Г. Тютюнник. «Климко». Подорож воєнними стежками Климка у пошуках добра і милосердя. ( Воєнне дитинство в повісті. Характеристика Климка)


Скачати 74.99 Kb.
НазваГ. Тютюнник. «Климко». Подорож воєнними стежками Климка у пошуках добра і милосердя. ( Воєнне дитинство в повісті. Характеристика Климка)
Дата11.12.2013
Розмір74.99 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Військова справа > Документи


Тема:Г.Тютюнник. « Климко» . Подорож воєнними стежками Климка у пошуках добра і милосердя. ( Воєнне дитинство в повісті. Характеристика Климка).

Мета: продовжувати опрацьовувати ідейний зміст твору « Климко» , дослідити , як у творі відображено воєнне дитинство; охарактеризувати образ Климка;

розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, творчу уяву, вміння грамотно висловлювати власні думки та аргументувати їх;формувати кругозір, світогляд школярів;

виховувати почуття поваги до творчої спадщини Г.Тютюнника, доброту, людяність, чуйність , спостережливість.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування вмінь.

Форма проведення: урок – уявна подорож

Обладнання: електронна презентація , мультимедійний проектор, текст твору, дидактичний матеріал.

ХІД УРОКУ:

  1. Організаційний момент.

( Учні розподілені на п’ять груп)

Слово вчителя.

Добрий день, діти!

Погляньте, будь ласка, один на одного та перевірте, чи всі в класі. У вас на партах є фігурки, з них оберіть ту, яка відповідає вашому настрою.(Готовність учнів до уроку: обрати із запропонованих схематичних зображень те , яке найбільше відображає настрій).

Прекрасно, майже всі мають гарний настрій , значить і робота на уроці буде плідною і цікавою. Можна розпочинати наш урок.

Але перед тим, як розпочати його , треба перевірити рівень вже здобутих знань. Це завдання буде першою зупинкою у нашій подорожі.

  1. Актуалізація опорних знань.

  1. Колективне розгадування кросворду « Нелегка доля письменника».

  1. Представлення теми і мети уроку. Мотивація.

1.Погляньте на слайд і скажіть:

  • Про що піде розмова на нашому уроці?

( Про Климка, про війну. Все вірно, сьогодні ми будемо подорожувати воєнними стежками Климка.)

  1. Колективна робота з епіграфом.

А мета нашої подорожі сховалась у цитаті Григора Тютюнника.

«… Ідеалом для мене завжди були і залишаються доброта, самовідданість і милосердя людської душі в найрізноманітніших проявах».

В ній не вистачає трьох ключових слів, вам треба розгадати їх.

На слайді зображена телефонна клавіатура, з її допомогою вам треба скласти ці слова . Кожній клавіші відповідають три літери, з – поміж трьох літер треба обрати потрібну. ( учні в групах розгадують слова)

Правильно, це доброта, самовідданість та милосердя. Ці моральні якості Григір Тютюнник цінував в людях найбільше, на цих духовних стовпах - принципах і будується людський всесвіт, саме завдяки цим рисам характеру ми маємо право називати себе Людьми.

  1. Постановка проблемного запитання.

Сьогодні на уроці ми будемо подорожувати воєнними стежками Климка у пошуках добра і милосердя.

  • Чи зустрів Климко на своєму шляху добрих та милосердних людей у ті страшні часи?

  • Чи притаманні ці риси характеру Климкові?

Ми дізнаємося про це лише в кінці нашої мандрівки.

III. Основний зміст уроку.

1. Слово вчителя.

Герої багатьох творів Г. Тютюнника – діти, але це не означає, що вони писалися спеціально для дітей. Душа митця була дуже схожою на дитячу, його власні почуття і переживання світу суголосні з переживанням дитини, чистого, довірливого, ще не зіпсованого створіння.
Читаючи твір Г. Тютюнника «Климко», кожен із вас, я сподіваюсь, замислився над тим, як складно жилося дітям під час Другої світової війни.
Багато дітей залишилися без батьків, без приміщень, без житла. Тому діти вимушені були шукати собі помешкання, їжу, одяг.
Війна принесла як і українцям, так й іншим поневоленим фашистською Німеччиною народам – хворобу, голод, смерть…
Скільки дітей було вивезено до Німеччини! Діти працювали за верстатами поруч із дорослими, не знаючи сну й відпочинку.
2. Асоціативний кущ до слова «війна» (усно)

- Діти, а які асоціації викликає у вас слово « війна»?
3. Перегляд презентації Microsoft Power Point: «Діти війни»

( Вчитель читає вірш Ліни Костенко « Мій перший вірш написаний в окопі»).

Мій перший вірш написаний в окопі,
на тій сипкій од вибухів стіні,
коли згубило зорі в гороскопі
моє дитинство, вбите не війні.
Лилась пожежі вулканічна лава,
стояли в сивих кратерах сади.
І захлиналась наша переправа
шаленим шквалом полум'я й води.
Був білий світ не білий вже, а чорний.
Вогненна ніч присвічувала дню.
І той окопчик –
як підводний човен
у морі диму, жаху і вогню.
Це вже було ні зайчиком, ні вовком –
кривавий світ, обвуглена зоря!
А я писала мало не осколком
великі букви, щойно з букваря.
Мені б ще гратись в піжмурки і в класи,
в казки літать на крилах палітур.
А я писала вірші про фугаси,
а я вже смерть побачила впритул.
О перший біль тих не дитячих вражень,
який він слід на серці залиша!
Як невимовне віршами не скажеш,
чи не німою зробиться душа?!
Душа в словах – як море в перископі,
І спомин той – як відсвіт на чолі…
Мій перший вірш написаний в окопі.
Він друкувався просто на землі.

Л. Костенко

4. Проблемне запитання.

- Чи схожі картини на слайдах на життя Климка в ті часи? Чому?

5. Слово вчителя.

Війна вкрала дитинство у Климка, як і у мільйонів інших дітлахів, а у декого вона відібрала життя.

6.Робота в групах.

Слово вчителя.

Ось ми підійшли до зупинки « Кінотеатр».

Тут учні – «кінорежисери» продемонструють власний фільм до повісті « Климко».

Завдання:

Використовуючи малюнки – «кадри» ( заздалегідь підготовлені) до повісті, створити «фільм» і скласти коротеньку розповідь.

Зупинка «Художня майстерня»

Учні – художники готують словесні портрети головних героїв повісті.

Завдання:Учні цієї групи складають словесні портрети Зульфата, шевця, тітки Марини, Наталі Миколаївни, Климка) і по можливості роблять малюнки.

Зупинка « Телепрограма « Зустріч з героєм»

А зараз ми завітаємо на телепрограму « Зустріч з героєм».

І так, уявіть, ви – глядачі, які знаходяться в студії телепередачі, я - ведуча. Ось наші герої, з якими ми зараз ближче познайомимось і дізнаємось про їх життєвий шлях.

Завдання:

  • Перевтілитися в героя ( Зульфат, швець, тітка Марина, Наталя

Миколаївна, Климко);

  • Розповісти про себе як героя повісті;

  • Відповісти на питання:

  1. Що Климко зробив доброго особисто для вас?

  2. Які риси характеру, на вашу думку, притаманні Климкові? Чому?

Запитання вчителя:

Добрий день, шановні глядачі! В ефірі телепрограма « Зустріч з героєм». Героями нашої телепрограми стали школярі Климко та Зульфат, старий швець, тітка Марина, вчителька Наталя Миколаївна. Сьогодні ми з вами дізнаємося про життя цих людей під час Великої Вітчизняної війни.

- Климко, розкажи , будь ласка, нашим глядачам про себе, про твою подорож до Слов’янська , про людей, яких ти зустрів на своєму шляху.

Запитання вчителя:

- Зульфате, як ми зрозуміли, ти – найкращий друг Климка, найближча людина для нього після батьків.

- Що ти можеш нам розповісти нам про Климка, його характер?

Запитання вчителя:

  • У нас в студії також знаходиться вчителька хлопців Наталя Миколаївна. Наталя Миколаївно, розкажіть про вашу зустріч з Климком та Зульфатом на базарі.

Запитання вчителя:

  • Одним із вершителів долі Климка був старий швець, все своє життя ця людина присвятила шахтарській справі, там він і став інвалідом. А на старості заробляє на кусень хліба, продаючи прорезинені тапочки.

  • Як ви познайомилися з Климком? Що ви побажаєте нашим глядачам?

Запитання вчителя:

- Марино, які висновки ви зробили після зустрічі з Климком?

Зупинка « Краєзнавчий музей»

Учні – екскурсоводи готують історичну довідку про предмети, які розташовані на слайді. ( гірка солі, хустка, сукня, прорезинені тапочки)

Питання до учнів:

  • Що це за предмети?

  • Яку роль вони відіграли в житті головних героїв?

Зупинка « Редакція газети « Правда»

Ця група пише і зачитує відгук до повісті Г.Тютюнника «Климко».

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

Зупинка « Мій висновок».

  1. Мозкова атака.

  • Яким , на вашу думку, було дитинство хлопця?

  • Які ж риси характеру Климка розкрив автор?

  • Чи вплинуло воєнне дитинство на формування моральних якостей хлопця? Як саме?

2. Відповідь на проблемні запитання , які були поставлені на початку уроку:

Чи можете ви тепер відповісти на запитання , яке було поставлене на початку уроку:

- Чи зустрів Климко на своєму шляху добрих та милосердних людей у ті страшні часи?

- Які ж моральні якості притаманні Климкові?

3.Висновок вчителя.

Головний герой виявляє непереборну готовність дійти до заповідної мети, терпляче зносячи важкі випробування.
Г. Тютюнник втілив в цьому творі свій ідеал людини у маленькій сирітській душі. Климко був носієм доброти, милосердя, співчуття до знедолених і стражденних. Він не боявся в 11 років вирушити в далеку дорогу по сіль. Цей маленький лицар ризикував власним життям, щоб врятувати близьку йому людину. Усе своє коротке життя Климко більше піклувався про інших, ніж про себе. Утративши єдину рідну людину, Климко не може опанувати себе, аж поки не виникла потреба опікуватися долею своєї вчительки. Доля немов винагородила хлопчика за високе благородство помислів і вчинків. Але зла було так багато, що воно не дало маленькому добротворцеві лишитися живим. Війна полонила всіх у своїх обіймах….
Ця повість страшна своєю правдою про війну і красива правдою про благородних людей.
Схиляючи голову перед пам’яттю дітей, що загинули на війні, ми маємо докласти всіх зусиль, аби не опалював вогонь війни душі інших дітей.

4. Слово вчителя.

- А зараз давайте перевіримо, чи змінився ваш настрій після нашого уроку? ( з допомогою схематичних зображень)

V. Підсумки. Оцінювання учнів.
VІ. Домашнє завдання.
Написати твір-роздум: «Мої враження від прочитаної повісті» або «Чого навчає нас Григір Тютюнник повістю «Климко»?»

Дзержинський міський відділ освіти

Підготувала:

вчитель української мови та

літератури ЗОШ I – II ст. № 21

Савіна В.В.

Схожі:

Урок презентація Тема уроку
«Климко» на учнів; які проекти підготували школярі після прочитання твору (образ Климка, роль художньої деталі) допомогти учням формувати...
Уроку для 8 класу на тему «Характеристика образів Остапа й Соломії...
«Характеристика образів Остапа й Соломії з повісті М. Коцюбинського «Дорогою ціною». Жанр твору. Романтичний характер повісті»
ГУЦУЛЬЩИНИ
Сьогодні ми з вами помандруємо стежками Гуцульщини, побуваємо і побачимо ті місця, які надихнули М. Коцюбинського на написання повісті...
Григір Тютюнник «Три зозулі з поклоном»
...
УРОК ЛІТЕРАТУРИ РІДНОГО КРАЮ «В МОЇЙ ДУШІ СПІВАЄ СОЛОВЕЙ…»
Важко назвати куточок землі, подібний до Полтавщини, на літературному небосхилі якого сяяло б стільки зірок різної величини: Маруся...
В історії кожного народу є яскраві постаті, без яких немислиме її...
У релігійно – культурному житті українського народу саме такою непересічною постаттю був наш краянин Софрон Дмитерко
Урок милосердя
Мета. Виховувати почуття любові до ближнього. Формувати в учнів чуйність, доброту, милосердя. Переконати учнів в тому, що від того,...
Тести до повісті О. Кобилянської «Земля»
Про кого говориться у повісті «мабуть, ні одна дівчина не вміла так любити, як вона!В її обіймах він наче мінився. Своїми великими...
Урок № Тема: Зображення в повісті М. Гоголя героїзму, мужності українського народу
Обладнання: кабінет комп’ютерних технологій, ПК, учительська презентація по темі Зображення в повісті М. Гоголя
Уроки за творчістю М. В. Гоголя
М. В. Гоголь. «Тарас Бульба». Гоголь і Україна. Зображення в повісті любові до України, героїзму, мужності й козацької звитяги в...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка