Нашого свята невипадкова, ми з вами поговоримо про нашу рідну мову. Але чи є у нас мова, і що ми про неї знаємо?


Скачати 248.45 Kb.
Назва Нашого свята невипадкова, ми з вами поговоримо про нашу рідну мову. Але чи є у нас мова, і що ми про неї знаємо?
Дата 10.02.2014
Розмір 248.45 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Туризм > Документи
Диво калинове – наша рідна мова.
Святково прибраний клас. Учні сидять за столами, застеленими скатертинами. Всі учні і вчитель у вишиванках.
Виходять учні: хлопчик і дівчинка. На вишитому рушнику тримають хліб і звертаються до присутніх зі словами:
Гостей дорогих Для людей відкрита Хліб ясниться в хаті

Ми вітаємо щиро, Хата наша біла, Сяють очі щирі,

Стрічаємо з хлібом, Тільки б жодна кривда Щоб жилось по правді,

Любов’ю і миром В неї не забігла. Щоб жилося в мирі.
Вчитель. Ми зібралися сьогодні на свято “Диво калинове – наша рідна мова”. І воно повинно стати ще однією сходинкою до нашого зближення до родинного єднання. Тема нашого свята невипадкова, ми з вами поговоримо про нашу рідну мову . Але чи є у нас мова, і що ми про неї знаємо?
( Звучить магнітофонний запис пісні “ Все у нас є “ у виконанні Павла Зіброва.)
Вчитель. Ми щасливі, що народились і живемо на такій чудовій, багатій, мальовничій землі – на нашій славній Україні. Україна – це рідна мова, неповторна і мелодійна. Нашу землю, рідну домівку, Україну, що здобула незалежність і будує державу, ми повинні перш за все палко любити.
( Учениця читає поезію В.Сосюри “Любіть Україну”.)
Любіть Україну, як сонце, любіть,

Як вітер і трави, і води,

В годину щасливу і в радості мить

Любіть у годину негоди.

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну,

Красу її, вічно живу і нову,

І мову її солов’їну.

Для нас вона в світі єдина, одна,

В просторі солодкому гарі...

Вона у зірках і у вербах вона,

І в кожному серця ударі...

У квітці, в пташині, в електровогнях,

У пісні у кожній, у думі,

В дитячій усмішці, в дівочих очах,

І в стягів багряному шумі...

Як та купина, що горить не згора,

Живе у стежках, у дібровах,

У зойках гудків, і у хвилях Дніпра,

І в хмарах отих пурпурових.

В грому канонад, що розвіяли в прах,

Чужинців в зелених мундирах,

В багнетах, що в тьмі пробивали нам шлях...

До весен і світлих і щирих...

Юначе, хай буде для неї твій сміх,

І сльози, і все до загину...

Не можна любити народів других,

Коли ти не любиш Вкраїну.

Дівчино, як небо її голубе,

Люби її кожну хвилину.

Коханий любить не захоче тебе,

Коли ти не любиш Вкраїну...

Любіть у коханні, в труді, у бою,

Як пісню, що лине зорею.

Всім серцем любіть Україну свою –

І вічно ми будемо з нею.
Вчитель. Кожна людина в своєму житті, де б вона не була, куди б не закинула її доля, завжди з великою любов’ю і душевним трепетом згадує місце, де вона народилася, де минуло її дитинство. То родинне вогнище, маленька батьківщина кожної людини, де живуть мама, тато, дідусь, бабуся, сестри, брати. І якщо скласти маленькі батьківщини кожної людини, вийде наша велика держава Україна.
( У виконанні учнів звучить пісня “ Україно моя”.)
Вчитель. Україна –це наша земля, рідний край, країна з багатовіковою історією, мальовничою природою, чарівною піснею і, зрозуміло, мудрими, талановитими людьми. У кожного в світі своя доля. Особлива доля у нинішніх українців.
( Учениця читає поезію невідомого автора “ Доля українця “.)
Хто має витримку міцнішу ніж воляча,

Живе у злиднях, хоч він зовсім не ледачий?

Звичайно, не японець це й не німець,

Так жити може тільки українець.

А хто за мінімальну заробітну плату

Не може тюльки кілограм придбати,

Морозива купить дитині, чи букета жінці?

Живуть так нині, мабуть, тільки українці.

Хто може без грошей аж дев’ять місяців прожити?

При цьому і не скиглити й не нити?

Цього б не витримали ні французи, ні сірійці,

Так жити мають силу тільки українці.

У кого господарський хист не вбила колективізація?

Кого не доконали ні репресії, ні голокіст, ні радіація?

Такого лиха не зазнали ні китайці, ні англійці.

Це все перетерпіли ми з тобою, українці.

Із року в рік нас мучили всілякі біди і незгоди,

Давно, здавалося б, кінець тому повинен бути. Годі!

Тож, думається, зглянеться над нами ще господня воля.

Ми, українці, заслуговуємо милішої, прихильнішої долі.
Вчитель. Україна – це земля наших батьків, наших предків. Це історія народу, який протягом багатьох віків боровся за свою свободу і незалежність. Чого тільки не довелось пережити, через які випробування пройти, поки Україна нарешті стала незалежною. Про це почуємо в жартівливій “ Пісеньці хохлят”.
( Звучить у виконанні учнів “ Пісенька хохлят”, взята з канадського часопису.)
Ми - хохляточка малі...Як нас звали москалі?

“Ви – мазепинці – кричали, -Зрада Руської землі!

А ми собі виростали. Крадькома сухар жували

З нас глумився хто хотів, - так ми виросли в хохлів.

З трону впав останній цар...Що приніс нам пролетар?

“Ви – петлюрівці” – кричав й сухаря в нас відібрав.

А ми собі виростали, лободу жувати стали.

В нас життя – великий піст. Кожен – націоналіст.

Як прийшли большевики – нам в дарунок – матюки.

“ Ви – махновці, - нам кричали, -розбишаки-байстрюки!”

А ми собі виростали, у колгоспи нас погнали.

Непокірнії хохли до Сибіру загули.

Кожен з нас – худе й слабе...Як нас звало КА ГЕ БЕ?

“Ви – бандерівці – кричало, - падло жовто-голубе!”

А ми собі виростали, вже жувать купони стали.

І дивись – ніхто не вмре, нас холера не бере.

Заборонена, та все ж ще кричить КПРС:

“Ви – мазепинці лукаві! Ви – петлюрівці криваві!

Ви – махновці гультяї! Ви – бандери холуї!” –

Отакі то ярлики злі нам ліплять язики.

А ми собі виростаєм, незалежність здобуваєм.

Зло до нас не пристає – ми здобудемо своє!
Вчитель. Рідна мова. Рідне слово. Воно прийшло до нас з молоком матері, відкрилося зі сторінок Букваря і інших книжок. Мова – це душа народу. Це енциклопедія людського досвіду. Це найдорожчий скарб, злелеяний у пісні, в переказі і переданий нам сотнями попередніх поколінь. Яка ж вона є, наша мова?
(Учениця читає вірш Ю.Рибчинського “ Наша мова”.)
Мова, наша мова - Мова, наша мова –

Мова кольорова, Пісня стоголова.

В ній гроза травнева Нею мріють весни,

Й тиша вечорова. Нею плаче осінь.
Мова, наша мова - Нею марять зими,

Літ минулих повість, Нею кличе літо.

Вічно юна мудрість, В ній криваві рими,

Сива наша совість. Й сльоза “Заповіту”.
Мова, наша мова - Я без тебе, мово,-

Мрійнику – жар-птиця, Без зерна полова,

Грішнику – спокута, Соняшник без сонця,

Спраглому – криниця. Без птахів діброва.
А для мене, мово ,- Як вогонь у серці,

Ти мов синє море, Я несу в майбутнє

У якому тоне Невгасиму мову,

І печаль і горе. Слово незабутнє.
Вчитель. Кожен народ має свою мову. Мов у світі дуже багато. На земній кулі є три тисячі мов, з них понад 270 мають свою писемність. Для кожної людини найдорожча – рідна, материнська мова Послухайте бувальщину про рідну мову. Було це давно, ще за старої Австрії, в далекому 1916 році. В купе вагона першого класу швидкого поїзда Львів – Відень їхали чотири пасажири: англієць, німець, італієць. Четвертим був відомий львівський юрист Богдан Костів. Балачки велись навколо різних проблем і тем. Нарешті заговорили про мови – чия краща, чия багатша і котрій з них належить світове майбутнє. Звісно, кожен почав вихваляти свою мову.

Першим заговорив англієць:

  • Англія – країна великих завойовників, мандрівників і мореходців, які славу англійської мови рознесли по всьому світу. Англійська мова – мова Шекспіра, Байрона, Діккенса, Ньютона та інших великих літераторів і вчених. Отже англійській мові належить світове майбутнє.

  • Ні в якім разі, - гордовито заявив німець, -німецька мова – це мова двох великих імперій Німеччини і Австрії, які займають більше половини Європи. Це мова філософії, техніки, армії, медицини, мова Шіллера, Гете, Гейне. Тому, безперечно, німецька мова має світове значення.

Італієць усміхнувся і тихо промовив:

  • - Панове, ви обидва не праві. Італійська мова – це мова сонячної Італії, мова музики і кохання, а про кохання мріє кожен. На мелодійній італійській мові написані кращі твори епохи Відродження, твори Данте, Боккаччо, Петрарки, лібретто знаменитих опер Верді, Пучіні, Россіні, Доніцетті та інших великих італійців. Тому італійській мові належить бути провідною в світі.

Українець довго думав, нарешті, промовив:

  • Я не вірю в світову мову. Хто домагався цього, потім був гірко розчарований. Йдеться про те, яке місце відводиться моїй українській мові поміж ваших народів. Я також міг би сказати, що моя рідна мова – це мова незрівнянного сміхотворця Котляревського, мова геніального поета Тараса Шевченка. До пророчих звучань Шевченківської поезії досі так і ніхто у світі не піднявся. Це лірична мова кращої з кращих поетес світу – Лесі Українки, мова нашого філософа-мислителя Івана Франка, який вільно володів 14 мовами, в тому числі й названими тут, проте рідною і найбільш дорогою, вважав українську. На нашій мові звучить понад 300 тисяч народних пісень, тобто більше як у вас всіх разом взятих...Я можу назвати ще багато славних імен свого народу. Проте по вашому шляху не піду. Ви ж по суті нічого не сказали про багатства і можливості ваших мов. Чи могли б ви, скажіть, на своїх мовах написати оповідання, в якому б усі слова починались з однакової букви.

  • -Ні, ні, ні. Це неможливо, - відповіли англієць, німець та італієць.

  • - Ось на ваших мовах це неможливо, а на моїй це зовсім просто. Назвіть якусь букву, - звернувся він до німця.

  • - Хай буде буква “П”, - сказав той.

  • - Добре. Оповідання буде називатись “ Перший поцілунок “.

Популярному перемишлянському поету Павлу Петровичу Подільчаку прийшло поштою приємне повідомлення:

“ Приїздіть, Павле Петровичу, - писав поважний правитель Підгорецького повіту Полікарп Пантелеймонович Паскевич, - погостюєте, повеселитесь”. Павло Петрович поспішив, прибувши першим поїздом. Підгорецький палац Паскевичів привітно прийняв приїжджого поета. Потім приїхали поважні персони – приятелі Паскевичів...Посадили Павла Петровича поряд панночки – премилої Поліни Полікарпівни. Поговорили про політику, про погоду. Павло Петрович прочитав підібрані прекрасні поезії. Поліна Полікарпівна пограла пречудові полонези Понятовського. Прелюдії Пучіні. Проспівали пісень, протанцювали падеспан, польку. Прийшла пора – попросили пообідати. Поставили повні підноси пляшок: пуншу підігрітого, Портвейну, Плиски, Пшеничної, Пльзенське пиво. Принесли печені поросята, приправлені перцем, півники, пахучі паляниці, печінковий паштет, пухкі пампушки під печеричною підливою, пироги, підсмажені пляцки. Потім подали пресолодкі пряники, персикове повидло, помаранчі, повні порцелянові полумиски полуниць, порічок.

Почувши приємну повноту, Павло Петрович подумав про панночку. Поліна Полікарпівна попросила прогулятися по Підгорецькому парку, помилуватися природою, послухати пташині переспіви. Пропозиція повністю підійшла прихмелілому поетові. Походили, погуляли.

...Порослий папороттю предавній парк подарував приємну прохолоду. Повітря п’янило принадними пахощами. Побродили по парку, пара присіла під порослим плющем платана.

Посиділи, помріяли, позітхали, пошепталися, пригорнулися...Почувся перший поцілунок: прощай парубоче привілля, пора поету приймакувати.
В купе зааплодували. І всі визнали: милозвучна, багата українська мова буде жити вічно поміж інших мов світу. Зазнайкуватий німець ніяк не міг визнати свого програшу.

  • Ну , а якби я назвав іншу букву? – заявив він, - ну, наприклад, букву “ С “.

  • Гаразд, хай буде буква “ С “. Я на своїй мові можу створити не лише оповідання, а навіть вірш, де всі слова будуть починатись на букву “ С “, а ще й до того будуть передавати стан природи, наприклад, свист зимового вітру в саду. Якщо ваша ласка, прошу послухати вірш “ Самотній сад”



  • Сипле, стелить сад самотній Сонно сипляться сніжинки,

  • Сірий смуток – срібний сніг, - Струмінь стомлено сичить.

  • Сумно стогне сонний струмінь, Стихли струни, стихли співи,

  • Серце слуха скорбний сміх. Срібні співи серенад,-

  • Серед саду страх сіріє, Срібно стеляться сніжинки

  • Сад солодкий спокій снить- Спить самотній сад.



  • Ось яке багатство і можливості української мови. Наша мова мелодійна, милозвучна, співуча, чарівна, ніжна, соковита, прекрасна, сповнена музики і квіткових пахощів.


( Учні співають пісню “ Українська рідна мова “.)
Вчитель. Зворушливо, трепетно, ніжно любили і люблять рідну мову українці. Вони порівнюють її з морем. І недаремно. Мова наша така ж безконечна, могутня, глибинна. В ній мудрість віків і пам’ять тисячоліть. В мові неосяжна душа народу, його щирість і щедрість, радощі й печалі, його труд і піт, і його безсмертя. Наша мова світлоносна. Вона вабить, чарує, кличе на теплі й могутні хвилі свої. Печаль проймає від того, що не вистачає життя, аби переплисти мовний океан. Мова – це вічність. І такою завжди буде наша українська мова. Українська мова – наша краса, наш скарб єдиний, наша твердиня, захисток, гордість, розрада, мудрий вчитель, Мова – це вічність, правда і добро. І як важливо, щоб ми ніколи не забули свою рідну мову.
( Учениця читає поезію “ Коли забув ти рідну мову “.)“

.

Коли забув ти рідну мову –

Яка б та мова не була –

Ти втратив корінь і основу,

Ти обчухрав себе дотла.
Коли в дорогу ти збирався,

Казала мати, як прощавсь,

Щоб і чужого научався,

Й свого ніколи не цуравсь.
Ти ж повернувсь душею бідний,

Не просто розгубив слова,

Немов якийсь Іван безрідний,

Іван, не помнящий родства.
Не раді родичі обновам,

Чи ти об’ївся блекоти,

Що не своїм, не рідним словом

Із матір’ю говориш ти?
Ти втратив корінь і основу,

Ти обчухрав себе дотла,

Бо ти зневажив рідну мову,

Ту, що земля тобі дала.
Ту, що не вбили царські трони,

Ту, що пройшла крізь бурі всі,

Крізь глузи й дикі заборони

Й постала нам у всій красі.
Сяйних перлин тобі не шкода,

Адже, набувши вищих прав,

Те, що дала сама природа,

Ти добровільно занедбав.
В пальті строкатім, як афіша,

Крикливі модні кеди взув,

А мати? Де ще є рідніша

За рідну, котру ти забув?


Вчитель. У сповиточку рідну мову дитина чує від мами, за нею промовляє перші ніжні слова. Ті слова наповнені почуттям як квітка нектаром. Українська наша мова – мелодійна, неповторна, бо увібрала в себе гомін полів, лісів і морів нашої землі. Вона переткана калиною, барвінком, вишневим цвітом. Кожна її ниточка вимочена в криницях і струмках людської звитяги. Українська мова прекрасна і дивна. Як незамулена річка тече вона спокійно і привільно. І щоб не трапилося, вона залишається завжди свіжою і прекрасною. Скільки разів її забороняли, але кожний раз пробивала вона свої чисті води до нас, людей, які люблять свою мову. Бо наша українська мова – єдина і іншої нам не треба.

Українське слово вмирало з голоду і бідувало, страждало, плакало за засудженими, але відроджувалось. І поки в народу залишається його мова, його серце, воно знову оживає, і сміється знову.

(учень читає гумореску Павла Глазового “Артист”.)


Простий батько сина

Вивчав на артиста,

Мова в того сина

ідеально чиста.
Як зі сцени скаже

Українське слово,

То аж дух займає –

Просто пречудово.
А в сім’ї артиста

Діти й домочадці

Чешуть по-російські,

Наче ленінградці.
Тож невчений батько

Й запитав у сина:

- Поясни, будь ласка,

в чому тут причина?
У театрі в тебе,

Українська мова,

А у хаті в тебе –

Нашого ні слова.
Син великодушно

Посміхнувсь до тата:

- Ех, освіта в тебе,

батьку, низькувата.
А тому, хто вчений,

Істина відома,

Що одне на службі,

Зовсім інше дома.
Дома в мене мова

Засіб спілкування,

А на службі мова –

Засіб існування.
Як же рідну мову

Я забуду, тату,

Як за неї маю

Непогану плату.


Вчитель. Нашій українській мові потрібен вогонь любові, потрібна духовна міць, любов до здорової духовності, до знання, до світла, інтелігентності, справедливості. Мова наша українська – це золотий запас голосу душі народної, з якого виростає велике право і гордість іменуватися народом українським. Ми любимо нашу неньку Україну, бо чого ми варті без нею. Для нас усіх юна поетеса Галинка прочитає свою поезію «Моя Україна».
За тебе, Вкраїне, я Богу молюся,

Найкраща подруго, кохана матусю.

Вдивляюсь у очі твої ніжно-сині

Моя Україно, свята батьківщино.

Ти вранці вмивалася диво-росою,

Не раз обливалась гіркою сльозою.

Та все ж залишалася вільна й єдина,

Моя незбагненна й проста Україно.

Ти мову свою у неволі плекала.

Синів і дочок нектарем напувала.

І ми розірвали кайдани прокляті,

Та стали до бою – невпинно й завзято.
Вчитель Наша Галя – незвична маленька людина, в грудях якої б’ється неспокійне, щире, небайдуже сердечко. Вона обділена маминою ласкою і любов’ю, але обдарована поетичним даром. І на сьогоднішнє свято Галя написала вірш “Волинь”, бо вважає, коли ми говоримо про Україну, про рідну мову, то як же не згадати нашу синьооку Волинь.
В твоїх очах відбився спокій зим

І весняне тепло, ти йдеш за ним.

Ти мов береза, ліс і сопілки

Навіюєш такі сумні думки.

Із вишень білих ти зриваєш цвіт,

Волинь жива, в тобі пульсує світ.

Ромашки білії ростуть в садах,

Гніздо бузькове, солом’яний дах.

Волинь. Це верби плачуть над рікою Стир,

Моя чудова, ти ясніша ясних зір.

Ти маєш силу, ти живеш, живеш.

Ти йдеш вперед, нестримно й гордо йдеш.

А скільки зелені в очах твоїх,

І тепла свіжість у серцях у всіх.

Волинь, Полісся, Світязя блакить,

У моїх мріях досі він бринить.

В твоїх очах - прекрасна юність дам,

В твоїх луках ніхто не буде сам.
Вчитель. Ми живемо у незвичайний час. Наше життя таке багатогранне і складне. В ньому так багато негараздів. Проте в серці кожного живе надія на те, що попереду нашу Україну чекають кращі часи. Ми молимось Богу і просимо нашого Царя Небесного подарувати нашій рідній Україні кращу долю.
( Учениця читає молитву до Бога.)
О Боже, мій милий, о зглянься на поклик, на смертне благання,

Невже ж на Землі ми останні, останні?

Яка на роду на моєму провина?

Чим я завинила, маленька дитина?

Я голосно кличу Тебе, покликаю, мій Боже,

Відлуння ж немає, немає...

Почуй моє слово і зглянься на мене:

Пошли хоч надію спасенну, спасенну...

Бо хто ж окрім Тебе ще нам допоможе:

-О Боже Великий...Мій Боже...Мій Боже...

Дай певність на радість, умнож наші сили,

Аби підняли ми обпалені крила,

Щоб швидше минувся час лиха й випроби,

Щоб змився дощами пекельний Чорнобиль...

Зміцни мою віру у завтрашню днину,

Щоб славила ймення Господнє віднині...

О Боже, мій Боже!
Вчитель. Віриться, що мине час, заживемо ми всі краще. А свято мови, таке як сьогодні, житиме щодня і щохвилини у спілкуванні людей, і в будні, і в свята. І всі ми разом, і кожен з нас, стежитимемо за чистотою рідної мови, оберігаючи її від засмічування, оберігаючи її красу.
( Учениця читає поезію “ Ми є діти українські “.)
Ми є діти українські - Рідний нарід шанувати

Хлопці та дівчата, І для нього жити.

Рідний край наш – Україна Присягаєм рідну віру

Красна та багата. Завжди визнавати –

Рідне небо, ясне сонце, Говорить по-українськи,

Місяць, зорі срібні, Молитись, співати.

Рідний нарід – українці, Як ріка вгору не піде,

Всі до нас подібні. Як сонце не згасне,

Рідна віра – Свята Трійця Так ми того не забудем,

І Пречиста Мати, Що рідне, те власне.

Рідна мова – нею вчились Що нам рідне, те нам буде,

Бога прославляти. І красне і гоже, -

Присягаєм наш край рідний Присягаєм, що так буде!

Над усе любити, Поможи нам, Боже!
( Звучить запис пісні Тараса Петриненко “ Дороги іншої не треба “.)
Вчитель. Пройдуть роки і ви, діти, станете дорослими, і хто зна, куди закине вас доля. Пам’ятайте, якого народу ви діти, пам’ятайте свій дім, своє рідне село. І завжди з далеких доріг повертайте до рідного батьківського дому. Вам у спадок батьки передали найдорожчий скарб – нашу українську мову. Любіть її, плекайте, бережіть її чистоту, щоб передати наступним поколінням.
( Учениця читає поезію В.Баранова “ До українців.)
Я запитую в себе, питаю у вас, у людей,

Я питаю в книжок, роззираюсь на кожній сторінці:

Де той рік, де той місяць, той проклятий тиждень і день,

Коли ми, українці, забули, що ми – українці?
І що є в нас душа, повна власних чеснот і щедрот.

І що є у нас думка, яка ще од Байди нам в’ється,

І що ми на Вкраїні – таки український народ,

А не просто населення, як це у звітах дається.
І що хміль наш – у пісні, а не у барилах вина,

І що щедрість – в серцях, а не лиш у крамничних вітринах,

І що є у нас мова, і що українська вона,

Без якої наш край – територія, а не Вкраїна.
Я до себе кажу і до кожного з вас : Говори!

Говорімо усі, хоч ми й добре навчились мовчати!

Запитаймо у себе: відколи, з якої пори

Почали українці себе у собі забувати?
Українці мої! Дай вам, Боже, і щастя, і сил,

Можна жити й хохлом, і не згіркне від того хлібина.

Тільки хто ж колись небо нахилить до ваших могил,

Як не зраджена вами, зневажена вами Вкраїна...

.

Година спілкування “Христос Воскрес“.
Вчитель. Незабаром ми всі будемо святкувати свято Христового Воскресіння і тому сьогодні про це. Поговоримо про те, яке значення має Воскресіння Ісуса Христа для нас усіх. Великдень! Сама назва говорить про те, що це не звичайний, а великий день. Величне свято, яке споконвіку символізувало собою перемогу над силами темряви і зла, уособлювало в собі примирення і прощення. Воно нагадує нам про любов і милосердя, страждання і біль, інші цінності. Воскресіння Ісуса Христа дає нам змогу перемогти духовну смерть і жити новим повнокровним життям. “ Смертю смерть подолавши “ Син Божий відкриває для нас усіх багатогранне, змістовне, сповнене глибокого духовного сенсу життя, що будується на засадах любові і милосердя. Будьмо ж достойні цього великого свята і за прикладом Ісуса Христа впевнено ступаймо на шлях, що веде нас до нашого духовного воскресіння
( Звучить грамзапис церковних дзвонів.)
Учениця читає поезію “ Христос Воскрес “.
Христос воскрес! Радійте, діти, Зоряні дзвони, срібнії дзвони,

Біжіть у поле, у садок, Б’ються мов людські серця.

Збирайте зіллячко і квіти, Встаньте! Прокиньтесь, засмучені, сонні

Кладіть на Божий хрест вінок! В милості Сина й Отця!
Нехай бринять і пахнуть квіти Чисто, блаженно, по-Божому ясно

Нехай почує Божий рай, Ллється на світ Воскресіння

Як на Землі радіють діти Радість прийшла невимовна, прекрасна

І звеселяють рідний край Кінчились муки терпіння.
На нас погляне Божа Мати, З нами Христос! У батьківськім домі,

Радіючи з святих небес... З нами – в любові і ласці

Збирайтесь, діти, нум співати: Сонячна писанка в теплій долоні

Христос воскрес! Христос воскрес! Світиться людям на щастя.
( Учні по черзі читають поезії.)
Учень 1. Не плачте друзі милі, не журіться

Який би непосильний, тяжкий хрест

Не випав вам на долю, посміхніться

Христос воскрес! Воістину воскрес!

Прийшов у наші душі, наші весни

Так благодатно, ніжно, так спокійно,

Я вірю, що з Христом добро воскресне

І землю вкриє бережно, лелійно.
Учень 2. Христос воскрес, щоб впали темні сили

І лиш любов всевишня і свята

Над світом розпростерла Божі крила,

Рятуючи від ненависті й зла.

Не плачте, мої рідні, не журіться

В благаннях щирих станьте на коліна

Всім серцем і душею помоліться

За світле воскресіння Бога-Сина!
Учень 3. Земля – мов писанка, а сонце паска

Пливуть хмаринок білі табуни

І Божий світ чудовий наче казка

Барвистий, сяйний усміхом весни.

Христос воскрес! – вітаємось, радієм,

Йдемо у церкву, де свічки горять,

Співаємо гаївки як умієм

З оркестрою веселих пташенят.
Учень 4. Ми згадуємо рідних в Україні

Братів, сестер, родину, рідний дім.

Христос воскрес і смерть здолав він нині,

А завтра долю принесе усім.

Зима прийшла недобра і холодна,

Весна воскресла над полями,

Луги змережила квітками

І нам Великдень принесла.
Учень 5. Встаєм удосвіта й побожно

Усі у церкву поспішаєм

“Христос воскрес” – гуртом співаєм

І серце радісно тремтить.

Великий день! Воскресний день –

Найрадісніша в нас пора

І ми згадаймо усіх рідних

І побажаймо їм добра!
Вчитель. Великдень! Найурочистіше православне християнське свято. Слово “ Паска “ означає визволення. Згадаймо про те, як Мойсей вивів свій народ з неволі. Сини Ізраїлеві страждали у єгипетському рабстві. Під палючим сонцем вони знемагали від роботи, за найменшу провину їх карали. І нещасні почали благати Бога, щоб Він допоміг їм. Господь почув їхню молитву. І одного разу Мойсей, що пас череду побачив палаючий кущ. Він дивився довго на нього. Кущ палав, але не згоряв. Мойсей наблизився до нього і почув голос Господа, що наказав йому вивести ізраїльтян із Єгипту. Ізраїльтяни з радістю погодилися залишити Єгипет. Вони вшанували Бога за його милосердя до них. І повів Мойсей синів Ізраїлевим до Ханаану. Ізраїльтяни почувалися щасливими, бо були вільними і прямували до чудової країни, де на них чекав достаток. Але подорож була довгою, важкою, не вистачило хліба і вони, забувши милість Господа, почали ремствувати, що помруть в пустелі від голоду. Бог почув їхні несправедливі слова і послав людям манну небесну, яка їх врятувала. Невдовзі не стало води і знову невдячні люди стали гостро дорікати Мойсеєві, нащо їх було виводити з Єгипту, коли вони так знемагають від спраги? Ізраїльтяни гнівалися, вони ладні були побити Мойсея камінням. Люди забули ту радість, з якою вони покидали Єгипет, забули Бога, а пам’ятали тільки те, що їм потрібна вода. Ніколи на гнівні слова Мойсей не відповідав гостро і сердито. Він завжди був лагідним, терпеливим і лише молився. Бог знову допоміг синам Ізраїля. Ми, діти, ніколи не повинні ремствувати, мати завжди надію на Бога, на його милосердя, завжди пам’ятати, що Господь над нами і в скрутну для нас хвилину завжди прийде нам на допомогу. І хоч зараз в нас з вами не найкращі часи, намагаймось не бути невдячними ізраїльтянами, а бути лагідними, смиренними, покірними, як Мойсей.
( Учениця читає поезію “ Україні “.)
Не тривожитись я не можу,

Біль і жаль огортає душу

Я за тебе, моя Україно,

Як та доня, плакати мушу.

Чом тобі стільки літ не таланить?

Чом народ твій талану не має?

Та невже він на світі найгірший?

Моє серце юнацьке питає.

Не багато в житті розумію,

Може дечого зовсім не знаю.

Та чому ми у вічному рабстві?

Я так часто у себе питаю.

Вже немає над нами наруги,

Не гнітить нас ніхто не плюндрує,

Та народ мій, як плем’я Мойсея,

В невідомості довго мандрує.

Та настала пора, годі спати!

Прокидаймось, будуймо державу!

Ми ж бо гордий народ – українці

Заслужили ми шану і славу.
( Учениця розповідає легенду “ Лілеї”.)
ЦЕ було тоді, коли погані Пилатові воїни вели невинного Ісуса на гору Голгофу. Поруч Нього йшла Його страждальна Мати. Серце її розривалося від болю, коли дивилася на страшні муки невинного Сина. Вона гірко плакала, перли її сріблистих сліз скочувалися по святому обличчю і тихо падали на дорогу...

Минула година розп’яття – смерті Спасителя. Прийшли вірні апостоли, обережно зняли Христове тіло і поклали до гробу. Не відступила від свого улюбленого Сина Пречиста Мати. Довго стояла вона на колінах перед гробом і в гарячих сльозах молилася до Всевишнього. І сталося чудо...Другого дня зацвіли білі квіти там, де впали сльози Богоматері, а третього дня воскреслий Христос обдарував їх запахом, найкращим, що його мають будь-які квіти. Відтоді ці білі квіти, які ми називаємо лілеями. Стали символом невинності, і донині їх ставлять в усіх церквах біля Божого Гробу у страсний тиждень. На нашому святі присутній настоятель нашої Михайлівської церкви отець Іоан. Він розповість вам про Страсний тиждень.
(Учні слухають розповідь священика, після якої учениця читає поезію.)
ПРОЩАННЯ ІСУСА ХРИСТА З УЧНЯМИ
Настала ніч, усе затихло, Встав Петро: О, Боже, мушу

Заснув святий Єрусалим. Сказати правду і скажу –

Схиливши голову на груди, Хоч зрадять всі Тебе, я душу

Сидів Христос та учні з ним. Свою за Тебе положу.
Він їм казав про страшні муки, Що ти говориш, чоловіче?

Про смерть Свою Він говорив. Чи можеш ти мій хрест нести?

І холод чорної розлуки Не проспіває півень тричі,

Спливав з Його пророчих слів. Як тричі відречешся ти.
А на Христове біле чоло Я йду в далекую дорогу,

Там виступив кривавий піт Щоб приготовить місце вам,

Прийміте, їжте цеє Тіло Там дні щасливі і веселі

І кров пролиту за весь світ. Життя усіх чекає там.
Скорбить душа моя до болю, Після зими дає Бог весну,

Бо всіх нас ворог розжене, а після ночі день дає.

В цю ніч, воістину говорю. Я завтра вмру і знов воскресну

Один із вас продасть мене. І всім вам дам життя нове.
Вчитель. Всі ми знаємо, що на Великдень фарбують курячі яйця у різні кольори. А чи знаєте ви чому? Коли Ісуса Христа не знайшли в печері, де тіло Його положили до гробу, припущення були різні. І ніхто і гадки не мав, що Спаситель воскрес. Воскреслий він явився Марії Магдалині і цю радісну звістку вона понесла людям. Принесла її і в Єрусалим до царя. А тоді в Єрусалимі був звичай: ніхто не мав права заходити до царя без подарунка. Нічого не мала з собою Марія Магдалина, крім яйця. З ним вона поспішила до царського палацу. З яким радісним трепетом розповідала вона царю звістку про те, що Ісус Христос Воскрес. Вислухав її цар і засміявся, сказавши, що ніколи не повірить у те, що померлий може воскреснути, як не може почервоніти принесене нею біле яйце. В цей час на очах у царя і Марії Магдалини яйце почало червоніти. Повірив цар у воскресіння Ісуса Христа, а люди почали на Великдень фарбувати яйця у червоний колір А згодом і у інші кольори.
( Учениця розповідає про те, як фарбують яйця на Україні. )
На Україні здавна для фарбування яєць використовували природні барвники: лушпиння цибулі, кору з дикої яблуні, гречану полову, горицвіт, звіробій, синю мальву, сон-траву, бузину. Розписували гарячим воском. Кожен колір мав певне значення: червоний – радість життя, жовтий – місяць, зорі, врожай, блакитний – здоров’я, зелений –воскресіння природи. А зараз послухайте легенду про писанку.
ЛЕГЕНДА ПРО ПИСАНКУ
Забажала божа Мати Сина Ісуса рятувати,

Як взяли його на муки фарисеї люті злюки.

Хустку білу вона взяла і яєчок нав’язала.

До Пілата йде в палати ласки Синові благати.

Стала Вона на порозі, серце билося в тривозі

І ридали очі –зорі в материнськім лютім горі.

Він не винен ясний пане. Чи зробив щось зле, погане?

Не дозволь Його вбивати, я прошу тебе Пілате.

Відповів Пілат не грізно: “Мати, Ти прийшла запізно.

Все дарма! Тієї ночі смерть Йому закрила очі!

Мати зойкнула, збіліла, похитнулась і зомліла.

Заболіло серце з муки, вузлик випустили руки.

І яєчка розгубились. По підлозі покотились

І вдаряючись об камінь поробились писанками,

Наче квіти, наче зорі в пишні вбралися узори

Й кольорами засіяли мов веселка серед хмари.

Стрепенувся Пілат з дива: Мати, Мати нещаслива.

Вірю Син Твій – Бог любові, не хотів я Його крові.

Писанки ж мов пишні квіти розкотилися по світі.

Люди їх збирати стати, Бога-Сина прославляти.
Вчитель. Ми всі родом із дитинства, з того клаптика землі, де народились і виросли. Кожен з нас любить свій рідний край, свою батьківську землю. Понад усе ми повинні любити Бога. Цього вчить нас Ісус Христос, якого катували, розп’яли. Але він і у повній славі своїй довів світові, що правда і справедливість перемагають зло. Чимало легенд розповідають про страждання Сина Божого тамуємо подих, стискається серце, коли знову і знову чуємо про нашого Спасителя.
( Учениця читає легенду “ Святойванське зілля “. )
СВЯТОЙВАНСЬКЕ ЗІЛЛЯ
Святойванського зілля стеблинки простягає бабуся мені.

На них Божої крові краплинки і Пречистої сльози рясні.

Було зілля колись непримітним, обминали його знахарі.

По лугах і галявинах квітло, вибігало до битих доріг.

Як Ісуса вели по дорозі із тяжким хрестом на плечах.

Затремтіла зілинка в тривозі і змінилась у всіх на очах.

Підросло стебельце невисоке і дивилось з таким співчуттям!

  • Що ви робите, люди жорстокі? На чиє замахнулись життя?

  • Кров стікає струмками по тілу, прихилилась зілинка в журбі.

  • Щось зробити маленька хотіла, щоб Спасителю зменшити біль.

  • Під страшним тягарем гасне сила і Син Божий упав на моріг.

  • А зілинка у Бога просила, щоб страждальця від лиха зберіг

  • Пелюстками чоло холодила і росою змочила вуста.

  • Повернулась Ісусові сила, до зілинки торкнувся і встав.

  • Він на неї із вдячністю глянув, своїм поглядом благословив

  • І на неї вказав Іоанну ледь помітним кивком голови.

  • Знову били, погнали на страту, аж стогнала зілинка з журби.

  • -Люди, люди! Чи більша є втрата: Того бити, котрий вас любив?

  • Божа кров на квітках і на листі. Сік червоний став з тої пори.

  • Поклонилась зілинка Пречистій, як спускалась Вона із гори.

  • Це зело упізнала Марія, воно силу добра берегло.

  • І Пречистої сльози зоріють, обмивають цілюще стебло.

  • А святий Іоан на колінах свіжу землю стеблу підгортав,

  • Підіймав все зім’яте сумлінно, шепотіли молитву вуста.

  • Святойванським це зілля назвали, “Божа кровця” або “звіробій”.

  • І тепер ми вже знаємо з вами, що воно угамовує біль.

  • - Не забули зело освятити? Щоб зміцнити всі сили добра.

  • Зараз люд майже весь хворовитий! – шепотіла бабуся стара.


Вчитель. Великдень приходить до нас завжди весною, коли природа пробуджується після зимового сну. В людей дуже багато справ. Кожен намагається навести лад на своєму обійсті, підготуватися до свята. І хоч турбот багато, всі вони приємні. І хоч як багато є справ, Бог завжди дає силу, наснагу вчасно з усім справитись. В творчому доробку нашої юної поетеси є також поезія про великодні приготування. Бо наша Галя така, що не може осторонь пройти повз те, що зустрічається в житті. Послухайте її поезію “Великодні приготування “
Сядемо ми ввечері за стіл, Кольорами різними на них

Буде в нас тоді багато діл! До кінця я відгоню зиму

Крашанки покрасимо умить, І орнаментом їх прикрашу

Але треба ще дещо зробить. Тим, що можна бачить лише уві сні.

Яйця, що лежать неподалік І красиві яйця-писанки

Дуже обережно я візьму, Ніби заспівають чарівні пісні.
Вчитель. Лунають Великодні дзвони, не просто лунають, несуться по землі, рвуться до небес, щоб сповістити всіх. Що правда є і що вона жива. І ми щасливі від усвідомлення того, що життя вічне. Серця людські наповнені радістю, яка примушує нас спрямувати свій взір на ідеали добра і справедливості і вірити в їх здійснення.
( Учениця читає поезію “ Великдень “.)
Квітневий день, святе причастя

Із чаші сонця з Божої руки.

І від цього хмільного щастя

Життя здається щирим і легким.

Підсніжники і котики вербові,

Шати зелені у берез.

І чути в кожнім дзвоні-слові:

Христос Воскрес! У відповідь: Воістину Воскрес!
Вчитель. Син Божий був катований, розп’ятий на хресті, помер. І все це ради нас, людей, щоб ми мали життя вічне. Христос своїм воскресінням відчинив нам двері Божого царства. Але увійти в ті двері дуже важко. Перш за все ми повинні дотримуватись Божих заповідей, бути милосердними, покірними, любити всіх тих, хто живе поруч нас, ми повинні очистити наші душі і серця, щоб в них не залишилось місця для злоби, ненависті, презирства, гордощів, а залишилась тільки любов.
( Учениця читає поезію “ Собори наших душ “.)
Наші душі просять чистоти, Хочеться, щоб кривди не було...

Вже вони втомилися блукати. Страшно, коли правди теж немає.

Їм болять знівечені хрести У серцях святині збережіть,

І пісні, що їх співала мати. Люди! Я прошу вас і благаю.

Нашим душам сниться доброта, За законом совісті живіть,

А байдужість дуже їх лякає. Вищого від нього я не знаю.

В кожній з них місцинка є свята, Збережіть собори душ своїх!

Про яку лише Всевишній знає. Тільки це врятує Україну,

Душі випромінюють тепло, Тільки це врятує нас усіх...

Зло ж шматує їх і спопеляє Я молюсь за віру цю єдину.
Вчитель. Світла радість Христового воскресіння поєднується нині з твердрю вірою, надією нашою на перемогу правди, світла в нашому житті. Торжество цієї перемоги необхідне завжди, а особливо тепер, в наш непростий час. Ми молимось Воскреслому Спасителю, щоб він дав мудрість і силу нам, нашому уряду справитись з тими наболілими проблемами, перед якими стоїть наша країна. Ми просимо Господа, ми Його молимо спасти нам нашу Україну, а значить спасти і всіх нас.
( Звучить магнітофонний запис “ Молитва за Україну “.)




Схожі:

«Шануймо мову над усі боги, якщо ми хочем зватися народом»
Мета: звернути увагу школярів-восьмикласників на стан української мови, навертати їх до витоків нашої мови, виховувати почуття гордості...
Мета: Розширювати знання дітей про рідну мову, про її значення у житті кожного із нас
Вчити учнів висловлюватися українською мовою проникливо, дотепно, дохідливо, делікатно, ніжно, пестливо, лагідно, м’яко
Л. М. Поштова, вихователь Черкаської санаторної школи-інтернату №14 Я людина, але яка?
Ми живемо в одній класній родині, але чи знаємо ми один одного, та й самих себе. Нашу годину спілкування я хотіла б розпочати словами...
Вчитель. Незабаром ми всі будемо святкувати Христове Воскресіння...
Вчитель. Незабаром ми всі будемо святкувати Христове Воскресіння і тому сьогодні поговоримо про це. Поговоримо про те, яке значення...
Зала святково прибрана. На сцені столик з калиною і колосками. На...
Плекаймо рідну мову – душу українського народу. Учні заходять під музику «Козацький марш»
Народні традиції, свята та обряди у рідному краї
Дорогі друзі! Всі ми з вами добре знаємо, що традиції і звичаї народу — це ті прикмети, по яких розпізнається народ не тільки в сучасному,...
Закони Баррі Коммонера
Сьогодні ми поговоримо про нас, людей, про довкілля, про проблеми,які виникають унаслідок ігнорування правил поведінки на природі,...
Передаймо нащадкам наш скарб рідну мову
Мета: розширити уявлення про мову, підтримати інтерес до української мови, бажання знати її, оволодівати культурою мовлення; виховувати...
Любов, як сонце,світу відкриває
Вчитель: Сьогодні ми з вами поговоримо про найсвятіше, найсвітліше і найпрекрасніше почуття – про любов. Почуття, про яке відомий...
Дню міжкультурного діалогу
Ведуча 1: Сьогодні ми відзначаємо свято європейських мов. Багато народів живе на земній кулі, багато умов існує у світі. За підрахунками...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка