Аціональна металургійна академія України


Скачати 126.44 Kb.
Назва Аціональна металургійна академія України
Дата 18.05.2013
Розмір 126.44 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Економіка > Документи
к.е.н. Летуча О. В., Шабанов Д.І.

Національна металургійна академія України

КОНЦЕПТУАЛЬНІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ ЕКСПАНСІЇ ЯК ФАКТОРУ АКТИВІЗАЦІЇ СВІТОВОЇ ЕКОНОМІКИ

Анотація: розглядається сутність екологічної експансії, особливості впливу її економічного механізму на динаміку світової економіки.

Аннотация: рассматривается сущность экологической экспансии, особенности влияния ее экономического механизма на динамику мировой экономики.

Annotation: the essence of ecological expansion, feature of influence of its economic mechanism on dynamics of world economy is considered.

Ключові слова: екологічна експансія, економічний механізм екологічної експансії, модель глобального стійкого еколого-економічного розвитку.

  1. Вступ.

Людство переживає історичний період усвідомлення вибухового глобального конфлікту між зростаючою економічною діяльністю та виснаженням навколишнього природного середовища. Дисбаланс обміну між суспільним виробництвом і природним середовищем потребує розробки нової глобальної екологічної політики, що сприятиме розвитку інтеграційних зв'язків та забезпе­ченню екологічної безпеки в між народник економічних відносинах.

Теоретичні аспекти впливу екологічного фактору на формування і функціонування сучас­ної системи міжнародних економічних відносин постійно перебуває в центрі уваги світової та вітчизняної економічної думки. Балацький О. Ф., Векліч О.О., Веснін В.Р., Гофман О.Г., Невєров О.В., Норман Є.Б., Олдак П.Г., Оскоріо A.M., Пахомова Н.В., Реймерс Н.Ф., Трегобчук В.М., Хачатуров Т.С. у своїх наукових працях зупиняються на питаннях, пов'язаних з визначенням причин загострення глобальних еколого-економічних протиріч та рекомендацій щодо удосконалення економічного механізму природокористування.

Разом з тим, дискусійними та невирішеними залишаються питання впливу екологічної експансії на динаміку світової економіки.

  1. Постановка завдання.

У відповідності з зазначеним, мета та завдання статті - проаналізувати особливості впливу екологічної експансії на тенденції розвитку світової економіки та надати пропозиції, щодо можливостей підвищення йо­го ефективності в сучасній практиці господарювання. В якості головного методу дослідження застосовувався системний метод у сполуці із загальнонауковими.

  1. Результати.

Екологічна експансія (поглиблення екологічного впливу на систему між­народних економічних відносин) - глобальний процес, що передбачає обов'язковий перехід на нову модель суспільного розвитку, яка б певним чином перед­бачала імплантацію екологічних цілей у економічні інтереси суб'єктів міжна­родного господарювання. У стратегічному плані цей процес об'єктивно потре­бує ефективного механізму екологічного регулювання, який відбивав би певну ступінь розвитку міжнародних соціально-економічних відносин у взаємозв'язку з природними продуктивними силами, реалізовувався через свідому діяльність людей, конкретні форми і методи організації взаємодії суспільства і природи. Сучасний економічний механізм екологічного регулювання в Україні спрямований на акумуляцію матеріальних ресурсів для реалізації екологічних програм, мотивацію товаровиробників до підвищення рівня екологічностей технологій та продукції. Серед позитивних результатів дії існуючого економічного механізму екологічного регулювання можна виділити: формування системи платного природокористування, нагромадження фінансових ресурсів у обсягах, необхідних для ліквідації наслідків забруднення навколишнього природного середовища. [2]

До недоліків існуючого економічного механізму екологічного регулювання можна віднести: незацікавленість товаровиробників у здійсненні природоохоронних заходів за рахунок власних коштів, відсутність взаємозв'язку з іншими економічними показниками та важелями господарської діяльності, не достатність оперативності та ефективності реагування на динаміку економічних та екологічних процесів. Наприклад, розмір платежів за забруднення встановлюється на недостатньо високому рівні, виробники зацікавленні у випровадже­ні фіскальних екологічних платежів, а не витрат на здійснення природоохоронних заходів.

З урахуванням еколого-економічної ситуації в Україні, досвіду організації природоохоронної діяльності та обставин господарювання, необхідності розвитку інтеграційних зв'язків, пріоритетним напрямком її подальшого сталого розвитку слід вважати створення ефективного економічного механізму екологічної експансії. Це сприятиме підвищенню конкурентоспроможності національних товаровиробників, зростанню експортного потенціалу та зворотньому впливу торговельної політики на якість природного середовища, як окремої країни, так і на глобальну екологічну систему в цілому. Але слід звернути увагу на відсутність наднаціональних природоохоронних установ, що здібні забезпечити міжнародну екологічну політику. Поряд з розробкою спеціальних між державних механізмів вирішення глобальних екологічних проблем потребує корегування і політика зовнішньої торгівлі.

Вплив зовнішньої торгівлі на екологію має подвійний характер. По перше, лібералізація торгівлі сприятиме підвищенню конкурентних переваг країни, коли ціни товарів відображатимуть екологічні витрати. Це призведе до раціоналізації застосування землі, енергії, хімічних добрив. Крім того, жорстка екологічна стандартизація активізуватиме розширення торгівлі екологічно чис­тою продукцією, виробленою без застосування генетично модифікованих організмів, і впровадженню нових екологічно безпечних технологій. Це призведе до зростання рівня життя населення та активізації екологічної свідомості. По друге, економічне зростання в результаті лібералізації зовнішньої торгівлі може призвести до загострення еколого-економічних протиріч. Але розв'язання цієї проблеми полягає не в застосуванні торговельних бар'єрів, а в удосконаленні економічного механізму екологічної експансії. Із світового досвіду господарювання відомо, що цей механізм повинен збалансовано поєднувати стимулюючо-компенсаційні та примусово-обмежувальні регулятори. [1]

У зв'язку з цим доцільне підсилення системи наднаціональних заходів регулювання екологічно-економічних процесів, спрямованих на забезпечення стійкого глобального еколого-економічного розвитку, безперервного поширення відтворення як суспільного продукту, так. і навколишнього середовища.

Наднаціональне регулювання еколого-економічних процесів діалектично поєднуватиме адміністративні та економічні методи. Адміністративні методи характеризуються прямим впливом на природні об'єкти шляхом установлення обов’язкових для виконання економічних норм і стандартів, завдань і розпоряджень, наприклад, заборона "екологічного" демпінгу, впровадження тарифних і нетарифних інструментів, екологічна стандартизація. Економічні методи правління міжнародним ековиробництвом - це комплекс науково обґрунтованих форм та прийомів, у максимальному ступені висловлюючих об'єктивний процес взаємодії економічних категорій і законів, впливаючих на екологічні інтереси суб'єктів світового господарювання. Слід відмітити, що перші засновуються на останніх, а останні приводяться у дію, у тому числі, за допомогою перших.

Наднаціональне регулювання еколого-економічних процесів повинно включати два значних блоки: індикативне планування та власне регулювання. Світовий досвід свідчіть про необхідність скоординованості еколого-економічних перетворень на мега та макрорівнях. Безумовно, директивний план повністю зжив себе, але повне відмовлення від його впливу на еколого-економічні процеси неконструктивне. Незважаючи на взаємопереплетення та відокремлення на всіх рівнях міжнародного ековиробництва можливе та необ­хідне науково обґрунтоване визначення основних пропорцій, пріоритетних на­прямків еколого-економічного розвитку. Мова йдеться про розробку стратегіч­них перспектив екологізації глобального суспільного виробництва, забезпечен­их збалансованого, екологічно стійкого розвитку, обґрунтування ключових на­прямків науково-технічної, інвестиційної, структурної та фінансової політики. Умовам та завданням сучасного розвитку відповідатиме різноманіття якісно інших форм планування. Мається на увазі використанні еколого-економічного індикативного планування, прогнозно-розрахункових методів, а також аналізу процесів відтворення суспільного продукту та навколишнього середовища, розробка глобального екологічного прогнозу на найближчі роки та на перспективу, в якому, зокрема, відобразилися б заходи по регулюванню міжнародного екологічного ринку.

Справжнє наукове планування еколого-економічного процесів є наслід­ком об'єктивної логіки розвитку ринкових відносні, їх своєрідним продовжен­им та діалектичним запереченням. Сучасне економічне планування відбува­ється в умовах притаманних ринку закономірносте, індикативне еколого-економічне планування повинно панувати над світовим ринком, тобто проводити через нього свої завдання. Але це не значить проводити їх повз ринок, не враховуючи те, яка реакція з боку світового ринку та якими цінними будуть наслідки господарського планування. Дійсно, рівень пізнання сучасним суспільством об'єктивних реалії свідчить, що еколого-економічне планування повинно носити, головним чином, індикативний характер: передбачати зміни глобальної еколого-економічної ситуації на основі обліку відповідної формації. Ці положення, на наш погляд, повинні урахувати при розробці народного екологічного законодавства та міжнародних еколого-економічних програм. [3]

Процес еколого-економічного планування повинен обумовлюватись процесом регулювання. Власне еколого-економічне регулювання може бути прямим, посереднім, змішаним та здійснюватись за допомогою різних інструментів (екологічних податків, податкових пільгів, фінансових санкцій, екологічних стандартів і платежів, ліцензування забруднень тощо), що створюватиме широкі можливості для раціонального впливу на еколого-економічні процеси. Форми планування реалізуватимутись з застосуванням форм еколого-економічного регулювання, а результати регулювання, у свою чергу, стануть основою індикативного еколого-економічного планування.

У зв'язку з цим відкривається перспектива форм і застосування показників екологічний експансії. Це актуалізує проблему оцінки її інтегрального показника для вибору найбільш ефективного варіанту еколого-економічної збалансованості. Останній, у свою чергу, може стати основою індикативного планування. В якості інтегрального показника екологічної експансії, на наш погляд, можна застосовувати співставлення глобального валового продукту, виробленого згідно з екологічними нормами і вимогами, скорегованого на величину вартісної оцінки зміни якісного стану довкілля та сукупних еколого-економічиих витрат на його відтворення і навколишнього середовища.

До еколого-економічних витрат на відтворення глобального валового продукту можна віднести витрати на природокористування, необхідне для відтворення процесу життєдіяльності людини, та використання природних ресурсів у складі основних і обігових фондів. А до витрат на відтворення навколишнього середовища - витрати на охорону довкілля, відтворення його якості, розширене відтворення відповідних природних ресурсів, освоєння їх нових родовищ, переробку вторинних ресурсів, фундаментальні і прикладні науково-дослідні роботи, збитки, пов'язані з негативними змінами у природному середовищі.

В той же час, показники екологічної експансії можуть використовуватись для вибору оцінки ефективності еколого-економічного регулювання на мега- і на макрорівні. Екологічна експансія може також слугувати критерієм оптимізації міжнародних екологічних відносин. Динаміка екологічної експансії повинна ураховуватись і в процесі реструктуризації міжнародного виробництва.

Реалії переконують, що досягнення ресурсозберігаючої реструктуризації та екологічної модернізації на основі НТП залежить, по-перше, від можливостей технічного переозброєння і фінансового забезпечення, а по-друге, від перебудови господарського механізму, організаційних структур управління, від послідовності та відповідальності в проведенні ефективної глобальної екологічної політики, від досконалості міжнародного природоохоронного законодавства.

Для міжнародної економіки імперативним є виробництво глобального валового продукту без порушень екологічних норм і вимог, жорстке регулювання його структури та галузевої структури. Разом з тим, на наш погляд, актуалізується проблема застосування гнучкого поєднання протекціоністських та ринкових заходів, оскільки ринок є нейтральним до довгострокових суспільних екологічних інтересів. Тому слід забезпечити поширене відтворення як суспільного глобального продукту, так і навколишнього середовища. У зв'язку з цим доцільне здійснення політики стимулювання екологічного попиту на засаді дії системи протекціонізму "екологічно чистих" виробництв.

Світовий досвід свідчить, що в сучасних умовах найбільш ефективними формами регулювання еколого-економічних процесів є кредитно-грошові та фінансові важелі. На наш погляд, кредитно-грошові регулятори повинні здійснити "поєднання" протилежностей - фінансову санацію та стимулювання ін­вестиційного попиту з метою прискорення ресурсозберігаючої реструктуризації. У зв'язку з цим ми вважаємо доцільним: кредитування комерційними банками найбільш прогресивних еколого-економічних програм під гарантії держави; зниження норм обов'язкових резервів та пільгове кредитування для ко­мерційних банків, що активно фінансують передові еколого-економічні пере­творення.

Важливим напрямком переорієнтації кредитної політики ми вважаємо за­писування так званого "екологічного боргу", під яким слід розуміти визначену у грошовій формі заборгованість суспільства перед природою, відсотки за яку і слід нараховувати на засаді неотриманого внаслідок забруднень природного середовища глобального доходу.

Підвищення екологічної експансії нерозривно пов'язане з розвитком систем міжнародних екологічних фондів, необхідність існування яких диктується інституційними міркуваннями. Їх наявність та поступове перетворення у незалежні фонди гарантуватиме певний рівень екологічного інвестування. Джере­лом їх створення можуть стати: екологічні штрафи; кошти на фінансування еколого-інноваційних програм.

Підвищення екологічної експансії сприятиме, на наш погляд, впровадженню екологічного податку на використання асиміляційного потенціалу при­родного середовища. Здібність останнього "протистояти" виробничому впливу, його самовідтворення стане імперативом стійкого еколого-економічного зростання. Цей податок не потребує загального підвищення податкового тягарю, але призведе до його перерозподілу в інтересах екологічно безпечних видів діяльності.

Доцільною стане і соціалізація рентних доходів у вигляді екологічного податку, що безпосередньо впливатиме на екологічність рішень платників по­датків. Це означатиме стягнення рентних доходів через оподаткування доходів самих користувачів природних благ, покупців їх продукції, Такий спосіб оподаткування вигідний і державі, бо оподатковуватимуться результати господарської діяльності, а не ресурси, що необхідні для неї.

У рамках ЄС набуває актуальності екологічна професійна підготовка і підвищення кваліфікації фахівців за напрямками: переробка відходів, екологічне право, водне господарство і очистка стічних вод, охорона ґрунтів, енергозбереження, охорона довкілля на підприємствах,регіональне екологічне планування, екологічна експертиза,екологічна політика, міжнародні аспекти охорони природних ресурсів, екологічний аудит, екологічна консультація.

Впровадження екологічної освіти є досить ефективним, бо органічно імплатує у аналіз соціально-економічних умов господарювання політичні, юридичні, соціальні, організаційні знання положень і законів функціонування наднаціональної природоохоронної системи.

В умовах глобальної економічної кризи загострення екологічних проблем досягає граничної межі з приводу зменшення обсягів екологічних інвестицій.

З метою збереження необхідної якості і охорони довкілля доцільним вважається створення регіональних ринків прав на забруднення. Це стимулюватиме виробників найбільш забруднених регіонів використовувати високо ефективні очисні технології і зменшувати фактичні до рівня екологічно допустимих забруднень. Коли цей рівень буде нижчим від граничної межі, то виробник отримає сертифікат, що може буде реалізований іншим фірмам. А збільшення штрафів за забруднення стане стимулом зменшення їх рівня до встановлених стандартів.

Застосування ринкових механізмів регулювання еколого-економічних процесів сприятиме, на нашу думку, посиленню глобальної політики, ресурсозбереження та ресурсовіддачі, конкурентоспроможності продукції, поліпшенню якості навколишнього середовища, та взагалі підвищенню екологічної експансії міжнародної економіки. Водночас, як показує аналіз господарської практики, формування світового і регіонального екологічних ринків сприятиме розвитку індустрії охорони та відтворення навколишнього середовища.

Світовий і регіональний екологічні ринки стануть сферою обміну природними ресурсами, капіталом, працею, послугами та товарами, інформацією, знанням, ідеями (матеріалізованими у патентах та ліцензіях), що визначатимуть поліпшення становища життєдіяльності людини, економію природно-ресурсного потенціалу. На нашу думку, в процесі становлення світового і регіонального екологічних ринків доцільно передбачити впровадження кількох напрямків, головними з яких можуть стати: виробництво спеціальної техніки та приладів для здійснення екологічного моніторингу, створення ресурсозберігаючих технологій, розширене використання вторинних ресурсів, раціональне відтворення природних благ, інформаційні послуги, наднаціональне правове обслуговування з еколого-економічних питань, екологічна освіта та виховання тощо.

IV. Висновки.

Підсумовуючи зазначимо, що в умовах глобальної екологічної кризи підвищення ефективності механізму екологічної експансії є пріоритетним завданням.

Але треба пам'ятати, що дієвість його інструментів визначатиметься специфікою та динамікою національних еколого-економічних процесів.

Відповідно ж до особливостей національної еколого-економічної ситуації слід зауважити, що найбільш ефективним є поєднання державно-ринково-громадянського регулювання.

Література:

  1. Веклич О. Украина в международных рейтингах устойчивого развития // Экономика Украины, 2008. - №7. - С. 13-18.

  2. Летуча О.В. Економічний механізм екологічної експансії // Экономика: проблеми теорії та практики, 3б. наукових праць. Вип. 172. Д.: ДНУ, 2003. — С.479-486.

  3. Новицький В. Регулятивні стратегії відкритих економічних систем і глобальна конкуренція за ресурси // Економіка України, 2007, №7 - С.4-9.






Схожі:

України КРИМІНІЛЬНИЙ ПРОЦЕСУАЛЬНИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ Науково-практичний...
Національний університет «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого» Національна академія правових наук України
УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЖАВИ
М.І. Козюбра (Конституційний суд України); д-р іст наук, проф. О. В. Кузьминець (Національна академія внутрішніх справ України);...
Металургійна промисловість. Чорна мет алургія України
України; виховувати екологічну культуру учнів (висновки про вплив галузі на довкілля, раціональне збереження природних ресурсів тощо),...
Металургійна промисловість
Розробка теми «Металургійний комплекс» у 9 класі за модульно-розвивальною технологією
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України Національний...
Всеукраїнській міждисциплінарній науково-практичній конференції студентів та молодих учених «Проблема вибору: психологічний, суспільно-політичний...
Міністерство освіти і науки України Національна академія внутрішніх справ України

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ

Національна академія педагогічних наук України

Національна академія педагогічних наук України

Національна академія педагогічних наук України

Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка