Урок другий Тема. Якою повинна бути справжня людина


Скачати 65.32 Kb.
НазваУрок другий Тема. Якою повинна бути справжня людина
Дата06.01.2014
Розмір65.32 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Військова справа > Урок
Урок другий
Тема. Якою повинна бути справжня людина.

Б. Лепкий «Мишка (Казка для дітей:

для малих і великих)»
Мета: виразно, вдумливо читати оповідання, переказувати його зміст, виділяти головну думку, уміти знаходити та коментувати реальне та уявне у творі; характеризувати образ мишки та її сусідів – людей, їхній внутрішній світ; розкрити трагічну і комічну ситуації, їхню роль у втіленні головної думки притчової моралі; висловлювати власні роздуми про щастя людини, про істинні та фальшиві цінності, про вибір власної життєвої позиції, проводити аналогії із сучасним життям; виховувати стійкі життєві позиції, що відповідають загальнолюдським морально-етичним нормам.
Тип уроку: комбінований, урок-дослідження.
Методи, прийоми: бесіда, інсценізація, проблемний виклад, технології «Мікрофон», «Перехрестя думок», «Незакінчене речення», «метод ПРЕС», складання «кристалу» «Смисл життя героїв», робота в групах.
Обладнання: портрет Б. Лепкого, таблиця «Трагічне і комічне у творі», Д. Кабалевський «Щастя», живопис: А. Коцка «Казка».


Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Перевірка домашнього завдання.

2. Заслуховування усних творів «Розуміння щастя – долі українським народом та головним героєм твору Б.Лепкого»
II. Повідомлення теми й мети уроку
Учитель. Скільки існує світ, усіх цікавить питання, якою повинна бути людина? Чи є зв’язок між поняттями думка і мораль? Чи потрібно дбати про чистоту душі? На ці та інші запитання ми спробуємо дати відповідь на сьогоднішньому уроці.
Учитель називає тему, девіз уроку
Моя душа – це храм чи купа цегли.

О. Гончар
III. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Учитель. Для кожного з нас Біблія є не тільки однією з найдавніших книг, а й уособленням великої мудрості. Вона допомагає нам усвідомити цінність людської душі.

- І сказав притчу (Ісус): у одного багатого чоловіка був хороший урожай у полі. І сказав він душі своїй: «Душа! Багато добра лежить у тебе на багато років: розкошуй, їж, пий, веселись».

Але Бог сказав: «Нерозумний! У цю ніч душу твою візьмуть у тебе. Кому ж залишиться те, що ти приготував?»

- Чому навчав Бог людину?
Учитель. Людина повинна мати вічні, нетлінні духовні цінності, дбати про свою душу, бо коли людина думає про матеріальні блага, то вони нищать, спустошують її душу.

І це яскраво помітно у творі Б.Лепкого, який ми сьогодні будемо вивчати.
Учитель формулює тему уроку
IV. Вивчення нового матеріалу


  1. Словникова робота за питаннями учнів.


2. Евристична бесіда


  • Про який час ідеться у творі Б.Лепкого?


Учитель. Велике горе – війна – висвітлило людські душі. І стало видно, у кого вона яка: люди з мізерними душами рятували свою шкуру, наживалися на біді інших, не помічаючи страждань обездолених, але були й такі, які жертвували своїм життям заради ближнього, допомагали обездоленим.

  • До якої категорії людей належать чоловік та жінка із села?

(Ці люди з мізерними душами. Для них війна – момент наживи. Вони втрачають людську подобу, бо гроші для них стають самоціллю.)


  • Як характеризує господарів Мишка та автор?

(«Господар дуже страшний», «…товстий як годований кабан», господиня «на ціле село тарахкотіла терлицею, а язиком ще голосніше, ніж терлицею», «господиня … , як паня».)


  • Чи привабливими постають перед нами ці люди? Засіб комічного чи трагічного використовує автор при їх змалюванні?

(Ці люди не викликають ніякого співчуття, бо вони підлі, нікчемні в житті, крім грошей нічого не цінували. Звичайно, автор використовує засіб комічного.)


  • А які ще епізоди вказують на комічне у творі?

(Мишка радіє, що діти сплять і не чують, що люди вміють брехати; як господар побачив порожню скриню.)
3. Інсценізація уривка із твору («Раз якось вертає наша Мишка і чує в хаті чужим духом пахне. – Може продадуть; вони на гроші ласі і рідного батька продали б»).


  • Чи можемо ми сказати, що господиня здійснила аморальний вчинок?


Лексична скринька

Мораль – система поглядів і уявлень, норм і оцінок, що регулюють поведінку людей.

Аморальний – позбавлений моралі.

Моральні якості – поняття, за допомогою яких виділяють і характеризують найтиповіші риси людської поведінки.

( Господиня порушила одну із заповідей Господніх – допомога ближньому. Отже, постала перед нами як черства, бездумна людина, яка не здатна на співчуття. Крім того, вона лицемірна. А характеристика сусідів – це оцінка власної поведінки. Отже, вчинок, який здійснила господиня, аморальний ).
4. Заповнення «кристалу» «Смисл життя героїв»


Господар, господиня


Мишка

жадібність

лицемірство

егоїзм

зрада

бездушність

байдужість

користолюбство

співчуття

критичність мислення

нетерпимість до кривди

турбота про дітей

товариськість

рішучість

благородство




  • Доведіть, що образи Мишки та її сестриць із міста казкові. У яких дитячих творах ми їх зустрічаємо ?

( «Півник і двоє мишенят», «Казка про Курочку Рябу»)
5. «Перехрестя думок» ( обмін враженнями про образ Мишки у творі та його реальне значення)
6. Технологія «Незакінчене речення»

Трагічне у творі – це … ( війна, голод, відчай людей, страждання голодної дитини, жадібність господині й господаря, які радіють із чужого горя).

( Учитель звертає увагу на таблицю «Трагічне і комічне у творі» ).
7. Робота в групах

( Звучить музика Д. Кабалевського «Щастя» ).

1 група

- Чи можна поданий твір вважати притчею ?

2 група

- Чому твір «Мишка» має підзаголовок «Казка для дітей: для малих і великих» ?

3 група

- Яка головна думка твору?
Виступ представника 1 групи

У поданому творі є казкові, а водночас й алегоричні образи.

Це Мишка та її сестриці з міста. Подруги уособлюють людей, які зазнали в житті багато біди, випробувань. А Мишка, як і багато порядних людей, здатна на відчайдушні кроки в ім’я справедливості. Крім того, це алегоричне оповідання має повчання. Ми задумуємося над тим, що ми прийшли на землю не для того, щоб творити зло, а робити добро. Отже, ознаки притчі яскраво виражені, як і у творі Е. Андієвської « Казка про яян », який ми вивчали в шостому класі.

Виступ представника 2 групи

Усі в дитинстві читали казки, і ми добре пам’ятаємо, що в них добро перемагало зло. Казку свого життя творить кожен. Якою вона буде, залежить тільки від нас. І якщо змалку в душу дитини сіють зерна доброти, справедливості, порядності, то в майбутньому це дасть плідні сходи. Усе залежить від дорослих, які є наставниками для молодого покоління. А для малюків казка – це підготовка до майбутнього життя.

Виступ представників 3 групи

( Діти, використовуючи метод «Мікрофона», озвучують свої напрацювання ).

  • Людина – це звучить гордо.

  • Виховувати в собі людину – це найголовніше.

  • Ми прийшли на землю, щоб зробити світ кращим.

  • Людина – це неповторність.

  • Не викликає поваги той, хто нехтує заповідями Божими.

  • Поспішайте творити добро.


V. Підсумок уроку.

Узагальнення знань про моральні та аморальні якості персонажів (метод ПРЕС)


  • Я вважаю, що моральні якості притаманні Мишці.

  • Тому що вона не байдужа до чужого горя.

  • Наприклад, співчувала сестрицям, дбала про дітей, не змогла жити в будинку, де панує зло.

Отже, вона – уособлення гуманності.


  • Я вважаю, що аморальні якості притаманні господині та господарю.

  • Тому що вони злі, егоїстичні, лицемірні, жадібні, байдужі.

  • Наприклад, не допомогли бідній жінці, займалися спекуляцією в період війни.

Отже, це аморальні люди.
Учитель. Звичайно, ідеальних людей не буває. У кожного з нас борються два начала: добро і зло. Це наше життя. І тільки від нас залежить, що ж переважить. Іскра Божа, я впевнена, є в кожного з нас, бо ми прийшли для того, щоб зробити світ кращим. Головне – прагнути цього.

  • Робота над картиною А. Коцка «Казка».

VI. Домашнє завдання. Написати твір-мініатюру «Якою має бути справжня людина».

Схожі:

Як один із основних напрямків реалізації
Медицина, безумовно, займається цим питанням, але в той момент, коли людина захворіла. Кажуть, що людина — коваль свого щастя, а...
Урок 3 Тема. Свійські тварини рідного краю
Сьогодні ми поговоримо про свійських тварин рідного краю. Згадаємо, чим вони корисні людині і як людина повинна піклуватися про свійських...
Урок-знайомство 5 клас ТЕМА: Ця загадкова країна Японія Мацуо Басьо. Хоку
Таке вітання невипадкове. Японці вважають, що «хороша людина – працьовита людина»
Тема: Прикметник : загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
А яка обстановка повинна зараз бути на уроці, щоб ви змогли засвоїти нову тему? (Робоча, активна )
Урок (природознавство, математика, трудове навчання)
Робота вчителя повинна бути спрямована на формування вміння учня створювати математичні моделі процесів навколишнього світу, застосовувати...
УРОК ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ Тема уроку
Слово вчителя Тема, над якою ми сьогодні будемо працювати на уроці звучить так «Проблема морального вибору людини та розуміння нею...
„Психологічні аспекти розвитку творчих здібностей учнів”
Для того, щоб бути затребуваним в сучасному суспільстві, потрібно вносити в нього нове своєю діяльністю, тобто бути " незамінним"....
Урок з історії середніх віків 7клас Тема: Людина середньовіччя
Дидактична: З'ясувати, що представляла з себе людина середньовіччя, я складались її стосунки з природою, яким було населення в цілому,...
Ти знаєш, що ти людина?
Стаття 27. Кожна людина має невід'ємне право на життя. Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов'язок держави — захищати...
10 КОНКУРЕНЦІЯ І МОНОПОЛІЯ
Хоч якою жорстокою буде конкуренція між компаніями, неписане правило боротьби за частку на ринку таке: жодна компанія не повинна...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка