|
Скачати 0.8 Mb.
|
508 Є.А. Подольська «Кредитно-модулышй курс з філософії...» Теми доповідей та рефератів
Література
Модуль IV. Суспільство і особистість у вимірах філософського аналізу Змістовий модуль 13 РЕЛІГІЄЗНАВСТВО
У цьому модулі висвітлено проблеми походження та феноменологію релігії, класифікацію та головні особливості ранніх вірувань, національних релігійних рухів, світових релігій та проблеми, пов'язані зі свободою совісті в Україні. Історія виникнення та особливості різних релігійних течій, основні положення їхньої догматики у різні історичні періоди розглядаються в цьому модулі переважно у межах світоглядних, аксіолоіїчних та етнокультурних парадигм. Це дає можливість аналізувати релігію як соціальне явище, як багатогранний елемент духовної культури людства, виробляти толерантну світоглядну позицію на основі плюралізму поглядів і концепцій. 509 Є.А. Подольська «Кредитно-.модульний курс .і філософії... ■> ТЕМА 13 РЕЛІГІЯ ЯК СФЕРА ДУХОВНОЇ КУЛЬТУРИ: СТРУКТУРА ТА ФУНКЦІОНАЛЬНЕ ПОКЛИКАННЯ 13.1. Предмет та функції релігієзнавства Релігієзнавство - гуманітарна наука, що досліджує соціально-історичну природу релігії, механізм її соціальних зв'язків з політичними, економічними, духовними системами суспільства, особливості їх впливу на віруючих. Як самостійна галузь знання воно виникло у другій половині XIX століття. Предметом релігієзнавства є об'єктивні закономірності виникнення, становлення та розвитку релігій, їх функціонування, структура та різноманітні феномени, взаємозв'язок і взаємодія релігії з іншими галузями знань. Термін «релігія» походить, за Цицероном, від латинського «regele» - шанувати, почитати, і означає «богоиіанування», «культ»; або ж, за Лактанцієм, від слова «religare» - зв'язувати. Осмислюючи природу і сутність релігії, Лев Толстой показав три значення поняття релігії:
Релігія є однією з найдавніших форм суспільної свідомості, однією з форм відображення світу, але відображення своєрідного. Релігія прагне до універсального відображення дійсності, використовуючи при цьому фантастичні образи, які сприймає як дійсні. При такому визначенні релігія пов'язана з фантазією .510 Модуль IV. Суспільство і особистість у вимірах філософського аналізу та з вірою у створені образи та вигадування. Саме віра стає основою впевненості у дійсному існуванні фантастичних образів. Релігія як сфера духовної культури має свої особливості, власну структуру та виконує певні функції. До структури релігії належать:
Під специфічними особливостями релігії слід розуміти і ті функції, що вона виконує в суспільстві.
511 Є.А. Подолъсъка «Кредитно-модульний к:ірс j філософії...»
Релігії поділяють на грунті па підставі етнічних ознак, часу виникнення, рівня організації, державного статусу, правового статусу, статистичного аналізу, за ({юрмою поширення тощо. За рівнем розвитку релігії поділяють на такі види:
Анімізм - це віра в духи і душі, що управляють людьми, предметами та явищами навколишнього світу. Тотемізм позначає комплекс вірувань і обрядів первісного суспільства, пов'язаний з уявленнями про родинні зв'язки між групами людей і" тотемами - тваринами або рослинами, що. відповідно до міфічних уявлень, були предком-заступником даного роду і кожного його члена, символом кровного зв'язку. Фетишизм -це поклоніння неживим предметам, яким приписувалися чудодійні властивості (скелі, дерева, раковини, різні г збутові пред- 512 . Модуль IV. Суспільство і особистість у вимірах філософського аналізу мети тощо). Магія являє собою обряди, пов'язані з вірою в надприродну здатність людини впливати на інших людей та навколишню дійсність. Анімалізм, зоолатрія - це сукупність магічних обрядів і вірувань, в основу яких покладено уявлення про тварин або рослин як покровителів та захисників роду. Аніматизм являє собою перенесення психічних властивостей людей на природу, ставлення до природи як до живої істота. 13.2. Національні релігії. Індуїзм. Іудаїзм Серед багатьох спроб класифікувати усі релігії найчастіше використовується така схема класифікації релігій:
♦ езотеричні об'єднання: теософія, братство Грааля; Неоя.шчниигпво: Рідна віра, РУНвіра, Собор Рідної Віри; ♦ сайентологічні рухи (наукоподібні): діанетика, наука розу му, християнська наука; зз24" 513 Є.А. Подолъсъка «Кредитно-модульиий курс з філософії...» ♦ сатанізм. Ранні національні релігії - це релігійні вірування, що охоплювали своїм впливом верхні та середні верстви населення у межах однієї національної держави і існували в той час, коли була можливість тримати наіібільїн пригнічені низи суспільства у покорі лише завдяки грубому насильству. Пізні національні релігії - релігії, що існували в період феодальних відносин, відстоювали інтереси нації без соціального протистояння низів та верхів. До числа найдавніших національних релігій належить індуїзм, що сповідує переважна більшість населення Індії протягом століть. Для початкового періоду індуїзму (його іноді називають ведичною релігією) характерним є шанування природи як такої, тотожність людини і природи, і навіть творіння світу відбувається в процесі принесення в жертву першолюдини Пуруші, з різних частин його тіла. Важливого значення набуває та має своє продовження у наступному розвитку людства орієнтування людини на досягнення трьох основних завдань (триварга): 1) дхарма - слідування основним релігійно-моральним настановам; 2) артха - все, що зв'язане з користю та вигодою у суспільному житті; 3) кама - повне задоволення тілесних потреб, передусім любов. Головні джерела класичного індуїзму, окрім Вед, - це народний епос «Махабхарата» і «Рамаяна», а також пурані, зведення переказів. Історично першою великою релігією, що почала використовувати Одкровення, надане Богом, є іудаїзм. Організаційним центром його став храм на горі Сіон, жреці котрого довгий час збирали і редагували міфи про Ягве та його пророків. Головне джерело зведень про релігію євреїв - Біблія. Книги Старого Заповіту поділяються на три частини: 1) ГГятикннж-жя Мойсея - Тора; 2) ранні і більш пізні книги пророків -Небіїм; 3) інші книги - Кетубім. Релігійна істина відображена у Десятислів'ї Мойсея, де висловлені десять заповідей. У першій із них відкривався народу сам Ягве, як Бог. Це він вивів їх із Єгипту, відчинив їм шлях 514 Модуль IV. Суспільство і особистість у вимірах філософського аналізу по морю і скинув могутність фараона і його воїнство. Хоча він близький до людей, милостивий, виявляється єдиним живим Богом, проте він невидимий і немає Йому ніякої подоби ні на небі, ні на землі. Третя заповідь: народ не повинен зображувати собі Бога як кумира. Дотримання суботи припиненням усякої роботи в сьомий день (четверта заповідь) тепер було підтверджено законодавчою силою як необхідний чинник для посилення релігійного почуття, періодичного відновлення сил і надання відпочинку людині і тваринам. Повага до батьків здавна вважалася моральним обов'язком дітей, але тепер заповідалось, що син, навіть ставши головою сімейства, повинен так само почитати свою матір, як почитав батьків (п'ята заповідь). Людське життя мало цінувалося в давнину в умовах панування культу воїна, але в Біблії заповідалось: «не убий». Людина створена за подобою Божою і тому жгіття її повинно бути священним (шоста заповідь). Стародавній світ потопав у тваринних інстинктах, був отруєний тваринною похітливістю, а самі боги зображувалися далеко не зразками цнотливості. Це засуджувалося, упорядковувалися відносини між чоловічою та жіночою статями, що знайшло виявлення в сьомій заповіді «не чини перелюбу». Власність проголошена священною, недоторканою і злодійство затавроване як злочин (восьма заповідь), так само як і неправдиве свідчення (дев'ята заповідь). Але новий закон не тільки засуджував зовнішню злу справу, тобто дію, а навпаки, він проникав в глибини людської душі і засуджував саму злу думку, тобто мотиви, інтереси, заповідав «не побажай» нічого такого, що огидне основним законам моральності (десята заповідь). Релігійні свята та обряди в іудаїзмі присвячені певним подіям в історії єврейського народу. В їх основу покладені побутові свята, пов'язані зі зміною календарного циклу. Іудейські свята супроводжуються особливими |
Действие романа украинского советского писателя (1901—1947) происходит... ... |
Аудиторская фирма «Баланс-Аудит» была основана в 1993 году. Ее деятельность... «Баланс-Аудит» была основана в 1993 году. Ее деятельность под флагом BDO началась в 1997 году. С августа 2009 года АФ "BDO Баланс-Аудит"... |
Личность в системе социальных связей Очевидно, что это крайние точки зрения на процесс формирования личности. Конечно же, в анализе необходимо учитывать как биологические... |