|
Скачати 142.63 Kb.
|
Тема. Античні міста-держави у Північному Причорномор’ї. Мета. Ознайомити учнів з виникненням грецьких міст-колоній у Північному Причорномор’ї, їхнім господарським та культурним життям; розвивати уміння працювати з підручником, іншими джерелами інформації, картами; навики корпоративного навчання; уміння чітко формулювати свої думки, питання, відповіді; виховувати інтерес до предмету, формувати естетичні смаки учнів. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Обладнання: підручник, атласи, контурні карти, карта “Стародавня Греція”. Структура уроку. І. Організаційний момент. ІІ. Актуалізація опорних знань. ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів, повідомлення теми, мети, завдань уроку. ІV. Вивчення нового матеріалу.
а) Ольвія; б) Херсонес; в) Пантікапей. 3. Греки-купці. 4. Культура грецьких міст-колоній. V. Закріплення нових знань. VІ. Підсумки уроку. VІІ. Домашнє завдання. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент. На дошці Тема уроку: Античні міста-держави у Північному Причорномор’ї. План уроку
- - - -
а) б) в) 3. Торгівля 4. Культура грецьких міст-колоній. ІІ. Актуалізація опорних знань. Фронтальне опитування 1) Як проходило навчання в афінській школі? - із 7 років, читати, писати, танцювати, грати на музичних інструментах. Вчили напам’ять уривки з поем Гомера. Діти заможних – до 18 років в гімнасіях. Велика увага фізичній підготовці юнаків. Дівчата – вдома домоведення і рукоділля. 2) Інколи в школі ми чуємо таку фразу «Встигати в навчанні» або «Відставати в навчанні». Кажуть, що ця фраза прийшла до нас із Греції.Доведіть мені це. 3) Я говорив сам Аристотель про навчання? Як ви розумієте його слова? - «Коріння його гірке, зате плід солодкий». 4) А який подібний вислів про навчання є вживаємо ми? - «Важко в навчанні, легко в бою» 6) В чому полягають заслуги Геродота? - твір «Історія греко-перських воєн» у 9 книгах. – V ст..до н.е. «Батько історії» ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Запитання на повторення - що таке колонія? Колонія від латинського слова «заселяти» й означає поселення засноване вихідцями з інших країн. - що таке метрополія? Метрополія – материнські міста. - назвіть, які ви знаєте міста метрополії? м.Мілет та Спарта - в зазначеній схемі вкажіть основні напрямки грецької колонізації Напрямки колонізації Західний Північно-східний Південний
Розповідь вчителя Одним із напрямків грецької колонізації було Північне Причорномор’я. З часів походу аргонавтів (до Колхіди за Золотим Руном ранньої грецької колонізації (VIII—VI ст. до н. е.).)греки зрідка заходили в Понт Евксинський. У VII ст. до н. е. над його хвилями частіше стали з'являтися вітрила еллінських торгових кораблів. Для греків це були дуже далекі краї з надто суворим для них кліматом, прохолоднішим, порівняно з чарівною Елладою. Але, все ж таки, щось заставило греків тут оселилися, жити та творити… - Які ж причини їхньої появи на берегах Чорного моря? - Хто? Де? І коли саме заснувував тут нові міста? - Чим займалися і які стосунки були в греків з місцевими жителями? На всі ці та інші запитання ми сьогодні постараємося дати відповіді. А допомагати нам в цьому будуть ваші підручники та додаткова л-ра, атласи та контурні карти та звичайно і ваші знання. - Готові до праці? ІV. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь вчителя Грецькі колонії виникали на берегах Чорного моря, як вогники, що, розсипаючись від багаття, запалюють нові вогнища. Вони, як жменя монет, були розкидані по берегах цих морів. Визначити «Причини…» нам допоможе «Скринька Геродота», де знаходяться записи його розмов із жителями Ольвії, в якій він жив кілька місяців. Давайте зачитаємо Ці цитати …
Метод «Скринька Геродота», Селянин 1:- Я бідний селянин. Ділянка моя високо в горах, в долині вся земля належить багатію, скільки не працюй, а залишишся бідним. Може, на чужині я знайду собі кращу долю. Селянин 2: У мене справи ще гірші. Як поставили у мене на ділянці борговий камінь, немає мені спокою. Весь час думаю: як би не стати рабом-боржником. Кажуть, що за морем є країни, де землі скільки завгодно, і родить вона краще, ніж на берегах Нілу. Торговець: -Ми торговці і живемо тут, у Коринфі. Надійні люди розповідали, що в заморських країнах вигідно міняють пшеницю і рабів на розписні вази, вовняні тканини, вино й оливкову олію. Ми попливемо з вами, морська торгівля небезпечна, але вона може збагатити нас. Ремісник:Нам довелося назавжди залишити домівку. Ми підняли демос на боротьбу проти знаті. Почалося повстання, але аристократи перемогли, і ми на першому ж човні втекли. Знатний грек.-Я походжу з давнього знатного роду. Я був правителем у своєму місті. Але однієї ночі вірний служник розповів, що в місті почалося повстання демосу, багато знатних людей вбито у власних ліжках. Ця страшна звістка застала мене зненацька. Як сказав поет: «На корабель біженця я пишний свій дім проміняв» Запитання до учнів
Метод «Я думаю, що…»
- розширення торговельних шляхів Розповідь вчителя Найголовніша причина з яких-відносне перенаселення , коли всі землі в материковій. Греції були вже розподілені ."Зайві" люди змушені були шукати ліпшої долі в інших місцях , не так щільно заселених. Сюди прибули найсміливіші, найвідважніші люди! Ті, які не побоялися перепливти три моря й, хто зна де, на краю світу почати життя з чистого листка. З переселенцями прибули й жреці, й філософи, й архітектори, і ремісники, і стратеги. На новій землі вони займалися
розводили сади , городничали , розводили худобу . Поступово місцеві майстри багато в чому перевершили ремісників — ювелірів, зброярів, гончарів і вазописців із самої Еллади.
Державно-політичний устрій . Це були рабовласницькими демократичними або аристократичними республіками , де раби , жінки та іноземці не мали прав громадянства . Найвищими органами законодавчої влади були народні збори ( "народ ") і рада . Вирішували питання зовнішньої політики , оборони, грошового обігу , забезпечення населення продовольством .
Робота з картою - знайдіть і покажіть на карті міста, які були засновані греками: м. Херсонес, м.Ольвію, м.Пантікапей, м.Феодосію - де саме розташовані ці міста? - в гирлі рік - р.Тірас – м.Тіра – р.Борисфен – м.Ольвія або м.Борисфен
- з якими племенами жили греки по-сусідству - скіфи та таври - як ви думаєте, чому античні міста-держави, розташовувались переважно на приморських територіях?
Робота з схемою У процесі античної колонізації у Північному Причорномор'ї утворилися чотири основні осередки. Побережжя Дніпро-Бузького та Березанського лиманів. Місто Ольвія Дністровський лиман Міста Ніконій і Tipa Південно-Західний Крим Місто Херсонес Таврійський Керченський й Таманський півострів Міста Пантікапей. Феодосія, Фанагорія. Уявна гра « Подорож в минуле» Розповідь вчителя Давайте здіснимо уявну «Подорож в минуле» та відвідаємо давні грецькі міста- колонії Північного Причорномор'я. Але в ході нашої подорожі ви маєте заповнювати Таблицю “Античні міста-держави у Північному Причорномор’ї” і позначати на карті ці міста Грецькі міста-держави в Причорномор'ї називалися полісами. 1. Місто Херсонес Розповідь вчителя Дослідження руїн колишнього Херсонесу розпочато з 1827 р. При розкопах виявлено залишки грецьких, римських і візантійських оборонних мурів, житлових кварталів, понад 50 християнських церков, терм, театру (на 3000 осіб). Засновано місто в Vст.до н.е. жителями Гераклеї Понтійської. Економічний і політичний розквіт Херсонесу Таврійського припадав на IV–II ст.до н. е. Він був демократичною державою. Вищим органом влади були збори всіх вільних громадян чоловічої статі, які досягли повноліття. Народні збори приймали закони і вирішували найважливіші питання. Кожний Херсонесит, досягнувши певного віку, присягав на вірність своєму полісу. Перед вами присяга жителів Херсонесу. Прочитайте і дайте відповіді на запитання. Робота з документом … Я не скидатиму демократичного ладу, Я не даватиму і не прийму дари, Що шкодять державі або громадянам…. Запитання учням
Робота з підручником і запитання учням - - Назвіть основні господарські заняття жителів міста. - виноградарство, рибний промисел, ремесла і торгівля Карбував власну монету - Назвіть місто-метрополію Херсонеса. - Позначити на контурній карті м.Херсонес Розповідь вчителя У III ст. до н. е. в Херсонесі жив і працював історик Сіріск, перший історик на теренах України. Сіріск зробив опис історії міста Херсонеса та його взаємин з Боспорським царством, проте його праці не збереглися. Припускають, що, як і Геродот, він виступав у театрі, а саме в Античному амфітеатрі Херсонеса, спорудженому в той час. За весь час існування міста-держави херсонеситами доводилося вести численні війни. У II століття до н. е. Херсонес вів тривалу війну зі скіфами. Життя в Херсонесі завмерло аж у XVcт.
Робота в групах 1-ша ГРУПА – Жителі Ольвії Завдання Позначити на контурній карті місто Ольвію. Заповнити таблицю за питаннями: - Що означає назва колонії? - Де розташована колонія? - На який час припадає період розквіту? - Господарське життя. Таблиця “Античні міста-держави у Північному Причорномор’ї
ольвійські майстри - металевих виробів, відлитих із бронзи або міді, дзеркал, прикрас, статуеток, які часто виконувались у "скіфському звіриному стилі". В Ольвії - кераміка, ювеліри, деревообробне, ткачі… До кінця IV ст. Ольвія починає випускати золоті монети. 2-га ГРУПА – Жителі Пантікапея Завдання Позначити на контурній карті місто Пантікапей. Заповнити таблицю за питаннями: - Що означає назва колонії? - Де розташована колонія? - На який час припадає період розквіту? - Господарське життя. Таблиця “Античні міста-держави у Північному Причорномор’ї”
Розповідь вчителя 3. Греки-купці. Металургійні, ювелірні, текстильні підприємства працювали у Херсонесі. Вироблялася різноманітна кераміка. Херсонеські ремісничі вироби збувалися не тільки у самому місті, але й за його межами - у скіфських поселеннях Криму. в Причорномор'я В В О З И Л И металеві та ювелірні вироби, зброя, тканини, мармур, столовий посуд, прянощі, оливкова олія, предмети розкоші та мистецтва, вина. до Греції В В О З И Л И зерно, худобу, шкіри, хутро, солону рибу, сіль, рабів Та все ж основним торговим товаром був хліб. 4. Культура грецьких міст-колоній. Розповідь вчителя Жителі колоній не забували своєї культури. - будували храми тим же богам, яких шанували на батьківщині, Перший зведений греками на землях нинішньої України храм вони присвятили найчарівнішій серед безсмертних – богині кохання Афродіті - мали театри, де йшли вистави славетних грецьких авторів. У театрах грецьких - - Влаштовували змагання – переможців нагороджували вазами - Всі греки були грамотними. - розвивалася архітектура та скульптура Мармурові, вапняні й бронзові статуї богів, героїв, знатних громадян у ті часи були окрасою площ, перехресть і некрополів - Підлоги храмів і будинків багатих городян зазвичай прикрашали мозаїкою. Наука В Ольвії жив філософ Біон , прозваний Борисфенітом, син рибалки та простої жінки. Усю його сім’ю продали в рабство. З часом Біон потрапив до Афін і став філософом. Мав гострий розум і висміював людські недоліки. Демосфен – грецький оратор, був по матері скіфом. АНАХАРІС – по матері грек , а по батькові – скіф.Став вірним другом Солона. Релігія - кому поклонялися колоністи? - Чому з усього пантеону вони обрали саме цих богів? Зевс – зрозуміло, як же без нього. Деметра – богиня родючості. Теж зрозуміло, ольвійці – народ землеробський. Певно, і в їхніх сусідів, праслов'ян, однією з головних була богиня родючості, аналог Деметри – Мокша. Діоніс – бог вина, безтурботності, веселощів, шалу, звільнення від правил і заборон. в Ольвії Аполлона. На його честь у місті звели два храми – Аполлона-Дельфінія й Аполлона-Лікаря. Навіть храм Зевса поступався їм розмірами. На їхню честь ольвіополіти влаштовували святкування, приносили в жертву свійських тварин, котрих самі ж під час свята й з'їдали. Цікавинка Стародавні греки займатися магією, чаклунством, астрологією. У своїх містеріях вони часто-густо використовували квіти. До речі, "український" жіночий вінок – атрибут чисто грецький: в грецьких письмових джерелах віночок із квітів уперше згадується в 600 р. до н. е., хоч і невідомо, хто в кого його запозичив – греки в праслов'ян чи праслов'яни у греків. Мистецтво Основні кольори, які причорноморські греки використовували для розфарбування своїх споруд, – синьо-жовтий і червоний. Під час розкопок міст Північного Причорномор'я знайдено багато різноманітних скульптур.. своєрідним декором, оригінальною формою й стилем. Те, що зазвичай називають скіфським золотом, створено не скіфами, а грецькими майстрами. Однак і тут їм вистачало оригінальності, але не вистачало старанності: найбільш значущі шедеври, такі як пектораль із кургану Товста Могила або відомий золотий гребінь із Солохи, на думку вчених, створені не місцевими, а приїжджими ювелірами, які працювали в Пантікапеї за запрошенням боспорських царів. Медицина "Батько медицини Гіппократ закликав доглядати не лише тіло, але й душу.. V. Закріплення нових знань. Текст з помилками. Жителі Херсонеса були вихідцями з Афін (вихідцями з Гераклеї Понтійської). Після придушення повстання демосу під керівництвом царя Дарія (цар персів), частина населення втекла та заснувала нове місто в Північному Причорномор’ї. Зі своєю метрополією херсонесити не підтримували жодних відносин. (підтримували) Одним з основних занять жителів була торгівля. Торгували в основному вином, зерном, рибою. Як і в будь-якому грецькому полісі, в Херсонесі був театр, храми грецьким богам. Херсонес управлявся царями. (Він був демократичною державою) Метод “Продовжити речення”. - Головними причинами грецької колонізації були… Основною причиною колонізації була перенаселеність грецьких полісів У 7 – 6 ст. до н.е. греки заснували колонії в Північному Причорномор’ї – на півдні сучасної України. - На час виникнення грецьких міст-колоній їхніми сусідами були…(скіфи); - Найбільше інформації про скіфів та про грецькі міста-колонії залишив…(Геродот), який деякий час жив у …( Ольвії). - Одним із напрямків грецької колонізації стало…(Пн. Причорномор’я); - У Пн. Причорномор’ї греки утворили міста…(Херсонес, Пантікапей, Ялту, Ольвію); - Греки засновували свої міста переважно на морських узбережжях, щоб…(мати зв’язок із своїми метрополіями) - греки Причорномор’я торгували із своїми материнськими містами…(зерном, медом, шкірами, хутром, солоною рибою, сіллю, рабами) - Які стосунки були у міст-колоній з місцевими племенами? VІ. Підсумки уроку, оцінювання знань. VІІ. Домашнє завдання.
|
Тема. Античні міста-держави у Північному Причорномор’ї Мета. Ознайомити учнів з виникненням грецьких міст-колоній у Північному Причорномор’ї, їхнім господарським та культурним життям |
Урок № Тема: Античні міста держави в Північному Причорномор'ї та Криму Північного Причорномор’я; розвивати вміння аналізувати та систематизувати історичний матеріал, працювати з історичною картою, документами,... |
«АНТИЧНІ МІСТА-ДЕРЖАВИ У ПІВНІЧНОМУ ПРИЧОРНОМОР'Ї» Стародавньої Греції. До цих пір в областях Північного Причорномор'я проживають греки. Як же греки з'явились на території сучасної... |
Тема: Античні Велика грецька колонізація”, повторити напрямки та причини колонізації. Розглянути суспільне, господарське та духовне життя колоній,... |
Тестові завдання для семінарських занять та екзаменів з курсу Історії України. Семінар В-1 До остаточного занепаду античних міст-колоній в Північному Причорномор’ї призвела навала |
ПРОГРАМА ДИСЦИПЛІНИ “Історія України” Факти: Поява та розселення людей на території України. Кочовики за раннього залізного віку. Заснування античних міст-колоній у Північному... |
ПРОГРАМА ДИСЦИПЛІНИ “Історія України” Факти: Поява та розселення людей на території України. Кочовики за раннього залізного віку. Заснування античних міст-колоній у Північному... |
1. загальна характеристика міста бердянська Бердянськ – місто обласного значення Запорізької області, розташоване на північному узбережжі Азовського моря. Територія міста складає... |
ТЕМА: Стародавня україна Перші поселення на території україни, кіерійці скіфи та сармати їх перші державні утворення. Античні міста поліси північного причорноморья... |
Урок ТЕМА НАЙДАВНІШІ ДЕРЖАВИ ДВОРІЧЧЯ Дворіччя, міста – держави Месопотамії, перший в історії людства збірник законів; вміти: розкривати значення шумерської цивілізації... |