З цією метою вихователі проводять бесіди «Що таке школа?», «Чому навчають у школі?», розкривають секрети слів, що мають відношення до школи (олівець, ручка, зошит,шкільна парта), разом з дітьми розглядають ілюстрації про школу. Набуті знання майбутні школярі з радістю відображають в сюжетно – рольових іграх «Школа», «Сім`я».

Соціальна готовність

Соціальна готовність складається з навичок і здатності увійти в контакт з однокласниками і вчителями. В формуванні соціальної готовності допомагають ігрові вправи, ігри «Знайомство», «Хто мій друг», «Привітайся», в ході яких діти спілкуються між собою, організують спільну діяльність, узгоджують свої дії з партнерами, мобілізуються на подоланні труднощів, проявляють відповідальність.

Інтелектуальна готовність

В плані інтелектуальної готовності важливо , щоб дитина до школи була розумово розвинена. Але розумовий розвиток не полягає в великому словниковому запасі, уміння читати та рахувати. Дитина повинна навчитися порівнювати, узагальнювати, робити самостійні висновки, аналізувати.

Оскільки природа – джерело життєдіяльності людини, контакт з природним довкіллям дитини починається з раннього віку. Природа залишає свій слід в душі тому, що вона всебічно впливає на всі її почуття . Все нове в природі викликає у дитини велику цікавість. Своєю яскравістю, різноманіттям ,новизною природа впливає на дитину, викликає у неї бажання більше пізнати, що сприяє розвитку логіки мислення та чіткості і краси мовлення.

Для успішної організації роботи з інтелектуального розвитку п’ятирічних дітей щодо підготовки до школи було оформлено проекти: інноваційний з проблеми «Формування логіко – математичних здібностей дітей старшого дошкільного віку в процесі ознайомлення з природою» та освітній «Розвиток інтелектуальних здібностей дітей 6 – го року життя використовуючи елементи ТРВЗ в процесі ознайомлення з природою».

Для реалізації проблеми з інтелектуальної підготовки п’ятирічок до школи було створено предметно – розвиваюче середовище : оформлені екологічні куточки та пізнавальної діяльності, куди увійшли еколого – пізнавальні розвиваючі ігри. Визнали найефективнішими формами роботи з дітьми уроки мислення в природі, спостереження, пошуково – дослідницька трудова діяльність.

Пошуково-дослідницька діяльність має величезне значення для майбутнього успішного навчання у школі. Адже під час досліду при ознайомленні з об'єктами природи діти аналізують умови зовнішнього середовища і характерні властивості об'єктів природи і на підставі цього аналізу самостійно з'ясовують, які процеси відбуваються з цими об'єктами у природі. При цьому вони розширюють і уточнюють знання про властивості об'єктів природи, їх змінюваність, умови, за яких одні властивості переходять у інші тощо. Як наслідок,у результаті проведення дослідів у дітей формуються наукові уявлення про явища, що відбуваються у природі. Крім цього у них розвивається аналітико-синтетична діяльність, яка є основою навчальної діяльності.

Інтерактивними методами активізації мислення дитини виявилися елементи ТРВЗ: пошук асоціацій, порівняння, моделювання, творче конструювання, узагальнення.

Організація роботи з розвитку мислення здійснюється за принципами доступності, достовірності, системність, в інтеграції видів діяльності використовуючи творчо – ігровий метод . Сутність творчо – ігрового методу складається в рішенні пізнавальних завдань , поставлених в цікавій для дитини формі . Казковий герой Сова - це символ мудрості, представник живої природи. Мудра Сова присутня на заняттях з логіки світу, віконечко в природу, разом з дітьми подорожує по екологічній стежині , пропонує задачки на здивування на уроках мислення в природі, спостерігає за явищами та об’єктами природи. Казковий герой Чиполіно гостинно приймає дітей в країні овочів та фруктів, за допомогою яких діти виконують математичні операції. Весела Крапелька та Капітошка вчать дітей доглядати за кімнатними рослинами за схемою, використовувати математичні поняття під час спостереження за ними.

Природа не тільки спонукає до розвитку пізнавальних процесів у дітей, вона виховує естетичні почуття. В роботі з природним матеріалом діти відтворюють різні узори, малюнки, виготовляють поробки.

Розглядаючи природний матеріал шишки, листячко, каштани у дітей розвивається фантазія, уява.

Спілкування з природою розвиває творчі здібності у дітей. Тому було складено освітньо - педагогічний проект «Розвиток художньо - естетичних здібностей дітей п'ятирічного віку засобами нетрадиційних технологій зображувальної діяльності». В зображувальній діяльності використовуючи різні технології малювання, розвивається дрібна моторика м'язів пальців всієї кісті руки, почуття сприйняття кольору. Малювання допомагає дитині висловлювати свій настрій, окомір, увагу, пам'ять, виховує акуратність, терпіння, посидючість. Зображувальна діяльність допомагає залучити дитину до дивовижного світу мистецтва, розвиває його фантазію та творчі здібності, а в контексті викладеного матеріалу – сприяє підготовці руки дитини до письма, освоєння нової соціальної ролі учня.

Особливої уваги в підготовці дітей 6 – го року життя до школи приділяємо мовленнєвому розвитку: формуванню і збагаченню словника, формування звукової культури мовлення, формування граматичних основ, розвиток зв’язного мовлення, формування комунікативних здібностей.

Формування та збагачення словника відбувається на заняттях з мовленнєвого спілкування в повсякденному житті за лексичними темами «Пори року», « Овочі та фрукти», «Домашні і дикі тварини і птахи», «Сім’я», «Школа», «Дитячий садок», «Моє місто». Для розширення словникового запасу пропонуємо дітям прислів’я, приказки, образні вирази з художніх творів, узагальнюючі поняття. Розвиваючи фонематичний слух пропонуємо дітям назвати звук, яким начинається слово , або закінчується , знаходити нові звуки, придумувати слова на заданий звук, робити слуховий аналіз слів за допомогою умовних позначок.

При знайомстві дітей з буквами вчимо дітей називати літери, як звуки (не «ем» а «м» або «мь») спочатку знайомимо з буквою, як її можна побачити , намалювати, зробити з паличок, олівців, написати букву на піску, обвести, заштрихувати. Це обумовлено розвитком наочно – образного і наочно – дієвого мислення у дошкільнят. Вдосконалюючи у дітей п'ятирічного віку граматичну правильність мови вчимо створювати граматичні форми за допомогою суфіксів(кіт – котик, ручка – ручечка тощо), спонукаємо використовувати в мові порівняльну ступінь (довгий – довший – найдовший тощо). Для розвитку зв’язного мовлення пропонуємо дітям складати розповідь за картиною, з власного досвіду, описувати предмет, переказувати художні твори, передавати діалоги літературних героїв в драматизації, настільному театрі тощо.

Успішна підготовка дітей до навчання у школі неможлива без співробітництва з батьками дітей які відвідують дошкільний заклад і які не відвідують.

Соціальний патронат сімей виявив збільшену відчуженість батьків і дітей, дефіцит душевного тепла, ласки, уваги до дітей та їхніх проблем з боку батьків. Батьки мало спілкуються з дітьми. В умовах соціальної та екологічної нестабільності під гнітом страху «не впоратися» з життям, втратити роботу, збідніти, захворіти , батьки самі стають невпевненими, уразливими, емоційно нестабільними, недосвідченими в питаннях підготовці дитини до школи. В формуванні компетентності батьків у питаннях психологічних особливостей дітей та їх підготовки до школи були організовані консультації різних спеціалістів: психолога, медсестри, вихователя – методиста, вчителя. Батьківські збори, інформація в куточку «Майбутній першокласник» які допомогли батькам орієнтуватися в питаннях підготовки п’ятирічних дітей до навчання у школі.

Проблеми дорослих пов’язані з переходом дитини на новий щабель життя, якщо будуть правильно зрозумілі і вирішені вчителями,вихователями та батьками, дітям буде набагато легше і комфортніше вступити в нову смугу їхнього життя.

Схожі:

Біля школи позивні повільна мелодія
Знайти себе, сноє мiсце в життi, вирости й вижити, бути завжди людиною що є святiшого i дорожчого? Де б не були ви, куди б не закинула...
А що означає – бути підготовленим до навчання в першому класі? Що...
Від того, як ви підготували дитину до школи, залежать його успіхи в навчанні, а отже, відчуття радості та задоволення від кожного...
Згідно з вимогами ISO 9001
Прийом відвідувачів з готовим пакетом документів: понеділок, вівторок з 10 до 12 год
Згідно з вимогами ISO 9001
Прийом відвідувачів з готовим пакетом документів: 00-13. 00 (понеділок, вівторок, середа, четвер)
Що значить бути Людиною на землі ?
Що значить бути Людиною на землі ? Чи справді «Людиною бути найважче?»(М. Чернявський)
Тема : Інтерактивні батьківські збори
Наше заняття проходить за темою «Здоров’ю дитини – зелене світло». Давайте разом промовимо. (діти промовляють). Кожен із вас хоче...
Особистість поняття, яке для багатьох залишається загадкою. Що це означає бути особистістю?
Особистість поняття, яке для багатьох залишається загадкою. Що це означає бути особистістю? І чи можна нею не бути або бути особистістю...
Правила поведінки на уроках Учні зобов’язані приходити до школи за...
Одяг учнів має бути чистим і охайним та відповідати вимогам, викладеним у Статуті школи
Проблемне навчання як складова сучасних освітніх технологій у загальноосвітній школі
Залежно від мети та задач середньої школи навчання може бути проблемним і не проблемним. Якщо перед школою ставиться задача розвитку...
Підготувала вчителька загальноосвітньої школи I-III №1
Учасниками гри можуть бути окремі учні, також можна грати командами. Доцільніше сформувати дві команди. Радше при цьому підібрати...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка