ПОГОДЖЕНО ЗАТВЕРДЖЕНО
____________ ________________
Методист відділу освіти Директор школи
Мкртчян О. Г. Кудлай В. В.
«___»__________2013року «___»_________2013року
Чорнянська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
Відділу освіти, молоді та спорту
Каховської районної державної адміністрації
ПРОГРАМА
ІНДИВІДУАЛЬНИХ
КОРЕКЦІЙНО – РОЗВИВАЛЬНИХ
ЗАНЯТЬ
ДЛЯ РОБОТИ З
ученицею 6 – Б класу Козак Катериною
на 2013 – 2014 навчальний рік
практичний психолог
Кудлай
Ірина Борисівна
Пояснювальна записка.
Поряд із здоровими дітьми живуть, ростуть, виховуються діти з особливостями фізичного або розумового розвитку. Вони, як і всі громадяни нашої держави, мають право на здобуття якісної освіти.
Саме інклюзивна освіта забезпечує навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами разом з однолітками. Таким чином реалізовується право кожної дитини на освіту в доступній для неї формі.
Успішність виховання, навчання, соціальної адаптації дитини з особливостями розвитку залежить від правильної оцінки її можливостей і особливостей, від знання педагогами й батьками психологічних особливостей дитини, від застосування відповідних методів педагогічної роботи. Без адекватних корекційно – розвивальних заходів потенційні можливості цих дітей не реалізуються в повній мірі, а завдяки постійній стимуляції пізнавальної сфери корекції їх емоційно – вольової сфери зменшується різниця між відхиленнями та нормою розвитку, що дає можливість їм адаптуватися в суспільстві.
При системній, цілеспрямованій, комплексній взаємодії педагогів, психологів, лікарів, батьків та наявності науково обґрунтованих програм виховання та навчання позитивна динаміка є реальною.
Дитина, розвиток якої ускладнений дефектом, не просто менш розвинена, ніж її однолітки, але розвинена інакше - вважав Л. С. Виготський, тому і підхід до навчання таких дітей має бути інакшим, особливим. Необхідно враховувати особливості порушень розумової діяльності.
Незважаючи на труднощі формування уявлень і засвоєння знань, навичок, затримки в різних видах діяльності, діти здатні розбиратися в практичних ситуаціях, орієнтуватися на дорослих.
Дана індивідуальна корекційно – розвивальна програма створена для роботи з дітьми з легкою розумовою відсталістю шостого (п’ятого) року навчання в інклюзивному класі загальноосвітнього навчального закладу.
Мета програми – активізація а стимуляція пізнавальної діяльності, розвиток емоційно – вольової сфери, набуття комунікативних навичок та вмінь, навичок співпраці у дітей з легкою розумовою відсталістю.
Завдання програми:
Корекція та розвиток когнітивних психічних процесів;
Корекція, активізація, вдосконалення розумових операція;
Формування та розвиток вмінь та навичок комунікації;
Розвиток загальної та дрібної моторики;
Збільшення словникового запасу;
Зняття психоемоційного напруження та створення емоційно – комфортної атмосфери.
Методи ті форми роботи:
Корекційно – розвивальні вправи для пізнавальної та емоційно – вольової сфери;
Рухливі та комунікативні ігри;
Вправи, спрямовані на розвиток моторики;
Вправи для релаксації.
Цільова група:
Діти шостого (п’ятого) року навчання в інклюзивному класі загальноосвітнього навчального закладу, що потребують корекції розумового розвитку.
Діагностика:
Діти переводяться на інклюзивну форму навчання відповідно до висновків та рекомендацій обласної ПМПК. Тому метою діагностики є вивчення індивідуальних особливостей когнітивної та інтелектуальної сфери, «зони інтелектуального розвитку» дитини і визначення її зони «найближчого розвитку».
Структура заняття:
Привітання.
Ігри – розминки.
Корекційно – розвивальні вправи:
Для пізнавальних психічних процесів,
Для вдосконалення розумових операція,
Для розвитку загальної та дрібної моторики.
Рефлексія. Релаксація.
Традиційне прощання.
Організація корекційно – розвивальної роботи:
Форма проведення – індивідуальна.
Кількість занять (загальна) – 17.
Тривалість одного заняття – 1 академічна година (45 хвилин).
Індивідуальні заняття проводяться 1 раз на два тижні
Очікувані результати:
Програма сприяє підвищенню рівня розвитку пізнавальних процесів та загальних інтелектуальних здібностей дитини,
Сприяє розвитку комунікативних навичок і умінь, навичок співпраці,
Сприяє покращенню стану загальної та дрібної моторики,
В процесі занять у дитини створюється позитивний емоційний настрій, формується довірлива, доброзичлива атмосфера, позитивне ставлення до оточуючих.
Навчально – тематичний план та
структура занять
№
|
Дата проведення
|
Кількість годин
|
Мета заняття
|
Зміст роботи
|
1
|
|
1
|
Створення позитивного емоційного настрою, розвиток комунікативних навичок і вмінь, навичок співпраці. Активізація та стимулювання пізнавальної діяльності. Покращання стану загальної та дрібної моторики.
|
Вправа – привітання.
Вправа – гра «Розкажи про себе».
Вправа – завдання «Спробуй виконати».
Вправа для «слухняних пальчтків».
Рефлексія.
Релаксація.
Традиційне прощання.
|
2
|
|
1
|
Зняття емоційного напруження. Розвиток пізнавальних психічних процесів: пам’яті, уваги, мислення, уяви. Створення доброзичливої, комфортної атмосфери на занятті.
|
Вправа – привітання.
Гра – лічилка «Хмарки дружать з дощиком».
Гра «Чим відрізняється».
Вправа «торбинка з подарунками».
Цікаві вправи для «слухняних пальчиків».
Рефлексія.
Релаксація.
Традиційне прощання.
|
3
|
|
1
|
Розвиток та корекція довільної та активної уваги, пам’яті, уяви, дрібної моторики. Створення веселого та життєрадісного настрою.
|
Вправа – привітання.
Вправа – гра «Слухай сигнал».
Вправа – гра «запам’ятай і повтори».
Вправа – завдання для «слухняних пальчиків».
Вправа «Закінчи слово».
Рефлексі.
Релаксація.
Традиційне прощання.
|
4
|
|
1
|
Розвиток та корекція емоційно – вольової сфери та загальних інтелектуальних здібностей дитини. Розвиток пам’яті, мислення, уваги, тактильного відчуття, дрібної моторики.
|
Вправа – привітання.
Вправа – гра «Дзеркало».
Вправа «Допоможи художникові скласти малюнок».
Вправа «Назви сусідів».
Пальчикова гімнастика.
Вправа з розвитку памяті.
Рефлексія.
Релаксація.
Традиційне прощання.
|
5
|
|
1
|
Розвиток спостережливості, образного та словесно – логічного мислення, уваги, уяви, дрібної моторики, вміння погоджувати свої дії з іншими. Активізація емоційно – вольової сфери.
|
Вправа – привітання.
Вправа – розминка «Якщо весело живеться, роби так».
Вправа – роздум «Голодна людина».
Цікаві завдання для «слухняних пальчиків».
Вправа «Якби я був чарівником».
Рефлексія.
Релаксація.
Традиційне прощання.
|
6
|
|
1
|
Розвиток та корекція пізнавальних процесів: уваги, пам’яті, мислення, дрібної моторики. Формування навичок співпраці та вміння працювати за зразком.
|
Вправа – привітання.
Вправа – гра «Літає та літає».
Вправа «Коректурна проба».
Вправа «Склади картинку».
Пальчикова гімнастика.
Рефлексія.
Релаксація.
Традиційне прощання.
|
7
|
|
1
|
Створення позитивного настрою, сприяння зменшенню напруження. Розвиток та корекція пам’яті, уваги спостережливості, наочно – образного мислення, здатності до узагальнення, дрібної моторики.
|
Вправа – привітання.
Вправа – розминка «Стежинка».
Гра «Знайди зайве слово».
Вправа «Ритмічні рухи».
Вправа «Графічний диктант».
Рефлексія.
Релаксація.
Традиційне прощання.
|
8
|
|
1
|
Активізація та розвиток пізнавальної діяльності. Формування комунікативних навичок і вмінь, навичок взаємодії.
|
Вправа – привітання.
Вправа «Зроби, будь ласка, ось так».
Вправа «Виключи зайве».
Вправа «Долоня - Кулак».
Рефлексія.
Релаксація.
Традиційне прощання.
|
9
|
|
1
|
Корекція та розвиток емоційно – вольової та комунікативної сфери, навичок порівняння, вміння знаходити спільне та відмінне, стану загальної та дрібної моторики.
|
Вправа – привітання.
Вправа «Якщо весело тобі».
Вправа «Спільне та відмінне».
Вправа «Слуховий диктант».
Вправа «Хрестики і нулики».
Рефлексія.
Релаксація.
Традиційне прощання.
|
10
|
|
1
|
Корекція та розвиток емоційно – вольової сфери та пізнавальних психічних процесів.
Корекція уваги, сприймання, пам’яті.
|
Вправа – привітання.
Гра «Мімічна гімнастика».
Вправа «Запам’ятай вірш».
Гра – розминка «Пофантазуй».
Вправа «Веселі маляри».
Рефлексія.
Релаксація.
Традиційне прощання.
|
11
|
|
1
|
Створення позитивного емоційного настрою, зняття емоційного напруження. Розвиток пізнавальних психічних процесів: пам’яті, уваги, мислення, уяви.
|
Вправа – привітання.
Вправа – гра «Прогноз погоди».
Вправа «Назви одним словом».
Вправа «Нанизування намистинок».
Вправа «Їжачки».
Рефлексія.
Релаксація.
Традиційне прощання.
|
12
|
|
1
|
Корекція і розвиток емоційно – комунікативної сфери та пізнавальних процесів: пам’яті, уваги, словесно – логічного - мислення, уяви.
|
Вправа – привітання.
Вправа «Склади картинку».
Вправа «назви правильно предмети».
Вправа «Доброго ранку».
Рефлексія.
Релаксація.
Традиційне прощання.
|
13
|
|
1
|
Розвиток емоційно – вольової сфери. Формування комунікативних навичок і вмінь. Покращання стану загальної та дрібної моторики.
|
Вправа – привітання.
Гра «Різнокольорова вода».
Вправа «Зниклий предмет».
Вправа «Вилучення зайвого».
Вправа «Веселий хрущ».
Рефлексія.
Релаксація.
Традиційне прощання.
|
14
|
|
1
|
Формування комунікативних вмінь та навичок, корекція емоційної сфери. Розвиток пам’яті, уваги, мислення, дрібної моторики.
|
Вправа – привітання.
Бесіда «Як покращати поганий настрій?».
Вправа «Літає – не літає».
Пальчикова гімнастика «Дзеркало».
Рефлексія.
Релаксація.
Традиційне прощання.
|
15
|
|
1
|
Розвиток емоційно – вольової та комунікативної сфери. Корекція та розвиток пам’яті, уваги, мислення, мовлення, дрібної моторики.
|
Вправа – привітання.
Вправа – гра «Люстерко».
Вправа «Слухай оплески».
Пальчикова гімнастики «Привітання».
Вправа «Коректурна проба».
Рефлексія.
Релаксація.
|
16
|
|
1
|
Розвиток пізнавальних психічних процесів: пам’яті, уваги, мислення, емоційно – вольової та комунікативної сфери.
|
Вправа – привітання.
Вправа «Руки і плечі».
Вправа «Знайди п’ять відмінностей».
Пальчикова гімнастика «Бабуся».
Рефлексія.
Релаксація.
Прощання.
|
17
|
|
1
|
Розвиток емоційно – вольової сфери, «мови» рухів тіла. Активізація процесів мислення, пам’яті, уваги, уяви.
|
Вправа «Привітання».
Вправа «Хто ховається в крапках?».
Вправа «Розмісти значки у відповідних місцях».
Пальчикова гімнастика «Кішки - мишки».
Рефлексія.
Релаксація.
Прощання.
|
|