Закон Центральної Ради про державну мову


Скачати 75.2 Kb.
Назва Закон Центральної Ради про державну мову
Дата 20.04.2013
Розмір 75.2 Kb.
Тип Закон
bibl.com.ua > Право > Закон
Документи і матеріали


  1. Закон Центральної Ради про державну мову

Центральна Рада ухвалили:

  1. Всякого роду написи, вивіски – що на торговельно – промислових, банкових та подібних закладах і конторах, повинно писатися державною українською мовою…

  2. …мовою в діловодстві має бути державна українська.


Запитання і завдання

Охарактеризуйте закон Центральної Ради про державну мову в контексті культурно – освітньої політики УНР.
2.Із закону Української держави про обов’язкове вивчення української мови і літератури, а також історії та географії України в середніх школах

1 серпня 1918 р.

Ухвалений Радою Міністрів закон про обов’язкове навчання української мови і літератури, а також історії та географії України по всіх середніх школах.

  1. По всіх середніх хлопячих і дівочих загальноосвітніх, професійних, комерційних і інших школах, учительських семінарах та інститутах, а також духовних семінаріях, обов’язково викладається українська мова і література, задля чого визначається не менше 3 годин тижнево в перших 5-ти класах, а в 2-х останніх класах – не менше 2 годин, та географія і історія України, для яких мають бути визначені не менше як по 2 години тижнево в 2-х останніх класах кожної школи.

  2. … закладається штатна посада учителя української мови та літератури, а також … зверхштатні посади учителя географії та історії України.


Запитання і завдання

Порівняйте культурно – освітню і соціально – економічну політику гетьманатуі Центральної Ради. Чим пояснювалась схожість культурно – освітньої політики двох різних режимів?


  1. З декларації Тимчасового робітничо – селянського уряду України «Про завдання Радянської влади в галузі освіти»

26 січня 1919 р.

… Так как просвещение масс является одним из первых условий осознания этими массами своих классовых революционных задач, то Временное рабочее – крестьянское правительство уделит самое серьезное внимание организации школьного и внешкольного образования. Создание единой трудовой школы, открытие широкого доступа к университетам и специальному образованию рабочим и крестьянским массам, организация народных университетов – вот в существенных чертах педагогическая программа Временного правительства.
Запитання і завдання

  1. Перелічіть основні завдання, що висувала радянська влада в галузі освіти.

  2. Розкрийте суть фрази декларації «просвещение масс является одним из первых условий осознания этими массами своих революционных задач».


4.З постанови Народного Комісаріату освіти УСРР «Про середню школу»

1 лютого 1919 р.

Народний комісаріат освіти постановив:

І.

1. Все внутрішнє життя … в рамках постанов центральної та місцевої влади середніх шкільних закладів усіх видів переходить до відання педагогічних рад, поповнених представниками від старших класів – учнів числом 1/3(складу), педагогів, 2 представники від нижчих службовців…

2. Учням надається повне право утворювати різні учнівські організації…

ІІ.

  1. Посади директорів, інспекторів, директрис, інспектрис та завідуючих касуються.

  2. Натомість встановлюються посади голови педагогічної ради, товариша голови та секретаря…

ІІІ.

  1. По всіх шкільних закладах касуються перехідні та випускні іспити.

  2. Касується також видача атестацій.

  3. Замість атестацій видаються посвідчення про слухання курсу школи.

  4. Вжиток бальної системи для оцінки знань та поводження учнів касується…

7. Курс восьмого класу вважати закінченим і випуск провести в найближчі дні, видавши учням посвідчення про прослухання курсу школи: сьомий клас в біжучому шкільному році вважати випускним.

8. Касується обов’язкове навчання латинської мови…
Запитання і завдання

  1. Які нововведення у шкільну справу запровадив Наркомат освіти УСРР своїм декретом від 1 лютого 1919 р.?

  2. Наскільки ці нововведення були виправдані? З якою метою вони впроваджувалися?


5.Із закону Української держави про заснування Української Академії Наук

14 листопада 1918 р.

Ухвалений Радою Міністрів закон про заснування Української Академії наук в м. Києві.

  1. Ухвалити докладені до цього статут та штати Української Академії Наук в м. Києві та її установи і закон цей перевести в життя з 1 листопада 1918 р.

  2. З- поміж перелічених у статуті наукових установ Академії, … витворюються в біжучому році: Фізичний інститут, Геодезичний інститут, лабораторія для спроб над матеріалами при Інституті прикладної механіки, Ботанічний сад, Акліматизаційний сад, Демографічний інститут для виучування економічної кон’юктури та народного господарства України.

  1. Первісний склад Академії становлять 12 академіків, що на подання од міністра народної освіти та мистецтва, призначає пан Гетьман…



В. об. Голови Ради Міністрів А.Ржепицький

Міністр народної освіти та мистецтва Стебницький

Примітка. На документі перед його текстом помітка: «Затверджую Павло Скоропадський»

Посвідчив: Державний секретар Сергій Завадський.
Запитання і завдання

  1. Яке значення для України мало відкриття Національної Академії наук?

  2. Довгий час в історичній літературі стверджувалося, що Академія наук в Україні була відкрита радянською владою в 1919 р. Про що свідчить наведений тут документ?




  1. Із закону Української держави про утворення фонду Національної бібліотеки Української держави

2 серпня 1918 р.

Ухвалений Радою Міністрів закон про утворення фонду Національної бібліотеки Української держави.

  1. Для заснування… бібліотеки… утворюється фонд з метою… придбання … книжок, бібліотек, рукописів…

  2. … при бібліотеці має бути найповнішим чином розроблений відділ «Україніка».

4 Як аванс до 1 січня 1919 р. асигнувати до фонду… бібліотеки… 500 тис. карб. з коштів Державної скарбниці.

5. Для управління фондом… скласти Тимчасовий комітет по заснуванню… бібліотеки

Голова Ради Міністрів Ф.Лизогуб

Міністр народної освіти та мистецтва М.Василенко

Примітка. Перед текстом документа помітка: «Затверджую Павло Скоропадський»

Посвідчив: Державний секретар Сергій Завадський.
Запитання і завдання

Охарактеризуйте значення Національної бібліотеки України у формуванні інтелектуального потенціалу суспільства.
Джерело: Хрестоматія з новітньої історії України (1917 – 1945рр.). Навчальний посібник для 10 кл. серед. шк. – К.: Ґенеза. 1998. - 400с.
7. Із спогадів Дмитра Дорошенка:

«Законом 7 червня 1918 року Рада Міністрів ухвалила асигнування Міністерству Освіти 0-х мільйонів карбованців на видання шкільних підручників. На кошти з цього фонду в 1918 р. видано: 950 000 примірників «Граматики» для 1-го року навчання С.Черкасенка і Воронця, 600 000 примірників «Читанки» С.Чепіги і 350 000 «Задачника» С.Чепіги; 300 000 прим. «Читанки» С.Черкесенка для 2-го року навчання… Всього було видано 1 620 000 примірників шкільних книжок для народніх шкіл і 345 000 примірників для шкіл середніх. Взагалі при сприятливому відношенні уряду українська видавнича справа в1918 році (властиво за 8 місяців Гетьманського уряду) зробила величезний поступ. Було засновано цілий ряд великих видавництв, які випускали українські видання в нечуваному доти числі примірників; весь край вкрився сіттю українських книгарень; по всіх залізничних кіосках зникла абсолютно російська книжка і преса, уступивши місце українській; кожне міністерство почало видавати свій орган українською мовою. На початку червня відбулося об’єднання кількох більших видавництв в один «Український Видавничий Союз».
Запитання і завдання

1.Які факти свідчать про практичну спрямованість мовної політики Гетьманату?

2. Як мовна політика в галузі освіти сприяла розвиткові книговидавництва?
8. Замітка з тижневика «Народна справа» від 31 серпня 1918 р. «Лепта від малечі»:

«Директор однієї з українських гімназій у Києві отримав такого листа:

До п. Директора. Посилаю вам на українську школу зі своєї схованки 2 крб. сріблом, 1 карб. рос. паперовий, 100 шагів марками, 1 корону і 2 копійки мідних, і прошу дуже доконче найняти помешкання під школу, бо мені дуже хочеться вступити зараз до української гімназії. Я ще пришлю як назбираю поміж товаришами…».
Запитання і завдання

1.Що спонукало українського школяра написати наведеного в замітці листа?

2.Що спонукало газетярів надрукувати цього листа?

3.Чи могли, на вашу думку, бути публікації протилежного змісту? Чому?


9.Із Декрету РНК РСФРР від 14 квітня 1918 р.

1. Пам’ятники, що споруджені на честь царів та їхніх слуг і не становлять інтересу ні з історичної, ні з художньої сторони, підлягають зняттю з площ і вулиць і частково перенесенню в склади, а частково утилізуються.

3. … Комісії доручається мобілізувати художні сили й організувати широкий конкурс по виробленню проектів пам’ятників, що повинні ознаменувати великі дні Російської соціалістичної революції.

4. Рада Народних Комісарів висловлює бажання, щоб у день 1 Травня були вже зняті деякі найбільш потворні істукани і встановлені перші моделі нових пам’ятників на суд мас.

5. Тій же комісії доручається негайно підготувати декорування міста в день 1 Травня і заміну написів, емблем, назв вулиць, гербів і т.п. новими, що відображають ідеї і почуття революційної трудової Росії».
Запитання і завдання

  1. Прокоментуйте, чому такий само декрет 7 травня 1919 р. було ухвалено РНК УСРР.

  2. Поміркуйте, чому більшовицька влада надавала такого значення монументальній пропаганді?

  3. Як ви думаєте, чи доцільно владі зносити пам’ятники? Які наслідки це має для суспільства?


Джерело: Власов В.С. Історія України: 10 кл.: навч. посібник для загально освіт. навч. закл. – К.:Літера ЛТД, 2010.- 256 с.
10. Зі спогадів історика Н. Полонської – Василенко.

«Матеріальний стан Академії був жахливим. Жодна з властей не забезпечила її не тільки можливістю нормальної роботи, але навіть прожитковим мінімумом, необхідним для її співробітників. Для співробітників Академії відводилися ділянки, де вони могли влаштувати городи…, їм дозволялося самим рубати дрова на зиму. Приміщення, надане Академії…, не опалювалося, чорнило замерзало. Але тут збиралися голодні ентузіасти української науки, у потертих плащах, з обмороженими, потрісканими руками; зігріті любов’ю до України, вони складали плани створення української науки. Свої роботи вони писали на зворотному боці календарів, старих театральних афіш чорнилом, яким були розчинені у воді олівці».
Запитання і завдання

1.Якими були умови праці в Українській академії наук?

2.як ви вважаєте, що спонукало вчених працювати у таких складних умовах?
Джерело: Воропаєва В.В., Воропаєв Ю.М. Тест – онтроль. Історія України + Всесвітня історія. 10 клас: Зошит для поточного та тематичного оцінювання. – Харків: ФОП Співак В.Л., 2011. – 144 с.

Схожі:

Тема: Початок революції. Утворення Центральної Ради
Мета: Показати ситуацію, яка склалась в березні-травні 1917 року, утворення Центральної Ради, розвиток української революції; формувати...
План-конспект для проведення додаткових занять з о/с ДПЧ-21 ВОННПР...
Конституція України, Закони України «Про державну службу», «Про боротьбу з корупцією», із змінами та доповненнями
| Закон України Про державну систему біобезпеки при створенні, |

7 травня 2011 року набув чинності Закон України Про внесення змін...
Відтепер, державним реєстратором на підтвердження державної реєстрації юридичної особи (ст. 24 Закону) або фізичної особи-підприємця...
ЗАКОН УКРАЇНИ
Цей Закон визначає принципи, правові та організаційні засади державної служби, умови та порядок реалізації громадянами України права...
Тема: Країни Центральної Європи
Нанесіть на контурну карту країни Центральної Європи, населення яких переважно сповідує католицизм
ЗАТВЕРДЖУЮ
...
Закон України про бібліотеки і бібліотечну справу
Закон вводиться в дію Постановою Верховної Ради України №33/95-ВР від 27. 01. 95 р
Закон України від 24. 12. 93 р. №3813-XII «Про державну податкову службу в Україні»
Відповідальність платників податків і зборів (обов'язкових платежів) за порушення податкового законодавства
«Шануймо мову над усі боги, якщо ми хочем зватися народом»
Мета: звернути увагу школярів-восьмикласників на стан української мови, навертати їх до витоків нашої мови, виховувати почуття гордості...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка