|
Скачати 94.14 Kb.
|
Лекція з курсу «Комп’ютерна графіка» Автор: доцент кафедри інноваційних та інформаційних технологій в освіті Бойчук В.М. Лекція: «Основні поняття векторної графіки» Технічне й програмне забезпечення лекції:
Література:
Векторна графіка ■-■ не спосіб представлення графічної інформації, який базується на геометрії кривих. В якості основних елементів обрані криві Безьс — параметричні криві третього порядку (рис. (Ї8). Ці криві розроблені французі.ким математиком Пером Бсзьє і використовувались у 60-х рр. (фірмою "Реігсг для розрахунку форм корпусів автомобілів. Усі зображення описуються у вигляді математичних об'єкт ів -■ контурів, кожен з яких можна вільно трансформувати. Векторні зображення складаються з контурів. Контури складаються з одного чи декількох суміжних сегментів, обмежених вузлами (рис. 69). Сегменти можуть мати прямолінійну або криволінійну форму. Форма сегменту обумовлюється тином вузлів, що його обмежують. Вони можуть бути опуклими чи кутовими. В опуклому вузлі контур утворює плавний перегни, в кутовому -■■ злам. Якщо сегмент хоча б з одного боку буде обмежений опуклим вузлом, він буде криволінійним. Для того, щоб сегмент' був прямолінійним, він повинен бутті обмежений по обидва боки тільки кутовими вузлами. Для зручного уп- С.М. Горобець ОСНОВИ КОМП'ЮТЕРНОЇ ГРАФІКИ равління кривизною сегментів вузли мають керуючі лінії. Змінюючи їхнє розташування і довжину, можна дати сегментам довільний вигин, а значить — усьому зображенню бажану форму (рис. 70). Рис. 70. Зміна форми сегментів за допомогою керуючих ліній Рис. 71. Види заливки Замкнені контури (наприклад, багатокутні, еліптичні і т.ін.) можуть мати заливку, тобто їхній внутрішній простір може бу™ заповнений довільним кольором Програми ілюстрування здатні підтримувати не тільки суцільні, а й більш складні типи заливки — градієнтні (плавний перехід від одного кольору до іншого) або візерункові (заливка повторюваним малюнком) (рис. 71). Деякі програми дозволяють створювати текстурні заливки, тобто заливання малюнками, схожими на будь-які матеріали. Будь-які контури можуть мати обведення. Контур — поняття математичне і товщини він не має. Щоб зробити контур видимим, йому додають обведення — лінію заданої товщини і кольору, проведену чітко по контуру (рис. 72). Якщо не вказано іншого, то всім новозбудованим лініям задається однакова товщина, але за бажанням обведення можна змінити — створити пунктирну, градієнтну чи художню лінію. Контури, заливання й обведення — основа побудови векторного зображення. Всі компоненти векторного зображення описуються математично, а значить — абсолютно точно. Чим більша кількість контурів міститься в зображенні, тим воно виглядає більш живим і деталізованим. Однак з іншого боку, чим більше контурів, тим більше обчислень необхідно зробити для побудови зображення, тому що після кожної внесеної зміни все зображення цілком перераховується. Векторні зображення, як правило, будуються вручну, однак у деяких випадках вони можуть бути отримані з растрових за допомогою програм трасування. Векторні зображення не в змозі забезпечити близьку до оригіналу реалістичність, але вони компактні і, оскільки складаються з "математичних моделей", то допускають вільне мас-штабування без втрати якості. Перевагою векторних зображень є також простота редагування. Слід зазначити, що всім відомі шрифти Truc Туре — приклад векторних зображень. Саме тому вони не втрачають своєї якості при будь-якому масштабуванні (рис. 73). ....... Векторні зображення виводяться на дисплей чи принтер, які є растровими пристроями, тому в кожному випадку таке зображення раструється, тобто розраховується його растрова Рис. 73. Контури літер в шрифтах True Туре КОПІЯ 3 потрібною роздІЛЬ- представлені у векторній формі ною здатністю. Зображення завжди буде виглядати настільки якісно, наскільки якісно конкретний пристрій зможе його відобразити чи надрукувати. Файли векторного формату містять опис зображення у вигляді набору команд для побудови графічних об'єктів (ліній, прямокутників, еліпсів і т.ін.), але різні векторні формати відрізняються набором команд і спотам їхнього кодування. Наприклад, для побудови зображення кола використовуються такі векторні команди: коло X, У, <�радіус>, <�товщина>, <�тип> — намалювати коло, де (X, У) — екранні координати центру, <�радіус> — радіус у пікселях, <�товщина> — товщина контуру в пікселях, <�тип> — тип контуру (суцільний чи пунктир). Колір малювання <�колір> — установити поточний колір малювання <�колір>. Колір зафарбовування <�колір> — установити поточний колір зафарбовування <�колір>. Наприклад, роздільна здатність дисплея — 640x480. Координати малюнка задаються в декартовій прямокутній системі координат, початок якої знаходиться в лівому верхньому куті екрана. Рішення: коло: 400, 200, 250, 3, суцільний контур; колір малювання: чорний; колір фарбування: білий. Переваги та недоліки векторної графіки При кодуванні зображень, які можна представити у вигляді простих елементів (ліній, прямокутників, гладких кривих) векторна форма значно компактніша, ніж растрова. Це відбувається за рахунок того, що при кодуванні векторного зображення зберігається не саме зображення об'єкта, а його математична модель. При цьому у файл заносяться записи лише про вид математичних функцій та їх коефіцієнти. Оскільки в файлі зберігається інформація про форму об'єкта, то будь-яка трансформація цього об'єкту не призводить до викривлення його форми. Ця властивість векторного виду представлення інформації є незамінною в інженерній графіці при побудові креслень. Недоліком векторної графіки є програмна залежність. Кожна програма кодує графічні образи за своїми правилами та алгоритмами. Наприклад, повшрений серед користувачів формат *.cdr програми Corel Draw не описаний і не є стандартним, тому інші програми можуть розшифровувати його код по-різному. Іноді виникає необхідність конвертування файлів Є" 81 з одного формату в інший для того, щоб програми могли правильно відтворити зображення. Векторна графіка обмежена в суто художніх засобах, тому створити фотореалістичне зображення її інструментами практично неможливо. Наприклад, дуже важко фотореалістично описати математичними функціями мільони волосинок на портреті пухнастого котика Мурчика і практично неможливо описати об'єкти без чітко визначених границь такі як туман, пара, вогонь. Крім того, векторний принцип опису зображення не дозволяє елементарно автоматизувати введення графічної інформації, як це робить сканер для растрової графіки. Найбільш поширені редактори векторної графіки Коротко охарактеризуємо найбільш поширені редактори, які можна застосовувати для обробки векторних графічних зображень. Corel Draw — продукт Corel Corporation, який по-праву можна вважати одним з найкращих редакторів векторної графіки. Цей редактор здатний виконувати всі операції, необхідні при роботі з векторними об'єктами. Має великий арсенал різноманітних ефектів, широкі можливості для роботи з текстом, при потребі може навіть провести первинну корекцію растрових зображень. Повністю сумісний з продуктами Microsoft Office. Серед останніх нововведень можна виділити "Розумний інструмент малювання" (Smart Drawing tool), який автоматично розпізнає форми, зглажує криві та інтерпретує малюнки, виконані від руки. Безперечною перевагою даного редактора є простота та інтуїтивна зрозумілість інтерфейсу програми (рис. 75). Серед інших професійних редакторів векторної графіки можна назвати FreeHand (продукт компанії Macromedia Inc.), Adobe Illustrator (продукт компанії Adobe Systems Inc.) та Xara X (продукт Xara Group Ltd). За своїми можливостями ці програми подібні до Corel Draw, але кожна з них має свої особливості. Наприклад, FrceHand може підключати додаткові модулі ефектів для векторних об'єктів, що значно розширює можливості програми. Adobe Illustrator має інтерфейс, подібний до Adobe Photoshop, що прискорює оволодіння навичками роботи з програмою тим, хто добре знайомий з Photoshop. Але істотним недоліком Adobe Illustrator є завеликі вимоги до швидкодії комп'ютера. Особливо слід відзначити графічний редактор Xara X. За функціональними можливостями він практично не поступається іншим професійним програмам (рис. 76). Крім цього, після інсталяції Xara X займає лише 32 Мб дискового простору, що в порівнянні з іншими редакторами в 5-10 разів менше (наприклад, Corel Draw займає біля 250 Мб). Також треба зазначити невибагливість редактора до швидкодії системи, що дозволяє використовувати його навіть на комп'ютерах з 32 Мб оперативної пам'яті. Унікальною особливістю програми є можливість створення анімації. А таких чудових інтерактивних інструментів заливки, прозорості та тіні досі не має жодна з програм-конкурентів. Основні інструменти роботи з растровою графікою Розглянемо деякі інструменти, необхідні при роботі з векторними зображеннями. Для прикладу обрані графічні редактори Corel Draw та Xara X. Чому саме вони? Тому, що Corel 84 Draw — багатофункціональних редактор, який широко застосовується професійними дизайнерами, a Xara X — мініатюрна, але не менш могутня альтернатива, яка мало чим поступається визнаному гранду. У обох редакторів є всі необхідні інструменти для векторного малювання та для простого редагування растрових зображень. Вони мають розвинені засоби керування файлами, дозволяють малювати від руки, підтримують спецефекти, в тому числі тривимірні, пропонують розширені можливості по роботі з текстом. Всі основні робочі інструменти цих редакторів зібрані на окремій панелі — панелі інструментів (рис. 77). З рисунка видна подібність умовних позначень однакових інструментів в обох редакторах. Оскільки графічні редактори векторної графіки працюють з конкретними об'єктами чи групами об'єктів, то основним інструментом є інструмент вибору об'єкта (селектор). Обраний об'єкт можна цим же інструментом переміщувати, обертати, нахиляти, масштабувати (рис. 78). Для створення та редагування векторних об'єктів використовується широка гама інструментів, основні з яких наведені в табл. 4. Таблиця 4 Основні інструменти створення та редагування векторних об'єктів в графічних редакторах Corel Draw та Xara X Запитання для самоконтролю
4. Які переваги та недоліки векторної графіки?
|
Лекція з курсу «Комп’ютерна графіка» Автор: доцент кафедри інноваційних та інформаційних технологій в освіті Бойчук В. М |
Лекція з курсу «Комп’ютерна графіка» Автор: доцент кафедри інноваційних та інформаційних технологій в освіті Бойчук В. М |
Лекція з курсу «Комп’ютерна графіка» Автор: доцент кафедри інноваційних та інформаційних технологій в освіті Бойчук В. М |
Лекція з курсу «Комп’ ютерна графіка» Автор: доцент кафедри інноваційних та інформаційних технологій в освіті Бойчук В. М |
Лекція з курсу «Комп’ ютерна графіка» Автор: доцент кафедри інноваційних та інформаційних технологій в освіті Бойчук В. М |
Лекція з курсу «Комп’ютерна графіка» Автор: доцент кафедри інноваційних та інформаційних технологій в освіті Бойчук В. М |
Лекція з курсу «Комп’ ютерна графіка» Автор: доцент кафедри інноваційних та інформаційних технологій в освіті Бойчук В. М |
20. Методика навчання технології опрацювання графічних даних. Комп'ютерна... Комп'ютерна графіка — це створення і обробка зображень (малюнків, креслень і т д.) за допомогою комп'ютера. Розрізняють два способи... |
Технологія опрацювання графічних даних Комп'ютерна графіка — це створення і обробка зображень (малюнків, креслень і т д.) за допомогою комп'ютера |
Основи комп’ютерної грамотності комп’ютерна графіка Звертатись: вул. Набережна Леніна, 18 Центр консалтингу Дніпропетровського університету ім. А. Нобеля |