|
Скачати 287.65 Kb.
|
Відділ освіти Лисянської райдержадміністрації Районний методичний кабінет О.В. Уманська Пізнай себе Вивчення індивідуальних особливостей особистості старшого школяра З досвіду роботи Уманської О.В., практичного психолога І кваліфікаційної категорії Лисянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Лисянської районної ради Черкаської області Лисянка 2010 Схвалено методичною радою РМК відділу освіти Лисянської райдержадміністрації 20 січня 2010 року, протокол № 4 Дані матеріали підготовлені практичним психологом Лисянської ЗОШ І-ІІІ ст. №2. Робота складається з розділів, які містять описи психологічних тестів, анкет для самопізнання, вправи для самовдосконалення, цікаву інформацію про психологічні типи і особливості характеру. Робота розрахована на активне співробітництво психолога з учнями. Вправи призначені, в першу чергу, для самостійного виконання. Контингент учнів, яким пропонується такий вид діяльності охоплює старшу вікову категорію школярів. Методики допоможуть підліткам, старшим школярам, визначити особливості свого власного характеру і, виходячи з цього, зайнятися самовдосконаленням, оцінивши свій внутрішній потенціал. Це сприятиме пошуку можливостей розвивати свою пам’ять, тренувати мислення, формувати ділові якості, працювати над розвитком комунікативних умінь. Окремі вправи допоможуть оцінити уміння міжособистісного спілкування; замислитися над запитанням, чи можеш ти бути лідером; потренуватись виробляти вміння, необхідні у спілкуванні з людьми. І. Передмова«Пізнавши себе, ніхто не залишиться тим, ким він є». Томас Манн Психологія, як відомо, відрізняється від інших наук тим, що навіть далеких від неї людей не можна вважати профанами в даній області знань. З роками кожна людина оволодіває життєвою психологією. Її узагальнені знання у вигляді афористичних висловлювань висвітлені в народних приказках і прислів'ях: «Чужа душа сутінки», «Чужу біду руками розведу, а на свою сиджу та дивлюся»... Завдання полягає в тому, щоб самому уміти справлятись із власними проблемами. Психолог не покликаний заспокоювати. Він здатен на більше. Він може пояснити і допомогти людині зрозуміти себе та інших, навчатися працювати і спілкуватись, усвідомити свої труднощі і змінити відношення до них. Це стане першим кроком до їх подолання. Висока перевантаженість сучасного учня, включення його в урочну та позакласну роботу майже не залишає вільного часу для довгих бесід і систематичних зустрічей з психологом. Потреба у самовдосконаленні спонукає до упорядкування себе самостійно і підвищення власних можливостей. Учень переходить на новий віковий етап і часто зустрічається з проблемами, які не в змозі зрозуміти і самостійно подолати, проявляються причини неузгодженості між його внутрішнім і зовнішнім світоглядом. Коли створюється відчуття напруженості і дискомфорту – відкриваються можливості для розвитку особистості. Оцінити себе і власні риси характеру досить непросто. Навіть людина з вищою освітою не завжди зможе пригадати достатню кількість слів для опису характеристики індивідуальних особливостей особистості. ІІ. Структура особистостіДля уявлення про структуру особистості учені пропонують поділяти характеристики особистості за категоріями:
Спеціальні психодіагностичні методи і методики спочатку дають можливість з'ясувати свої індивідуальні особливості. Потім, опираючись на них, розвити необхідні якості, що допомагає здобути необхідні знання і вміння. А вже з їх допомогою можна реалізувати власні потреби й інтереси. Це так званий алгоритм: від самоаналізу – до самопізнання. ІІІ.Алгоритм«Від самоаналізу – до самопізнання» ІV. Психодіагностика Психодіагностика – це один із наймолодших напрямків психології. Вона допомагає людині дати відповідь на дуже важливі запитання: Хто я? Чого я хочу? Що я можу? Методи діагностики дозволяють робити висновки з допомогою тестів. «Test» з англійської мови перекладається як «коротке випробування, проба» і використовується для виявлення здібностей людини, може прогнозувати її поведінку. Самовизначення як важлива задача розвитку у підлітковому віці полягає у пізнанні самого себе, розвитку стійкого відчуття власного «Я». Запропоновані методики покликані допомогти оцінити власне себе. Коли не все знаєш про себе, але чесно і щиро відповідаєш на поставлене запитання, є впевненість у тому, щоб дізнатись про себе більше. Дані тестові завдання розраховані на ту категорію людей, які щиро зацікавлені в тому, щоб краще розібратися у власному характері, виявити свої сильні і слабкі сторони. Методики, що пропонуються, дещо спрощені і мають на меті зробити перший але рішучий крок до власного самопізнання, покликані зацікавити і спонукати до дій, до змін, самоперетворення і самовдосконалення. Якщо виникає проблема пізнання себе, то ці вправи і тести покликані допомогти і є початковим етапом на шляху до само вивчення. V. Тести на визначення характерологічних особливостей
Даний тест пропонує визначити власні особистісні характеристики відповідно до образу тварини, зображеної на малюнку. Деякі племена Північної Америки і досі вірять, що людина народжується з рисами і якостями притаманними тваринам. ІНСТРУКЦІЯ: оберіть із запропонованих картинок образ тієї тварини, який вам найбільше імпонує. І |
Навчально-методичний посібник ЧЕРКАСИ Передмова |
Навчально-методичний посібник ЧЕРКАСИ Передмова |
1. Психологія як наука. Її предмет і завдання Передмова |
П. В. Афанасьєв ПОБУДОВА ДЖЕРЕЛ БЕЗПЕРЕБІЙНОГО ЕЛЕКТРОЖИВЛЕННЯ ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙ ТА РАДІОСИСТЕМ Передмова |
Змістовий модуль Педіатрія як наука про здорову і хвору дитину Передмова |
ПЕРЕДМОВА Взаємодія деталей, механізмів затвора гаубиці д-30 під час відкривання, закривання |
ЗМІСТ Передмова 5 0 Загальний відділ 7 Пізнавальна література для дітей та юнацтва 19 1 Філософські науки. Психологія 21 |
Керівний документ з технічного обліку обладнання і паспортизації... Передмова |
Передмова Буроменський М. В., професор, д ю н., член-кореспондент Академії правових наук України, президент Інституту прикладних гуманітарних... |
2008 ПЕРЕДМОВА РОЗРОБЛЕНО: Державне підприємство "Український науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут будівельних матеріалів та виробів... |