8-9: «Фінансове забезпечення підприємств комунальної власності»


Скачати 160.07 Kb.
Назва 8-9: «Фінансове забезпечення підприємств комунальної власності»
Дата 24.04.2013
Розмір 160.07 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
Тема 8-9: «Фінансове забезпечення підприємств комунальної власності»


  1. Місцеве господарство і його роль у формуванні місцевих бюджетів

  2. Підприємства комунальної власності

  3. Підприємства житлового господарства

  4. Підприємства комунального господарства

  5. Транспортні підприємства

  6. Напрямки реформування житлово-комунального господарства



  1. Місцеве господарство і його роль у формуванні місцевих бюджетів


В умовах формування інституту місцевого самоврядування ключовим питанням стає розмежування повноважень між органами державної влади і місцевим самоврядуванням, виділення функцій і завдань, які покладаються на місцеву владу. При вирішенні цих пи­тань беруться до уваги суспільно корисні послуги, що надаються державою та органами місцевого самоврядування. За змістом послу­ги, які надаються на місцевому рівні, можна систематизувати насту­пним чином (див. рис. 25):





Загалом, підприємства житлово-комунального господарства України надають населенню більше 40 видів послуг на суму понад 6 млрд. грн. Місцевому самоврядуванню відведена вирішальна роль у наданні суспільних послуг у галузі освіти, охорони здоров'я, жит­лово-комунального господарства, культури та мистецтва, фізичної культури і спорту, транспорту, дорожнього господарства, зв'язку та інформатики. Такі видатки здійснюються переважно за рахунок міс­цевих бюджетів (див. табл. 14). На державу, як правило, поклада­ються повноваження щодо здійснення державного управління, обо­рони країни, забезпечення правоохоронної діяльності та гарантуван­ня безпеки держави, охорона навколишнього середовища. Відповід­но, зазначені видатки здійснюються з Державного бюджету України.

Місцеве господарство і його роль у формуванні місцевих бюджетів

Абсолютні розміри місцевих бюджетів, їх стан і збалансова­ність безпосередньо залежать від результатів функціонування гос­подарського комплексу кожної адміністративно-територіальної оди­ниці, адже основним джерелом доходів є податки, які сплачують суб'єкти господарської діяльності, що діють на території місцевого самоврядування. Крім податкових надходжень, до місцевих бюдже­тів надходять неподаткові доходи: від власності та підприємницької діяльності, від некомерційного та побічного продажу. Значна части­на даних надходжень формується за рахунок використання, здачі в оренду або продажу майна, на яке розповсюджується право комуна­льної власності.

Склад місцевого господарства:

  • підприємства (об'єднання), організації, установи, об'єкти ви­робничої і соціальної інфраструктури, які є комунальною вла­сністю відповідної адміністративно-територіальної одиниці;

  • підприємства (об'єднання), організації, установи, що не на­лежать до комунальної власності, діяльність яких пов'язана переважно з обслуговуванням населення і за згодою власника можуть бути включені до місцевого господарства;

  • об'єкти, створені в результаті трудової участі громадян або придбані на їх добровільні внески, включені до місцевого го­сподарства за згодою населення і органів місцевого самовря­дування.

Доходи від об'єктів комунальної власності включають:

  • доходи, податки, збори та інші обов'язкові платежі від під­приємств, організацій і установ комунальної власності;

  • надходження дивідендів від участі місцевих рад у статутних фондах суб'єктів підприємницької діяльності;

  • кошти від приватизації майна, що знаходиться у комунальній власності;

  • плата за оренду цілісних майнових комплексів, які знахо­дяться у власності місцевих рад;

  • плата за гарантії, надані органом місцевого самоврядування;

  • надходження від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення (крім державної власності).

Надходження від об'єктів комунальної власності в сукупних доходах місцевих бюджетів України загалом складають невелику частку (3-4%), хоча останніми роками спостерігається тенденція до поступового їх зростання (див. табл. 15). Серед усіх видів надхо­джень найбільшу фіскальну роль відіграють податок на прибуток комунальних підприємств (див. табл. 16) та надходження від прива­тизації комунального майна.













    Підприємства комунальної власності

Право комунальної власності територіальних громад може
виникати на:


  • рухоме та нерухоме майно;

  • землю;

  • природні ресурси;

  • об'єкти соціальної інфраструктури (школи, лікарні, поліклі­ніки, дитячі дошкільні заклади);

  • культурні, спортивні установи і споруди;

  • побутові підприємства;

  • житлово-комунальне господарство.

Повноваження органів місцевого самоврядування в галузі управління комунальною власністю:

  • управління майном комунальної власності;

  • встановлення порядку та здійснення контролю за викорис­танням прибутків підприємств комунальної власності;

  • заслуховування звітів керівників цих підприємств;

  • підготовка пропозицій про відчуження комунального майна, місцевих програм приватизації та переліку об'єктів, які не підлягають приватизації.

Повноваження органів місцевого самоврядування в галузі житлово-комунального господарства:

  • управління об'єктами житлово-комунального господарства;

  • облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов;

  • сприяння розширенню житлового будівництва;

  • реєстрація житлово-будівельних кооперативів;

  • забезпечення соціально-культурних закладів і населення усі­ма комунальними зручностями;

  • збирання, утилізація відходів і сміття;

  • благоустрій територій;

  • встановлення зручного для населення режиму роботи кому­нальних підприємств;

  • затвердження транспортних маршрутів;

  • утримання в належному стані кладовищ, їх охорона;

  • залучення на договірних засадах підприємств, які не нале­жать до комунальної власності, до обслуговування населення засобами транспорту та зв'язку.

В залежності від особливостей діяльності комунальних підпри­ємств виділяють наступні (див. рис. 26):



У сучасних умовах значно зростає необхідність об'єктивного оцінювання фінансового стану підприємств комунальної власності. Це пов'язано з тим, що органи місцевого самоврядування повинні прийняти правильне рішення щодо конкретного виробництва. Вони мають з'ясувати доцільність виділення коштів з місцевого бюджету конкретному підприємству для подальшого його функціонування, майновий стан підприємства, його платоспроможність, фінансову стійкість та ступінь ліквідності.




  1. Підприємства житлового господарства

Житлово-комунальне господарство має більше ніж 20 підгалузей, у ньому зосереджено майже 1/4 основних засобів країни, зайня­то 5% працездатного населення, господарську діяльність здійснює понад 5 тисяч підприємств. Основні фонди житлового господарства - це, головним чином, будівлі, споруди (житлові будинки, котельні, господарські споруди та ін.). Житлові будинки складають більш ніж 90% усіх основних фондів. Основу житлового господарства складає житловий фонд, більша частина якого знаходиться у комунальній власності; частина житлового фонду приватної власності належить громадянам, інших форм власності - належить підприємствам (відомчий фонд).

Житлове будівництво ведеться за рахунок бюджетних коштів, коштів підприємств та організацій та населення, в т.ч. за рахунок довгострокового банківського кредитування.

Джерела фінансування ремонту житлового фонду: доходи від оренди, перевищення доходів над видатками по експлуатації житло­вого фонду, бюджетні асигнування.

Житлове господарство було найменше підготовлене до ринко­вих умов. В умовах адміністративної економіки плата за житло лише частково покривала вартість цих послуг. За рахунок державного бю­джету та коштів підприємств майже повністю здійснювалося нове житлове будівництво та капітальний ремонт житлового фонду. Тому питання щодо госпрозрахунку чи самоокупності підприємств не під­німалося.

Планування видатків місцевих бюджетів на утримання житло­во-комунального господарства має свої особливості, воно розпочи­нається з визначення доходів цих підприємств, які, як правило, є меншими за видатки. В житловому господарстві визначаються дохо­ди за всіма джерелами надходжень:

  • квартирна плата;

  • орендна плата за нежитлові приміщення;

  • кошти, які одержують від комунальних підприємств на від­шкодування витрат по обслуговуванню внутрішньобудинкових мереж (водопостачання, каналізація, електропостачання);

  • інші доходи (орендна плата за житлові приміщення, виручка від реалізації майна, макулатури і металобрухту).

Загальна сума квартирної плати розраховується, виходячи з розмі­рів середньорічної житлової площі і середньої ставки плати за 1 кв.м.
Розмір середньорічної оплачуваної житлової площі:

де:

П - розмір житлової площі на початок року;

В - розмір житлової площі, яка вводиться в дію;

Н - розмір житлової площі, яка вибуває з експлуатації;

М - кількість місяців функціонування житлової площі за рік;

12 - кількість місяців за рік.
Середня квартирна плата за 1 кв.м житлової площі визначається, виходячи із звітних даних за попередній рік, шляхом ділення отрима­ної квартирної плати на середньорічний розмір житлової площі.

