КОНТРОЛЬНА РОБОТА.
Варіант 1
Рівень І.
1. Визначте варіант, у якому правильно вказаний порядок розташування підкреслених художніх засобів у запропонованому тексті:
Вітер теплий і м'який пливе і тоне по ланах, білі хмаринки, ніби лілеї блакитного велетенського ставу, підбарвлені легко сонцем, пливуть і десь западають за чорну стіну далекого дубового лісу (Улас Самчук).
а) епітет, епітет, гіпербола, метонімія;
б) порівняння, епітет, епітет, метафора;
в) епітет, епітет, порівняння, метафора;
г) епітет, епітет, гіпербола, порівняння
2. Визначити віршовий розмір уривку з поезії П.Тичини "Похорон друга":
Вже сумно вечір колір свій міняв
з багряного на сизо-фіалковий.
Я синій сніг од хати відкидав
і зупинився… Синій, оркестровий
долинув плач до мене.
а) хорей; б) ямб; в) дактиль; г) амфібрахій.
3. Визначити віршовий розмір уривку з поезії В.Сосюри "Так ніхто не кохав":
Так ніхто не кохав. Через тисячі літ
лиш приходить подібне кохання.
В день такий розцвітає весна на землі
і земля убирається зрання…
а) ямб; б) дактиль; в) хорей; г) анапест.
4. Які з твори Т. Шевченка належить до жанру балади?
а) "Лілея";
б) "Тополя";
в) "Катерина";
г) "Причинна".
5. Сентименталізм постав як опозиція до:
а) модернізму;
б) класицизму;
в) романтизму;
г) реалізму.
6. Яка стилістична фігура використана у поезії В.Стуса "У цьому полі, синьому, як льон":
Ні. Вистояти. Вистояти. Ні –
стояти. Тільки тут. У цьому полі,
Що наче льон. І власної неволі
Спізнати тут, на рідній чужині
а) метафора; б) порівняння; в) оксиморон; г) метонімія
7. Визначте троп у рядках "Я довго Шевченка читав сьогодні" :
а) метафора;
б) метонімія;
в) персоніфікація;
г) порівняння.
8. Який вид римування застосований у цій строфі:
Ні, я хочу крізь сльози сміятись.
Серед лиха співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Жити хочу! Геть думи сумні!
а) перехресне;
б) паралельне;
в) кільцеве;
г) моно рима.
9. Вкажіть, який жанр української прози започаткував І.Нечуй-Левицький:
а) соціально-побутова повість;
б) соціально-психологічний роман;
в) ліро-епічний роман;
г) психологічну новелу.
10. Трактування "високої" теми навмисне зниженим, жартівливим тоном або ж "низької", буденної теми засобами велемовними, патетичними притаманне:
а) курйозному віршу;
б) бурлеску;
в) комедії;
г) сатиричному віршу.
11. Вкажіть мистецький напрям, що мав основним завданням витончене відтворення особистісних вражень і спостережень, мінливих миттєвих відчуттів та переживань, що зумовило ліризацію епічної розповіді, розширення функцій внутрішнього монологу, естетичної функції кольорів, звукових барв і тонів, у рамках якого працював М.Коцюбинський:
а) сентименталізм;
б) романтизм;
в) експресіонізм;
г) імпресіонізм.
12. Які з перелічених ознак стосуються лірики як літературного роду?
а) навколишня дійсність зображується шляхом передачі почуттів, настроїв героя чи автора;
б) важливим компонентом твору є ліричний герой;
в) наявність ремарок;
г) діалогічна форма;
ґ) віршована форма викладу;
д) наявність декількох сюжетних ліній у тексті.
13. Пейзажі та ліричні відступи часто зустрічаються у творах:
а) постмодерного напряму;
б) сентиментального напряму;
в) класицистичного напряму;
г) романтичного напряму
14. Вибрати із запропонованих термінів елементи сюжету:
а) кульмінація;
б) епіграф;
в) вставна новела;
г) зав’язка;
ґ) експозиція;
д) пейзаж.
15. Серед названих творів Т.Шевченка виберіть ті, що носять романтичний характер:
а) "Сон";
б) "Причинна";
в) "Садок вишневий коло хати";
г) "Гайдамаки";
ґ) "І мертвим, і живим..."
16. Серед названих творів виберіть ті, що містять елементи сентименталізму:
а) "Бджола і Шершень" Г.Сковороди;
б) "Кавказ" Т.Шевченка;
в) "Маруся" Г.Квітки-Основ’яненка;
г) "Чорна рада" П.Куліша ;
ґ) "Наталка Полтавка" І.Котляревського.
17. Установіть відповідність між літературними напрямами та їх представниками:
1. реалізм а) Г.Квітка-Основ’яненко;
2. сентименталізм б) М.Коцюбинський;
3. імпресіонізм в) Панас Мирний.
18. Установіть відповідність між літературними творами та їх жанрами:
1. "Катерина" Т.Шевченка а) романтична балада
2. "Хазяїн" І.Карпенка-Карого б) історичний роман
3. "Маруся" Г.Квітки-Основ’яненка в) історико-героїчна поема
4. "Причинна" Т.Шевченка г) соціально-побутова поема
ґ) романтична поема
д) сентиментально-реалістична повість
е) сатирична комедія
19. Установіть відповідність між літературними творами та їх жанрами:
1."Чорна рада" а) реалістично-сентиментальна повість;
2."Причинна" б) бурлескно-травестійна поема;
3."Маруся" в) байка;
4."Бджола і Шершень" г) романтична балада;
5. «Енеїда»
20. Установіть послідовність виникнення перелічених літературних напрямів:
а) модернізм;
б) бароко;
в) сентименталізм;
г) постмодернізм
21. Назвіть варіант, у якому правильно вказаний порядок розташування підкреслених художніх засобів в уривку:
Десь ти живеш на призабутім березі
моїх змілілих пам'ятей. Блукаєш
пустелею моїх молодощасть,
як біла тінь суворої скорботи (В.Стус)
а) синекдоха, епітет, метафора, неологізм;
б) метафора, анафора, епітет, метафора;
в) неологізм, неологізм, метафора, епітет;
г) парабола, епітет, метафора, гіпербола;
д) метафора, неологізм, епітет, епітет.
22. Який троп використано у рядках А.Малишка?
Важкі вітри не випили роси…
І йдуть в лугах, немов засмаглі діти,
І поминулі, і прийдещні дні
а) синекдоха;
б) оксюморон;
в) метафора;
г) метонімія;
д) перифраз.
23. Яка стилістична фігура використана у поезії Ліни Костенко "Страшні слова, коли вони мовчать":
Все повторялось: і краса, й потворність.
Усе було: асфальти й спориші.
Поезія – це завжди неповторність,
Якийсь безсмертний дотик до душі
а) антитеза;
б) порівняння;
в) оксюморон;
г) метонімія;
д) синекдоха.
24. Який художній засіб використано в уривку з поезії Ліни Костенко "Тут обелісків ціла рота":
Хтось, може, винен перед ними.
Хтось, може, щось колись забув.
Хтось, може, зорями сумними
у снах юнацьких не побув
а) епіфора;
б) перифраз;
в) асонанс;
г) анафора;
д) алітерація.
25. Назвіть літературний напрям, у творах якого героями виступають не царі, вельможі, полководці, а звичайні люди в обставинах їхнього повсякденного побуту. Ці душевно багаті прості люди здатні на глибокі почуття, вони часто протиставлялися жорстоким і розбещеним аристократам:
1. бароко; 2. сентименталізм; 3. романтизм; 4. модернізм; 5. класицизм.
26. Який художній засіб використано у наведених рядках:
Душа горить. Палає лютий розум,
І ненависть регоче на вітрах.
а) метафора;
б) порівняння;
в) оксюморон;
г) метонімія;
д) синекдоха.
27. Літературний напрям, елементами якого є домінування національної історичної тематики, тяжіння до фантастики та екзотики, захоплення фольклором, перевага суб'єктивного над об'єктивним, називається:
1. бароко; 2. сентименталізм; 3. романтизм;4. модернізм; 5. класицизм.
28.У визначенні "...жанр ліро-епічної поезії фантастичного, історико-героїчного чи соціально-побутового змісту з драматично-напруженим сюжетом, у якому наявні елементи надзвичайного" йдеться про:
а) баладу;
б) думу;
в) казку;
г) родинно-обрядову пісню
29. Травестія – це:
а) висміювання негативних явищ життя і вад людського характеру;
б) спосіб декламування народної думи;
в) літературна переробка, в якій твір серйозного або героїчного змісту
перелицьовується на жартівливий з елементами переодягання;
г) трактування "високої" теми низьким стилем.
30. Визначте, який художній метод вибрав Г.Квітка-Основ’яненко для написання твору "Маруся":
а) класицизм з орієнтацією на єдність місця, дії і часу;
б) романтизм, який передусім розкриває внутрішній конфлікт людини, неузгодженість душевних поривань із зовнішніми соціальними факторами;
в) сентименталізм, що зображує почуття простої людини, яка за своїми моральними якостями протистоїть представникам вищих класів;
г) власний оригінальний художній стиль
Рівень ІІ.
1.Одноактний драматичний твір, який розігрувався між діями п’єси називається...
2.Чи збігається фабула і сюжет у повісті Г.Квітки-Основ’яненка "Маруся"?
3.Назва літературного напряму "футуризм" походить від слова, що означає ...
4.Стилістична фігура, котра полягає у поступовому нагнітанні засобів художньої виразності задля підвищення чи пониження їхньої емоційно-смислової значимості, називається…
5. До якого роду літератури належить жанр есе?
Рівень ІІΙ.
1.Що таке сюжет? Яке з визначень сюжету ви вважаєте найбільш оптимальним?
2.Чи можлива перестановка елементів сюжету? Який художній ефект при цьому досягається? Наведіть приклади.
Рівень ІV.( спільне завдання для Ι і IΙ варіантів).
За поданою схемою проаналізувати поетичний твір української класики ( на вибір студента).
Схема цілісного аналізу поетичного твору.
1. Генерика (рід, жанр);
2. Метрика:
а) система віршування;
б) метр;
в) розмір.
3. Строфіка:
а) проста чи канонізована строфа;
б) вид строфи.
4.Фоніка:
а) спосіб римування;
б) види клаузул та рим з погляду наголошеності;
в) види рим з погляду якості співзвуччя;
г) інші засоби евфонії.
5. Стилістика:
а) лексика проста і «маркована»;
б) тропи;
в) фігури.
6. Іконіка, ейдологія:
а) ключові образи;
б) основна тема і мотив;
в) мистецька ідея.
7.Формо-змістова єдність:
а) композиція, сюжет, художня форма як змістова мова;
б) тема, ідея, пафос, колізії як формований зміст;
в) формо-зміст жанру;
г) єдність, взаємозумовленість, взаємопроникнення змістових і формальних характеристик.
|