Якісна освіта сьогодення майбутній доборобт держави Шановні освітяни, представники влади та громадськості!


Скачати 258.87 Kb.
Назва Якісна освіта сьогодення майбутній доборобт держави Шановні освітяни, представники влади та громадськості!
Дата 14.05.2013
Розмір 258.87 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
«Якісна освіта сьогодення - майбутній доборобт держави

Шановні освітяни, представники влади та громадськості!

Освіта і майбутнє – два ключові аспекти, із позиції яких розглядається стан справ в освітньому середовищі міста, смт. Затока, Сергіївка у дві тисячі одинадцятому році. Вони забезпечують необхідні умови рівного доступу громадян до якісної освіти впродовж життя та виведення її на рівень потреб суспільства, національної економіки і міжнародних стандартів.

Сьогодні освіта набуває нових рис, проте її розвиток не позбавлений труднощів. Саме про них буде сьогоднішня розмова, коли проаналізуються наявні здобутки й прорахунки, накресляться плани на майбутнє.

У контексті розв’язання існуючих проблем з реалізації державної освітньої політики відділом освіти проведено детальний моніторинг якості освіти. Його аналіз розпочато на засіданні колегії відділу освіти у червні дві тисячі одинадцятого року і продовжиться в доповіді.

Дошкільна освіта

Як відомо, все в житті починається з малого, і освіта теж закладається у ранньому віці. Знання та уміння, набуті в дитинстві, – це коріння, і чим воно міцніше, тим краще почувається людина в житті. Тому виховання здорової та компетентної особистості, забезпечення якісної і доступної дошкільної освіти є головними пріоритетами роботи відділу освіти та дошкільних навчальних закладів.

Сьогодні до дошкільної освіти прикута увага вищого керівництва держави, науковців, практиків - усіх освітян і громадян України.

Свідченням цього стало проведення у дві тисячі десятому році І Всеукраїнського з’їзду педагогічних працівників дошкільної освіти, на якому обговорено та схвалено проект Державної цільової соціальної програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року. Її мета полягає у створенні механізму розвитку довкілля, забезпечення конституційних прав, державних гарантій дітям дошкільного віку на доступність та безоплатність здобуття якісної освіти, в першу чергу дітям п’ятирічного віку. Це вимагає створення належних умов для функціонування, збереження та розширення мережі дошкільних навчальних закладів, оновлення змісту дошкільної освіти відповідно до суспільних запитів, потреб інноваційного розвитку науки; запровадження сучасних засобів розвитку, навчання та виховання; підготовки і видання навчально-методичної літератури; удосконалення механізмів моніторингу якості дошкільної освіти; підготовки та підвищення кваліфікації педагогічних працівників дошкільних навчальних закладів.

Станом на початок року в м. Білгороді-Дністровському, смт Затока, Сергіївка збережено мережу дошкільних навчальних закладів, яка в цілому задовольняє конституційне право громадян на отримання доступної дошкільної освіти. Освітню діяльність здійснюють одиннадцять закладів освіти комунальної форми власності загального, комбінованого і компенсуючого типу. В них функціонуює дев’яносто шість 96 груп раннього та дошкільного віку, де виховується дві тисячі п’ятсот чотири дитини, що становить вісімдесят дев’ять % від загальної кількості дітей відповідного віку. В порівнянні з минулим навчальним роком в поточному році дошкільною освітою охоплено на сто двадцять дев’ять дітей більше.

Дошкільну освіту здобувають шістсот дев’ять дітей п’ятирічного віку, тобто дев’яносто шість ( 96,2)% від загальної кількості дітей даного віку та перевищує показник, зазначений Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України на шістнадцять (16,2)%.

Відповідно до визначених Міністерством завдань подальшого розвитку дошкільної освіти для дітей старшого дошкільного віку, розроблено програму розвитку «Впевнений старт», впровадження якої в закладах міста почнеться з 2011-2012 навчального року.

Нові тенденції в системі дошкільної освіти, пов`язані з впровадженням з 01 вересня поточного року в практику роботи Базової програми «Я у Світі», що спонукає педагогів до пошуку нових підходів щодо організації діяльності дошкільних навчальних закладів.

Головним здобутком дошкільної освіти міста є збалансований розвиток дитини, йому сприяє наявність дошкільних закладів з варіативними підходами до змісту та методів виховання, роботи з батьками, громадськістю.

В місті функціонують дошкiльнi навчальні заклади з гуманітарним, естетичним, фізкультурно-оздоровчим, художньо-естетичним, валеологiчним, розвиваючим, народознавчим напрямками роботи.

Приємно відзначити, що за останні роки діяльність наших дошкільних закладів широко висвітлюється на сторінках періодичної преси, пропагується на телебаченні. Досвід кращих освітніх установ і педагогів рекламується навіть на сторінках фахової періодики державного рівня.

Отже, головними завданнями, над якими працюватиме дошкільна освіта міста в 2011-2012 навчальному році стануть:

  • реалізація основних положень резолюції І з’їзду, відповідної програми розвитку дошкільної освіти;

  • впровадження системи варіативних організаційних форм роботи з дошкільнятами, зокрема груп короткотривалого перебування дітей;

  • поширення практики здійснення соціально-педагогічного патронату дітей, які не мають можливості відвідувати дошкільну установу через певні вади здоров’я;

  • вивчення доцільності питання про створення «Дошкільна установа - центр розвитку дитини», базового дошкільного навчального закладу для роботи з дітьми старшого дошкільного віку;

  • організації роботи експериментальних майданчиків з питань здійснення освітнього процесу з дітьми 5-тирічного віку тощо.

Загальна середня освіта

Найбільший сегмент освіти міста становить загальна середня освіта. Серед основних її завдань - охоплення навчанням та вихованням всіх дітей міста, смт. Затока, Сергіївка, забезпечення кожній дитині рівного доступу до якісної освіти.

Мережа навчальних закладів є вихідною умовою забезпечення Конституційних вимог щодо обов'язковості повної загальної середньої освіти. Вона віддзеркалює економічні, демографічні і соціальні процеси, що відбуваються у державі.

На початок І семестру 2010-2011 навчального року навчанням охоплено – п’ять тисяч вісімсот тридцять п’ять учнів, що на сто п’ятдесят дев’ять менше, ніж в минулому навчальному році. В цілому за останні роки мережа загальноосвітніх навчальних закладів під впливом складних соціально-економічних тенденцій розвитку держави та міста зокрема зазнала значних змін в бік скорочення контингенту учнів та зменшення кількості класів. Так, за три роки, контингент учнів скоротився на двісті сорок шість, тобто на сімнадцять класів. Практично відбулось скорочення цілого навчального закладу.

Проблемним є набір до 10-х класів: за три роки їх кількість зменшилася на шість.

Скорочення контингенту учнів, природно, призводить до збільшення кількості загальноосвітніх навчальних закладів з малою чисельністю учнів, це потребує подальшого вивчення питання про реорганізацію окремих закладів.

Система освіти опинилася перед викликом щодо утримання та збереження шкільних приміщень, що використовуються не на повну потужність, адже стан матеріально-технічного забезпечення таких навчальних закладів повсякчас погіршується.

Відділом освіти міської ради спільно з адміністраціями загальноосвітніх навчальних закладів вжито заходів щодо забезпечення учням рівного доступу до якісної освіти шляхом створення закладів нового типу, зокрема навчально-виховних комплексів, які забезпечують початкову освіту, гуманітарну, природничо-математичну підготовку та профільне навчання в школі ІІІ ступеня.

Початкова освіта – фундамент успішного розвитку особистості

Функціонування середньої та старшої школи значною мірою залежить від початкової освіти, яка закладає фундамент для успішного розвитку особистості та розкриття її потенціалу.

Успіх навчання – це передовсім висока якість знань учнів. Серед визначальних її складових – врахування наступності між освітніми ланками.

Відслідковуючи питання наступності в роботі дошкільного і загальноосвітнього навчального закладу, встановлюється стан готовності дітей дошкільного віку до навчання в 1-му класі.

За наслідками проведеного психологічного дослідження встановлено, що показники високого рівня готовності до навчання в школі зросли по місту в цілому в порівнянні з 2009-2010 навчальним роком на дванадцять %, а низького рівня - знижені на вісім%.

Причини наявності показника низького рівня пов’язані з не регулярним відвідуванням дітьми дитячого садочка, окремими індивідуальними особливостями розвитку психіки дітей дошкільного віку, наявністю логопедичних проблем. Це потребує здійснення глибокого аналізу з боку адміністрацій закладів та проведення відповідного контролю за роботою вихователів старших вікових груп.

Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України започатковано проведення у 2011 році Всеукраїнської акції «Дай руку, першокласнику», до якої залучилися відділ освіти та освітні установи міста. За підсумками контролю щодо створення умов для навчання майбутніх першокласників на базах дошкільних закладів, проведеного відділом освіти, встановлено, що адміністраціями навчальних закладів виконуються основні вимоги організації навчання учнів 1-го класу.

Загалом в місті, смт. Затока, Сергіївка створена система роботи з питань наступності на певних щаблях навчання.

Якість освітніх послуг – національний пріоритет держави

Національним пріоритетом держави є якість освітніх послуг. На її забезпечення спрямовуються матеріальні, фінансові, наукові та кадрові ресурси суспільства та держави в цілому.
У 2010-2011 навчальному році відділ освіти та заклади освіти міста, смт Затока, Сергіївка провели значну роботу щодо виконання вимог Концепції програми розвитку освітньої політики міста Білгорода-Дністровського на 2007-2011 роки та мають певні результати навчання: п’ять тисяч сімсот сімдесят три учні завершили навчальний рік, у вечірній (змінній) школі за очною та заочною формою навчались сто шістдесят сім учнів, за екстернатною формою навчання здобули повну загальну середню освіту – десять випускників та базову загальну середню освіту – чотири .

Якість знань учнів за підсумками 2010-2011 навчального року становить сорок дев’ять %, у порівнянні з 2009-2010 – сорок вісім 2008-2009 – сорок чотири з половиною %.

За результатами навчального року дванадцять випускників одинадцятих класів нагороджено золотими медалями, трьох – срібними; двадцять п’ять випускників дев’ятих класів отримали свідоцтва з відзнакою.

Профільне навчання – нагальна вимога часу

Одна з найскладніших проблем, що стоїть перед людством, Україною та нашим містом - це проблема випускника в мінливому, динамічному світі.

В ЗНЗ міста створено систему допомоги учням основної школи у виборі профілю навчання, формування у школярів знань про світ професій, про себе, про потреби спеціалістів своєї місцевості, про шляхи продовження освіти; створено чітку систему допрофільної підготовки учнів восьмих-дев’ятих класів, яка передбачає:

  • психолого-педагогічне діагностування школярів;

  • налагодження дієвої профконсультаційної роботи для визначення професійних інтересів школярів.

Економіка України на сучасному етапі має потребу в кваліфікованих робітничих кадрах. Актуальним питанням сьогодення є необхідність популяризації робітничих спеціальностей, навчання яким в попередні роки здійснював міжшкільний навчально-виробничий комбінат. За його відсутності таку діяльність можуть здійснювати професійно-технічні ліцеї та вищі навчальні заклади 1-2 рівня акредитації. На рівні держави затверджена цільова програма розвитку професійно-технічної освіти на 2011-2015 роки. Вивчення професійних інтересів та особливостей розвитку інтелектуальної сфери допомагає багатьом учням правильно обрати майбутню професію та визначитися з вибором майбутнього вузу, однак залишається проблема визначення профілю навчання в конкретному навчальному закладі, оскільки він обирається не для окремого учня, а для класу та школи в цілому. Тому доцільним буде у наступному навчальному році вивчення питання про надання кожному учневі робітничої професії.

Засобами отримання об'єктивної інформації про стан освіти та розроблення стратегій її розвитку є процедура проведення загальнодержавного зовнішнього незалежного оцінювання, саме його результати забезпечують вступ випускників загальної середньої освіти до вузів. За відповідним аналізом протягом трьох років випускники ЗНЗ успішно реалізують право на подальше навчання, зокрема з чотирьохсот сорока шести випускників 2008-2009 навчального року продовжили навчання в ВНЗ І-IV рівнів акредитації сімдесят шість у 2009-2010 році – вісімдесят вісім%, що засвідчує якісну підготовку учнів випускних класів.

Обдарована дитина

Головним показником рівня підготовленості учнів є результативність їх участі у Всеукраїнських учнівських олімпіадах. Традиційно в місті вони проводяться і в школі І ступеня. Аналіз результатів олімпіад в початковій школі виявив достатньо якісну систему роботи з обдарованими і здібними учнями.

Попри все, зі ста одинадцяти педагогів початкової школи, серед яких – шістдесят чотири вчителів з вищою кваліфікаційною категорією, п’ятдесят вісім - з педагогічними званнями, а лише шість вчителів демонструють результативність в міській олімпіаді.

Учасниками ІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових дисциплін стали сімсот п’ятдесят п’ять учнів, переможцями – двісті шістдесят шість учнів, тобто якість участі по місту складає тридцять п’ять %. Найбільша кількість учасників в «школі-ліцей» - сто тридцять дев’ять та школі №3 – сто одинадцять як і найкращі результати п’ятдесят п’ять % та сорок один відповідно. Достатній результат в учнів шкіл №8,4,1, «школі-гімназії». На жаль, не покращились показники участі в школі № 7 та Затоківському навчально-виховному комплексі.

Для участі в ІІІ етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад було заявлено сімдесят вісім переможців міського етапу. Кількість учасників даного етапу у 2010-2011 н.р. зросла в порівнянні з минулим навчальним роком на тридцять чотири учні. Перемогу здобув тридцять один учень (якість участі -40,0%), у порівнянні з минулим навчальним роком кількість переможців збільшилась на одинадцять .

У IV етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад взяли участь чотири учні навчально-виховного комплексу «школа -ліцей» :

Златєва Ірина – 11 клас, українська мова та література, Чебан Костянтин – 11 клас, математика, Мірошниченко Віктор, Варзар Євген – 7,8 клас, фізика. З учасників даного етапу тільки учениця 11 класу НВК «Школа-ліцей» Златєва Ірина другий рік поспіль посідає І місце в IV етапі Всеукраїнської олімпіади з української мови та літератури (вчитель Швага Алла Степанівна). За період з 2008 по 2011 роки на рівні держави дев’ять учнів посідали призові місця.

30 вересня 2010 року з метою підтримки обдарованих і талановитих дітей та молоді, стимулювання розвитку їх творчого потенціалу, враховуючи визначну роль Українського державного центру “Мала академія наук України” Міністерства та Національної академії наук України у залученні до систематичної науково-дослідної роботи обдарованих і талановитих дітей та молоді виданий Указ Президента України “Про заходи щодо розвитку системи виявлення та підтримки обдарованих і талановитих дітей та молоді”.


Діяльність міської філії МАН щорічно набуває вдосконалення. В поточному році, за рахунок бюджетних коштів, організовано роботу дев’яти секцій, інші - шістнадцять працювали на безоплатній основі. В наукових секціях займались двісті дванадцять вихованців з числа учнів шкіл міста. Із них тридцять дев’ять стали призерами І (міського) етапу конкурсу.

До участі в ІІ (обласному) турі конкурсу з тридцяти дев’яти було запрошено двадцять п’ять вихованців. За підсумками обласного туру призерами стали лише дев’ять учнів – членів МАН, четверо з них представляли Одеську область на Всеукраїнському етапі: Муржа Михайло, Стрезєва Ангеліна, Сопов Олександр, Товстига Владислав. За проведеним аналізом кількість переможців обласного етапу зменшується, що пов’язано як з відсутністю бази для проведення дослідів, експериментів, так і низьким рівнем теоретичної підготовки учнів. Вчителям-консультантам слід приділити належну увагу якості підготовки учнів до теоретичного туру, створити банк даних завдань попередніх років та запровадити їх поступове відпрацювання.

У 2010-2011 навчальному році учні загальноосвітніх закладів міста стали учасниками понад двадцяти двох різноманітних творчих конкурсів. Найбільш активними учасниками конкурсів були учні школи -ліцей та Сергіївської загальноосвітньої школи.

За підсумками участі в інтелектуальних конкурсах, як-от: «Русский медвежонок», «Гринвич», «Патріот» з восьсот тридцяти учасників наші учні вибороли - шістнадцять золотих сертифікатів, сорок - срібних та сто п’ятдесят три бронзових ; в конкурсах «Пазл», «Соняшник» перемогу на рівні держави та регіону здобули по тридцять п’ять учнів, у фізичному конкурсі «Левеня», математичному «Кенгуру» та комп’ютерному –«Бобер» взяли участь п’ятсот дев’ять учнів. Відмінний результат мають сімдесят шість, добрий – двісті сімдесят один учень; учасниками Всеукраїнського конкурсу з історії «Лелека» стали двісті дев’яносто сім учнів, сорок один з них отримав диплом І ступеня, п’ятдесят чотири - другого та п’ятдесят три – третього. Серед найбільш значимих досягнень - І місце за підсумками І Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Т.Шевченка, яке посів учень «Школи-гімназії» Журавель Дмитро, а учень «Школи-ліцею» Муржа Михайло став лауреатом Всеукраїнського конкурсу-огляду за програмою «Нові імена України» в номінації «Поезія».

З метою покращення роботи з обдарованими учнями функціонує міська програма «Обдарованість на 2009-2012 роки», традиційно проводиться зустріч міського голови з обдарованими учнями, їх досягнення відмічені 14 стипендіями міського голови, стипендією ім. Т.Г.Шевченка, губернатора Одеської області Едуарда Матвійчука.

Попри сказане робота з обдарованою учнівською молоддю потребує покращення в частині науково – методичного та психолого – педагогічного супроводу учнів, необхідності розроблення індивідуальних програм роботи з даною категорією дітей, створення матеріально – технічної бази для проведення досліджень та експериментів, більш ефективної діяльності вчителів Школи олімпійського резерву для покращення якості надання освітніх послуг.

Отже, загальна середня освіта має вирішити питання:

  • поліпшення якості освіти.

  • упровадження в практику роботи програми «Впевнений старт»;

  • забезпечення диференціації навчання в загальноосвітніх навчальних закладах шляхом проведення якісної допрофільної освіти, підготовки дітей до свідомого обрання профілю подальшого навчання;

  • вивчення шляхів надання кожному учневі робітничої професії

-запровадження компетентісного підходу до організації навчального процесу;

- покращення роботи з обдарованою учнівською молоддю

  • якісної підготовки до системи моніторингових досліджень якості освіти;

  • подальшого удосконалення системи підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання як передумови забезпечення рівного доступу до вищої освіти, налагодження чіткої системи інформування випускників, батьків, учителів, громадськості щодо процедур проведення зовнішнього незалежного оцінювання 2012 року;




  • подальшого вивчення питання щодо оптимізації мережі навчальних закладів із урахуванням наявних демографічних, економічних і соціальних перспектив розвитку міста, смт. Затока, Сергіївка тощо;


кадрове забезпечення освітньої галузі
Важливим чинником здійснення якісного навчально-виховного процесу є кадрова політика, що передбачає створення колективу педпрацівників не лише компетентних та професійно підготовлених, а й таких, що оперують інноваціями, володіють новітніми інформаційно комунікативними технологіями та готові до постійного вдосконалення культурно-інтелектуального рівня. Відділом освіти сформовано банк даних педагогічних працівників і випускників вузів, які бажають влаштуватися за фахом в заклади освіти міста.

В цілому навчальні заклади укомплектовано педагогічними працівниками. Однак в закладах освіти невистачає вчителів фізики, хімії та біології.

За останні три роки прослідковується зменшення кількості педагогів, що спричинене зменшенням контингенту учнів за три остані роки відбулося скорочення на двадцять шість чоловік та становить вісімсот шість.

Особливу увагу привертає до себе питання молодих спеціалістів з боку їх плинності та фахової підготовки. Основною причиною звільнення молодих спеціалістів залишається низька оплата праці. Почасти причина в психолого-педагогічній адаптації молодого вчителя. І хоча в закладах освіти проводяться різні форми методичної роботи з молоддю, проте вони мають носити практичний характер, бути більш дієвими.

Значний вплив на професійну кваліфікацію вчителя має отримана ним освіта. Упродовж останніх років зберігається позитивна тенденція щодо збільшення кількості педагогів, які мають освітньо-кваліфікаційні рівні спеціаліста або магістра. Їх частка від загальної кількості педагогічних працівників складає сімдесят п’ять %.
З метою стимулювання цілеспрямованого безперервного підвищення фахового рівня педпрацівників здійснюється їх атестація.

В поточному навчальному році міська атестаційна комісія присвоїла (підтвердила) відповідні категорії, в тому числі вищу категорію п’ятдесяти двом педагогічним працівникам. Проте з двадцяти шести педагогів, які мають вищу категорію і працюють в школі ІІ і ІІІ ступеня тільки 2 підготували призерів ІІІ етапу Всеукраїнської олімпіади та 1 результативно працює в МАН, що вимагає від адміністрацій закладів відповідного аналізу причин недостатньої роботи з обдарованими учнями, адже наявність вищої категорії та педагогічних звань передбачає досягнення високих та якісних показників на всіх етапах та видах навчання.

Провідним аспектом кадрової роботи є забезпечення фахового зростання педагогів, на досягнення якого була спрямована методична робота відділу освіти та освітніх установ міста через створення системного підходу до організації науково – методичної роботи як основи інноваційної моделі управлінської діяльності. У цьому напрямку здійснювалася науково - методична, експериментально – дослідна та організаційна робота з учасниками навчально – виховного процессу, яка дала певні результати. Серед найбільш значимих досягнень педагогів міста :

  • ІІІ місце в обласному етапі конкурсу «Учитель року - 2011»,яке посіла Кирилова С.В.- вчитель початкових класів ЗОШ №1,

  • І місце за підсумками обласного етапу конкурсу «Вихователь року», яке посіла вихователь навчально-виховного комплексу «школа-сад» Світлана Миколаївна Юрчик;

  • перемога в очному турі Всеукраїнського конкурсу фахової майстерності педагогічних працівників позашкільних навчальних закладів «Джерело творчості» в номінації «Заступник директора – 2010», яку здобула Наталя Олександрівна Цвікова.

Кращі надбання педагогів міста, смт. Затока, Сергіївка пропагує фахова педагогічна преса та ЗМІ. Однак робота в цьому напрямку ведеться на недостатньому рівні та потребує активізації у ЗОШ№5,6,7,11.

Отже, головними завданнями кадрової та методичної роботи мають стати:

  • задоволення індивідуальних потреб вчителя в особистому та професійному зростанні;

  • активізація творчого потенціалу педагогів;

  • формування здатності до швидкої адаптації в умовах, що постійно змінюються;

  • подальшу післядипломну курсову перепідготовку. Широке використання різних форм здобуття післядипломної освіти, включаючи дистанційну, інноваційних методик, кращих зразків європейського та світового досвіду;

  • створення розгалуженої мережі форм адресного методичного супроводу педагогічних працівників;

«Позашкільна освіта та виховання»

Мета сучасного освітнього процесу — не тільки сформувати необхідні компетенції, надати ґрунтовні знання з різних предметів, а й формувати громадянина, патріота; інтелектуально розвинену, духовно і морально зрілу особистість, готову протистояти асоціальним впливам, вправлятися з особистими проблемами, творити себе і оточуючий світ

В цих умовах виняткового значення набуває виховна робота та сфера позашкільної освіти, багатоукладність, варіативність, безоплатність, доступність та практичне спрямування якої слугує формуванню компетентної творчої особистості, носія національних цінностей і загальнолюдських надбань, соціально-зрілої та конкурентоспроможної.

Саме тому Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України розроблено проект наказу «Про затвердження «Основних орієнтирів виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України» до вивчення та обговорення якого запрошую педагогічний загал міста.

В місті збережено мережу позашкільних навчальних закладів. У 2010-2011 році позашкільною освітою охоплено тисяча вісімсот двадцять учнів учнів загальноосвітніх навчальних закладів, однак відсоток охоплення не відповідає вимогам нормативних документів (50,0%) і становить тридцять один %. Діяльність позашкільних закладів за багатьма напрямками результативна. За підсумками участі в Міжнародних конкурсах-фестивалях театрального мистецтва «Південні маски-2011» та «Рампа-2011» зразкові театральні колективи «Теремок» та «Синтез» МЦДТ стали лауреатами в різних номінаціях. Зразковий ансамбль народного танцю «Барвінок» - переможцем Міжнародного конкурсу хореографічних колективів «Славянский кубок» (м. Санкт-Петербург). Вихованець спортивно-оздоровчого клубу «Атлант» Колода А. посів перше місце в першості України з пауерліфтингу, перевершивши 8 рекордів Європи в своїй віковій категорії. Вихованці судомодельного гуртка, в складі збірної команди Одеси, посіли ІІ місце у Всеукраїнських змаганнях з судномодельного спорту, а учасники гуртка «Стенд+макет» -три перших місця у Всеукраїнській виставці «Мікро-світ-2011».
Не менш вагомі досягнення мають спортсмени ДЮСШ: у Всеукраїнських змаганнях з акробатики - Богданова Елла, Вересова Анастасія стали переможцями Чемпіонату України; з вільної боротьби перемога у Чемпіонаті України - у Георгієвої Марії; значні досягнення мають вихованці відділення веслування - Гунченко Дмитро, Акімов Олександр, Єрьоменко Василь, Малих Руслана, які стали призерами Чемпіонату України. Юрченко Олександра, Сердюк Євген, Ботушан Валерія –Чемпіони України з легкої атлетики.

Позашкільні установи координують, а почасти і організовують загальноміські масові заходи. Протягом навчального року проведено понад п’ятдесят міських масових заходів. Зайнятість учнів у позанавчальний час, сформованість вибору певного напрямку занять сприяють організованості, вмінню правильно розподілити час, обрати той чи інший напрями подальшої професійної діяльності. Як правило, такі діти повною мірою реалізують себе і в навчанні. Однак неможливо оминути болючі питання фінансування позашкільної освіти, що здійснюється з місцевих бюджетів, сьогодні набуває особливої гостроти відсутність належної матеріально-технічної бази.

Виходячи із зазначеного, першочерговими завданнями виховання та функціонування позашкілля є:

  • створення здоров’язберігаючого середовища у кожному навчальному закладі, формування навичок здорового способу життя у школярів; свідомої потреби в руховій активності, систематичних занять фізичною культурою та спортом;

  • виокремлення як одного з найголовніших напрямів виховної роботи патріотичного виховання, яке є стратегічним за своїм значенням завданням, з повсякденним вихованням поваги до Конституції держави, законодавства, державних символів;

  • виховування у дітях національної самосвідомісті, вміння осмислювати моральні та культурні цінності, історію, звичаї, обряди, символіку; системи вчинків, які мотивуються любов'ю, вірою, волею, усвідомленням відповідальності перед своєю нацією;

  • виховання поваги та любові до державної мови. Знання української мови та послуговування нею повинно стати пріоритетним в організації навчально-виховної роботи у загальноосвітньому навчальному закладі;

  • формувати духовно зрілу особистість через запровадження курсів духовного спрямування;

  • збільшення відсотка охоплення позашкільною та позакласною роботою;


Соціально-психологічний супровід навчально-виховного процесу

Важливим аспектом, який впливає на якість навчання є психолого-педагогічний супровід учасників навчально-виховного процесу. Психологічний супровід в місті Білгород – Дністровському, смт. Сергіївка, Затока здійснюють вісімнадцять практичних психологів, працюють девять соціальних педагогів ЗОШ, тринадцять логопедів.

Успішною в навчанні є дитина, якій забезпечено емоційний комфорт та належні умови навчання і виховання. Проблемою сьогодення є збільшення кількості дітей, для яких характерна негативна поведінка, зростають дитячі злочинність, алкоголізм, наркоманія. Тому профілактична та корекційна робота - основна діяльність соціально – психологічної служби закладів. ЇЇ ефективність залежить від грамотно побудованої роботи з родиною дітей „групи ризику», адже, як правило, така родина має запущені проблеми, що важко піддаються психологічному втручанню ззовні. Тому широко поширюється профілактична робота у вигляді батьківських лекторій, зборів та конференцій.

Поліпшенню роботи з батьками і учнями сприяють навчання педагогів за програмою «Профілактика ВІЛ - інфекції та пропаганда здорового способу життя на засадах розвитку життєвих навичок».

Надалі робота психологічної служби буде спрямована на виконання листа МОНмолодьспорт «Про стан, проблеми та основні завдання діяльності психологічної служби на 2011/2012 навчальний рік».

Серед головних напрямків державної політики в Україні є забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям та особам з особливими освітніми потребами, що є важливою формою їх соціального захисту, реальним шансом створити передумови для подальшого самостійного життя, трудової діяльності.

На сьогодні набувають поширення новітні освітні технології, в основу яких покладено принципи: врахування інтересів дитини з порушеннями психофізичного розвитку; забезпечення раннього виявлення та ранньої діагностики відхилень в її розвитку; включення таких дітей в загальну діяльність спільно з їх здоровими однолітками, починаючи з дошкільного віку.

Слід зазначити, що для задоволення освітніх потреб учнів з особливими освітніми потребами навчальні заклади системи освіти обладнано пандусами, функціонують спеціальні групи в дошкільних навчальних закладах, класи корекції на базі школи №11, щорічно проводиться день, а в поточному році – тиждень інклюзії, однак робота в даному напрямку потребує удосконалення.

Безперечним є те, що важливою умовою щодо подальшого забезпечення умов для упровадження інклюзивного навчання є взаємодія органів управління освітою, виконавчих органів влади та громадських організацій.

Матеріально-технічне забезпечення навчально-виховного процесу

До основних чинників, які найбільшою мірою сприятимуть підвищенню якості загальної середньої освіти є стан матеріально – технічного забезпечення навчально – виховного процесу. Насьогодні це болюча проблема освіти, оскільки з шкільних предметних кабінетів тільки дев’яносто три відповідають Положенню про навчальний кабінет, відсутні сучасні кабінети фізики, хімії, біології, обладнання та матеріали для проведення лабораторних, практичних робіт, наявна комп’ютерна техніка морально застаріла, недостатньою є кількість ліцензованих комп’ютерних програм.

Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів №7 та Білгород-Дністровський НВК "школа-сад" не мають навчальних комп’ютерних комплексів, в інших школах міста середня кількість учнів на 1 персональний компютер складає сорок вісім чоловік. За даними дослідження компанії «Майкрософт Україна» середній показник по Україні становить на початок 2010-2011 нр. Двадцять вісім учнів на 1 ПК, в країнах Європи – девять учнів на один комп’ютер. Зважаючи на це, стан комп’ютерного забезпечення навчального процесу в м. Білгороді-Дністровському можна вважати критичним.

Звичайно, стараннями міської влади, відділом освіти та навчальними закладами проводиться значна робота щодо покращення матеріально-технічної бази навчальних закладів, зокрема, в поточному навчальному році було придбано на суму 19 тис.грн., проведено поточних і капітальних ремонтів на загальну суму 275 тис.грн. і т.д. однак цього недостатньо.

Недостатнє фінансування ЗНЗ не надає можливості приділити належну увагу розвитку матеріально-технічної бази бібліотек. Простежується значна різниця між ресурсною базою бібліотек та їх значущістю в умовах модернізації освіти. Загальний фонд шкільних бібліотек на 01.06.2011 рік становить двісті шістдесят п’ять тисяч сто сорок чотири примірників, , періодичних видань – двадцять тисяч триста п’ятдесят одиниць.

Досягнення повної реалізації права рівного доступу кожного до здобуття якісної середньої освіти можливе лише за умови вирішення ряду проблем організаційно – управлінського характеру, доцільною є потреба залучати широку громадськість до розв’язання проблем освітнього сектору, здійснювати пошук додаткових джерел фінансування. За відповідним аналізом, відділом освіти отримані дані про спонсорську та благодійну допомогу, надану освітнім установам, загальна сума якої становить 940371,97.

Безперечним фактом є те, що економія на фінансуванні освіти неминуче веде до зниження її якості, унеможливлює досягнення відповідного рівня матеріально-технічного і науково-методичного оснащення й забезпечення етапів та складових навчально-виховного процесу.

УПРАВЛІННЯ

Важливу роль у забезпеченні успішного впровадження якісних змін, що відбуваються в галузі загальної середньої освіти, відіграє процес управління. В країні розвиток державного управління відбувається паралельно з розвитком громадянського суспільства. Конституція України провідними принципами реформування системи управління визначає принципи демократизації, самоврядування, узгодження регіональних інтересів з державно-громадськими.

З метою створення ефективних організаційних та правових умов для реалізації громадянами конституційного права на участь в управлінні державними справами, забезпечення відкритості діяльності системними стали проведення начальником відділу освіти відповідних прес-конференцій, засідань круглого столу, виступів на радіо, де здійснюється обговорення освітянських ініціатив, питань, пов’язаних зі станом розвитку освітньої галузі, якістю системи оцінювання знань тощо.

Підсумовуючи вищевикладене слід зазначити, що відповідно проведеного аналізу відділом освіти накреслені шляхи щодо створення сприятливих умов для забезпечення рівного доступу до якісної освіти, підвищення якості надання освітніх послуг. Розроблено проект програми розвитку освітньої галузі на 2012-2015 роки., яким пропоную до Вашої уваги.

Шановні освітяни! Шановні учасники конференції!

Основними пріоритетами залишаються завдання підвищення якості освіти, забезпечення рівного доступу до неї; запровадження інноваційних технологій навчання; розроблення та поступове запровадження моделі інклюзивної школи як колективу особистостей з різними потребами та можливостями, але з рівними правами, взаємоповагою, з культом загальнолюдських цінностей.

У наступному навчальному році відділу освіти, керівникам навчальних закладів слід спрямувати зусилля на:

  • реалізацію Програми розвитку освітньої галузі на 2012-2015 роки.

  • оптимізацію мережі навчальних закладів із урахуванням наявних демографічних, економічних і соціальних перспектив розвитку міста, смт. Затока, Сергіївка; забезпечення переходу на профільне навчання;

  • створення здоров’язберігаючого середовища у кожному навчальному закладі, формування навичок здорового способу життя у школярів; свідомої потреби в руховій активності, систематичних занять фізичною культурою та спортом;

  • виокремлення як одного з найголовніших напрямів виховної роботи патріотичного виховання, яке є стратегічним за своїм значенням завданням, з повсякденним вихованням поваги до Конституції держави, законодавства, державних символів; виховування у дітях національної самосвідомісті, вміння осмислювати моральні та культурні цінності, історію, звичаї, обряди, символіку; системи вчинків, які мотивуються любов'ю, вірою, волею, усвідомленням відповідальності перед своєю нацією;

  • виховання поваги та любові до державної мови. Знання української мови та послуговування нею повинно стати пріоритетним в організації навчально-виховної роботи у загальноосвітньому навчальному закладі;

  • поліпшення якості освіти. Упровадження в практику роботи дошкільних навчальних закладах базової програм розвитку дитини “Я у Світі”, програми «Впевнений старт». Забезпечення диференціації навчання в загальноосвітніх навчальних закладах шляхом проведення якісної допрофільної освіти, підготовки дітей до свідомого обрання профілю подальшого навчання; запровадження компетентісного підходу до організації навчального процесу;

- створення умов для інклюзивного та інтегрованого навчання дітей з особливими потребами, забезпечення безбар’єрного середовища, розроблення та запровадження інноваційних моделей діяльності психологічної служби і психолого-медико-педагогічних консультацій. Забезпечення системного психолого-педагогічного супроводу учнів, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, які навчаються в школах, з метою забезпечення адекватних форм і методів їх навчання і виховання;

  • якісну підготовку до системи моніторингових досліджень якості освіти;

  • подальше удосконалення системи підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання як передумови забезпечення рівного доступу до вищої освіти, налагодження чіткої системи інформування випускників, батьків, учителів, громадськості щодо процедур проведення зовнішнього незалежного оцінювання 2012 року;

  • подальшу післядипломну курсову перепідготовку. Широке використання різних форм здобуття післядипломної освіти, включаючи дистанційну, інноваційних методик, кращих зразків європейського та світового досвіду;

  • створення розгалуженої мережі форм адресного методичного супроводу педагогічних працівників;

  • децентралізацію управління та налагодження ефективної системи співпраці з громадськістю. Визначити механізми управління системою освіти на державно-громадських засадах;

  • підвищення соціального статусу вчителя у суспільстві, забезпечення морального і матеріального заохочення педагогічних працівників, підвищення соціального захисту всіх учасників навчально-виховного процесу.

Впевнена, що спільними зусиллями ми забезпечимо повноцінне функціонування стистеми освіти міста.

Шановні освітяни! Щиро вітаю Вас з початком нового навчального року, року звершень та перемог. Міцного Вам здоров’я,всіляких гараздів та успіхів у всіх починаннях.


Схожі:

РОЗДІЛ Якісна позашкільна освіта та відповідність її сучасним життєвим потребам розвитку країни
НАУКОВО-МЕТОДИЧНА РОБОТА У ПОЗАШКІЛЬНОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІВ
Г лава держави Глава держави
Держави — це конституційний орган і одночасно вища посадова особа держави, яка посідає формально найвище місце в системі органів...
РОЗДІЛ І. Якісна дошкільна освіта – обов‘язкова первинна складова система безперервної освіти
Щорічно традиційно в цей час ми збираємося з вами для підбиття підсумків та визначення пріоритетних завдань, щоб кожен з нас зробив...
Сьогодення та майбутнє української книги
Вчитель. Доброго дня, шановні шестикласники! Сьогодні перший наш урок у цьому році, який розпочинається дуже цікаво, оскільки до...
Реферат з курсу
Президент є главою держави в країнах із республіканською формою правління. Він є носієм верховної державної влади і вищим представником...
Голові Політичної Партії «Зелені» Прогнімаку О. В. Вельмишановний Олександре Володимировичу!
Державного агентства з питань науки, інновацій та інформатизації України а також представники громадських організацій та преси. Очікується...
Шановні представники ЗМІ
Фонду «Обдаровані діти – майбутнє України», котрий входить у десятку кращих благодійних організацій країни за версією багатьох видань....
Національний круглий стіл
У засіданні взяли участь представники усіх регіонів України – провідні українські науковці, народні депутати, фахівці у галузі енергетики,...
УКРАЇНА БОГОРОДЧАНСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ВІДДІЛ ОСВІТИ
Богородчанської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 форум батьківської громадськості «Розвиток особистості школяра на засадах загальнолюдських...
ЗАКОНУКРА Ї Н И
Освіта основа інтелектуального, культурного, духовного, соціального, економічного розвитку суспільства і держави
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка