Виробництво та його фактори. Виробничі ресурси
Мета: Сформувати уявлення про виробничі ресурси та їх види, розвивати економічне мислення, вміння висловлювати свою точку зору, та сприяти вихованню дбайливих господарів.
Завдання уроку:
Ознайомитися із поняттям «виробництво», його основними елементами та структурою;
Розглянути види економічних ресурсів;
З’ясувати основні риси факторів виробництва;
Визначити види доходів, які приносить кожен вид ресурсу.
Обладнання: картки-загадки, ґудзики, компю’тер, мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності: Зверніть увагу на будь який підручник. Які ресурси використані для його виробництва? Сьогодні ви виступаєте в ролі економічних дослідників і визначите, як економісти класифікують виробничі ресурси.
Засвоєння знань умінь та навичок.
Вступне слово вчителя з з використанням мультимедійної презентації
Виробництво - це процес створення матеріальних благ, необхідних для існування й розвитку людського суспільства.
Натуральне виробництво – тип господарювання, при якому продукти праці призначаються для задоволення власних потреб виробників, для споживання усередині господарства.
Товарне виробництво – тип господарювання, при якому продукти праці виробляються відокремленими господарюючими суб’актами для задоволення не власних, а суспільних потреб шляхом купівлі-продажу.
Суспільне виробництво – виробництво, у якому основою є поділ праці всередині гігантських компаній, коли їх філії в багатьох країнах є постачальниками деталей та вузлів, які не є товарами.
-Які елементи процесу виробництва вам відомі?
(праця, засоби праці та предмети праці)
-Що включають в себе предмети праці?
(земля, сировина, різні матеріали)
- Що включають засоби праці?
(машини, інструменти, виробниче обладнання, транспортні засоби)
У сукупності засоби та предмети праці становлять засоби виробництва. Результатом виробництва є продукт, у якому відображається праця (кваліфікован, продуктивна чи ні).
Завдання для групової роботи. Використовуючи карти-загадки спробуйте розділити їх за категоріями
Слова на картках для І групи: Цинк, водопровідник, мідь, інженер, вугілля, офіціантка, вода, архітектор, духовка, механік.
Слова на картках для ІІ групи: продавець, комп’ютер, підприємства, калькулятор, ножиці, папір, вантажівка, телефон, стетоскоп, робітник на конвеєрі.
Слова на картках для ІІІ групи: Пісок, вчитель, рослини, медичний технік, грант, алмази, молоток, тварини, ландшафтний архітектор, дерева.
Представники кожної групи виходять до дошки і почергово записують ресурси за категоріями в три стовпчики.
Запитання для обговорення.
1.Які картки репрезентують те, що дає природа?
2.Які з карток репрезентують людей?
3.Які з карток репрезентують товари, що виробляються людьми?
Пояснення вчителя з використанням мультимедійної презентації
Економічні ресурси (фактори виробництва) – всі види ресурсів, що використовуються в процесі виробництва.
Земля (природні ресурси) – усі блага природи, які використовуються в процесі виробництва: мінеральні, земельні, водні, лісові, біологічні.
Праця – це сукупність умінь, навичок, фізичних та інтелектуальних можливостей людини, тобто її робоча сила, яку вона використовує у процесі економічної діяльності.
Основа праці – трудові ресурси – усі люди працездатного віку (за винятком інвалідів та інших людей, які не здатні до праці) і працюючі, які старші або молодші працездатного віку.
Останнім часом засоби виробництва змінюються з певних обставин:
вплив науково-технічного прогресу,
наукомісткість виробництва,
зростання екологічного навантаження на природу.
Це призводить до потреби у вищій кваліфікації працівників та модернізованому науковому забезпеченні.
Капітал як фактор виробництва – це засоби виробництва, що належать підприємцям або іншим власникам і використовуються в процесі створення речей і послуг.
Грошовий капітал – кошти, призначені для організації та розширення виробництва, придбання знарядь, матеріалів і сировини, найму робітників і менеджерів.
Реальний (матеріальний) капітал – засоби виробництва тривалого й короткочасного використання.
Людський капітал: маються на увазі рівень освіти, кваліфікація, досвід, працездатність, рівень загальної культури, етичні цінності людей.
Чи можна для виробництва товарів та послуг використовувати один з перелічених ресурсів?
(О.В. звичайно ні, люди використовують сполучення різних видів економічних ресурсів.) Спробуємо це довести.
Завдання для групової роботи. Перелічіть види економічних ресурсів на аркуші паперу і запропонуйте іншим групам визначити товар, або продукцію яку можна виготовляти на основі цих ресурсів.
(групи обмінюються аркушами і рекламують товар.)
Запитання для обговорення.
Який товар прорекламований найкраще? Чому?
Який з прорекламованих товарів ви б придбали?
Підприємливість – об’єднуючий чинник виробництва, що передбачає наявність цілеспрямованості, знань, вміння йти на ризик, використання законних можливостей для досягнення певної мети, хист до управління людьми.
Чи всі можуть бути підприємцями ? Зараз ми це перевіримо.
Гра ”Парні - непарні”. Роздати учням по 6 ґудзиків. Запропонувати перевірити в процесі гри, заховавши декілька ґудзиків у закритий руці, супернику парну чи непарну кількість. Виграє той хто вгадав парну чи непарну кількість ґудзиків заховав суперник. У кого не залишилось ґудзиків – сідає на місце. Виграють ті у кого найбільше ґудзиків.
Запитання до гри
.Які підприємницькі здібності притаманні тим, хто виграв?
(О.В. інтуїція, здатність до ризику, везіння.)
Інформація - сукупнiсть iнформацiйних об'єктiв, вiдображених у знаковiй формi на матерiальних носiях, що мiстять iнформацiю про події та процеси реального свiту.
Які доходи отримують від використання різних видів економічних ресурсів?
праця – заробітна плата
капітал – відсоток на вкладені гроші
земля – рента
підприємницька діяльність – прибуток підприємцю
Закріплення нових знань і вмінь учнів.
І. Визначте до якої категорії економічних ресурсів відносяться:
Лікар-стоматолог ( трудові)
Підземні джерела питної води.
Будинок міської гімназії
Начальник будівельного управління
Бетономішалка
Земельна ділянка під будівельний майданчик
Кар’єр з видобутку вапна
Міні - пекарня „Дока - піца”
Вода в Кременчуцькому водосховищі
Корпуси заводу „Азовсталь”.
ІІ. Назвіть всі види виробничих ресурсів, які необхідні для виробництва пшениці, і класифікуйте їх.
ІІІ. Сімейне підприємство виробляє трикотажні вироби: светри і шапки машинного плетіння. Які засоби виробництва для цього потрібні:
сировина
напівфабрикати
засоби праці?
Підсумок уроку.
Заключне слово вчителя
Цілеспрямована діяльність людей, яка має на меті створити блага для задоволення своїх потреб є виробництво. Факторами виробництва земля, праця, капітал. Особливим фактором виробництва є здатність до підприємництва, яка розкривається через сукупність таких здібностей, як уміння виявляти ініціативу в налагодженні справи, організовувати процес виробництва, ризикувати в момент його організації чи перебудови.
(виставлення оцінок, аналіз роботи в групах)
Домашнє завдання. Опрацювати відповідний матеріал в підручнику.
|