Розглянуто на засіданні Затверджую
методичної наради Начальник НП НМЦ ЦЗ та БЖД
НМЦ ЦЗ та БЖД Миколаївської області
Миколаївській області підполковник вн. сл. В.В. Ільчук
Протокол №
„__”___________2007 р. „__”__________2007 р.
ПЛАН - КОНСПЕКТ
проведення занять з предмету „Організація діяльності органів і підрозділів аварійно - рятувальної служби цивільного захисту та основи трудового законодавства” з особовим складом курсу первинної підготовки пожежника - рятувальника.
Тема №1.« Законодавство України у сфері захисту населення і території від надзвичайних ситуацій.»
Навчальна мета: вивчити основні положення ЗУ «Про правові засади цивільного захисту», системи, підсистеми цивільного захисту, основні завдання, мету, принципи ЦЗ, режим функціонування єдиної системи ЦЗ .
Час: 3 години.
Місце проведення: навчальні кабінети
Учбово - матеріальне забезпечення: учбові посібники, стенди, плакати.
Література: 1. Закон України „Про правові засади цивільного захисту”;
2. Закон України „Про аварійно - рятувальну службу”.
Порядок проведення заняття
1. Організаційний момент - 5 хв.
- перевірка присутніх;
- оголошення теми і мети занять, питань, які будуть розглядатися при вивченні теми.
2. Контроль знань - 0 хв.
- перевірка не проводиться, перше заняття по цій темі.
3. Викладання матеріалу теми - 115 хв.
Питання що вивчатимуться:
3.1. Основні положення Закону „Про правові засади цивільного захисту”.
3.2. Мета, основні завдання і принципи цивільного захисту.
3.3. Єдина система цивільного захисту.
Питання та їх короткий зміст
|
Методичні вказівки
|
|
|
1. Основні положення Закону „Про правові засади цивільного захисту”.
Цей Закон підписаний Президентом України 24 червня 2004 року за №1859 – 4.
Він визначає правові та організаційні засади у сфері цивільного захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного, природного та військового характеру, повноваження органів виконавчої влади та інших органів управління, порядок створення і застосування сил, їх комплектування, проходження служби, а також гарантії соціального й правового захисту особового складу органів та підрозділів цивільного захисту.
Правовою основою цивільного захисту є Конституція України, цей Закон, закони України „Про захист населення й територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру”, „Про Цивільну оборону України”, ”Про правовий режим надзвичайного стану”, „Про правовий режим воєнного часу”, “Про аварійно - рятувальні служби”, „Про пожежну безпеку”, „Про об'єкти підвищеної небезпеки”, „Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку”, „Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення”, „Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи”, міжнародні договори України, згода на обов'язковість яких подана Верховною Радою України, та інші акти законодавства.
Закон України „Про правові засади цивільного захисту” містить 14 розділів, які складаються з 96 статей. Розділ 1 (Загальні положення) в якому визначаються терміни, які застосовуються в законі.
Так цивільний захист - система організаційних, інженерно - технічних, санітарно - гігієнічних, протиепідемічних та інших заходів, які здійснюються центральними і місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підпорядкованими їм силами і засобами, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності, добровільними рятувальними формуваннями, що забезпечують виконання цих заходів з метою запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій, які загрожують життю та здоров'ю людей, завдають матеріальних збитків у мирний час і особливий період.
Єдина державна система цивільного захисту населення і територій далі - єдина система цивільного захисту) – сукупність органів управління, сил та засобів центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, на які покладається реалізація державної політики у сфері цивільного захисту;
підсистеми єдиної системи цивільного захисту - сукупність підпорядкованих спеціально уповноваженому центральному органу виконавчої влади функціональних та територіальних органів управління, на які покладаються визначені законом завдання у конкретних сферах цивільного захисту;
служба цивільного захисту - державна служба особливого характеру, пов'язана із забезпеченням пожежної безпеки, запобіганням і реагуванням на інші надзвичайні ситуації техногенного, природного та військового характеру, ліквідацією їх наслідків, захистом населення і територій від їх негативного впливу;
Оперативно-рятувальна служба цивільного захисту - спеціальне воєнізоване формування, на яке покладається захист населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного, природного і військового характеру, участь у заходах територіальної оборони, а також міжнародних рятувальних та інших гуманітарних операціях;
сили і засоби цивільного захисту - особовий склад і працівники органів та підрозділів цивільного захисту, добровільні рятувальні формування, пожежна та аварійно-рятувальна техніка, пожежно-технічне та аварійно-рятувальне обладнання, засоби пожежогасіння та індивідуального захисту, інше майно, призначене для гасіння пожеж, ліквідації наслідків аварій, повеней, землетрусів та інших катастроф техногенного, біологічного, радіаційного, хімічного або екологічного та військового характеру, мінімізації наслідків Чорнобильської катастрофи;
ліквідація наслідків надзвичайних ситуацій - проведення комплексу заходів, які включають аварійно-рятувальні та інші невідкладні роботи, що здійснюються в разі виникнення надзвичайних ситуацій техногенного, природного та військового характеру (далі - надзвичайні ситуації), і спрямовані на припинення дії небезпечних факторів, рятування життя та збереження здоров'я людей, а також на локалізацію зон надзвичайних ситуацій;
аварійно-рятувальні роботи - роботи, спрямовані на пошук, рятування і захист людей (включаючи надання їм невідкладної медичної допомоги), захист матеріальних і культурних цінностей та довкілля під час ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, із залученням працівників, які мають спеціальну підготовку, засоби індивідуального захисту та оснащення;
техногенна безпека - стан захищеності населення, території, об'єктів від негативних наслідків надзвичайних ситуацій техногенного характеру;
2. Мета, основні завдання і принципи цивільного захисту.
У статтях 3, 4 розкриваються мета та принципи цивільного захисту.
Цивільний захист здійснюється з метою:
1. реалізації державної політики, спрямованої на забезпечення безпеки та захисту населення і територій, матеріальних і культурних цінностей та довкілля від негативних наслідків надзвичайних ситуацій у мирний час та в особливий період;
2. подолання наслідків надзвичайних ситуацій, у тому числі наслідків надзвичайних ситуацій на територіях іноземних держав відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Принципи цивільного захисту
Цивільний захист здійснюється на принципах:
1. гарантування державою громадянам конституційного права на захист життя, здоров'я та їх майна, а юридичним особам - права на безпечне функціонування;
2. добровільності при залученні людей до здійснення заходів у сфері цивільного захисту, пов'язаних з ризиком для життя і здоров'я;
3. комплексного підходу до вирішення завдань цивільного захисту;
4. створення системи раціональної превентивної безпеки з метою максимально можливого, економічно обґрунтованого зменшення ймовірності виникнення надзвичайних ситуацій і мінімізації їх наслідків;
5. територіальності та функціональності єдиної системи цивільного захисту;
6. мінімізації заподіяння шкоди довкіллю;
7. гласності, вільного доступу населення до інформації у сфері цивільного захисту відповідно до законодавства.
У статті 5 розкриваються 14 завдань цивільного захисту:
1 збирання та аналогічне опрацювання інформації про надзвичайні ситуації;
2 прогнозування та оцінка соціально - економічних наслідків НС;
3 здійснення нагляду й контролю у сфері цивільного захисту;
4 розроблення й виконання законодавчих та інших нормативно - правових актів, дотримання норм і стандартів у сфері цивільного захисту;
5 розроблення й здійснення запобіжних заходів у сфері цивільного захисту;
6 створення, збереження і раціональне використання матеріальних ресурсів, необхідних для запобігання НС;
7 розроблення та виконання науково – технічних програм, спрямованих на запобігання НС ;
8 оперативне оповіщення населення про виникнення або загрозу виникнення НС, своєчасне достовірне інформування про обстановку, яка складається, та заходи, що вживаються для запобігання НС та подолання їх наслідків;
9 організація захисту населення й територій від НС, надання невідкладної психологічної, медичної та іншої допомоги потерпілим;
10 проведення невідкладних робіт із ліквідації наслідків НС та організація життєзабезпечення постраждалого населення;
11 забезпечення постійної готовності сил і засобів цивільного захисту до запобігання НС та ліквідації їх наслідків;
12 надання з використанням засобів цивільного захисту оперативної допомоги населенню в разі виникнення несприятливих побутових або нестандартних ситуацій;
13 навчання населення способам захисту в разі виникнення надзвичайних, несприятливих побутових або нестандартних ситуацій та організація тренувань;
14 міжнародне співробітництво у сфері цивільного захисту.
Державний нагляд у сфері цивільного захисту функціонує з метою нагляду за дотриманням чинного законодавства у сфері техногенної безпеки на потенційно небезпечних об'єктах (ПНО) та на об'єктах підвищеної небезпеки (ОПН), незалежно від форм власності та видів господарської діяльності, а також на всіх ПНО та ОПН, які заплановано розпочати будівництвом або на яких планується проведення реконструкції.
ОПН - об'єкт, на якому використовуються, виготовляються, переробляються, зберігаються або транспортуються одна або кілька небезпечних речовин чи категорій речовин у кількості, що дорівнює або перевищує нормативно встановлені порогові маси, а також інші об'єкти, на яких є реальна загроза виникнення надзвичайної ситуації техногенного та природного характеру.
3. Єдина система цивільного захисту.
Розділ 3 розкриває поняття єдиної системи цивільного захисту.
Стаття 18. Структура єдиної системи цивільного захисту
Структуру єдиної системи цивільного захисту становлять центральні та місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування і створювані ними функціональні та територіальні підсистеми єдиної системи цивільного захисту.
Стаття 19. Функціональні підсистеми єдиної системи цивільного захисту
Функціональні підсистеми єдиної системи цивільного захисту
створюються центральними органами виконавчої влади для організації роботи, пов'язаної із запобіганням надзвичайним ситуаціям та захистом населення і територій в разі їх виникнення.
Організація, завдання, склад сил і засобів, порядок діяльності функціональних підсистем єдиної системи цивільного захисту визначаються положеннями про ці підсистеми, затвердженими відповідними центральними органами виконавчої влади за погодженням із спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань цивільного захисту.
Стаття 20. Територіальні підсистеми єдиної системи цивільного захисту
Територіальні підсистеми єдиної системи цивільного захисту створюються в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного, природного та військового характеру в межах відповідних територій і включають територіальні органи управління спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань цивільного захисту та відповідні комісії техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій.
Стаття 21. Режими функціонування єдиної системи цивільного захисту.
Єдина система цивільного захисту може функціонувати у режимі повсякденного функціонування, підвищеної готовності та в режимах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану.
Режим функціонування єдиної системи цивільного захисту у межах конкретної території встановлюється залежно від існуючої або прогнозованої обстановки, масштабу надзвичайної ситуації за рішенням відповідно Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідної обласної, Київської та Севастопольської міської, районної державної адміністрації, міської ради.
Стаття 22. Режим повсякденного функціонування
Режим повсякденного функціонування єдиної системи цивільного захисту встановлюється за умов нормальної виробничо-промислової, радіаційної, хімічної, біологічної (в тому числі бактеріологічної), сейсмічної, гідрогеологічної та гідрометеорологічної обстановки, за відсутності епідемій, епізоотій, епіфітотій.
У режимі повсякденного функціонування органи управління, сили і засоби єдиної системи цивільного захисту:
забезпечують спостереження і контроль за обстановкою на потенційно небезпечних об'єктах і прилеглих до них територіях, а також чергування оперативного персоналу;
розробляють і виконують науково-технічні програми щодо запобігання надзвичайним ситуаціям і зменшення можливих втрат;
здійснюють заходи щодо забезпечення безпеки і захисту населення під час надзвичайної ситуації;
забезпечують підготовку органів управління до дій у надзвичайних, несприятливих побутових або нестандартних ситуаціях,
організовують навчання населення з поводження із засобами захисту в таких ситуаціях;
створюють і поновлюють матеріальні резерви для ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;
проводять постійне прогнозування обстановки щодо її погіршення, яке може призвести до виникнення надзвичайних ситуацій.
Стаття 23. Режим підвищеної готовності
Режим підвищеної готовності єдиної системи цивільного захисту встановлюється в разі істотного погіршення виробничо-промислової, радіаційної, хімічної, біологічної (у тому числі бактеріологічної), сейсмічної, гідрогеологічної та гідрометеорологічної обстановки, за наявності загрози виникнення надзвичайної ситуації.
У режимі підвищеної готовності органи управління єдиної системи цивільного захисту:
надають оперативну допомогу органам і структурам, причетним до забезпечення цивільного захисту, в разі виникнення несприятливих побутових або нестандартних ситуацій;
формують комісії для виявлення причин погіршення обстановки безпосередньо в районі можливого виникнення надзвичайної ситуації, готують пропозиції щодо її нормалізації;
посилюють спостереження і контроль за ситуацією на потенційно небезпечних об'єктах і прилеглих до них територіях, здійснюють прогнозування можливості виникнення надзвичайних ситуацій та їх масштабів;
розробляють заходи із захисту населення і територій в умовах надзвичайної ситуації;
приводять у стан підвищеної готовності наявні сили і засоби реагування, залучають додаткові сили і засоби, уточнюють плани їх дій та направляють їх у разі потреби в район загрози виникнення надзвичайної ситуації;
здійснюють заходи із запобігання виникненню надзвичайної ситуації.
Стаття 24. Режим надзвичайної ситуації.
Режим надзвичайної ситуації єдиної системи цивільного захисту встановлюється в разі виникнення та під час ліквідації наслідків надзвичайної ситуації.
У режимі надзвичайної ситуації органи управління єдиної системи цивільного захисту:
* визначають межі території, на якій виникла надзвичайна ситуація;
* організовують захист населення і територій в умовах надзвичайної ситуації;
* організовують роботи з локалізації або ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, залучають необхідні сили і засоби;
* здійснюють безперервний контроль за розвитком надзвичайної ситуації, становищем на аварійних об'єктах і прилеглих до них територіях;
* оперативно доповідають вищим органам управління про розвиток надзвичайної ситуації, заходи, які виконуються, та оповіщають населення.
Стаття 25. Режим надзвичайного стану
Режим функціонування єдиної системи цивільного захисту в умовах надзвичайного стану встановлюється відповідно до вимог Закону України "Про правовий режим надзвичайного стану" (1550-14).
Стаття 26. Режим воєнного стану
Режим функціонування єдиної системи цивільного захисту в умовах воєнного стану, порядок підпорядкування її військовому командуванню визначаються відповідно до Закону України "Про правовий режим воєнного стану" (1647-14).
Стаття 27. Система органів управління цивільним захистом
Загальне керівництво єдиною системою цивільного захисту
здійснює Кабінет Міністрів України. Начальником цивільного захисту України є Прем'єр-міністр України.
Безпосереднє керівництво діяльністю єдиної системи
цивільного захисту покладається на спеціально уповноважений - центральний орган виконавчої влади з питань цивільного захисту.
Керівник цього органу є заступником начальника цивільного захисту України.
Керівництво територіальними підсистемами єдиної системи
цивільного захисту в Автономній Республіці Крим, областях, містах
Києві та Севастополі здійснюють відповідно Рада міністрів
Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації. Начальниками територіальних підсистем єдиної системи цивільного захисту за посадою є - відповідно Голова Ради міністрів Автономної Республіки Крим та голови відповідних державних адміністрацій. Керівники територіальних органів спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань цивільного захисту за посадою є заступниками відповідних начальників територіальних підсистем єдиної системи цивільного захисту.
Стаття 28. Спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань цивільного захисту
У складі спеціально уповноваженого центрального органу
виконавчої влади з питань цивільного захисту діють:
* урядовий орган державного нагляду у сфері цивільного захисту;
* органи оперативного реагування на надзвичайні ситуації у
сфері цивільного захисту;
* органи мінімізації наслідків Чорнобильської катастрофи та
інших надзвичайних ситуацій.
Стаття 29. Урядовий орган державного нагляду у сфері цивільного захисту у складі спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань цивільного захисту
До складу урядового органу державного нагляду у сфері
цивільного захисту у складі спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань цивільного захисту входять підрозділи державного нагляду відповідно у сфері техногенної та у сфері пожежної безпеки, територіальні та місцеві органи державного нагляду у сфері цивільного захисту.
Керівник урядового органу державного нагляду у сфері
цивільного захисту у складі спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань цивільного захисту за посадою одночасно є головним державним інспектором України з нагляду у сфері цивільного захисту.
|
Час: 45хв.
Під запис
5хв.
Пояснення-2хв.
Під запис
10хв.
Під запис
3хв.
Під запис
6хв.
Під запис
3хв.
Під запис
3хв.
Під запис
2хв.
Під запис
3хв.
Під запис
3хв.
Під запис
3хв.
Під запис
2хв.
Під запис
1хв.
Час: 35хв.
Під запис
3хв.
Пояснення-5хв.
Під запис
8хв.
Під запис
10хв.
Під запис
5хв.
Пояснення-4хв.
Час: 35хв.
Під запис
1хв.
Пояснення-2хв.
Під запис
1хв.
Пояснення-2хв.
Під запис
1хв.
Пояснення-2хв.
Під запис
2хв.
Пояснення-2хв.
Під запис
1хв.
Пояснення-2хв.
Під запис
1хв.
Пояснення-2хв.
Під запис
1хв.
Пояснення-2хв.
Під запис
1хв.
Під запис
1хв.
Під запис
1хв.
Пояснення-2хв.
Під запис
1хв.
Пояснення-2хв.
Під запис
3хв.
Пояснення-2хв.
|
4. Закріплення вивченого матеріалу – 10 хв.
Питання для закріплення:
4.1. Що визначає Закон України « Про правові засади цивільного захисту»?
4.2. Терміни та визначення Закону України „Про правові засади цивільного захисту”
4.3. Принципи цивільного захисту.
4.4. Мета цивільного захисту.
4.5. Завдання цивільного захисту.
4.6. Режими функціонування ЄСЦЗ.
5. Підбиття підсумків - 10 хв.
- вказати на питання, які вимагають підвищеної уваги;
- оголосити оцінки;
- відповісти на запитання.
Завдання на самопідготовку
1. Вивчити що визначає Закон України « Про правові засади цивільного захисту»?
2. Вивчити терміни та визначення Закону України „Про правові засади цивільного захисту”
3. Вивчити принципи цивільного захисту.
4.Вивчити мету цивільного захисту.
5.Вивчити завдання цивільного захисту.
6. Вивчити режими функціонування ЄСЦЗ.
План конспект склав
Ст.викладач НП НМЦ ЦЗ та БЖД
Миколаївської області
майор вн. сл. Л.П.Чепелінська
|