Чинники, які впливають на розмір квартплати:

  • зміни тарифів згідно рішень уряду та органів місцевого само­врядування;

  • поліпшення в нових будинках умов благоустрою квартир;

  • забезпечення будинків ліфтами;

  • місцезнаходження та поверховість будинків;

  • пільги по платі за житло для окремих категорій громадян.

Орендна плата за нежитлові приміщення обчислюється за та­рифами, розмір яких залежить від категорії населеного пункту, типу будови, її місцезнаходження та цілей використання.

Доходи від нежитлових приміщень складаються з:

  • орендної плати;

  • оплати опалення;

  • оплати комунальних послуг за встановленими ставками і та­рифами;

  • сплати загальних для всіх власників будинків видатків на управління, експлуатацію і поточний ремонт житлового фон­ду пропорційно зайнятій площі.

Структура доходів житлового господарства має значні коливан­ня, які пов'язані зі структурою житлової й орендної площі та її міс­цезнаходженням. Загалом, 50-60% доходів житлових організацій формується за рахунок квартирної плати, орендна плата за нежитлові приміщення знаходиться в межах 10-20%.

В Україні діє механізм надання субсидій населенню для оплати житлово-комунальних послуг.

Видатки житлового господарства складаються з:

  • заробітної плати (в межах 20%);

  • нарахувань на заробітну плату (приблизно 8%);

  • плати за технічне обслуговування житлових будинків (10-15%);

  • ремонту житлового фонду (до 10%);

  • витрат на вивезення сміття (в межах 10%);

  • матеріальних витрат (до 5%);

  • оплати електроенергії на освітлення сходових кліток, роботу ліфтів та на власні потреби (в межах 10%);

  • амортизаційних відрахувань на повне відновлення відокрем­лених нежитлових будинків (3-4%);

  • утримання будинкового господарства, технічного інвентарю та механізоване прибирання (15-17%);

  • інших витрат, які становлять до 3%.

Структура витрат житлового господарства в різних регіонах країни неоднакова, навіть більше того, в різних районах одного і то­го ж міста, вона має суттєві відмінності. На неї впливають такі чин­ники, як місцезнаходження району, його територія, наявність місць загальноміського користування, поверховість будинків, компакт­ність їх розміщення, технічна оснащеність будинків тощо.

Останніми роками спостерігається негативна тенденція погір­шення стану та скорочення комунального житлового фонду у зв'язку із зміною форми власності. Недостатньо коштів витрачається на капітальний ремонт житлового господарства (в межах 2-3 грн. на один квадратний метр загальної площі житлових приміщень комунальної власності).

На відміну від промислових підприємств, у житловому господарс­тві частка оборотних коштів незначна. У складі оборотних коштів від­сутні статті «Сировина, матеріали й покупні напівфабрикати», «Готова продукція», «Незавершене виробництво». Одна з характерних статей оборотних коштів житлових підприємств - «Розрахунки з абонентами» або «Заборгованість абонентів», яка формується за рахунок коштів, що надходять за надані послуги та реалізовану продукцію.



  1. Підприємства комунального господарства


Комунальне господарство включає:

  • санітарно-технічні підприємства (водопостачання, каналіза­ція, санітарна очистка);

  • внутріміський транспорт;

  • підприємства комунального обслуговування (лазні, пральні, перукарні, готелі);

  • підприємства комунальної енергетики (електро-, газо- і теп­лопостачання);

  • зовнішній благоустрій (дорожнє господарство, вуличне осві­тлення, озеленення);

  • підсобні промислові та ремонтні підприємства, які обслуго­вують потреби комунального господарства.

Склад комунального господарства на кожній території різний, він залежить від кількості населення, особливостей господарського комплексу та інших специфічних умов (адміністративні центри, ку­рортна місцевість, туризм тощо).

На початку 1990-х рр. основна частина комунальних підпри­ємств належала до комунальної власності, незначна частина була державної і колективної власності. В даний час у комунальному гос­подарстві діють державні, державно-комунальні, акціонерні, корпо­ративні, приватні підприємства.

У комунальній сфері повільніше, ніж в інших, почали формува­тися ринкові засади господарювання. Розвиток ринкових умов у ко­мунальному господарстві гальмувався штучним стримуванням та­рифів на комунальні послуги, які лише, починаючи з 1995 р., почали наближуватися до реальних витрат і вже в 2000 р. склали 100% їх вартості. Ще одним стримуючим чинником для розвитку ринкових засад стала наявність великої кількості пільговиків по оплаті кому­нальних послуг - у межах 10 млн. осіб.

У більшості регіонів не існує альтернативи державному кому­нальному комплексу, система споживання не забезпечена вимірюва­льними приладами. Рівень споживання послуг визначається, голо­вним чином, якістю благоустрою населених пунктів і житлового фо­нду (квартир).

Частина підприємств комунального господарства є неприбутко­вими, вони надають послуги безплатно (озеленення, освітлення ву­лиць, благоустрій). У них немає виручки від реалізації. Всі затрати відшкодовуються з місцевих бюджетів.

На організацію фінансів комунальних підприємств впливають загальноекономічні особливості галузі: процеси виробництва і реалі­зації співпадають у часі, і тому в складі оборотних засобів немає не­завершеного виробництва і готової продукції. Ритм роботи підпри­ємств залежить від пори року, від загального ритму життя населено­го пункту, і тому доходи надходять нерівномірно протягом року.

Із-за діючого порядку розрахунків із споживачами за послуги (раз на місяць) у комунальних підприємств має місце значна дебі­торська заборгованість по оплаті послуг, яка покривається власними оборотними коштами. В той же час по окремих послугах, які опла­чуються наперед (придбання абонементів, місячних проїзних квитків), виникають додаткові кошти, які враховуються як стійкі пасиви.

Затрати комунальних підприємств складаються з прямих (мате­ріали, заробітна плата, вартість електроенергії, палива, амортизація основних фондів) та накладних (затрати на управління і обслугову­вання виробництва).

Найважливіші витрати - заробітна плата, амортизація, накладні витрати. В підприємствах різних галузей комунального господарства структура затрат має відмінності.

Виручка від реалізації в комунальному господарстві - основне джерело відшкодування експлуатаційних витрат. У прибуткових га­лузях комунального господарства система, тарифів за послуги дифе­ренційована в залежності від категорії споживачів і якості послуг.

Тарифи поділяються на такі групи:

  • тарифи міського транспорту - як правило, єдині;

  • тарифи санітарно-технічних підприємств (водопровід, каналі­зація, санітарна очистка) - диференційовані за споживачами;

  • тарифи енергетичних підприємств - диференційовані за спо­живачами і за цільовим призначенням;

  • тарифи готелів, лазень, пральних та інших послуг населенню - диференційовані в залежності від якості послуг.

Розрахунок виручки комунального підприємства проводиться шляхом множення тарифної ставки на обсяг послуг, що планується надати. Якщо є різні види послуг, то розрахунок робиться по кожній послузі окремо.

Основні фонди у комунальному господарстві суттєво відрізня­ються від інших галузей. У своєму складі вони мають виробничі фо­нди, а також тротуари, мости, набережні та інші споруди. Структура розрізняється в залежності від галузі комунального господарства. У водопровідному, газовому господарствах, електропостачанні пере­важають передавальні споруди, в готельному і побутовому госпо­дарстві - будівлі.

Фінансування капітальних вкладень у прибуткових галузях ко­мунального господарства проводиться за рахунок амортизації, час­тини прибутку, довгострокових кредитів, коштів місцевих бюджетів; у неприбуткових - за рахунок бюджетних коштів.



  1. Транспортні підприємства


В основу фінансового планування на транспортних підприємст­вах покладені обсяги перевезень пасажирів, при цьому вони поділя­ються на перевезення пасажирів, які сплачують за свій проїзд, і па­сажирів, які користуються пільгами. Крім того, окремо плануються доходи від інших видів діяльності (доходи, отримані від здавання в оренду власних приміщень, надходження від розміщення реклами на зупинках та рухомому складі).

Склад доходів транспортних підприємств:

  • доходи від платних перевезень;

  • бюджетні дотації;

  • доходи від інших видів діяльності.

Доходи від платних перевезень складають до 95% сукупних до­ходів. Доходи від платних перевезень визначаються шляхом мно­ження кількості пасажирів, що планується перевезти, на ціну одного перевезення (тариф).

Перевезення пасажирів, яким надається пільга, здійснюється за рахунок бюджетних дотацій, сума яких визначається шляхом мно­ження кількості безплатних перевезень пасажирів на діючий тариф.

Доходи від інших видів діяльності плануються, виходячи з до­сягнутого в попередній період рівня, з урахуванням змін, що відбу­дуться в плановому періоді.

Витрати транспортних підприємств. Крім однакових статей витрат з підприємствами житлового господарства, мають місце спе­цифічні статті витрат, притаманні тільки транспортним підприємст­вам певної спеціалізації, наприклад:

  • для автотранспортних підприємств - це витрати на придбан­ня пально-мастильних матеріалів, які становлять майже 1/3;

  • на підприємствах електротранспорту є витрати на придбання електроенергії.



  1. Напрямки реформування житлово-комунального господарства


Мета: створення ефективного ринкового механізму функціо­нування житлово-комунального господарства з метою підвищення рівня обслуговування споживачів шляхом поступового запрова­дження економічно обґрунтованих цін і тарифів на житлово-комунальні послуги на базі реальної вартості цих послуг з одночас­ним реформуванням галузі.

Напрямки реформування:

  • поглиблення демонополізації та розвиток конкурентного се­редовища;

  • удосконалення системи управління житлово-комунальним господарством через його реструктуризацію та запроваджен­ня договірних відносин між споживачами і виробниками по­слуг із забезпеченням їх правового захисту;

  • реформування системи фінансування житлово-комунальним господарства.

Завдання комунальної реформи:

  • ринкова трансформація комунальної сфери на основі прива­тизації, використання концесійних механізмів та фінансової підтримки комунальної реформи з одночасною децентраліза­цією управління комунальною галуззю;

  • встановлення прийнятних для бізнесу і для населення тари­фів, які були б економічно обґрунтованими, відшкодовували витрати підприємств, забезпечували розвиток та оновлення в житлово-комунальній сфері та враховували платоспромож­ність населення;

  • забезпечення фінансової самодостатності територіальних громад щодо виконання власних повноважень у цій сфері;

  • запровадження механізмів громадського контролю, зокрема за прозорістю встановлення тарифів і цін, у тому числі й на природний газ і електроенергію, та тарифів на житлово-комунальні послуги;

  • надання адресної допомоги тим, хто її потребує.

Механізм реалізації реформи:

=> впорядкування наданих пільг по оплаті послуг та джерел їх фінансування;

=> впровадження ресурсозберігальних технологій з метою зде­шевлення вартості житлово-комунальних послуг та відповідного зниження тарифів;

=> сприяння залученню інвестицій для розвитку організацій з обслуговування і ремонту об'єктів житлово-комунального господар­ства;

=> реструктуризація заборгованості бюджетів усіх рівнів під­приємствам житлово-комунального господарства з дотацій, пільг та субсидій за попередні роки;

=> розвиток лізингу у сфері житлово-комунального господарства;

=> запровадження диференційованої плати за утримання житла та надання послуг з урахуванням інженерного обладнання будинків.



Схожі:

Виконавчий комітет Вознесенської міської ради
Центральна, 1, І поверх Виконавчого комітету міської ради щочетверга з 14-00 до 16-00 спеціалісту відділу комунальної власності та...
Виконавчий комітет Вознесенської міської ради
Центральна, 1, І поверх Виконавчого комітету міської ради щочетверга з 14-00 до 16-00 спеціалісту відділу комунальної власності та...
Виконавчий комітет Вознесенської міської ради
Центральна, 1, І поверх Виконавчого комітету міської ради щочетверга з 14-00 до 16-00 спеціалісту відділу комунальної власності та...
Показники розвитку підприємств та організацій комунальної власності

Управління житлово-комунального господарства та комунальної власності міської ради
Управління ЖКГ та комунальної власності Синельниківської міської ради протягом 2012 року направляло свою діяльність на виконання...
Н ІКОПОЛЬСЬКА МІСЬКА РАДА
Програми приватизації об’єктів комунальної власності Нікопольської міської ради на 2012-2014 роки, затвердженої рішенням Нікопольської...
О.І. Смик Про оформлення права власності на будівлю
«Про виготовлення інвентарних справ на об’єкти комунальної власності», керуючись Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні»,...
Згідно Земельного Кодексу України продаж земельних ділянок державної...
«Про внесення змін до рішення міської ради від 10. 02. 2012 №301-18/УІ «Про Тимчасовий прядок продажу земельних ділянок несільськогосподарського...
МЕТОДИКА
Управління житлово – комунального господарства та комунальної власності міської ради від 26. 07. 2011 №993 та з метою забезпечення...
АНАЛІЗ ДІЯЛЬНОСТІ КОМУНАЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ, УСТАНОВ ТА ОРГАНІЗАЦІЙ за 9 місяців 2012 року
Основним завданням відділу забезпечення повноважень щодо управління об’єктами спільної власності територіальних громад району є реалізація...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка