Різноманітність пейзажного жанру. Творчість І. Шишкіна


Скачати 125.34 Kb.
НазваРізноманітність пейзажного жанру. Творчість І. Шишкіна
Дата21.12.2013
Розмір125.34 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Туризм > Документи
Нижник Людмила Михайлівна,

вчитель образотворчого мистецтва,

Сьомак Алла Михайлівна,

вчитель української мови і літератури

Уманської загальноосвітньої школи

I-III ступенів № 14 Уманської міської ради

Черкаської області

Клас 6
Тема: Різноманітність пейзажного жанру. Творчість І. Шишкіна,

І. Айвазовського, І. Левітана. Створення пейзажної композиції « Осінь». Твір-опис природи за картиною І. Левітана« Золота осінь»

Мета:

  • ознайомити учнів з творами пейзажного жанру, навчити учнів писати твір-опис за картиною; підготувати їх до сприйняття картини, до правильного відтворення побаченого засобами слова та образотворчого мистецтва;

  • розвивати в учнів зв’язне мовлення, увагу, спостережливість, почуття прекрасного;

  • виховувати любов до природи, рідного краю, мистецтва.

Техніка виконання: живопис

Методи навчання: інформаційно-рецептивний, частково-пошуковий, репродуктивний, дослідницький

Форма організації: урок

Терміни та поняття: види пейзажів, закони перспективи

Обладнання: фарби, пензлі, посуд для води, простий олівець, палітра, чернетки для тренувальних вправ, папір для акварелі, зошит, ручка.

Візуальний ряд: репродукції картин Шишкіна,Айвазовського,

Жуковського, Левітана, альбом « Осінь» , дитячі малюнки, репродукція картини Левітана « Золота осінь», презентація.

Літературний ряд: уривки віршів про осінь

Музичний ряд:  П. Чайковський « Пори року»

Міжпредметні зв`язки: література, музичне мистецтво, образотворче мистецтво, українська мова.

Тип уроку: інтегрований.

Хід уроку.

Живопис – це не гра пензлем, а правильні

відношення і гармонія тонів.

Ісаак Левітан
I Організаційний момент

II Актуалізація опорних знань учнів

Вчитель образотворчого мистецтва

Бліц - опитування :

  1. Що таке живопис? Це зоровий вид мистецтва, який всі предмети і явища реальної дійсності передає за допомогою кольору, фарб.

  2. Назвіть жанри живопису. Портрет, натюрморт, пейзаж, побутовий,історичний, батальний, анімалістичний жанри.

  3. Які твори образотворчого мистецтва ми можемо назвати пейзажем? Твори, в яких зображується природа.

III Мотивація навчальної діяльності учнів

ОСІНЬ

Осінь на узліссі

Фарби розбавляла,

Пензликом легенько

Листя фарбувала.

Вже руда ліщина,

Пожовтіли клени.

В пурпурі осіннім

Тільки дуб зелений.

Утішає ясен:

– Не сумуй за літом!

Геть усі діброви

В золото одіто.

З.Федоровська

Звучить запис музики « Осіння пісня» П. Чайковського

Вправа « Асоціації»

Якою ми бачимо осінь? Які асоціації викликає у нас ця пора року? Яка вона?

(золота, чарівна, яскрава, прохолодна, врожайна, щедра).

  • Як називаються художники, що працюють в жанрі пейзажу?

  • Яких художників - пейзажистів ви знаєте? Діти називають відомих їм художників.

IV Повідомлення теми та мети уроку

Вчитель української мови та літератури

Діти, сьогодні ми проведемо інтегрований урок, на якому поєднаємо ваші знання з образотворчого мистецтва та української мови і літератури. Ви навчитеся складати письмовий твір-опис природи за картиною І. Левітана « Золота осінь»

V Пояснення нового матеріалу

Вчитель образотворчого мистецтва

Україна! Країна смутку і краси, радості і печалі. Але, мабуть найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає спілкування з її природою. Вона завжди чарувала і чарує, хвилювала і хвилює людину. Шепіт голубої води, зелених дібров, спів дзвінкоголосих пташок, запах і розмаїття квітів – все це дорога серцю країна. Ні з чим не зрівняна природа рідного краю. Жодна людина, що любить природу не може не звернути увагу на ці живописні барви. Багато було співців природи: про неї писали і пишуть поети, вона знайшла відображення в музиці, в живописі.

Пейзаж в свою чергу розрізняють:

  • сільський;

  • міський;

  • парковий;

  • морський;

  • індустріальний;

  • архітектурний. Перегляд презентації. Слайди№№3-10

В пейзажах художники передають свою любов до природи, свої особисті почуття і переживання. XIXст. було багате художниками-пейзажистами. Іван Шишкін малював такі пейзажі, яких ніхто до нього не малював – просто поле, ліс, річки. І вони виходили в нього дуже красивими. На полотні « Парк у Павловську» зображено чудовий куточок природи, де людина спокійно може відпочити від повсякденних справ. ( Розкривається поняття «передній» і «задній» плани, закони перспективи )

Ще один яскравий представник пейзажного жанру – художник-мариніст Іван Айвазовський. .

Випереджувальне завдання « Галерея творчості» ( повідомлення учнів)

Учень1

Іван Айвазовський


(1817-1900)


«Народжений смертним, залишив

по собі безсмертну пам'ять»

Море завжди приваблювало художників, мало над ними незбагненну магічну силу... Певно, немає жодного художника, який би не намагався зобразити його. Одні створювали епізодичні етюди, не пов'язані з основним видом їх мистецького жанру, інші часто поверталися до цієї теми, приділяючи велику увагу зображенню моря на своїх картинах. Однак, лише Айвазовський цілком і повністю віддав свій величезний талант мариністичному живопису.... 

Народився Іван Костянтинович 17 липня 1817 року у Феодосії, будиночок Айвазовських стояв на околиці міста, на піднесенні. З тераси, оповитої виноградною лозою, відкривалася широка панорама на плавну дугу феодосійської затоки, північно-кримські степи з древніми курганами, що встають як марево на обрії.Художник прожив довге трудове життя, багато подорожував. Він, як ніхто інший, вмів передавати за допомогою фарб єдність моря і неба. Найбільш відома його картина « Дев’ятий вал».Тут зображено велич морської стихії.  Свої твори, що вражали і вражають життєвістю і природністю, художник малював не з натури, а в майстерні. Багатьох це дивувало. Сам Айвазовський не бачив у цьому чогось незвичайного. У нього була своя сформована система творчої роботи. "Живописець, котрий тільки копіює природу, - говорив він, - стає її рабом... Людина, не обдарована пам'яттю, яка зберігає враження живої природи, може бути чудовим копіювальником, живим фотоапаратом, але істинним художником - ніколи. Рухи живих стихій невловимі для пензля: писати блискавку, порив вітру, сплеск хвилі - немислимо з натури... Художник повинен запам'ятовувати їх...".

"Сюжет картин складається в мене в пам'яті, як у поета; зробивши начерк на клаптику паперу, я приступаю до роботи і доти не відходжу від полотна, доки не висловлюся на ньому моїм пензлем...", - розповідав митець. 

Айвазовский мав винятково різнобічне дарування, у якому поєднувалися якості, необхідні для художника-мариніста. Крім поетичного складу мислення, він був обдарований прекрасною зоровою пам'яттю, яскравою уявою, абсолютно точною зоровою сприйнятливістю і твердою рукою, що поспівала за стрімким бігом його творчої думки. Це дозволяло йому працювати, імпровізуючи з легкістю, що дивувала багатьох сучасників. Айвазовский написав марину "Серед хвиль", що стала вершиною його творчості. Художник зобразив бурхливу стихію, грозове небо і бурхливе море, вкрите хвилями, що немов киплять у зіткненні одна з іншою. Він відмовився від звичних у своїх картинах деталей у вигляді уламків щогл і кораблів, що гинуть, загубившись у безбережному морському просторі. Він знав багато способів як драматизувати сюжети своїх картин, але не використав жодного з них, працюючи над цією. Майстерність твору "Серед хвиль" - плід довгої і завзятої праці всього життя художника.В його творчості можна зустріти найрізноманітніші теми, серед них зображення природи України. “ Дев’ятий вал”, Хвиля”, “ Буря”, “ Ніч в Криму”.Слайди №№11-16.

Учень2

Шишкін Іван Іванович (1832-1898)


Іван Іванович Шишкін народився 13 січня 1832 року в провінційному містечку Єлабуга В'ятської губернії в Росії. Це північ країни, з неймовірно красивою природою, величними та могутніми лісами, безкрайніми полями, ріками. Саме краса рідної природи спонукала молодого Шишкіна до малювання. Твори Шишкіна, де розкриваються особливості національного пейзажу, відповідали напрямку, який розвивався згодом Товариством пересувних художніх виставок. Разом з І.М. Крамським, В.Г. Перовим, Г.Г. Мясоєдовим, А.К. Саврасовим, Н.Н. Ге й іншими в 1870 році Шишкін стає членом-засновником Товариства. Іван Миколайович Крамськой високо цінував мистецтво художника. І. Шишкін був людиною гостинною, чудовим співрозмовником з почуттям гумору. Художник володів садибою в селі Вира (нині — Гатчинський район Ленінградської області). В його будинку завжди було повно гостей, в якому лунав сміх та музика, велись цікаві розмови, зароджувалися нові творчі ідеї. Слайди№№ 17-20

Учень3

Жуковський Станіслав Юліанович(1873-1944)

Відомий російський художник, майстер ліричного пейзажу. Народився в сім’ї польського аристократа. Дитинство провів у родовому маєтку батька неподалік м. Гродно. Навчався у Варшавській класичній гімназії, згодом – у реальному училищі у Білостоці, де отримав перші художні навики. У 1892-1901 роках, як вільний слухач навчався у Московському училищі живопису, скульптури та архітектури. Його педагогами були В. Полєнов, І. Левітан, С. Коровін, М. Касаткін, Л. Пастернак. Нагороджений двома малими срібними медалями . Багато подорожував по Росії,  побував в Україні. Брав активну участь у виставках Московського товариства любителів мистецтв, Товариства пересувних художніх виставок (з 1903 року – член товариства), виставках «Світу мистецтва». У 1903 році увійшов до Спілки російських художників. Неодноразово отримував за свої полотна престижні премії та нагороди, зокрема премію ім. І. Куінджі (1909), премії на Міжнародній художній виставці в Мюнхені (1909, 1913).  У період фашистської окупації Жуковський залишався в Польщі. При придушенні німцями Варшавського повстання в 1944 році Станіслав Юліанович був відправлений до концтабору, де загинув. Поховали художника в загальній могилі. Роботи знаходяться в Третьяковській галереї, Національному музеї у Варшаві, Національній галереї у Кракові, інших музеях Росії та Польщі, приватних колекціях. Перегляд картин художника «На старій алеї», «Лісове озеро. Золота осінь (Синя вода)», « Осінь. Веранда.» Слайди №№ 21-24

Учень4

Одним з кращих майстрів пейзажного жанру був

Ісаак Левітан  ( 1860 – 1900), відомий російський художник, майстер пейзажу, народився в Литві, в містечку Кібартай, навчався в Московському училищі живопису і скульптури. Своє недовге життя художник присвятив пейзажам рідної землі, її красі та неповторності.Художник на своїх полотнах відтворював усі пори року, але особливо часто ми зустрічаємо його роботи про осінь. Краса природи на полотнах Левітана передана просто, невимушено, барвисто. Демонстрація картин «Осінній пейзаж» , « «Вечірній дзвін», Слайди № № 26-27, згодом йому було присвоєно звання академіка пейзажного живопису. Художник мріяв створити « Будинок пейзажів», де могли б творити художники пейзажисти. Велику популярність і визнання принесла йому картина « Осінній день. Сокольники», в якій він перш за все розкриває стан природи, передає настрій, переживання людини. Слайд № 28. Видатний пейзажист досяг вражаючих результатів у передачі світлотіні і повітря, живого трепету природи і поетичної виразності.

Вчитель образотворчого мистецтва

Найяскравішою картиною художника є « Золота осінь».Левітан звертається до періоду, коли природа уже починає в’янути, але завдяки продуманому колориту картина викликає піднесені почуття. Художник зіставив блакить холодного неба з сяючим золотом листя, червоні кущі – з синявою річки, природа ніби розкриває багатство своїх барв у переддень близького зимового сну.

Уважно роздивіться репродукцію картини І. Левітана «Золота осінь». Слайд № 29.

  • Яка пора зображена на картині? ( Осінь, середина осені).

  • Чи вдало названа картина? ( Так, на картині переважають теплі золотисті відтінки, тому осінь можна назвати золотою).

  • Яке забарвлення має вода в річці на передньому плані картини?

( Річкова вода синя, чиста, ближче до нас темніша, а далі світлішає, в ній відбивається біла хмаринка).

  • Що можна сказати про течію річки? ( Річка спокійно несе свої води, настільки спокійно, що здається нерухомою).

  • Які елементи пейзажу зображено на першому плані картини? ( На лівому березі розкинувся листяний ліс, впадають у вічі молоді берізки. Вони скидають своє золоте вбрання, встеляючи ним землю. На самому краю берега знайшов притулок чагарник жовто-червоного кольору).

  • Що ми бачимо на правому березі річки? ( Правий берег рівний, але крутий. На передньому плані видніється група зелених дерев,біля самого згину річки стоїть одинока берізка, щедро облита сонячним промінням).

Вчитель української мови та літератури

Робота в групах

1 група. Запишіть назви предметів і явищ природи, детально виписаних художником на передньому плані картини.

2 група. Запишіть ті явища природи і назви предметів, які зображені на задньому плані картини.

Вчитель образотворчого мистецтва

  • Чи є на картині люди? ( Людей на картині немає).

  • А як відчувається їх присутність? (Видно результати праці людини. Вона зібрала врожай, посіяла озимину, зорала поле для майбутнього врожаю).

  • Що доповнює пейзаж? (Голубе небо з білими хмаринками).

  • Чи видно на картині сонце? (Сонця не видно, але воно нагадує про себе і тінню дерев, і золотими переливами лісового вбранн, і рожевими тонами неба).

  • Що можна сказати про повітря? ( Повітря чисте, прозоре і світле, вітерець не повіває).

  • Яких відтінків фарб більше на картині? ( Світлих, м’яких, ніжних).

Які почуття викликає у нас картина? ( Почуття спокою, захоплення красою рідної природи, гордості за свою країну).

Вчитель української мови та літератури

Особливо багато творів про красуню осінь написано письменниками. Учні нашого класу підготували вірші про осінь. Прослухайте їх. Вони допоможуть вам у написанні твору. Хай взірцем для вас будуть ці вірші.

Учень 1

ОСІНЬ

Висне небо синє,

Синє, та не те!

Світить та не гріє

Сонце золоте.

Темная діброва

стихла і мовчить;

листя пожовтіле

з дерева летить

Хоч би де замріла

квіточка одна;

тільки й червоніє,

що горобина.

Здалека під небом

в вирій летючи,

голосно курличуть

журавлів ключі.

Я.Щоголів
Учень 2

Ще недавно в небі синім
Пролітали журавлі,
А сьогодні в безгомінні
Ходить осінь по землі.
І від краю і до краю,
Від двора і до двора
Золотого урожаю
Знов до нас прийшла пора.

О. Бродський

Учень 3

Осінню дмухнуло,—
Висохли квіточки,
Хмуро, безпритульно
Глянули садочки.
Жовкне і травиця.
Така її доля,
Хіба зелениться
Хлібець серед поля.
Хмара небо криє,
Сонечко не блисне,
Вітер вовком виє,
Дощ потоком висне.
Швидко погнав води
Струмок бистрохвильний;
Пташка від негоди
Подалася в вирій.

П. Грабовський

Вчитель образотворчого мистецтва

Пояснення послідовності виконання пейзажної композиції « Осінь».

- Розташовуємо аркуш паперу відповідно до задуму.

- Визначаємо лінію горизонту.

- Легкими лініями намічаємо основні об’єкти композиції, враховуючи закони перспективи (однакові за розміром предмети на передньому плані зображуються більшими, а на дальньому меншими).

- Прийомом «розтяжка» прописуємо фарбами небо, земну поверхню.

- Змішуючи фарби на палітрі, заповнюємо дальній план «по мокрому», «лесування» використовуємо для передачі предметів ближнього плану, намагаємось передати стан, настрій природи
Практична робота

Виконання композиції « Осінь» . Діти малюють осінній пейзаж.

Звучить музичний запис П. Чайковського « Пори року»
Вчитель української мови та літератури

Робота над мовою твору. (На дошці записані слова: автор картини, художник, співець природи, митець, майстер пензля, намалював, відтворив,передав, показав, розкрив.)

  • Як називаються ці слова?

  • Для чого вживають синоніми у творах?

  • До поданих слів доберіть епітети, порівняння.

  • Зіставте слова записані в групах. Які слова вам більше подобаються? Чому?

Робота над планом твору

  1. Чарівний осінній день.

  2. Золотистий гайок.

  3. Узлісся з шерхітливим листом.

  4. Осіння річка.

  5. Одинока берізка.

  6. Вдалині – людські оселі, зелене буяння озимини.

  7. Які думки і почуття викликає картина?

VI Самостійна робота учнів над письмовим твором.

Робота на чернетці.

VII. Підсумок уроку

Вправа « Мистецький калейдоскоп»

Виставка дитячих малюнків, зачитування кращих творів.

Оцінювання.

Схожі:

Уроки 5, 6 Тема: Літературна балада. Особливості жанру літературної...
Навчальна мета: дати визначення поняття «літературна балада», розкрити особливості жанру балади, особливості «німецької системи віршування»;...
Тема. Будова та різноманітність рослинних клітин. Поділ клітини....

Урок на тему: Різноманітність земноводних. Їх значення та охорона
Мета: розкрити різноманітність земноводних, пов’язану з пристосуванням їх до умов існування в різних середовищах, показати необхідність...
Чудові барви природи. Пейзаж «Зимова казка» Мета: Познайомити з нетрадиційною технікою малювання
Виховувати любов до природи, вміння бачити прекрасне, розвивати інтерес до пейзажного живопису
Тема. Життя та творчість Т. Г. Шевченка
Мета. Закріпити та розширити знання учнів з теми «Життя та творчість Т. Г. Шевченка», сприяти розвитку пам»яті, допитливості, пізнавальних...
4 2013 ДЕРЖАВНА НАУКОВА УСТАНОВА
Укладачі: Т. М. Бубнова, Ю. М. Вишнівецька, Г. М. Калашник, Т. В. Осадча, В. Г. Шишкіна
8 2013 ДЕРЖАВНА НАУКОВА УСТАНОВА
Укладачі: Т. М. Бубнова, Ю. М. Вишнівецька, Н. М. Гукова, Г. М. Калашник, Т. В. Осадча, В. Г. Шишкіна
14 2013 ДЕРЖАВНА НАУКОВА УСТАНОВА
Укладачі: Т. М. Бубнова, Ю. М. Вишнівецька, Н. М. Гукова, Г. М. Калашник, Т. В. Осадча, В. Г. Шишкіна
5 2013 ДЕРЖАВНА НАУКОВА УСТАНОВА
Укладачі: Т. М. Бубнова, Ю. М. Вишнівецька, Н. М. Гукова, Г. М. Калашник, Т. В. Осадча, В. Г. Шишкіна
17 2013 ДЕРЖАВНА НАУКОВА УСТАНОВА
Укладачі: Т. М. Бубнова, Ю. М. Вишнівецька, Н. М. Гукова, Г. М. Калашник, Т. В. Осадча, В. Г. Шишкіна
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка