Планетарна свідомість передбачає формування нового типу мислення, яке після праць М. Бахтіна


Скачати 96.99 Kb.
Назва Планетарна свідомість передбачає формування нового типу мислення, яке після праць М. Бахтіна
Дата 17.03.2013
Розмір 96.99 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Культура > Документи
Культурологічні засади

викладання зарубіжної літератури
Вихідною ідеєю реформування школи посилення її аксіологічної функції є гуманізм, тобто визначення людини як вищої цінності. .Гуманізація школи передбачає розгляд людської історії і культури як розвиток духовності, прагнення до істини, добра, людяності, краси. А також формування в зростаючій особистості самоповаги і альтруїзму, перетворення її в рівноправний суб’єкт навчання, виховання творця , який плекає себе і творить світ.

У двадцятому столітті однією із найпродуктивніших ідей, які внесли новий зміст в суть теорії гуманізму є ідея планетарної свідомості, висунута В.І.Вернадським. Планетарна свідомість передбачає формування нового типу мислення, яке після праць М.Бахтіна стали називати гуманітарним.

Гуманітарне мислення це безмежне пізнання світу і його оцінка, долучення людства до процесу мислення та споконвічний діалог і полілог образів, культур, логік, свідомостей.[4,13]. Особистість з гуманітарним мисленням близько підходить до розуміння логіки людей різних країн і епох. „Розум спілкування розумів “,- як писав про гуманітарне мислення А. Лосєв, необхідна гарантія виживання планети в двадцять першому сторіччі, а також розвитку особистості, яка вміє розуміти і приймати різні точки зору, різні логіки, різні типи свідомостей. „Прокляті” питання буття, загадки культури і людського духу стають особистісно значимими для людини з таким типом мислення, є предметом її духовної і душевної напруги, об’єднують її мікросвіт з макросвітом Всесвіту[4,13].Особистість з гуманітарним мисленням засвоює світ духовно-змістовим чином як аксіологічну сутність, її завданням є вміння ціннісно забарвити світ, наповнити його вищим змістом і зробити співзвучним людям, суспільству, розкодувати зміст культури за її пам’ятниками, текстами, знаками, кодами, шифрами.

У зв’язку з цим М.Бахтін відмічав, що «предмет може подіяти на особистість тільки тоді, коли та розкриває свій потенціал, стає словом, залучає людину до словесно-змістового тексту. Ще одна особливість гуманітарного мислення: в його пізнавальному процесі відбувається зустріч двох суб’єктів, двох свідомостей – авторського і реципієнта, який виступає як співавтор. Тому акт гуманітарного пізнання – це завжди спів-творчість ,спів-діяльність, спів-свідомість»[4,14].

Гуманітарне мислення формує цілісну картину світу і визначає місце людини в ній, спонукає до оволодіння критеріями оцінки та інтерпретації соціальних, культурних і природних явищ, забезпечує трансляцію досвіду людства, інтериорізуючи (присвоюючи) культурні здобутки попередніх поколінь. Особистість, щоб усвідомити культурний спадок цивілізацій, повинна пропустити його через себе, тобто пройти всі етапи в своєму духовному розвитку, зрозуміти всі плюси і негативи, виробити свою позицію, добре знати свою культуру -- і лише тоді вона може повноцінно брати участь у великому діалозі і полілозі культур і свідомостей. Так здійснюється зв’язок одиничного з універсальним, загальним. Ця єдність гуманістичного і гуманітарного, за думкою Хайдеггера, і складає сутність справжньої освіти. Істинна освіта це самотвореня, самооцінка, співтворчість.

Перехід від парадигми просвітницької до парадигми людинотворення пов’язаний з розробкою філософсько-педагогічної моделі „людини культури”, оновленням структури освіти, її змісту, створенням нових методик навчання. Психолого-педагогічний аспект цієї проблеми передбачає навчання учнів різним способам мовленнєвої і розумової діяльності, формування комунікативних здібностей, рефлексії свідомості, емпатії і культури почуттів. Ввести школярів в світ культури потрібно шляхом створення культурного середовища, різних методів і прийомів „заглиблення в культуру”, навчання мові і коду культури.

Серед традиційних шкільних предметів, що впливають на формування свідомості учнів, їх „вживання” в культуру особливе значення займає мистецтво слова. Воно наряду з іншими мистецтвами в концентрованому вигляді віддзеркалює духовне життя людства, стає найсильнішим засобом виховання „людини культури”.

В сучасному розумінні філології закладено глибокий культурологічний зміст, а в світлі робіт М.Бахтіна її розглядають як філософську антропологію, а її тексти як тексти-монади, що віддзеркалюють і втягують в себе безліч існуючих і можливих текстів, всю культуру в її буттєвому змісті.

У Державному стандарті базової і повної середньої освіти, затвердженому постановою №24 Кабінету Міністрів України Від 14 січня 2004 року в „Літературному компоненті” визначено три основні лінії: аксіологічна, літературознавча, культурологічна. Отже, крім вивчення художніх текстів в історико-літературному контексті та застосування на уроках літературознавчих понять, Державний стандарт націлює словесників на викладання літератури з урахуванням розвитку культури. Культурологічна лінія передбачає такий зміст освіти: „Художня література в контексті національної та світової культури, її взаємопов’язаність з релігією, філософією, естетикою, літературною критикою, різними видами мистецтв. Відображення характеру народу в національній літературі та культурі. Традиції і новаторство в літературі та культурі. Діалог культур, його вплив на літературний процес. Зв’язок літературних напрямів та течій з естетичним пошуком митців інших видів мистецтв”[3,60-62]. Відповідно до цього визначаються державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів: «Розуміння значення літератури та культури для духовного розвитку людства; про основні етапи розвитку культури, спільні закономірності розвитку різних видів мистецтв та сучасні тенденції в національній та світовій культурі»[3,60-62].

У програмі із зарубіжної літератури 2005р. для 12-річної школи (за редакцією Д.С.Наливайка, керівник авторського колективу Ю.І.Ковбасенко) передбачено вивчення літературних текстів у широкому контексті світової культури. Головною метою вивчення предмета в загальноосвітній школі автори визначають: «Залучення учнів до найвищих досягнень світової літератури і культури, загальнолюдських і національних духовних цінностей, виховання естетичного смаку, високої читацької та загальної культури, вироблення імунітету проти низькопробних явищ масової культури»[11,3].

Для досягнення даної мети автори програми вказують на вирішення наступних завдань:

  • формувати в учнів уявлення про художню літературу як мистецтво слова, важливу складову системи мистецтв і духовної культури як окремих народів світу, так і всього людства;

  • виховувати повагу до духовних скарбів людства і, зокрема, українського народу; расову; етнічну, соціальну, гендерну, релігійну, індивідуальну толерантність водночас із принциповим нонконформізмом, здатністю формувати й активно відстоювати власну точку зору, свою систему життєвих цінностей і пріоритетів, прагненням мати ніким не нав’язане світобачення, не бути об’єктом маніпуляцій, зберігати й продовжувати кращі національні традиції, не сприймати культу сили й переваги матеріальних цінностей над духовними;

  • навчати школярів сукупності відомостей про вершинні явища світового літературного процесу, загальні закономірності його перебігу від найдавніших часів до сьогодення;

  • давати школярам оптимальний обсяг літературознавчих понять і термінів, необхідних для повноцінного аналізу та інтерпретації художніх текстів, розуміння головних закономірностей перебігу літературного процесу;

  • відпрацьовувати з учнями вміння й навички аналізу та інтерпретації художнього тексту, здатність сприймати його з розумінням задуму і стилю автора, бачити кожний конкретний твір у літературному, культурному Та історичному контекстах;

  • навчати школярів визначати національну своєрідність і загальнолюдську значущість творів світової літератури, зокрема у зіставленні з творами української літератури та інших видів мистецтва;

  • розвивати усне і писемне мовлення школярів, а також їхнє мислення (образне, асоціативне, абстрактне, логічне та ін.);

  • формувати в учнів потребу в читанні літературних творів, здатність насолоджуватись мистецтвом слова, а також „привласнювати” духовний потенціал художньої літератури, реалізувати його у власному житті;

  • відпрацьовувати навички розрізнення явищ елітарної та масової культури;

  • прищеплювати школярам вишуканий естетичний смак.

Тобто у програмах із зарубіжної літератури передбачено вивчення літературних текстів у широкому контексті світової літератури: в середніх класах учні знайомляться з окремими творами, які належать до різних типів культур, вчаться аналізувати, осягати основні ознаки відповідних культурних етапів розвитку людства, в старших класах зарубіжна література вивчається в єдиному руслі історії культури. З 8 класу автори програм виокремлюють розділи: „Людина та її світ у давніх літературах”, „Жанрово-тематичне розмаїття середньовічної літератури”, „Злет людського духу в літературі доби Відродження”; в 9 класі вводять розділи: „Із літератури європейського бароко”, „Із літератури класицизму”, „Просвітництво”, „Із літератури романтизму” і т.п. У кожному із розділів вивчаються характерні особливості культури певного етапу, тенденції розвитку різних видів мистецтв, - і тільки після „занурення в культурне тло доби” вивчаються художні тексти.

Питання про необхідність розробки методики культурологічного аналізу, специфічного для зарубіжної літератури як предмету, ставило багато науковців в Україні . Доктор філологічних наук О.М.Ніколенко і кандидат педагогічних наук О.М.Куцевол в статті „Культурологічний аналіз” визначають наступні культурологічні засади необхідні під час вивчення художнього твору:

  • знання етапів (періодів) історії світової культури, їх своєрідності та значення для духовного розвитку людства;

  • врахування зв’язків філософії з видами мистецтва, зокрема й літературою;

  • з’ясування значення міфології для розвитку літератури й мистецтва, ролі міфологізму у творчості митців;

  • розкриття впливу релігійних традицій на літературу;

  • визначеня типу художньої свідомості та її відображення у творах певних епох;

  • вивчення діалогу культур, його впливу на літературний процес та мистецтво;

  • розуміння специфіки видів мистецтв та взаємозв’язків між ними;

  • дослідження зв’язків літературних напрямів, течій, стилів з естетичними пошуками в інших видах мистецтв;

  • розуміння національної специфіки культур різних країн та їх відображення у художніх творах;

  • розкриття значення окремих митців в історії культури, їх роль в культурному поступі країни та людства[9,33].

Історичні типи культур, які становлять собою цивілізаційні сходинки, дозволяють вибудувати на практиці систему шкільних курсів літератури. Доктор педагогічних наук, професор, В.А.Доманський виокремлює декілька варіантів таких курсів. Перший з них – біблерівська концепція діалогу культур – діалогічне спілкування культур в процесі вивчення літератури. За поглядами В.С.Біблера, участь у діалозі культур для людини XX століття – обов’язкова умова його виживання, бо в сучасному бутті людини „тяжіють в одному культурному просторі, в одній свідомості і мисленні” „різні форми культури: Захід, Схід, Європа, Азія, Африка, або в межах власне Західної культури – Античне, Середньовічне та мислення Нового часу.”

Етапи літературної освіти В.С. Біблер вибудовує в такій послідовності: 3-4 класи – Антична література; 5-6 – класи культура Середньовіччя; 7-8 класи – культура Нового часу (XVII – XIX cт.); 9-10 класи – культура сучасності; 11 клас – діалог різних культур.

Другий варіант історико-культурного підходу – вивчення літератури в старших класах в контексті культури. В цьому випадку програми старших класів будуються як поступальне „сходження” учнів по спіралі культурних епох, починаючи від античності і закінчуючи сучасністю.

« В початкових і середніх класах учні ознайомлюються з окремими творами, які належать до різних типів культур, вчаться аналізувати, розуміючи окремі істотні ознаки даної культури. Це усічений варіант культурологічного підходу, оскільки програми допускають не вживання в культуру, а лише загальне ознайомлення з її

історичними типами,» – пише В.А.Доманський.

Третій варіант розгляду літератури з погляду культурологічного підходу – озна-

йомлення з основними етапами духовного розвитку людства засобом звернення в кожному класі до певного виду культури за умови „літературоцентричності” культури. Разом з тим це не означає обмеження програми літературних курсів лише змістом даного типу культури. При концентричній побудові програми середніх класів він лише є культурною домінантою програми. В старших класах, на уроках повторення, на вищому рівні знову звертаються до вже знайомих учням типів культур, але основна увага приділяється літературі XIX і XX століть.

Таким чином в основу методологічної бази культурологічного підходу до вивчення літератури покладені наступні ідеї:

  • розгляд тексту як тексту культури зі своєю „біографією,” життям у „великому часі,” своїми кодами, знаками, символами, образами, архетипами, мотивами;

  • відображення кожним конкретним текстом певного типу свідомості, духовного, соціально-психологічного клімату своєї епохи і вічних проблем життя;

  • втілення в шкільне літературознавство культурологічної інтерпретації, тобто тлумачення художнього тексту як культурного космосу;

  • ознайомлення з моделями світу і образу людини в різноманітних типах художньої свідомості, яка є найважливішим елементом літературної освіти школярів [4,40-41].


Література:

  1. Бахтин М.М. Этика словесного творчества. - М., 1979, с.285

  2. Библер В.С. От наукоучения – к логике культуры: Два философские введения в ХХІ век. – М., 1991, с.291

  3. Державний стандарт базової повної середньої освіти. Характеристика освітніх галузей. 1. Освітня галузь “Мови і літератури” // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. - 2004. - №2, с.60-62

  4. Доманский В.А. Литература и культура: Культурологический подход к изучению словесности в школе. Учебное пособие. - М.: Флинта: Наука, 2002. - 368с.

  5. Элсанек А.Я. Основы литературоведения. Анализ художественного произведения: Практикум / А.Я. Элсанек. - 2-е изд. - М.: Флинта: Наука, 2004. - 216с.

  6. Есин А.Б. Принципы и приёмы анализа литературного произведения: Учебное пособие. - 6-е изд. - М.:Флинта: Наука, 2004. - 248с.

  7. Магомедова Д.М. Филологический анализ лирического стихотворения: Учебное пособие для студентов филологичного факультета высших учебных заведений. - М.: Издательский центр “Академия”, 2004. - 192с.

  8. Мірошніченко Л.Ф. Методика викладання світової літератури в середніх навчальних закладах. - К.:Ленвіт, 2000. - с.

  1. Ніколенко О.М., Куцевол О.М. Культурологічний аналіз // Всесвітня

література в середніх навчальних закладах України – №6,2006,С.33.

  1. Підласий И. П.Продуктивная педагогика: Книга для учителя. М.: Народное образование, 2003. 496с.,стр.198

  2. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів “Зарубіжна література” 5-12 класи / Укладачі: Д.С. Наливайко – член-кореспондент НАН України, доктор філологічних наук (науковий редактор); Ю.І. Ковбасанко, кандидат філологічних наук (керівник авторського колективу); К.Н. Баліна, Г.В. Бітківська – вчителі-методисти.




Схожі:

ІІ ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС
Україні шляхом популяризації спадщини Вільяма Шекспіра серед української молоді, виявленні філологічно обдарованих молодих дослідників,...
1. Сутність економічного мислення Мислення це психологічний процес...
Мислення – це психологічний процес із відкриттям нового знання, вирішення проблеми на основі переробки отриманої інформації. Мислення...
План Інформаційні революції. Їх роль і значення Інформаційний обмін...
Як наслідок, ці революційні зміни творять нову соціокультурну ситуацію (простір), котра детермінує формування нового типу не лише...
Святослава Вакарчука «Люди Майбутнього»
Проект проводиться з метою розробки та впровадження механізму мобільності навчання студентів, як невід’ємної частини Болонської системи...
Уроку. І Актуалізація знань учнів
Мета: дослідити електричні поля, які зустрічаються в побуті, сформулювати принцип захисту від них; з'ясувати вплив статичної електрики...
РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ НА УРОКАХ
Только живой ум и может делать нас работниками жизни [11; 6]. Безумовно, вчений говорить про аналітичне мислення, яке робить з людини...
 Урок пояснення нового матеріалу
Тема. Вибір типу осцилографа для дослідження того чи іншого сигналу. Цифрові осцилографи. 
Розділ Загальна характеристика жанрів сучасної преси 9
Оптимальне засвоєння цієї інформації в період нових соціально-економічних відносин передбачає значне зростання ефективності впливу...
Уроку: Навчальна
Розвивальна активізація розумової діяльності учнів; формування прийомів мислення : аналіз- порівняння –узагальнення –висновок; розвиток...
Реферат циклу наукових праць к е. н. Яроцької Ольги Валентинівни
До циклу наукових праць входить 22 наукові праці, в тому числі 10 монографій у співавторстві, 2 брошури, 10 статей
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка