Конспект уроку української мови в 6 класі Тема: Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні


Скачати 59.28 Kb.
НазваКонспект уроку української мови в 6 класі Тема: Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні
Дата10.02.2014
Розмір59.28 Kb.
ТипКонспект
bibl.com.ua > Військова справа > Конспект
Конспект уроку української мови в 6 класі
Тема: Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні
Мета: вчити дітей розпізнавати групи прикметників за значенням, визначати розряд прикметника, вжитого у переносному значенні; розвивати вміння робити спостереження над мовними явищами, будувати опорну схему та працювати за нею, формувати комунікативні вміння та навички; виховувати любов до природи рідної землі, її багатства та краси.
Обладнання: Таблиці “Прикметник як частина мови”, “Присвійні прикметники, опорна схема, індивідуальні картки для роботи у парах, тексти на мультимедійній дошці, підручник.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку



І.Організаційний момент

Сьогодні ми продовжимо розпочату на минулих уроках тему. Будемо вчити прикметник і говорити про природу рідної землі, вчитись бачити її красу та багатство. Тому девізом нашого уроку нехай стане народне прислів’я: “Де рідний край, там і рай”.
ІІ. Актуалізація опорних знань


  • «Мовна розминка «Скарбничка знань»:

1. Наголошування слів: чарівний, весняний, верба, кропива.

2. Знайти орфографічну помилку: стерчати, вишневий, ливада, крениця.

3. Відмінкові закінчення іменників: очами, плечами, грушою, кручею.

4. Складні випадки керування і узгодження: звати Марія, звуть Марією.

5. Слововживання: кохати рідний край, полюбляти дівчину, любити суниці, упадати в око.


  • «Мозковий штурм»

1. Який розділ науки про мову ми вивчаємо? (Морфологію)

  1. Що вивчає морфологія? (Частини мови, їх значення, ознаки)

  2. Яку частину мови ми вивчаємо? (Прикметник)

  3. До яких частин мови вона належить? (Самостійних)

  4. Чому до самостійних? (Має спільні риси з іншими самостійними частинами мови)

  5. Про які спільні риси самостійних частин мови ми говорили? (Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль)

  6. Назвіть загальне значення прикметника, морфологічні ознаки, синтаксичну роль. (Прикметник називає ознаку предмета, змінюється за родами, числами, відмінками, в реченні виступає означенням і рідше присудком)

  7. В текстах якого типу мовлення найчастіше використовується прикметник? (Описах)

  8. В текстах якого стилю мовлення найчастіше використовується прикметник? (Художнього)

  9. Як називається художнє означення? (Епітет)

  10. Доберіть епітети до слів: море, Україна, мова, очі. (безкрає, вишнева, солов’їна, глибокі)

  11. Якою роблять нашу мову прикметники? (Виразнішою, мелодійнішою, багатшою)

Отож, за допомогою прикметників ми будемо вчитись бачити красу і велич природи нашої Батьківщини, а слова і вирази, з якими працюватимемо, як я вам говорила на попередніх уроках знадобляться нам через кілька уроків для написання твору – опису природи за картиною.


  • Робота з реченням: Завдання на вибір:

Чарівний світ пливе переді мною: сині води, білі піски, хати на високих берегах.

6б. – виписати прикметники, поставити питання, визначити рід, число, відмінок.

9б. – виписати словосполучення чарівний світ, зробити його розбір, дібрати синоніми до прикметника.

12б. – додати в речення ще 2 словосполучення “іменник + прикметник”, щоб вони продовжували ряд однорідних членів.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності


Погляньте на таблицю “Прикметник як частина мови”. Що для вас є невідомим?

Запишіть тему уроку.

Давайте разом визначимо мету нашого уроку.
ІV. Засвоєння нових знань


  • Текст на мультимедійній дошці

Знайти прикметники, підкреслити, поставити питання.

Повітря бриніло пташиними голосами. Горобині хвостики стирчали козирком. Синички в чорних фартушках і жовтих светрах вихвалялися: “Підсиню небо!” Щиглики бились у хатні вікна.

На які питання відповідають прикметники?

Які прикметники відповідають на питання ЧИЙ?

Що вони означають?


  • Усний експеримент

  1. Приєднати до прикметників слово “дуже”.

  2. Утворити ступені порівняння.

  3. З якими прикметниками цього не можна зробити?

  4. Що означає прикметник “хатні”?

    • Робота з підручником

Прочитаємо правило на сторінці 112.

Які прикметники називають якісними, відносними, присвійними? Визначте розряд прикметників, вжитих у реченнях на дошці.


  • Побудова опорної схеми

Навіщо ми його будуємо опорні схеми? Як вони допомагають у роботі?


  1. Прикметник


Чий? Який?




Присвійний 2. Поєднується зі словом “дуже”,

ступені порівняння

Так Ні



Якісний Відносний


  • Розгляд таблиці “Творення присвійних прикметників”

Давайте розглянемо таблицю “Творення присвійних прикметників”, назвіть суфікси, за допомогою яких творяться присвійні прикметники від осіб чоловічої статі, жіночої статі, тварин.
V. Первинне закріплення

  • Усна робота з прикладами:

«Мовний волейбол»

- Навести приклади якісних прикметників, які позначають: колір; розмір; смак, температуру, душевні якості.

- Утворити відносні прикметники від іменників:Україна, Київ, калина, верба, сонце, родина, козак.

«Хто швидше» Утворити від іменника присвійний прикметник: порада бабусі, кімната брата, пісня солов'я, усмішка мами.
VІ. Закріплення матеріалу, формування вмінь та навичок

  • Письмове граматичне завдання:

Утворити присвійний прикметник: Ольга, Мелашка, Марія, Надія, Васька, вихователька, тітонька, Даринка

«Знайди помилку і врятуй слово» Ольгин, Зоєн, Марієне, ненчин, Мариньчин.

  • Самостійна робота

Визначити групу прикметників за значенням:

Молода вербичка, солов’їна пісня, вишневий садок, лисяча нора, зимовий день, красива берізка.

(Виокремлюється 2-3 дітей, які виконали завдання без помилок, швидше, ніж інші)

Вони виконують завдання біля дошки: розподілити прикметники на три стовпчики:


Дерев’яний, тітчин, ведмежий, ніжний, срібний, широкий.

Вовчий, Петрів, мідний, рідний, низький, чистий.

Ранковий, стрімкий, білий, Тетянин, зміїний, осінній.

Паралельно відбувається колективна робота Вправа 223 (1-3 речення). Прочитати, вибрати прикметники, виписати їх, визначити розряд за значенням (торішнє, весняна, шовковиста, ніжні, золотистий). Після прочитання – бесіда: Уявіть собі наш український степ навесні, які трави та квіти ви бачите? Які трави змальовує автор?

(Поки учні працюють самостійно над третім реченням, перевіряється виконання роботи біля дошки, перевірка третього речення).


  • Робота у малих групах:

Вправа 225 (по 2 речення). Визначити групу прикметника за значенням. Інструкція до виконання:

  1. Визначити значення прикметників (пряме чи переносне).

  2. За значенням зробити висновок.

  3. Якщо самостійно важко зробити висновок, то звернутися до теоретичного матеріалу на сторінці 114.

Перевірка виконаного завдання. Пояснення випадків, коли прикметники переходять з одного розряду до іншого.

Розподільний диктант:

Весняний день, весняний настрій, вовчий апетит, вовче лігво, вовче хутро, заячий характер, заяча лапа, орлиний погляд, орлині кігті, ведмежа лапа, ведмежа послуга, золота каблучка, золота пора, залізний лом, залізний характер, зміїна отрута, зміїна усмішка, срібна роса, собаче серце, собачий холод. Пояснення значень фразеологізмів.

Контрольне речення (самостійне виконання)

Визначити розряд прикметника за значенням

Казкову чарівну силу мають степові простори, особливо зранку, коли на травах ще срібна роса, а в душі весняний настрій!
VІІ. Висновок

Вправа «Мікрофон»

«На уроці я дізнався…», «Особливо цікавим для мене було…»

VІІІ. Домашнє завдання (На вибір)

Опрацювати теоретичний матеріал підручника

  1. Вправа 226.

  2. Написати твір-мініатюру «Безмежні простори рідного краю».

  3. Дібрати прислів'я про Батьківщину, рідний край, визначити в них розряд прикметника.

Схожі:

6 клас Тема. Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні Мета
Обладнання: Таблиці “Прикметник як частина мови“, “Групи прикметників зазначенням” алгоритм, індивідуальні диференційовані картки,...
Тема. Групи прикметників за значенням: якісні, відносні та присвійні. Мета
Лексикологія і фразеологія: засвоєння прикметників-означень, фразеологізмів із прикметниками. Прикметники-синоніми та антоніми
Урок української мови у 4 класі Тема: Прикметник. Повторення вивченого...
У нас незвичайний урок рідної мови. Ми будемо повторювати вивчене та дізнаватись щось нове. А чого ви очікуєте від цього уроку? (визначення...
Конспект уроку української мови в 11 класі Тема: Не і ні з різними частинами мови
Обладнання: Узагальнювальна таблиця “Не і ні з різними частинами мови”, опорна схема «Не з дієприкметниками», індивідуальні завдання...
Прикметник як частина мови. Написання прикметників
...
Тема: Повторення. Основні орфограми та пунктограми української мови....
Тип уроку: бінарний комбінований урок майстер-клас з української мови та технологій в 11 класі
Уроку
Анотація. Урок української мови у 10 класі «Прислівник як частина мови» відповідає чинній програмі з української мови для профільного...
Конспект уроку англійської мови у 8 класі Тема: Англійські традиції та свята
Основна частина уроку Check-up Актуалізація опорних знань учнів з вивченої теми
Конспект уроку з української мови у 9 класі Розділові знаки у безсполучниковому...
Лексикологія і фразеологія: засвоєння крилатих висловів, що мають будову безсполучникових складних речень
Уроку української мови у 7 класі Тема
Методи і прийоми: робота у групах, колективна робота, інтерактивні методи. Тип уроку: комбінований
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка