|
Скачати 127.14 Kb.
|
С.Г.Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Оновлений зміст географічної освіти та підвищення її пріоритетності Стрімке зростання інформатизації та відкритості суспільства, становлення нового типу особистості, яку вирізняють активність, самостійність, креативність мислення - безпосередньо впливають і на сферу освіти, ставлять вимоги до підвищення її пріоритетності, мобільності, демократизації та фундаменталізації. У серпні 2012р. у м.Кельні (Німеччина) під орудою Міжнародного географічного союзу відбувся 32 Міжнародний географічний конгрес. У ньому брали участь представники більш ніж 80 країн світу, а також з України. Девізом конгресу став вислів «Ближче до Землі». Основна теза конгресу свідчить про те, що людство стало потужною геологічною силою, яка викликає незмінні процеси у геосфері. Саме тому, роль географічної освіти у сучасних умовах різко зростає. Основи збереження природи, стійкого природокористування, вирішення проблем урбанізації у світі, забезпечення населення продуктами харчування закладаються у шкільних курсах природознавства та географії. Відповідно до Державного стандарту 2012р. географія залишається у групі предметів освітньої галузі «Природознавство». Проте від цього вона не втрачає своєї унікальності представляти одночасно як природничі (фізична географія), так і суспільні (економічна і соціальна географія) галузі знань. Окрім того, її картографічна складова зближує її з групою інформаційно-технічних наук. Отже, географія залишаючись класичним навчальним предметом, але інтегрує у собі знання з інших освітніх галузей. Інтеграція змісту шкільної географічної освіти стала інноваційним напрямком оновлених навчальних програм. На зміни у навчальній програмі з географії для 6-9 класів вплинули також необхідність розвантаження змісту окремих розділів і тем, усунення дублювання та осучаснення змісту відповідно до сучасних тенденцій розвитку географічної науки. Про зміни у шкільних географічних курсах можна прочитати на сторінках журналу «Географія та економіка в сучасній школі», №1, 2013р від одного із авторів нових програм для основної школи Г.Ш.Уварової, кандидата педагогічних наук, доцента кафедри країнознавства і туризму НАУ. У цьому ж номері журналу можна ознайомитися із новою навчальною програмою з географії для учнів 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Із проектом програми для поглибленого географічного навчання можна ознайомитися на сайті Черкаського ОІПОПП у рубриці «Науково-методичне забезпечення закладів освіти». Там же можна знайти і критерії оцінювання навчальних досягнень учнів. Основними завданнями оновленої географічної освіти стало не лише отримання знань, умінь, навичок учнів, а формування здатності і готовності використовувати географічні знання та вміння у повсякденному житті для: адекватної соціально-відповідальної поведінки у навколишньому середовищі, його збереження, адаптації до умов проживання на певній території, самостійного оцінювання впливу людини на природу, безпеки довкілля як сфери життєдіяльності людини, розв’язування конкретних практичних завдань. Тобто, основною лінією програми є набуття учнями природоохоронних компетентностей та раціонального природокористування. Слід пам’ятати, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти» у 2013/2014 навчальному році 5 класи загальноосвітніх навчальних закладів перейдуть на навчання за новими програмами для учнів 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з якими можна ознайомитися на сайті Міністерства освіти і науки України за адресою: www.mon.gov.ua. Тож вчителі географії мають ще рік для вивчення нових програм, розробки методичних та дидактичних матеріалів до нових тем та розділів щодо викладання географії у наступному 2014 році. Саме на ці питання можуть звернути свою увагу методичні об’єднання вчителів географії, творчі групи вчителів природничих дисциплін. Для учнів 6 – 11-х класів чинними залишаються рекомендації, що містяться у листі Міністерства від 01.06.2012 року №1/9-426 «Щодо інструктивно-методичних рекомендацій із базових дисциплін» (Інформаційний збірник та коментарі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України №17-22, 2012 р.), www.mon.gov.ua. Слід відмітити, що особливої ролі у формуванні відповідальної, екологічно доцільної поведінки школярів набуває курс за вибором «Зелений пакет», комплекс матеріалів якого розроблено у рамках міжнародного освітнього проекту «Зелений пакет», впровадження якого в Україні відбувається за сприяння Координатора проектів ОБСЄ в Україні. До курсу, який викладається в основній школі існують дві програми:
Комплект матеріалів, що включає програму курсу, посібник для вчителя, методичні рекомендації, інтерактивні СD-диски з інформаційними, тестовими, практичними матеріалами, 2 DVD-диски з фільмами, мультфільмами, притчами можна отримати в ОІПОПП після проходження навчання та на сайті http://www.greenpack.in.ua/ (Скачати безкоштовно). Організація профільного навчання з географії буде здійснюватись в 10- 11 класах за навчальною програмою «Географія. Профільний рівень» (авт. Т.Г. Гільберг, Л.Б. Паламарчук, В.В. Безуглий) та підручниками «Географія. Підручник для 10 кл. загальноосвітніх навчальних закладів. Профільний рівень», (авт. Л. Б. Паламарчук, Т.Г. Гільберг, В.В. Безуглий), Генеза. 2010, «Географія. Підручник для 11 кл. загальноосвітніх навчальних закладів. Профільний рівень», (авт. Л.Б. Паламарчук, Т.Г. Гільберг, А.І. Довгань) Генеза. 2011. Варіативні курси щодо профільної та допрофільної географічної освіти можна вибрати у посібнику «Навчальні програми для 11-річної школи. Географія. Програми курсів за вибором та факультативів», Київ, 2010р. Перелік посібників, які можуть бути використані при вивчені географії постійно оновлюється, друкується в щорічному інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України та розміщені на офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки (www.mon.gov.ua) та веб-сайті Інституту інноваційних технологій і змісту освіти: (www.iitzo.gov.ua). З нинішнього року змінився формат проведення ІV етапу Всеукраїнських олімпіад з географії, тож відповідно, зміниться і формат ІІ та ІІІ етапів олімпіади. Практичний тур олімпіади із розрахункового, аналітичного та описового набуває прикладного значення. Так, наприклад, на практичному турі будуть виставлені зразки гірський порід, які потрібно визначити та занести у таблицю, написати їх хімічний склад, їх генезис, у яких регіонах поширені, чи є в Україні, де і яким чином вони можуть бути використані. Можуть бути виставлені метеорологічні прилади, на яких потрібно зробити заміри показників та розрахувати їх за інших запропонованих умов. На ІІ етапі географічних олімпіад методистам потрібно самостійно продумати практичні завдання ІІ туру, виходячи із наявних можливостей кабінетів географії у районі (місті). Виходячи із даних інновацій, учителям географії необхідно приділити більшу увагу навчальній практиці. Запроваджена з 2000-2001 навчального року як складова навчально-виховного процесу школи, вона має велике значення для формування світогляду школяра. Польові географічні дослідження мають багато переваг над класно-урочною системою навчання, оскільки дають можливість спостерігати і вивчати процеси безпосередньо на місцевості чи на виробництві. Найважливішими завданнями польових досліджень є те, що на практиці вдосконалюються теоретичні знання, здобуті на уроках, та напрацьовуються нові вміння. Прийоми польових досліджень формуються на різних рівнях пізнавальної діяльності. Перший рівень-репродуктивний (учні діють згідно з шаблоном за прикладом учителя). Другий рівень - частково-пошуковий (оволодіння прийомами польових досліджень проходить відносно самостійно, але під наглядом учителя). Третій рівень – творчий, дослідницький. Учні самостійно знаходять шляхи розв’язання проблеми, досліджують, роблять висновки. Такий рівень досягається після тривалої праці. Орієнтовна тематика польових занять та екскурсій (за Р.Д.Чобан)
Під час проведення уроків географії у 8 та 9 класах, а саме їх регіональної складової потрібно нагадати учням, або присвятити цілий урок 60-річчю утворення Черкаської області. Рекомендуємо провести серед вчителів географії конкурс на кращий урок або позакласний захід щодо святкування цієї річниці. Кращі роботи надсилати на електронну адресу [email protected] (Мойсеєвій С.Г.) до 01.01.2014р. Всі вони будуть надруковані у збірнику ЧОІПОПП. В цілому, досягнення учнів Черкаської області з географії у Всеукраїнських конкурсах та олімпіадах у 2012-2013н.р.були значними. У жовтні 2012р.відбувся Всеукраїнський турнір юних географів, де після тривалої перерви, пов’язаної з відсутністю коштів, наші юні дарування отримали 3 місце. До складу команди входили:
Керівник команди - Іщенко Олена Олександрівна, учитель географії Іваньківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Маньківської районної ради. У Всеукраїнській Інтернет-олімпіаді, яка традиційно проходить у м.Одесі, Школьний Станіслав, учень Черкаського фізико-математичного ліцею (ФІМЛІ) Черкаської міської ради виборов абсолютне перше місце серед старшокласників. Участь у Всеукраїнській олімпіаді, яка проходила на Закарпатті, принесла області 3 призових місця: 1 місце отримав Дубина Андрій, учень 8 класу Іваньківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Маньківської районної ради. Два третіх місця у Іщенко Світлани, учениці 9 класу Іваньківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Маньківської районної ради та Ємця Дениса, учня 10 класу Кам’янського еколого-економічного ліцею Кам’янської районної ради. На допомогу вчителю географії Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників сформував та постійно оновлює освітнє інформаційне середовище, яке забезпечує вільний доступ до матеріалів, що знаходяться на сайті ОІПОПП (цифрові ресурси, середовище дистанційного навчання, сторінки науково-методичних матеріалів, ресурс бібліотеки ОІПОПП, скап-спілкування з методистами ОІПОПП, сайт спільноти вчителів географії та економіки «32 довгота» (ckipo.edu.ua ). Для підвищення рівня професійної освіти вчителів щороку проводяться інтернет- заходи вчителів географії та економіки. Так, цьогоріч, у інтернет-конференції «Використання інтернет-простору для підвищення якості навчально-виховного процесу з географії та економіки» взяли участь більше 25 вчителів. Участь вчителів у розробці програм для профільної школи переросла у створення навчально-методичних комплексів до цих програм. На виставку «Освіта Черкащино було представлено більше 20 розробок. Кращими були:
Надзвичайно цікавими і корисними стали посібники:
За результатами конкурсу на кращу серію цифрових ресурсів з географії у 2013 році були відмічені :
Тож розпочинаючи новий навчальний рік, нехай кожен учитель окреслить власні очікування, намітить вектор свого розвитку, опрацює та проаналізує цікавий досвід та виробить свій єдиний і неповторний, і тоді зрадіє результатам роботи своїх учнів, перемогою над самим собою і отримає задоволенням від своєї професії. Література
|
Методичні рекомендації щодо викладання географії в 2012-2013 навчальному році Гуманізація, екологізація, соціологізація і економізація навчання продовжують бути пріоритетними напрямками розвитку шкільної географічної... |
Олена Пишкіна Екологізація географічної освіти ЗМІСТ Лише такий переворот у свідомості людей допоможе вберегти цивілізацію від загибелі. Таким чином екологічні знання та екологічна культура... |
Особливості географічної структури міжнародної торгівлі товарами Особливості географічної структури міжнародної торгівлі товарами. Товарна структура міжнародної торгівлі в розрізі груп та видів... |
Досягнення в системі вищої освіти України, починаючи з Бергена Стандартів та рекомендацій забезпечення якості у ЄПВО; запровадження третього циклу підготовки; підвищення рівня працевлаштування... |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ НАКАЗ З метою вдосконалення нормативної частини змісту підготовки фахівців і підвищення якості вищої освіти |
До уваги студентів-заочників ІV курсу центру післядипломної освіти... До уваги студентів-заочників ІV курсу центру післядипломної освіти та підвищення кваліфікації (ЦПО та ПК) спеціальності: «Товарознавство... |
До уваги студентів-заочників I курсу центру післядипломної освіти... До уваги студентів-заочників I курсу центру післядипломної освіти та підвищення кваліфікації (ЦПО та ПК) напрямів підготовки: 030510... |
До уваги студентів-заочників IVкурсу центру післядипломної освіти... До уваги студентів-заочників IVкурсу центру післядипломної освіти та підвищення кваліфікації (ЦПО та ПК) напряму підготовки: 050504... |
До уваги студентів-заочників IІІ курсу центру післядипломної освіти... До уваги студентів-заочників IІІ курсу центру післядипломної освіти та підвищення кваліфікації (ЦПО та ПК) напряму підготовки: 030510... |
До уваги студентів-заочників IІI курсу центру післядипломної освіти... До уваги студентів-заочників IІI курсу центру післядипломної освіти та підвищення кваліфікації (ЦПО та ПК) напрямів підготовки: 030508... |