Тема: Прикметник : загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль


НазваТема: Прикметник : загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Дата07.02.2014
Розмір88.9 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Туризм > Документи
6 клас

Тема: Прикметник : загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета:
поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; формувати вміння відрізняти прикметники від інших частин мови, визначати їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати навички доречного використання прикметників у мовленні; розвивати пам’ять, увагу, аналітичне мислення, мовлення; виховувати любов до природи, почуття прекрасного.
Тип уроку: урок поглиблення вивченого.
Форма уроку: урок - подорож.

Епіграф:

Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її, вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.
Володимир Соссюра


Хід уроку:
І. Організаційний момент

Слово вчителя: Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

Гра «Інтерв’ю за одну хвилину».

Відповідаємо на запитання прикметниками:

- Яким був попередній урок? (Цікавий, важкий…)

- Якою була перерва? (Весела, коротка…)

- З яким настроєм ви прийшли на урок? (Гарним, сумним, надзвичайно веселим…)

- А яка обстановка повинна зараз бути на уроці, щоб ви змогли засвоїти нову тему? (Робоча, активна….)

Отже, давайте створимо таку обстановку!

ІІ. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності
2.1. Розповідь з елементами бесіди


  • Діти, яку частину мови ми з вами закінчили вивчати нещодавно?
    Так, правильно, ми завершили вивчення іменника як частини мови, зробили певні підсумки, але з іменником не розпрощались, працюватимемо з ним ще не раз.

  • За свідченням вчених, за кількістю в мові іменник посідає перше місце. За що ж йому така увага? І чи достатньо мати у своєму мовному арсеналі (запасі) тільки іменники?
    Відповіді учнів
    Учитель. Тому ми сьогодні докладно опрацюємо і нформацію про іншу частину мови -прикметник, який мешкає у веселковому краї. Погляньте на дошку. Перед нами — барвиста райдуга. Пройшовши через неї, ми потрапимо до веселкового краю. Але для цього нам необхідно поглибити знання про прикметник, тобто засвоїти тему уроку.
    2.2 Запис у зошиті теми уроку

    1. Робота над постановкою завдань уроку

ІІІ. Поглиблення вивченого
3.1 Гра « Веселкові ворота»
Учитель


- Діти, чи знаєте ви , якими барвами сяє нам веселка?

Думаю, ми разом зможемо пригадати ці кольори.

З поданих на дошці слів складіть словосполучення, які містять слова на означення цих барв. Лише виконавши завдання цієї гри, пройдемо через веселкові ворота у веселковий край.
Калина ( червоний); сонце ( жовтий); сади ( зелений) ; ріки ( синій); небо (блакитний) ; промені (фіолетовий) ; апельсин ( оранжевий).

- Діти, на які питання відповідали залежні слова у отриманих нами словосполученнях?
Учитель: Успішно виконавши перше завдання, через веселкові ворота прямуймо далі — у веселковий край.

Подивіться на дошку і скажіть, у які міста нам потрібно зайти, щоб зустрітися з прикметниками і дізнатися про них все?

( Місто науки і письма, краси, поезії.)
Навіщо нам відвідувати місто науки і письма?

( Щоб дізнатися, на які питання відповідає прикметник, які його морфологічні ознаки, синтаксична роль.)
3.2 Зупинка перша. Місто науки і письма
Робота з підручником – ключ до міста науки.
Виконання вправи 369 (стор.183) – усно

Прочитайте загадки. Відгадайте їх. Визначте в тексті загадок прикметники.

1. Біла, а не сніг, зелена, а не луг, кучерява, а не людина. 2. Червоний колір, винний смак, кам’яне серце. В кого так? 3. Довгий, зелений, добрий, солоний, смачний і сирий. Хто це такий? 4. Ніс залізний, а хвіст конопляний. 5. Ніс довгий, а голос дзвінкий.

Бесіда:

Чи змогли б ви відгадати загадки, якби з них було вилучено прикметники? Чому? Яка роль прикметників у мовленні?

ТОЧНІСТЬ

Усно прочитати правило на стор.184
Розповідь з елементами бесіди:
- Про які особливості прикметника ми дізналися в місті науки?

Складання схеми - опори.




- У яке місто ми сміливо можемо тепер помандрувати, маючи уже відомості про прикметник? ( У місто краси.)
- Чому? ( Бо прикметники можуть називати ознаку предмета, вказати , яким він є – красивим чи ні.)
3.3 Зупинка друга. Місто краси.
Виконання диференційованого завдання в парах — ключ до міста краси.
Для початку пропоную зайти у зимовий ліс, прочитавши виразно текст вправи, яка є в кожного на парті. Виконайте рівневі завдання. Списати вправу, розкриваючи дужки, визначити морфологічні ознаки прикметників.

Списати текст, розкриваючи дужки (4 бали ).

Виконавши попереднє завдання, визначити морфологічні ознаки прикметників (6 балів).
Тихо – тихо опускаються сніжинки (пухнастий). (Сірий сонний) дерева ніби прислухаються до їхнього (неквапливий) падіння. Беззвучно та урочисто сніжинки лягають на (голий) гілки, (пошорхлий) траву. Ще мить і все вкриється (сліпучий білий) ковдрою.

Учитель: Яку роль відіграють прикметники в цьому тексті?

Виразність

Фізкультхвилинка

Якщо вчитель називає слово прикметник – руки підняти вгору, іменник – розвести у сторони, дієслово – витягнути вперед.

Спритний, популярність, популярний, рожевіти, холодний, привітний, рум’яніти, багатий, багатство, вітатися, привітний, вітання.

  • Завітаймо в місто поезії: саме у віршах є чимало прикметників.
    3.4 Зупинка третя. Місто поезії. ОБРАЗНІСТЬ
    Бесіда за питаннями - ключ до міста поезії.
    1. Як називають словосполучення з прикметниками, які вжиті в переносному значенні ( золоті руки, для прикладу)? ( Епітети.)
    2. За яким питанням визначаємо епітет? Наведіть приклади.
    3. Що ж таке епітет? ( Художнє означення.)
    Вибіркова робота
    На дошці записана строфа ( епіграф ), з якої необхідно виписати словосполучення з прикметниками, вказавши серед них епітети, визначити морфологічні ознаки виписаних прикметників.

Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її, вічно живу і нову,
І мову її соловїну.

Творча робота в групах. Попрацювавши в групах, замість крапок вставте необхідні слова, щоб отримати римований вірш.

1

Зима! Зима! Усякий знає.

Вона холодною …(буває)

Летять, кружляють, як пушинки,

Легкі, білесенькі …(сніжинки)

2

От випав сніг, яка обнова!

Зима тоді така… (чудова)!

Міста чистенькі, білі села -

Зима і радісна, й… (весела)

3

Кружляють вальс сніжинки, ніжні,

Зима пухка і … (білосніжна).

Вона й тоді усім хороша,

Коли мете легка … (пороша).

4

Мороз у лід озера кута

Зима тоді всі кажуть … (люта)

Вона бува серйозна:

Суха і вітряна, й …(морозна)

А як посуне хмара сива,

Зима по-своєму ... (красива)

5

І особлива, і чарівна,

Як королева, чи …(царівна)

А вранці іній, - от обнова!

Яка зима у нас… (казкова)!

6

Хоч і мороз за ніс щипає

Дітей ніщо не …(зупиняє)

Бо все одно зима прекрасна,

Вся біла, світла … (ясна)

А якщо вітер завиває,

То ясно всім: зима… (співає)

Бесіда:

  • Чи сподобався вам вірш, який ви складали?

  • Яку роль відіграють прикметники в поезіях?

ОБРАЗНІСТЬ

Розігрування діалогу

Учитель. У веселковому краї цікаво: тут ми мали можливість насолоджуватись поетичним словом. А в повсякденному житті чи часто вживаємо прикметники, особливо ж епітети? Чи прагнемо, чи вміємо побачити і висловити, для прикладу, замилування красою природи?
--Привіт, Галинко!
--Привіт, Оксанко!
--Звідки йдеш?
--Ходила красне сонечко проводжати.
--Куди? У які таємничі краї?
--За широкий небокрай скотилось ясне сонечко.
--І що?
--Промінчики оранжево—фіолетові зовсім зникли, мабуть, уже заснули.
--Чудна ти дівчина, та й годі.
--Чому ж чудна?
--Бо розмовляєш образно, мова твоя вишукана, небуденна.
--Найвеличніше зі світил - Сонце—заслуговує на таку поважну мову, воно—джерело тепла для всього живого на Землі.
ІV. Підведення підсумків уроку
Рефлексія
Ось і завершується наша подорож. Думаю, всі здогадалися, що веселковий край—це наша багатобарвна Україна, барвиста україська мова, яку прикрашають і збагачують прикметники. Про їхнє значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль ми поглибили свої знання, на наступних уроках дізнаємося про решту таємниць прикметників.

Метод мікрофону

Кожен учень повинен сказати одне слово – відповідь (без коментарів)

  • Якими іменниками ви охарактеризуєте наш урок? (швидкість, цікавість, веселість, увага, творчість, знання, гра…)

  • Якими прикметниками охарактеризуєте урок? (Неповторний, навчальний….)

  • Охарактеризуйте наш урок дієсловами! (пробіг, навчив, пригадав, підсумував, показав, відповів, доповнив… )

  • Що на уроці сподобалось найбільше?

  • Хто найцікавіше відповідав?

  • Дайте визначення прикметника як частини мови.

Хочу вам сказати в кінці -

Ви сьогодні молодці

V. Повідомлення домашнього завдання
Висловте, для прикладу, замилування красою природи і складіть діалог про природу (10-12 реплік), використавши прикметники.

Додатки до уроку:

Списати текст, розкриваючи дужки (4 бали ).

Виконавши попереднє завдання, визначити морфологічні ознаки прикметників (6 балів).
Тихо – тихо опускаються сніжинки (пухнастий). (Сірий сонний) дерева ніби прислухаються до їхнього (неквапливий) падіння. Беззвучно та урочисто сніжинки лягають на (голий) гілки, (пошорхлий) траву. Ще мить і все вкриється (сліпучий білий) ковдрою.




1


Зима! Зима! Усякий знає.

Вона холодною …

Летять, кружляють, як пушинки,

Легкі, білесенькі …



2


От випав сніг, яка обнова!

Зима тоді така … !

Міста чистенькі, білі села -

Зима і радісна, й….



3


Кружляють вальс сніжинки, ніжні,

Зима пухка і … .

Вона й тоді усім хороша,

Коли мете легка … .



4


Мороз у лід озера кута

Зима тоді всі кажуть… .

Вона бува серйозна:

Суха і вітряна, й … .

А як посуне хмара сива,

Зима по-своєму ....



5


І особлива, і чарівна,

Як королева, чи ….

А вранці іній, - от обнова!

Яка зима у нас … !




6


Хоч і мороз за ніс щипає

Дітей ніщо не ….

Бо все одно зима прекрасна,

Вся біла, світла …

А якщо вітер завиває,

То ясно всім: зима … .








САМОСТІЙНА ЧАСТИНА МОВИ

ОЗНАКА ПРЕДМЕТА

ПРИНАЛЕЖНІСТЬ

КОМУСЬ

ЯКИЙ?

ЧИЙ?

РІД, ЧИСЛО, ВІДМІНОК

ОЗНАЧЕННЯ

ПРИСУДОК

ЯКІСНІ

ВІДНОСНІ

ПРИСУДОК

ТОЧНІСТЬ

ВИРАЗНІСТЬ

ОБРАЗНІСТЬ

Схожі:

Тема. Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки,...
...
Тема. Прикметник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Властивості, синтаксичну роль; розвивати вміння робити спостереження над мовними явищами, будувати алгоритм та працювати за ним,...
Урок української мови у 6 класі Тема. Займенник: загальне значення,...
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку. Метод передбачення
Тема. Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Ось так швидко плине час. На зміну одній порі року приходить інша, одне покоління людей змінює наступне. Але ніколи не зникне, не...
Урок: українська мова, математика 6 клас Тема. Числівник: загальне...
На групи за значенням та будовою, навчити розрізняти кількісні і порядкові числівники, формувати вміння знаходити числівники в текстах;...
Прислівник як частина мови Мета
Мета: ознайомити семикласників із частиною мови – прислівником. Поглибити і засвоїти матеріал про загальне значення цієї частини...
Розділ І. Народно-господарське значення сої. Сорти, її харчове, кормове, технічне значення
Ботанічна характеристика, систематика рослини, морфологічні ознаки
Урок дослідження Тема уроку
Мета уроку: дати учням поняття про займенник як частину мови, формувати вміння знаходити займенники у тексті, визначати їх морфологічні...
Урок української мови у 4 класі Тема: Прикметник. Повторення вивченого...
У нас незвичайний урок рідної мови. Ми будемо повторювати вивчене та дізнаватись щось нове. А чого ви очікуєте від цього уроку? (визначення...
Прикметник має 3 розряди за значенням
Відносні (ознаки предмета за його відношенням до інших предметів, дій, обставин)
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка