Урок на тему: Різноманітність земноводних. Їх значення та охорона


Скачати 118.43 Kb.
Назва Урок на тему: Різноманітність земноводних. Їх значення та охорона
Дата 21.12.2013
Розмір 118.43 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Біологія > Урок
Урок на тему:

Різноманітність земноводних. Їх значення та охорона.



Підготувала вчитель

ЗШ І – ІІ ст. с. Мощене

Муржак О. В.


Тема уроку:


“Різноманітність земноводних. Їх охорона та значення»

Мета: розкрити різноманітність земноводних, пов’язану з пристосуванням їх до умов існування в різних середовищах, показати необхідність їх охорони; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення біології; сприяти вихованню дбайливого ставлення до земноводних і природи взагалі.

Обладнання: таблиця «Зовнішня будова жаби», географічна карта світу, комп’ютер, мультимедійний проектор.

Хід уроку.

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Який клас тварин ми вивчаємо?

2. Чому він має таку назву?

3.Яких тварин відносять до цього класу?

4. Скласти схему розвитку жаби і пояснити її.( на дошці )

Біологічний диктант.

  • Яку функцію виконують шкірні мішечки по кутиках рота самців, як вони називаються?

  • Як відрізняються самки і самці під час розмноження, як називається це явище?

  • Який тип розвитку властивий земноводним?

  • Якими є земноводні стосовно температури навколишнього природного середовища?

  • Які земноводні розмножуються на личинковій стадії, як називається це явище?

  • Які функції виконує чорний пігмент ікринки?

А. Брем писав: “Здавна і до наших днів жодна родина тварин не викликала такої загальної огиди, жодна не переслідувалася так безпощадно і так несправедливо, як родина ропух. У презирстві до ропухи, у ненависті з якою її переслідують і вбивають, цілком сходяться і так звані освічені й неосвічені, європейці й американці, білі, чорні й коричневі люди. Ніхто з тих, хто погано говорить про ропуху, не прочитав жодної хорошої природної історії...”

Дійсно, якщо відкинути упередження і придивитися до жаби уважніше, то за граціозністю рухів і витонченістю вбрання вона не поступиться царівні.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Пересування – дивовижна властивість живих організмів. Одні стрибають, як жаби, інші швидко бігають, як тритони, а червуги пересуваються, мов черви. Протеї та сирени вправно плавають. Та це не все. Квакші спокійнісінько ходять по листках та гілках, а одна з них – яванська летюча жаба планерує і може пролітати відстань 12 метрів.

Проблемне питання: чому у земноводних тварин так багато способів пересування?

ІV. Повідомлення теми та мети уроку.

V. Вивчення нового матеріалу.

План.

  1. Систематичний огляд.

  2. Ряд Хвостаті земноводні.

  3. Ряд Безхвості земноводні.

  4. Ряд Безногі земноводні.

  5. Земноводні Кіровоградщини.

6. Охорона земноводних та їх значення.

Учитель. Два тижні тому група наших учнів вирушила в заочну мандрівку в різні куточки Землі з метою дослідження біологічних особливостей представників класу Амфібій та з’ясування їх значення в природі й житті людини. Тож надамо їм слово.

Група «Систематики».

  1. Ми повернулися з експедиції, де досліджували різноманітність земноводних. Ось, що ми дізналися.

Земноводні – найменш чисельний клас хребетних тварин. Він налічує близько 4 тисяч сучасних видів, які належать до трьох рядів: Безногі, Безхвості і Хвостаті.

  1. Зараз на земній кулі налічується близько 4000 видів земноводних.

В Україні сучасні земноводні представлені 17 видами, 2 рядами. Вивченнямземноводних займається така галузь зоології, як батрахологія від грецького батрахос – «жаба» і логос – «наука», «вчення»). Демонстрування і пояснення слайда.



Запрошуємо до виступу групу « Саламандра».

Учень.

Ряд Хвостаті.

Хвостаті земноводні найдавніша група амфібій, більшість з яких є постійними мешканцями води. Тіло видовжене, хвостовий відділ добре виражений, передні та задні кінцівки розвинені однаково, іноді задня пара кінцівок відсутня (сирени). Запліднення у більшості видів внутрішнє, трапляється яйцеживородіння (деякі види саламандр). Деякі хвостаті земноводні (протеї, сирени, аксолотлі) здатні до неотенії.

В Україні поширені 5 видів.

Учень.

На території України трапляються тритони. Тритонів зазвичай вважають водяними тваринами, але слід мати на увазі, що вони перебувають деякий час і на суходолі, а окремі види там проводять весь час, крім розмноження. На суходолі вони рухаються незграбно і неспритно, але у воді плавають дуже швидко. Вони часто піднімаються вертикально на поверхню води, щоб набрати повітря.

Улітку тритони виходять з води і ховаються під корінням дерев та в земляних нірках. Восени –збираються у зимових притулках. Однак ті, які відшукали собі став, куди вливається багато джерел, часто залишаються в ньому і холодної пори року. Взимку вони добре живуть у такій водоймі, яка не промерзає до самого дна. Тритони, які не знаходились на суходолі, з’являються вже наприкінці лютого, активно плавають у воді, шукають один одного.

Тритони вже від раннього віку хижі і живляться винятково тваринними організмами. Спочатку вони полюють на дрібних ракоподібних, личинок

комах та червів, пізніше –на молюсків, дощових черв’яків, пуголовків, личинок комарів.

Для тритонів характерна регенерація. На Україні поширені звичайний, гребінчастий, карпатський та альпійський тритони.

Демонстрування слайда.

Учениця.

На території України трапляється плямиста саламандра. Цей вид має яскраве забарвлення: чорне з жовтими плямами. Таке забарвлення називається попереджувальним. Шкірні залози саламандри виділяють речовину, отруйні властивості якої відомі ще здавна. Отрута смертельно діє на дрібних тварин і шокує крупних ворогів. Веде нічний спосіб життя, проте у хмарні дощові дні вилазить на відкриті галявини і вдень. Зазвичай вдень ховається у норах, під камінням, у мох, під трухляві колоди, гнилі пеньки. Сухого каміння саламандри не витримують –від пересихання шкіри швидко гинуть. Живляться плямисті саламандри слимаками, дощовими черв’яками, гусінню, дорослими комахами, багатоніжками, павуками. Холодостійка: ціпеніє за пониження температури до 2- 4°С. Високі температури переносить погано.

Демонстрування слайда.

Учень.
Найменшою з саламандр є карликова мексиканська саламандра – 4 см завдовжки, а найбільшою є гігантська саламандра – абориген Південного Китаю та Японії.

Досить цікавими є безлегеневі саламандри, які трапляються переважно у водоймах Північної Америки. Ці види втратили легені. Газообмін у них здійснюється через шкіру і слизову оболонку ротоглоткової порожнини.

Учень.

Аксолотль добре відомий юним любителям акваріумів, але мало хто знає, що це здатна до розмноження личинка американської саламандри – амбістоми. Коли розвиток амбістом відбувається водоймах з теплою водою, то личинки своєчасно перетворюються на дорослих тварин. Якщо водойма розташована на дні глибокого каньйону і майже не прогрівається сонячним промінням, то личинки втрачають здатність до метаморфозу, і в них формуються статеві органи. Тому в природі існують не лише дорослі амбістоми, а й здатні розмножуватися личинки.

Демонстрування слайда. Учень.

У печерах Югославії і Південної Австрії живе хвостата земноводна тварина – протей. У нього червоподібне тіло до 28 см завдовжки і стиснутий

з боків хвіст. Жовта або рожева шкіра протея позбавлена барвної речовини – пігменту. Зябра в нього зовнішні. Очі можна розрізнити лише в личинок; у дорослого протея вони затягнені шкірою – у темряві печери йому очі не потрібні. У нормальних умовах, у печері, самка народжує одну – дві дуже великі ( до 12 см ) живі личинки.

Демонстрування слайда.

Запрошуємо до виступу групу « Ропуха».

Учениця.

Ряд Безхвості.

Найбільш високоорганізовані амфібії. У них добре розвинені задні кінцівки. Широка голова непомітно переходить у короткий, трохи сплющений тулуб. Хвоста немає, передні кінцівки короткі, чотирипалі, без перетинок. задні кінцівки п’ятипалі, з довгими пальцями і плавальними перетинками між ними, здебільшого у 2 – 3 рази довші від передніх, що забезпечує пересування стрибками.

Демонстрування слайда.

У фауні України є 12 видів, що належать до 5 родин: Круглоязикові (жовточерева та червоночерева джерелянка), Часничниці (звичайна часничниця), Ропухи (сіра, зелена та очеретяна ропухи), Квакші (звичайна

квакша), Справжні жаби (озерна, ставкова, гостроморда, трав’яна і прудка жаби).

Демонстрування слайда.

Учениця.

Жаба озерна сягає довжини 17 см. Вона населяє різноманітні типи водойм, зокрема і великі річки зі швидкою течією. Характерна цілодобова активність. Удень тримається переважно у водоймах; уночі, коли вологість повітря збільшується, виходить на суходіл. Живиться комахами, проте нападає і на дрібних хребетних. Поїдає також пуголовків та мальків риб.

Демонстрування слайда.

Цікавою є екологія земляної жаби, що належить до родини Ропухи. Більшу частину свого життя вона проводить у землі, закопавшись на глибину до 10 м Веде присмерковий та нічний спосіб життя зі свого захистку виходить ввечері, щоб поживитися, а вдень ховається від яскравих сонячних променів, забираючись у підвали, під корені дерев чи камені. Щойно зайде сонце і настануть прохолодні сутінки, вона повільно вилазить і починає полювати на комах. Рухається вельми повільно, перевалюючись з боку на бік чи невправно стрибаючи. Забарвлення одноманітне : Сіро – брунатне, а зіниці очей звужені не горизонтально, а вертикально.

Демонстрування слайда.

Учениця.

Деякі ропухи витримують втрату вологи до 50%. На суходолі в них утворюється захисна плівка зі слизу, що перешкоджає виділенню вологи. Вигляд непривабливий, бородавчастий. Найбільшим представником є ропуха – ага із Центральної Америки. Інша її назва – очеретяна жаба. Вона має довжину тіла до 25 см і масу до 1 кг. У період розмноження її звуки схожі на гавкання собаки.

Найбільша в світі жаба, завдовжки 32 см, була описана 1926 р. у Камеруні ( Африка ). Назвали її жабою – голіафом.

Демонстрування слайда.

Учень.

Квакша (деревна жаба) – це єдиний представник земноводних України, який живе на деревах. Її дуже легко відрізнити від усіх інших безхвостих за яскраво – зеленим забарвленням та особливими круглими розширеннями на кінчиках пальців. Забарвлення зливається із кольором листків і робить тварин непомітними для ворогів та здобичі. Таке забарвлення називається маскувальним. Дископодібні розширення на кінцях пальців – присоски - своєрідні органи прикріплення. Завдяки їм квакша може прилипати до плоских предметів – листя, стовбурів дерев, навіть до скла – і пересуватися по вертикальних поверхнях. Вона здатна робити відносно великі стрибки. Так квакша переміщується з дерева на дерево, з гілки на гілку, при цьому влучно ловить комах на льоту. Нереститься у водоймах, куди спускається на короткий час. Зимує на суходолі. Особливо багато квакш у тропіках.

Демонстрування слайда.

Учень.

У чистих джерелах, криницях та інших неглибоких водоймах протягом усього літа можна бачити невеличких безхвостих земноводних, які мають темне забарвлення з яскравими жовтими та червоними плямами на череві. Це – кумки. Червоночерева кумка поширена скрізь в Україні, жовточерева кумка – лише в Карпатському регіоні. Упродовж нересту кумки відкладають у водойми 80 – 100 ікринок. Цікаво, що самці кумок не мають резонаторів, але їх голос дуже добре чутно, як глухе, але розкотисте «кумм…куммм…» Навіть важко збагнути, звідки доноситься цей голос. Підсилювачем звуків у цьому випадку служить сама водойма, невелика калюжа, на дні якої «співає» самець. Зимують кумки на суходолі.

Демонстрування слайда.

Учениця.

У Південній Америці водиться крихітна жабка – кокої. Вона важить ледь більше одного грама. Місцеві жителі старанно полюють на цю жабу. Річ у тому, що її шкірні залози виділяють сильну отруту. Нею змащують наконечники стріл для полювання на великих звірів. Отрути однієї жаби досить, щоб умертвити 50 тапірів! Сильнішої отрути не має жодна тварина.

Демонстрування слайда.

Запрошуємо до виступу групу « Рибозмії».

Учень.

Ряд безногі.

Поширені лише в тропіках. Червоподібне, у багатьох видів з перетяжками тіло пристосоване до риючого способу життя. Кінцівки відсутні. Очі рудиментарні. Земноводні цього ряду живуть у грунті, й тільки один вид у прісних водоймах. Представники: кільчаста черв’яга, цейлонський рибозмій.

Учень. Кільчаста черв’яга. Безнога, безока тварина . більше схожа на велетенського дощового черв’яка. Живе у грунті.

Демонстрація слайда.

Земноводні Кіровоградщини представлені 10 видами: 2 види хвостатих земноводних та 8 видами безхвостих

Тритон звичайний Ропуха сіра

Тритон гребінчастий Кваква (Рахкавка звичайна)

Кумка звичайна Жаба ставкова

Земляна жаба Жаба трав’яна

Ропуха зелена Жаба гостро морда.

Демонстрування слайда.

Ознайомлення з рядами Безхвості та Хвостаті супроводжується складанням діаграми Вена.





Завдання. Визначити систематичне положення ропухи звичайної

  • Імперія –

  • Надцарство –

  • Царство –

  • Підцарство –

  • Тип –

  • Підтип –

  • Надклас –

  • Клас –

  • Ряд –

  • Родина –

  • Рід –

  • Вид -

Завдання. Визначити систематичне положення ропухи звичайної.

  • Імперія – Клітинні

  • Надцарство – Еукаріоти (ядерні)

  • Царство – Тварини

  • Підцарство – Багатоклітинні

  • Тип – Хордові

  • Підтип – Хребетні

  • Надклас – Чотириногі

  • Клас – Земноводні

  • Ряд – Безхвості

  • Родина – Ропухи

  • Рід – Ропуха

  • Вид – Ропуха звичайна

Значення земноводних в природі і житті людини.

  • Є ланкою ланцюгів живлення;

  • Приносять користь сільському господарству;

  • Поїдають ворогів риб (личинок бабок, водяних клопів);

  • Можуть приносити шкоду рибному господарству;

  • Їжа для людини;

  • Жаби були і є експериментальними тваринами для медицини;

  • Переносники небезпечної хвороби – туляремії.

Народна мудрість про земноводних.

У народі завжди помічали багато цікавого в поведінці жаб. Природа наділила їх «метеорологічним чуттям». Вони реагують на зміну тиску, температури і вологості повітря.

  • Жаби сидять у воді – дощу не буде.

  • Жаби голосно кричать на гарну погоду. Мовчать або бурчать – можна чекати на похолодання.

  • Жаби квакші вилазять на дерева і кущі – протягом доби протримається ясна, тиха погода.

  • Шкіра жаби чорніє – на дощ, а якщо вона жовтуватого кольору – на ясну погоду.

  • Багато жаб на стежках – на дощ.

  • Озерні жаби вилазять на берег – буде дощ.

  • Як жаби ввечері квакають, то буде погода.

Учениця.

Деякі земноводні є своєрідним «сільськогосподарським календарем», вони показують людям, коли починати роботу.

  • Закумкала жаба – можна садити кукурудзу.

  • Жаба кваче – овес скаче: «Сій мене!»

Але не завжди народні уявлення про різні явища природи були правильними.

Це стосується жаб, до яких інколи ставляться негативно.

  • Жаба перелазить дорогу - на зле

  • Не показуй на жабу пальцем – заболить спина.

  • Не бери жаби в руки – бо на руках з’являться бородавки.

Останнє твердження не відповідає дійсності. Жодного відношення до появи бородавок амфібії не мають. Будь – яких амфібій, поширених на території України, можна брати в руки, але після того слід добре помити руки, бо шкірні залози деяких земноводних виділяють речовини з отруйними властивостями.

VI. Закріплення нового матеріалу

  • Чому, на вашу думку, земноводні не трапляються на океанічних островах?

  • Розділіть названих земноводних по рядах: жаба – голіаф; тритон звичайний;часничниця; кумка червоночерева; жаба трав’яна; кільчаста черв’яга; плямиста саманадра; цейлонський рибозмій; сумчаста квакша; жаба ставкова; протей; велетенська саламандра; жаба озерна

VII. Узагальнення здобутих знань



Чому ж у земноводних тварин так багато способів пересування?

Висновок. Різноманітність способів пересування пов’язана із освоєнням земноводними різних середовищ існування: водного, грунтового, наземно – водного та життя на деревах. А різні середовища існування дають змогу, в свою чергу, не вступати земноводним у гостру конкуренцію за базу живлення і сприяють їх стабільному існуванню.

Учитель.

Ну кто говорит, что лягушки уроды

Он должен, наверно, себе уяснить:

Законы свои у суровой природы,

И главная цель у живого – чтоб жить.

Прыгунья, пловчиха – в воде и на суше,

Наряд у лягушки удобен и прост!

Зачем под водой ей пушистая шерстка,

И прыгать мешал бы искрящийся хвост.

А сколько лягушек (бесчисленно много,

Их можно считать и считать без конца)

Отдали науке лягушечьи ноги,

На пользу науке отдали сердца.

И если случайно лягушку ты встретишь,

Ты тихо скажи ей : « Лягушка, прости!»

Погладь осторожно лягушечью лапку,

На волю, как в сказку ее отпусти.

VIII. Домашнє завдання.

Вивчити § 39, ст. 154 – 157, написати лист із закликом захисту земноводних.

Схожі:

Різноманітність земноводних, їх значення в природі та житті людини. Охорона земноводних
Ти знання учнів з теми, розвивати логічне мислення, вміння працювати з додатковою літературою, виховувати дбайливе ставлення до природи,...
Урок № Тема
Сьогодні ми продовжуємо вивчати тему «Дихання», повторимо органи дихання і з’ясуємо будову та значення гортані. Але урок проведемо...
Урок №2
Що виражає заголовок: тему чи основну думку? Яке значення мають ре­чення, різні за метою висловлювання?
Урок презентація
ПА ВИШНІ – одного з найвидатніших українських письменників гумористів. Велика популярність і значення усмішок Остапа Вишні у 20 –і...
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку
Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів
Урок по темі «Тварини. Охорона тварин»
Вч.: Сьогодні у нас незвичайний урок, тому що ми поєднаємо урок природознавства з уроком англійської мови. А щоб урок минув приємно,...
Зелене диво Землі рослини. Різноманітність живих організмів. Значення...
Тема. Зелене диво Землі рослини. Різноманітність живих організмів. Значення рослин у природі та житті людей
Урок у 7 класі Тема: Різноманітність голонасінних рослин. Роль голонасінних...
Мета: ознайомити учнів із багатоманітністю хвойних рослин, розкрити їх значення в природі та житті людини
Тема: Санітарна охорона ґрунту
Мета заняття: Закріпити знання про гігієнічне,епідеміологічне та ендемічне значення грунту
Розробка уроку з біології «Різноманітність ракоподібних. Їх значення...
Завдання : що треба робити для покращення пам'яті ? (обговорення відповіді у вигляді гри " Мікрофон " )
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка