1. Регіональні відмінності організації матеріальної культури українців Українці етнос з давньоювисокорозвиненоюземлеробською культурою


Скачати 103.23 Kb.
Назва 1. Регіональні відмінності організації матеріальної культури українців Українці етнос з давньоювисокорозвиненоюземлеробською культурою
Дата 19.04.2013
Розмір 103.23 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Культура > Документи
25 ВАРІАНТ

1. Регіональні відмінності організації матеріальної культури українців

Українці - етнос з давньоювисокорозвиненоюземлеробською культурою. Самецезаняттяобумовилотрадиційнийпобут, матеріальну культуру, систему основних свят і обрядів (по суті календарно-землеробських), світогляд, духовніцінностінашогонароду.ВУкраїнізалежновід природно-географічних, соціально-економічних, історичних умов сформувалося три зонисільськихпоселень: північна, центральна і південна. Для північної (Полісся, Волинь) булихарактернібагатодвірніпоселеннявуличного типу. У центральнійзоні (українськийЛісостеп) до XVIII ст. булипоширенівільні і нерегулярніпоселення. Зрозвиткомкапіталістичнихвідносин тут виникаютьвуличні, радіальні, шнурові та іншівидирегулярнихпоселень, створених за проектами. У південнійзоні, яка охоплюєчастинуСлобожанщини, Таврію, узбережжяЧорного та Азовськогоморів, забудовавеласяпереважно за проектами поміщиківабоадміністрації і мала квартальнуабогніздову форму планування. Крімбагатодвірнихпоселеньповсюднобулипоширені й однодвірні – хутори. Селянське житло - хатина була глинобитною або зрубною, побіленою зсередини та зовні і складалася з двох або трьох приміщень. Бідняцькахатинабула однокамерною. Підлогуробили з глини, чотирисхилийдах крили соломою, очеретом абогонтою. Сам процесбудівництвахатинибувцілим ритуалом, покликанимзабезпечитиблагополуччясім'ї.Інтер'єрукраїнськогожитла, при наявностімісцевихособливостей в різнихісторико-етнографічних районах, буводнотипним і далеко не випадковим. Багатовіковийдосвідобумовивраціональність і естетичністьвнутрішнього простору. Кожна зона в будинку мала своєпризначення і відповідну обстановку.Селянськийдвір включав залежновідзаможності господаря одну абодекількагосподарськихспоруд: хлів, комору, клуню. Двір в Україніобов'язковобувобгороджений.Будинокукраїнськоїшляхтизнаходився, як правило, на високомумісці і був схожий на маленький замок, укріплений з усіхсторін валами, частоколом (острогом з дерев'яних паль) і з дерев'янимибаштами (одно-абодвоповерховими). На баштівночібулаварта. Дімробилидерев'яним, вкривали гонтом (спеціальнимпокрівельнимматеріалом з тонких дощечок). Починавсядімганком, далі – просторісіни з ловецькими прикрасами. За сіньми - панськіпокої та приміщення для челяді. Кімнатбулобагато – їдальня, світлиця, спальні, різноманітнікоміркитощо. Поряд з панськимбудинком ставили гумно (тік) з господарчимибудівлями, влаштовуваликвітники, садили сад, ставили пасіку, іноді – звіринець. Українськийнароднийодяг - яскраве і самобутнєкультурнеявище, вонорозвивалося й удосконалювалосяпротягомсторіч. У народному костюмівідбилисяспільністьпоходження й історичноїдолісхіднихслов'ян, взаємовплив культур сусідніхнародів. Зберігаючиознакирізнихепох, костюм є джереломвивченняетнічноїісторіїнаселення, йогосоціально-класовоїструктури, естетичнихпоглядів.Жіночийодягскладався з вишитої сорочки (туникоподібної, поликовоїабо на кокетці) і незшитогопоясногоодягу: дерги, запаски, плахти. З XIX ст. стали носитизшиті “спідниці”. У прохолодну погоду носили безрукавки (корсетки, киптарітощо). Сорочка була, як правило, прикрашена вишитимаботканим орнаментом по коміру, подолу, на рукавах - місцях, де максимально відкритий доступ до тіла.Українськідівчата і жінкитрадиційно носили багато прикрас. Звичайприкрашатишиюіснував з найдавнішихчасів. Багатийматеріал для намиста давала навколишня природа - використовувалися зерна, кісточкиягід, овочеві коробочки.Великою популярністю у жіноккористувалисявироби з бісеру, різноманітні сережки і каблучки.Чоботи носили чорніабочервоні. Святковимвзуттям в теплу погоду були черевички, а повсякдень носили взуття з сиром'ятноїшкіри - постоли і личаки. Чоловічий костюм складався з сорочки (з вузьким стоячим, часто вишитимкоміромзі шнурком), заправленої у широкіабовузькіштани, безрукавки і пояса. Пояс взагалібувобов'язковимелементомодягу і виконувавнайрізноманітнішіфункції (закріпленняодягу, захистм'язів живота при важкійроботі). На поясах носили предметиповсякденноговжитку, вони служили яскравою прикрасою одягу і показником достатку.Характерною рисоютрадиційногоукраїнськогоодягубулайогодекоративність, яка досягаласябагатимивишивками, аплікаціями, різноманітними дорогими прикрасами. У цьомувідбивалисяособливостіреґіонівУкраїни. За вишивкою на сорочці, по тому, як вона буласкроєна, за головнимубором (особливо цестосуєтьсяжінок), можнабуло точно визначити, з якогореґіонуУкраїнилюдина. За костюмом можнабулосудити про майнове і соціальне становище. Представникирізнихсоціальнихгруп (ремісники, землевласники, козацька старшина, рядовекозацтво, селяни, міщани, торговці та ін.) відрізнялисяособливостямиодягу. Система харчуванняскладається з сукупностіпевнихознактрадиційно-побутовоїкультуриетносу: набірхарчовихпродуктів, способиїхобробки і приготування, режим повсякденногохарчування, асортиментобрядовихстрав, звичаї, пов'язані з приготуванням і споживаннямїжі. На систему харчуванняукраїнців, як і іншихнародів, впливаютькліматичні і природно-географічніумови та напрямигосподарськоїдіяльності.Набірпродуктівхарчуванняпов'язаний з традиційноюгосподарськоюдіяльністю: орнеземлеробство, тваринництво, городництво, бджільництво. Основу харчуванняскладаларослинна і борошнянаїжаДля українцівхарактернешанобливе, дбайливеставлення до продуктівхарчування. Перед сніданком, обідом і вечерею українецьтрадиційнопромовлявкоротку молитву. За столом не жартували, не лаялися. Треба зазначити, що з усього комплексу матеріальноїкультурисамехарчування є найбільшконсервативним. Цестосується і системи, режиму харчування, і найбільшпоширених та улюбленихстрав (скажімо, до сьогоднівихідці з України на Подонні, в СереднійАзії, на Далекому Сходізалишили в своїйкухнібагатотрадиційноукраїнськихстрав, перш за все – борщ).Протягом року віруючі люди зобов'язані були дотримуватися постів - періодів, коли обмежувалося або взагалі заборонялося вживання м'ясних або молочних продуктів, риби, яєць.


2. Театральні корифеї 19 ст.

XIX століття створило всіпередумови для виникнення нового театру.

Реалістичнаграросійськогоактора М. Щепкіна та українського — К.Соленика, якихпорівнював Т. Шевченко, появаукраїнськихдраматичних творів І. Котляревського, Г. Квітки-Основ'яненка, Кобзаря, спроба поставитиукраїнськідрами в столиціРосійськоїімперії Є. Гребінкою та в іншихмістах Я. Кухаренком дали неабиякий шанс у майбутньомувиникнути такому важливомукомпонентові, як художній ансамбль, який створили М. Кропивницький та М. Старицький. Царськіукази про заборону українського слова і національного театру, а такожбезліччиновницько-бюрократичнихгальмхоч і сповільнювали розвитокукраїнськоїдраматургії, заважали її розвитку, протезнищити не могли. В кінці 70-х роківукраїнськ еакторське мистецтво, сам театр набрали виразнихсуспільно-громадських функцій, сприяли піднесенню національної свідомості народу. Цей театр прийнятоназивати театром корифеїв. Слово "корифей" — грецьке.

У давньогрецькій трагедії корифеєм називали керівника хору або заспівувача, іншими словами — ватажка митців. У сучасномурозумінні слово "корифей" означаєлюдину, яка є найвизначнішимдіячем у певній сферімистецтва.

Підвалини нового українського театру заклав М. Кропивницький, який створив прекрасну трупу акторів й особливуувагуприділиврежисурі. Якщо досікоженакторграввідокремлено, то Кропивницькомувдалосястворити такийколектив, де творчаіндивідуальністьодночасно й зберігала себе як високоталановитуособистість, і доповнюваласвоєюгроюгруінших артистів.

Корифеїукраїнського театру працювали в різних жанрах сценічного мистецтва, їхній театр піднімавсявище і вище, несучиглядачеві узагальнений образ хочпригнобленого й убогого, але живого й нескореного народу.

Репертуар на час виникнення театру корифеїв не був особливо широким ("Наталка Полтавка", "Москаль-чарівник" І. Котляревського, "Сватання на Гончарівці", "Шельменко-денщик" Г. Квітки-Основ'яненка, "Назар Стодоля" Т. Шевченка), то стало само собою зрозумілим, що театру потрібнінові твори, в якихвідчувавсябиподихсучасності. їхніми

авторами стали М. Кропивницький, М. Старицький, І. Карпенко-Карий, які одночаснобули й драматургами, й режисерами, й акторами.

У 1881 роціпіслядовгихроківборотьбикорифеївукраїнці одержали можливістьставитивиставиукраїнськоюмовою. При всіхобмеженнях і умовностях (перед кожною українськоювиставоюмусилавідбутися російська) цейкрокміністерствавнутрішніх справ хочтрохилегалізував український театр.

У 1885 роцієдинадосі театральна трупа розділилася: М. Кропивницькийзі своїмиакторамивідокремивсявід М. Старицького і йогоприхильників. Обидваколектививідразу ж почали самостійнетворчежиття. Авторитет театру корифеївбувзначнобільший, ніж того на початку творчого шляху могли очікуватисаміактори. Під час перебування на

гастролях у Москвіукраїнськіартистибули тепло зустрінуті передовою громадськістю. Художник І. Рєпінподарував М. Кропивницькому картину, на якійкерівниктрупи в козацькомувбраннікерувавчовномсередбурхливого моря. У Петербурзіукраїнський театр сміливоконкурував з імператорським театром, про який драматург О. Островський писав, щоцей заклад перетворився в місце "пустоїзабави", через щоглядач "лавиною сунув в український театр, де показувалосямужицькежиття".

Робота в театральних трупах вимагалаповноїсамовіддачі, зречення всіх благ. Творчіколективи М. Кропивницького, М. Старицького, М. Садовського, П. Саксаганського часто пішкимандрували з місця на місце, недоїдали, хворіли, ставали подібними до циганськихтаборів через мандрівнийспосібжиття.

Протесамеціколективи з провіднимиакторами творили славу українського театру. Про гастролікорифеївгарячевідгукнувся І. Франко, назвавши вистави у Петербурзітріумфомукраїнськогомистецтва, а засновник МХАТу К. Станіславський у 1911 році писав: "Такіукраїнськіактори, як Кропивницький, Заньковецька, Саксаганський, Садовський — блискуча плеяда майстрівукраїнськоїсцени, увійшлизолотимилітерами на скрижалі

історіїсвітовогомистецтва..." Після такого вступу є необхідність розповістиучням про кожного з акторівзокрема, щоб у старшокласників склалосяконкретнеуявлення про цихталановитих людей.

3. Світове українство різних історичних періодів.

Для всіх патріотичних сил від моменту здобуття незалежності гостро постала потреба реабілітувати і наповнити реальним змістом такі поняття, як українська ідея,українська справа, українські інтереси.Для того, щоб чинити опір несприятливим тенденціям, длятого, щоб надати нового імпульсу національному самоусвідомленню і самоствердженню, спільнота мусить знову звернутисядо ключових питань і цінностей національного буття. Більшість населення колишньої УРСР не відчуваютьгордості за свою країну і не вважають її незалежність головнимполітичним пріоритетом. Націонал-демократи при владі значною мірою здискредитували українську ідею в очах пересічних громадян і виявилися нездатними на необхідну міру принциповості, компетентності і самопожертви, коли йшлося про ключові рішення. Західна діаспора не лише не спромоглася виробити адекватну стратегію і тактику участі в «розбудові державі», але й втратила власні позиції. Проблема світового українства актуалізується цілою низкою подій і обставин.

ХХ ст. принесло українцям нову форму національного самоусвідомлення, але разом з тим створило надзвичайно несприятливі умови для його реалізації на батьківщині.

Нова українська державність постала на ідеологічній базі, збереженій і розвинутій в західній діаспорі, а своєопертя знайшла в адміністративних і виробничих ресурсах

радянської номенклатури.Здавалося, цей симбіоз може датинебачений ефект розвитку і в стислі строки виведе Україну

в світові лідери. Та невдовзі з’ясувалася глибока інституційна прірва між представниками двох країн, що стала особливонаочною і дражливою в умовах несподіваних соціально-економічних катаклізмів.

Ставка на створення власної держави — це та стратегія, якоїзавжди дотримувалася західна діаспора, що сама трималася на

мрії про «землю обітовану» — свою далеку історичну батьківщину, поневолену ворогом.Зі здобуттям української державності масштабочікувань і мотивація західної патріотичної діаспори різкозменшились, пропорційно до цього став зменшуватися її впливу країнах проживання, відчуття солідарності, бажання зберігати свою ідентичність і передавати її дітям, онукам. Була в цьому

і прихована образа на Україну, що не виправдала сподівань, і полегшення, пов’язане з відчуттям виконаної обітниці.

Зустріч українців з різних континентів, поколінь,світоглядних традицій у цей момент, коли до України привернутазацікавлена увага всього світу, могла б суттєво підвищити культурний авторитет українства у світі. Не слід забувати й про необхідність моральної підтримки наших організацій у пострадянських, постсоціалістичних країнах, а також там, де на українцівзвикли дивитись виключно як на дешеву робочу силу.

Українська діаспора сьогодні - її можна розділити на кілька умовних груп. Найбільшорганізована, активна і чисельна українська громада проживаєу Північній Америці. На початок 90х рр. у США та Канадіукраїнцями себе визнавали трохи менше двох мільйонів осіб.Серед них найбільший відсоток активних діячів українськихорганізацій, що мають досвід політичної, просвітницької, культурної і наукової діяльності. Щоправда, вже у 80-х рр. мову своїхпредків зберігали не більше однієї п’ятої, або й десятої частиниукраїнців Америки. Наприкінці ХХ ст. різко зросла кількістьзмішаних шлюбів українців, тож стрімке скорочення чисельностігромад, яке фіксують дослідження останнього часу, є цілком

природним процесом.

Особливою групою в складі нашої діаспори західного світу єукраїнська громада Австралії. Вона утворилась в другій по

ловині ХХ ст. і складалась переважно із свідомих українців,що пройшли випробування Другої світової війни. Цим була визначена активність і впливовість всередині країни і в українському світовому русі громади, що за своїми кількісними характеристиками є далеко не провідною (близько 30 тис. за переписом 1986 р.).У країнах Західної і Центральної Європи старі українськігромади можна розділити на дві групи, що суттєво відрізняютьсясвоїм генезисом і характером діяльності.

Інша, значно чисельніша група представлена українцями порубіжних країн, які опинилися за кордоном після проведенняміжнаціональних кордонів в поставстрійськомуМіжмор’ї.Близько 300 тис. українців нараховувала національна громадаПольщі в той момент, коли почався розпад комуністичної системи. Ще 60 тис. проживало на прилеглих територіях Румунії.Досить значною була українська громада Словаччини. Українськіпоселення, як свідчення міграційних процесів минулого, розсіяні в колишній Югославії.

Схожі:

План.  Історія рушнику;  Етапи виготовлення рушників та семантика...
Українці, котрі належать до слов\'ян, акумулювали у надрах традиційної матеріальної і духовної культури значний масив інформації...
Історія Культури
Ця навчальна дисципліна дає уявлення про етапи історично­го розвитку, забезпечує розуміння системного зв'язку всіх складових культури...
Українці Греції Нової окупації України не можна допустити
Україні подали представники української громади Греції до посольства України в Грецькій Республіці сьогодні 27 квітня о 10. 00 за...
Шевнюк О. Л. Культурологія
Розвиток матеріальної культури та еволюція мистецтва у палеоліті, мезоліті, неоліті
1. Закон XII таблиць
Регіональні міжнародні організації: правова природа та участь в міжнародних відносинах
1. Закон XII таблиць
Регіональні міжнародні організації: правова природа та участь в міжнародних відносинах
Поняття про сучасну українську літературну норму. Типи мовних норм....
Тому звертається багато уваги при вивченні усіх тем засвоєнню стереотипів комунікацій певного фаху. Робота над культурою мови студентів...
Українські націоналісти і Голокост
У 2001 році, сімдесят п'ять років по тому, було 37,5 млн українців по всій Україні4, по суті ж, скільки і в 1926 році. Обидві світові...
НАКАЗ
З метою популяризації музеїв при навчальних закладах, збереження та використання пам`яток природи, матеріальної і духовної культури,...
УРОК У 8 КЛАСІ Тема: «Мій родовід. Історія української сім’ї»
Ціль: -на конкретних прикладах навчального матеріалу розвивати вміння розкривати характерні риси народу через аналіз його духовної...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка