Тема. Місто Рим та життя його мешканців


Скачати 145.77 Kb.
Назва Тема. Місто Рим та життя його мешканців
Дата 28.10.2013
Розмір 145.77 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Туризм > Документи
Всесвітня історія 6 клас

Тема. Місто Рим та життя його мешканців

Мета: - сформувати уявлення про місто Рим та його мешканців, їхнє життя і побут, традиції та систему освіти й виховання;

  • ознайомити школярів із визначними спорудами та пам’ятками Рима;

  • розвивати вміння порівнювати історичну інформацію.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: підручник, історичний атлас, інформативні тексти, ілюстративний матеріал.

Поняття: акведуки, терми, квадрига, педагог, форум, Колізей, базиліка, Мотрона, патер, туніка, граматика

План уроку

І. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

IІІ. Мотивація навчальної діяльності (Повідомлення теми, мети, завдань уроку)

IV. Подача нового матеріалу

1.Визначні пам’ятки Рима.

- Форум – центр суспільного життя.

- Акведуки – прикраса міста.

- Тріумфальні арки та історія їх створення.

- Колізей – найбільший амфітеатр.

- Базиліки – громадські будівлі та храми.

- «Всі дороги ведуть до Риму»

2. Звичаї та традиції римлян.

- Терми – лазні, але не тільки.

- Гладіаторські бої.

- Перегони на колісницях.

- Гасло юрби: «Хліба та видовищ!»

- Сієста – час відпочинку

3. Побут багатих городян.

- Вілли – житло багатих городян.

- Атріум - дім заможного римлянина із басейном..

- Ларі – домашні боги.

- Оздоблення багатих будинків.

4. Побут римської бідноти.

- Інсули - багатоповерхові будинки у Римі.

5. Римська сім’я та виховання дітей.

- Глава родини - патер фаміліас.

- Римська школа. Основні предмети.

- Виховання синів у римських родинах.

- Виховання дочок, ставлення до жінки.

6. Помпеї та Геркуланум – міста поховані живцем.

VI. Узагальнення та систематизація знань

VII. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація знань

Історична розминка «Доповни речення»

  1. м. Рим було засноване в 753 р. до н.е

  2. За легендою засновником Риму вважається Ромул.

  3. Це «Вічне місто» знаходилося на 7-ми горбах.

  4. Головними з них є Капітолій та Палатин.

  5. Храми богів здіймалися на Капітолії, а палаци для знатних і багатих жителів будувались на Палатинському пагорбі.

  6. Місце, що знаходилось між пагорбами називалося Форум або базарна площа.

  7. Нащадки перших поселенців називалися – патриціями, а приїжджих людей називали - плебеями.

  8. Природні умови Апеннінського півострова сприяли ось таким заняттям його жителів, а римлян зокрема –

IІІ. Мотивація навчальної діяльності (Повідомлення теми, мети, завдань уроку)

На початку II ст. до н.е. Рим з невеличкого поселення землеробів перетворився на одне з найбільших міст стародавнього світу. Це «Вічне місто», як його називали тоді і зараз також, налічувало вже близько мільйона жителів. А Ви б хотіли побувати в Римі в той час? Вам би хотілося б дізнатися чим вони займалися? Де і в яких умовах жили? Де і як саме відпочивали? Як виховували своїх дітей?..

А щоб про це і про ще більше дізнатися, ми здійснимо з вами Заочну туристичну подорож у Давній Рим. Допоможуть нам в цьому, як завжди ваші підручники, додаткова література, ілюстрації та історичні документи, ну і звичайно карта самого Риму 7 ст. до н. е.

Записуємо в зошитах тему сьогоднішнього уроку «Місто Рим та його жителі».

IV. Подача нового матеріалу

1.Визначні пам’ятки Рима.

Робота з картою «Рим 7 ст до н. е.»

З підручником.

Рим був столицею величезної імперії, і розбудовувався руками багатьох тисяч рабів. Його називали вічним, золотим. Або ж просто — Містом.

Місто прикрашали палаци на Палатинському пагорбі, статуї богів та імператорів, храми і портики, численні фонтани. Тріумфальні арки і колони нагадували про перемоги володарів Риму.

Розмірами і красою вражав величезний амфітеатр Колізей, побудований наприкінці І ст. н.е. для проведення гладіаторських боїв, дивував Пантеон — «храм усіх богів». Форум Траяна — комплекс архітектурних споруд, збудованих на пам'ять про перемогу над даками, — вирізнявся величчю і витонченістю.

Римляни були талановитими будівничими. Вони збудували навколо міста кріпосну стіну з величезною кількістю брам.

- яка довжина цієї стіни? – 17 км – висота? – 15м, ширина? – 4 м.

- назвіть кілька брам, які розташовувалися в кріпосній стіні?

- що розміщено в центрі міста?Капітолій та Палатин, а також Форум – головна площа

- які храми розташовувались на Капітолії?храм Юпітера, храм Юнони…

- а хто такий Юпітер? – верховний бог римлян.

Цікавинка

26 – храм Вести – покровителька Риму, богиня домашнього вогнища. Жриці храму мали оберігати вогонь, бо це був символ вічного Риму.- храм фортуни – богині долі.

- а які споруди ми бачимо на Палатині? – Імператорський палац. Особливо величним тут був палац Нерона 80 га. Біля нього височіла статуя Нерона – 30 м.
Розповідь вчителя.

Імператори, прагнучи увічнити своє ім’я, зводили розкішні споруди й монументи.

По обидва боки форуму в різні часи було збудовано храми, присвячені богам, і громадські будівліБ А З И Л І К И. У приміщеннях базилік відбувалися судові засідання, укладалися торговельні договори.

На форумі в різні часи встановлювали пам'ятники й скульптури. Форум був місцем народних зборів, тому тут височіла трибуна для виступів ораторів та оголошення державних указів.

А К В Е Д У К И – водогони.

- скільки в місці існувало водогонів?11. Найдовший – Марція 90 км.

- фонтанів? – 600

Робота із ілюстрацією

  • ст. 242 - Римський акведук.

Робота із підручником

Т Р І У М Ф А Л Ь Н І А Р К И - ст.242. – походить від слова «свято»

- для чого і хто будував ці арки?

- квадрига? Що це?

- скільки було побудовано арок в Римі? Про що говорить така їх кількість? – Постійні війни

Робота із ілюстрацією

  • ст. 245 - Римська тріумфальна арка.

Цікавинка

Будувати тріумфальні арки почали з часом і в Європі. В Парижі, в Москві.

П А Н Т Е О Н«Храм усіх богів»

- як ви думаєте, завдяки чому збереглися ще й досі всі ці пам ятки стародавнього Риму?Бетон в 200 р.н.е. Римляни перші винайшли бетон і почали випалювати цеглу. Винайшли також гвинт.

  • назвіть по карті, які ви бачите основні дороги? А П П І Є В А Д О Р О Г А або Цариця доріг та Тріумфальна

Розповідь вчителя

Щоб управляти цілою державою і підкореними країнами, збирати податки, переправляти війська, потрібні були добротні дороги. І їх римляни навчилися робити. Через річки та урвища зводили мости. Через кожні 1,5 км на дорогах ставили стовпи або камені. На них відмічали відстань між містами. Центром відліку відстаней був Рим. Звідси і походить вислів «Всі дороги ведуть до Рима»
Цікавинка

Щоб розв'язати транспортну проблему перенаселеного міста, Юлій Цезар заборонив громадянам користуватися власними візками. Заможних громадян носили на ношах або вони пересувалися

на громадському «таксі», яке мало спеціальний лічильник для оплати.

М І С Т Ф А Б Р И Ц І Я - через Тібр на острів Ескулапа, де було святилище бога медицини.

За Августа зароджується пошта ( молоді сильні раби переносили листи від станції до станції).

2. Звичаї та традиції римлян.

Розповідь вчителя.

Найбільші громадські споруди Риму – цирки, стадіони, амфітеатри будували на околицях міста.

К О Л І З Е Й( від слова – «колосеум» - «колосальний», «величезний») – це стадіон, де відбувалися бої гладіаторів, спортивні змагання та страти полонених та рабів. – ст.243.

Робота із підручником

- хто і скільки років будував цю споруду? (раби, 8 років, 50тис. глядачів)

- для чого від був збудований?

Розповідь вчителя

Імператори наказували складати списки незаможних громадян і роздавати їм безкоштовно хліб. Безкоштовними для бідноти були й розваги. «Хліба і видовищ!» — основна вимога цих людей. Чим вони займалися?

Улюбленими розвагами римлян були бої гладіаторів і перегони на колісницях. Десятки тисяч римлян збиралися до амфітеатру, щоб побачити, як гладіатори, звезені з різних провінцій, вбивали один одного чи боролися з хижими звірами – левами, ведмедями, биками. Інколи гладіаторські бої тривали по півроку. Долю переможеного гладіатора вирішували самі глядачі. Великий палець, що показував униз, означав смерть, піднятий угору – життя. Вигравши багато боїв, раб-гладіатор міг дістати волю.

А Р Е Н А – із лат. мови «пісок»

В Е Л И К И Й Ц И Р Кдля кінних змагань, довжина 500 м, на 300 тис. чол.

- від якого слова і що означає слово «Цирк»? – латинська – «Циркус» - «Круг»

Робота із підручником

Т Е Р М И – розкішні лазні – ст. 243 Щодня римляни відвідували терми — лазні. У Римі їх було близько тисячі, вхідна плата в них була невелика..

- Чи прості це були лазні? - Там містилися спеціальні дворики для боротьби та гімнастичних вправ, бібліотеки й читальні зали, сади — місця спілкування та обміну останніми міськими новинами.

- які терми тут були найбільшими?терми Каракали. До 18 тис чол..

- яка кількість їх була у Римі? - 170

3. Побут багатих городян.

Робота із підручником Ст. 244

В І Л Л А - будинок заможних городян.

А Т Р І У М - зал без даху із басейном Л А Р И – домашні боги.

Побут римських громадян

Нам пощастило, бо нас запросили бути гостем на бенкеті знатного римлянина. Ми можемо взяти із собою свою «тінь». Так римляни казали, якщо хотіли запросити гостя не самого, а з другом чи супутником.

За дверима будинку раби візьмуть із наших рук ручну поклажу, тут же ми залишимо взуття. Тепер, через невеличкий затишний двір ідемо до зали-вітальні з мармуровою підлогою, посередині якої під прямокутним отвором у стелі є басейн із прозорою водою.

Перед бенкетом раби допомагають нам перевдягнутись у святкове вбрання і супроводжують до їдальні. Бенкетні столи, зіставлені літерою «П», накриті численними вишуканими стравами. За столами гості не сидять, а напівлежать на особливих ложах.

У найперші часи існування Рима обід складався з двох-трьох страв, приготовлених господинею. Але разом з елліністичною культурою римляни запозичили побутові звичаї витонченого Сходу: на бенкетах стали пропонувати дорогі страви, що коштували як бойовий кінь. За рідкісну заморську рибину господар мав сплатити гроші, на які можна придбати неабиякий сільський маєток. Протягом усього вечора в триклінії грали музики, майстерні танцівниці розважали гостей.

Щ о с п о ж и в а л и р и м л я н и »

На сніданок римляни частіше за все вживали хліб або пшеничні бісквіти з медом, інжиром і маслинами. Сніданок вони запивали вином або водою.

Другий сніданок складався з хліба та їжі, що залишилася від вчорашнього обіду.

Обід складався з трьох блюд. Спочатку подавалися блюда, що викликають апетит: салат, редиска, устриці, сардини, яйця.

Головна зміна блюд складалася з семи страв, у тому числі риби, м’яса, домашньої птиці.

Замість того, щоб прибирати зі столу, раби зазвичай виносили повністю весь стіл, а натомість приносили новий, на якому гостям пропонувалися фрукти, горіхи, медове печиво. Страви запивали великою кількістю вина.

4. Побут римської бідноти.

Робота із підручником Ст. 245

І Н С У Л И - багатоповерхові будинки для простих людей

Квартали бідноти забудовували багатоповерховими спорудами. Кімнати в таких будинках були без елементарних зручностей, вони здавалися в оренду римським бідарям, умови життя яких у Римі були жалюгідними. Однак іншого притулку міський плебс не мав, тож біднота з усієї Італії скупчувалася в столиці. Удень і вночі на вулицях Рима стояв гамір, стукотіли бруківкою колеса возів і підкови коней.

5. Римська сім’я та виховання дітей.

Розповідь вчителя

Право створювати родину було одним із основних прав римського громадянина. Шлюби інших верств населення вважалися незаконними. Якщо батько був громадянином, а мати латинянкою, то дитина мала право на римське громадянство.На чолі родини стояв батько. Він мав величезну владу. Закон йому дозволяв убивати дітей до трьох років, а якщо вони мали фізичні вади чи слабке здоров'я, то й старших. Жінку в римській родині поважали як господиню дому і

називали М О Т Р О Н О Ю . Чоловік не міг скривдити її з власної волі.

Цікавинка

Народження дитини супроводжувалося багатьма обрядами. Батько брав дитину на руки, визнаючи таким чином її своєю. Якщо ж батько не визнавав дитину, тоді її залишали на вулиці і вона могла померти або стати рабом. На 8-й день від народження маленькому римлянину давали ім'я роду, до нього додавалося особисте ім'я. Крім того, існували ще й прізвиська.

До 7 років дітей виховували вдома, потім віддавали до початкової школи. Там їх навчали історії, геометрії, літератури та музики. З 14 років хлопчики вже вивчали філософію та красномовства. Після 18 років для більшості молодих людей освіта закінчувалася. Діти багатіїв продовжували навчання в Елладі й Александрії в тамтешніх філософів.

Дівчатка ж просто готувалися до заміжжя. Хоча, в Римі і були школи, де дівчатка вчилися разом з хлопчиками. І вважалося почесним, якщо про дівчинку говорили, що вона освічена дівиця. Зате вчилися римські хлопчики і дівчатка цілий день, від зорі до вечора, роблячи перерву лише для обіду.

Багаті римляни мали особливого раба — педагога, який супроводжував дітей до школи.

- Що означає слово “педагог”? – “супроводжуючий дитяти

Л І Т Е Р А Т О Р - вчив писати і читати. Учні повинні були заучувати напам'ять, повторюючи за вчителем

К А Л Ь К У Л Я Т О Рвчив арифметиці.. У Римі учень вчилися рахувати на камінчиках.

- Що зосталося нам від цього предмету? – “рахівниці”

К И Ф А Р И С Т - вчитель музики .

Одним з найважливіших предметів була грецька мова, оскільки культура греків суттєво вплинула на всі сторони життя Стародавнього Риму.

- а ви хочете знати звідки походить слово “канікули” ?

К А Н І К У Р Я Р І Ї - “дні собачок”, самі спекотливі дні в році, коли сходив Сіріус, найяскравіша зірка в сузір'ї Великого Пса (Canis Major) і наставали канікулярні дні, коли в школах Риму не було занять).

VI. Узагальнення та систематизація знань

Гра «Світлофор»

  1. Рим називали «Вічним містом» ---ТАК

  2. Храми богів будувалися на Палатинському пагорбі - НІ

  3. Палаци для знатних будувались на Палатинському пагорбі – ТАК

  4. Визначною пам’яткою Риму є Пантеон – «Храм всіх богів» - ТАК

5. Плата в Терми була дуже великою – НІ

6. «Всі дороги ведуть до Афін» – НІ

7. Форум - це грецька базарна площа – НІ

8. А К В Е Д У К И – це водогони – ТАК

9. Гладіаторські бої проходили під тріумфальними арками - НІ

10. В І Л Л А - будинок заможних городян - ТАК

VII. Підсумок уроку VII. Домашнє завдання.

Опрацювати відповідний параграф; написати невеликий твір «Один день з життя Риму». Ви — мешканець Рима. Як ви проводите своє дозвілля? Які громадські місця полюбляєте відвідувати найбільше?

ДОДАТОК 1

Імператорський Рим приголомшував своєю грандіозністю і красою. Де ще побачиш настільки прекрасні будівлі храмів, палаців, театрів, Колізею! А як прекрасний перелив мармурових колон, сяяння позолочених статуй! Барвами веселки переліваются яскраві фарби мозаїки. Навіть і не віриться, що окрім фасаду, в міста є інша сторона. Вулиці Вічного міста були криві і не мали назв, а удома — номерів. П'яти-шестиповерхові будинки, що належать багачам, виделялісь на тлі особняків і одноповерхових будівль.

Але вони не могли служити орієнтирами для гостя столиці, оскільки їх було багато, і вони були схожі один на одного. Тіснота була така, що не залишалося місця для парків, квітників або дерев. Густонаселене місто було брудним: помиї, сміття, непотріб викидались з вікон прямо на вулицю, на голову перехожому, що зазівався. Знайти потрібний будинок було важко, але можливо: «Знайдеш будинок з пальмою». «Вважай удома від Великих воріт: тобі потрібний сьомий». «Шукай на початку Критої вулиці...»

ДОДАТОК 2

Видатний поет Марциал, що жив в 1 столітті, вірші якого читали і в Римі, і в провінціях, із сумом говорив, що він користується популярністю не більше, ніж вороний жеребець Андремон. Чи міг кінь користуватися в римської публіки популярністю більшою, ніж талановитий поет? І якщо так, то чому? Які розваги для римського населення були улюбленими?

Знаменитий римський поет з жахом згадував, як одного дня в театрі йшла вистава написаною ним веселої і дотепної комедії. Здавалося, глядачі з цікавістю і увагою стежили за грою акторів. Як раптом на сцену, подібно до каменя, пущеного з пращі, влетів з вулиці чоловік. Задихаючись від хвилювання, він закричав: “Не втрачайте часу!!! У амфітеатрі б'ються за місця – ось-ось почнеться бій гладіаторів і цькування звірів! Актори і комедія в ту ж мить були забуті. Штовхаючись і кричучи, всі кинулися до виходів з театру.
ДОДАТОК 3

Більшість римських громадян жили у квартирах великих багатоповерхових будинків — зазвичай чотири-п’ять поверхів. Деякі квартири були великі й розкішні, складалися з декількох кімнат. Такі квартири займали заможні громадяни, вони селилися на нижніх поверхах, побудованих з каменю.

Інші селилися у тісних комірках на верхніх дерев’яних поверхах. Обігрівалися кімнати жаровнями, але через них існувала загроза пожеж. У римських багатоквартирних будинках не було каналізаційних трубопроводів, тому жителі викидали помиї прямо з вікон на вулицю, проте існувало центральне опалювання.

Заможні римляни жили у власних окремих будинках. Римляни дуже піклувалися про зовнішнє вбрання своїх будинків. Стіни прикрашали розписами, а підлоги — мозаїкою. Кімнати були оздоблені статуями. У кімнатах було небагато меблів через тісноту. До нашого часу дійшли різноманітні стільці, ліжка, столи, скрині та буфети для зберігання різного начиння, запасів і речей.

ДОДАТОК 4.

Римський дім (домус).

Мешкали римляни залежно від статку або в інсулі, або в палаці, або в атріумі. Атріум – дім заможного римлянина – мав внутрішній двір, оточений з чотирьох сторін критою колонадою (він мав назву перестиль). У перестилі серед квітів і фонтанів сім'я проводила свій вільний час. Складовою дому були бібліотека та ойкос – велика зала для прийомів. У такому будинку з часом підлогу почали покривати мармуровою плиткою, а потім і мозаїкою. Стіни розписували фресками. Стелю прикрашали золотом і слоновою кісткою. Замінювалося й умеблювання кімнат: замість старих дубових меблів з'явилися меблі з деревини цінних порід, що завозилася зі Сходу. Разом із предметами побуту заможні римляни запозичували з Греції та країн Сходу також моду і звичаї. Дім оточували мурами. Зовні на стіні висів дзвіночок, який сповіщав господарям про прихід відвідувачів. На порозі мозаїкою було викладене слово «savle» – «будь здоровий», а інколи – мозаїчне зображення собаки.

ДОДАТОК 5.

Повсякденне життя римлян

День у римлян розпочинався о третій (за нашим часом о дев'ятій) годині ранку. Римлянин снідав хлібом і вином, інколи сиром і медом. Потім ішов у своїх справах: до школи, до суду чи до сенату. Багатий громадянин приймав бідних, роздавав їм їжу і гроші, сподіваючись, що його підтримають під час виборів. Обідали холодними та гарячими стравами, рибою, хлібом, вином. Після обіду розпочиналася сієста – час відпочинку. Робота всіх установ припинялася. Зачинялися храми, купецькі крамниці. Винятком були лише засідання сенату й суду, народні збори. Інколи раби також продовжували роботу в полі. Після сієсти римляни займалися спортом, ішли до терм, тренувалися на Марсовому полі. Потім римляни вечеряли.

ДОДАТОК 6

О д я г, в з у т т я , п р и к р а с и , з а ч і с к и

За тисячу років існування Риму мода не зазнала суттєвих змін. Більшість римлян носила одяг із вовняних або льняних тканин. В епоху імперії тканини привозилися з Індії та Китаю. Шовк, що доставлявся з Китаю, коштував за вагою утричі дорожче за золото.

Більшість одягу робилася з суцільного шматка тканини, який обертали навколо тіла та скріпляли особливими шпилькамиФ І Б У Л А М И .

Римські громадяни носили Т О Г И, які одягали поверх Т У Н І К И. Тоги сенаторів, як і їх туніки, мали широку пурпурну смугу.

Жінки носили туніки з льону або тонкої вовни. Заможні жінки поверх туніки надягали С Т О Л Удовгий одяг з виляску або шовку.

Багато жінок носили Ш А Р Ф И, щоб захистити своє волосся від вуличного пилу.

Жінки дуже дбали про своє волоссям і робили з нього різноманітні зачіски, носили світлі або руді П Е Р У К И. Вони використували Д Е К О Р А Т И В Н А К О С М Е Т И К А: білили обличчя, рум’янили щоки, фарбували губи, підводили очі.

Чоловіки стригли волосся та голили обличчя. В епоху пізньої імперії до моди увійшли довге волосся та борода.




Схожі:

Тема уроку
Ознайомити учнів з географічним положенням та природою Апеннінського півострова. Охарактеризувати життя племен півострова. Проаналізувати...
Інформація про хід виконання рішень  районної ради
Усі депутатські запити, прийняті протягом зазначеного періоду, спрямовані на вирішення найактуальніших питань життєдіяльності територіальних...
Мій Артемівський край
Дорогі учні. Сьогодні ми відправимося мандрувати рідним краєм на казковому потязі. А його пасажирами станемо ми з вами. А в перше...
Тема: Пізнавально-розважальне шоу Я люблю Україну Мета
Мета: розширити і поглибити знання учнів про Україну, про рідний край; стимулювати інтерес до дослідження природи, життя і побуту...
Реферат На тему Галицько Волинське
Підкарпаття був Володимир. Місто, що його заснував і назвав своїм ім’ям князь Володимир Святославович. Він передав управління цим...
Інна Павлюк., методист РМК, Веселинівсьий відділ освіти Миколаївської області
Серйозно обговорювалося питання про згубний вплив на юні незміцнілі душі перегляду вели­кої кількості кінофільмів. Молодь боролася...
Тема. Дослідницький практикум. Чим славиться моє місто (село). Мета
Мета: продовжити формувати в учнів поняття «місто, «село»; розкрити зв’язки між містом і селом; розвивати пізнавальну активність,...
Красний Іванко і закляте місто
Жила, де не жила, одна жінка, що одного разу без нікого подалася в місто — до самої столиці. По дорозі перестрів її якийсь чоловік...
МІСТО ЯК ВИРОБНИЧА СИСТЕМА: СКЛАДОВІ ЕЛЕМЕНТИ ТА ЇХ ФУНКЦІЇ
Метою її існування є виробництво суспільних благ (товарів і послуг), а також створення комфортних умов життя для населення міста
Я живу в місті, що славиться своєю історією та унікальністю сьогодення...
Жовті Води. Колись, місце переможної битви козаків, сьогодні – місто трудових досягнень близько семи тисяч чоловік державного підприємства...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка