Уроку історії у 6 класі


Скачати 153.76 Kb.
Назва Уроку історії у 6 класі
Дата 23.02.2016
Розмір 153.76 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Право > Урок


Мітран С. В., вчитель історії та

правознавства Камянської ЗОШ І-ІІІ ст.,

вчитель вищої категорії, старший вчитель

Тема уроку історії у 6 класі: Утворення Афінської держави.

Мета уроку: поглибити розуміння сутності поняття держава, визначити особливості державного устрою Афін, усвідомити сутність демократичної форми правління, опанувати нову термінологію, виховувати почуття патріотизму, громадянську позицію.

Обладнання: Настінна карта, атласи, довідники, відеофільми, слайди.

План уроку :

  1. Розвиток Аттики.

  2. Суспільний лад в Афінах.

  3. Реформи Солона.

Проблема уроку: Чому Афіни називають батьківщиною світової демократії?

Тезовий конспект уроку:

  • Добрий день! Рада зустрічі з вами! Присутні всі? Самопочуття хороше? Разом надіємося на плідну працю! Декілька уроків ви знайомилися з історією чудової, дещо легендарної країни - Греції, яка розташована на півострові….

  • Перед вами є карта сучасної Європи. Знаходимо Грецію. Знайшли? А тепер відкрийте атласи на ст.9. Порівняйте територію Греції в давні часи і в наш час. Є відмінності? Які?

  • Пригадайте, з історією якого міста пов’язаний крилатий вислів Троянський кінь?

  • Знайдіть на карті. Де існувало це місто?

  • На минулому уроці ми з вами багато дізналися про Стародавню Спарту.

  • Де знаходилася Спарта? Яка це область Греції?

  • Які племена і коли завоювали Лаконіку?

  • Як називалося корінне населення Спарти?

  • Які племена і коли завоювали Спарту?

  • В чиїх руках була зосереджена влада в Спарті?

Ми познайомилися з життям мешканців Спарти. Багато що з почутого, прочитаного вас здивувало. І я не побачила бажаючих при допомозі машини часу опинитися в давній Спарті. Чи може хтось вже бажає?

  • Чи хотіли б ви дізнатися про інші чи іншу грецьку область?

До речі, як греки називали свої територіальні утворення в межах області?

  • Відкрийте, будь-ласка, підручник на ст.150. …прочитай назву параграфа 32……Це тема сьогоднішнього уроку. … Афіни… Знайоме вам це слово? Назва…

  • Пропоную вашій увазі відео про сучасні Афіни. Гарне місто? Хотіли б там побувати? Я вам щиро цього бажаю. В темі є слово держава. А що таке держава?

  • А за допомогою чого чи кого влада змушувала людей підкорятися?

  • Ось на екрані висвітлено план теми. План містить незнайомі вам слова – тобто терміни чи поняття. Протягом уроку ви дізнаєтеся їх значення. І не тільки цих слів , а ще й інших. Збагатите свій словниковий запас.

  • А ще ви маєте поглибити розуміння сутності поняття держава, визначити особливості державного устрою Афін, усвідомити сутність демократичної форми правління, опанувати нову термінологію. А простіше – скласти уявлення про Афінську державу. А найважливіше – покласти в свою ще невеличку скриньку життєвого досвіду зернятко чи краще - декілька.



  • Запишіть в зошити тему і план уроку.

ПРОБЛЕМА: Стародавні Афіни були потужним містом-полісом, важливим просвітницьким центром. Тут народились Сократ, Перикл, Софокл; Платон започаткував «академію». Це прекрасні архітектурні споруди. Це освічені, вільні люди. Афіни — колиска Західної цивілізації, батьківщина світової демократії.

Проблемне питання: Чому Афіни називають батьківщиною світової демократії?

  • Розглянемо 1 питання. Розвиток Аттики. Відкриваємо атлас. Ст.. 9. Греція ІІ тис. до н.е. Знайдіть Спарту. Як називався півострів, на якому розташована Спарта? Знайдіть Аттику. Знайшли?

  • Центром Аттики було місто…

  • На карті ,,Стародавня Аттика’’ знайдіть Афіни, від міста простяглася не знаю… дорога чи що?

  • Куди ведуть ці стіни?

Чим багата була земля Аттики?

  • Закриваємо Атласи. Їх разом з картою поміщаємо так, щоб вони вам не заважали надалі працювати.

Попрацюємо з підручником. Таблиця 5. Знайомимося з першою колонкою, забарвленою зеленим кольором. Прочитали? Природа щедро наділила жителів Аттики?

  • Увага на екран. Ви побачили невеликий уривок фільму. На вашу думку, про кого цей фільм?

  • Продовжуємо перегляд. Що тепер ви можете сказати про побачене?

  • Яких горах?

  • Звати цього вже не молодого чоловіка Іван Дідух. Він – герой новели Василя Стефаника ,,Камінний хрест’’. Події повісті взяті з життя карпатського села в ХІХ столітті. Сьогодні це Івано-Франківська область. Але і наших буковинських Карпатах жило і дуже тяжко працювало багато таких Дідухів. Для них земля була понад усе. Іноді вона ставала причиною трагедій, як от в повісті Ольги Кобилянської ,,Земля’’, де за землю брат вбив брата.

Тяжка праця рідко увінчувалася щедрим урожаєм. Підростали діти… Батьківська земля ділилася між ними… ЇЇ було мало… Люди складали копійчину, відмовляючи собі в необхідному… Але спромогтися докупити землі вдавалося далеко не всім… Тоді у відчаї вони покидали рідну домівку і подавалися, в даному випадку, ви чули – до Канади. Вам це нічого не нагадує?

  • Бачите ми перекинули такий собі, здавалося б неймовірний місток через тисячоліття з Греції до Буковини… І побачили, що і дві з половиною років тому в Аттиці чи навіть більше, і на Буковині трохи більше ста років тому існували майже однакові житейські проблеми… Правду кажуть, в історії все з часом повторюється…

Повертаємося до таблиці. Відповідь людини природі…Якою вона була в Афінах?

  • Знайдіть в першому абзаці параграфа чим ще прославились Афіни?

  • А що ж Буковина? Маленька область України…Знаходилася і знаходиться на окраїні держав до яких належала і належить?…Наш край також прославили поети і письменники, художники і музиканти, актори і співаки… А визнаєте про когось з наших славних земляків? Можна сучасних…

  • А ще, діти, наш край славиться прекрасними вишивками…

  • Якщо нашим горянам обмаль землі, вони час даремно не майнують, у них є дерево, яке в їхніх талановитих руках перетворюється в справжні мистецькі шедеври… На полонинах гуцули випасають тисячі овець…А це м’ясо, бринза, чудові вироби із вовни, особливо ліжники…

  • По місточку назад в Афіни…



  • Головним містом Аттики було місто Афіни, одне з найстаріших міст Європи. Початок місту поклало поселення, що виникло на пагорбі посеред рівнини, який був далеко від берега. Круті схили пагорбу були природнім захистом для мешканців поселення від ворогів, піратів.

  • Житлові квартали зусібіч оточили скелястий пагорб, на якому височів Акрополь — укріплена фортеця, де зосередилися головні храми, скарбниця міста. Місце було обрано вдало.

  • У центрі Афін був великий майдан — агора — центр торгового, політичного й релігійного життя міста.

  • Місто виникло далеко від моря, тому афіняни для зручності збудували на березі бухти порт Пірей. З Афінами його з'єднував коридор із двох стін завдовжки 10 км. У Піреї розвантажувалися кораблі, що привозили з далеких країн різні товари. У порту лунали мови різних народів світу.

  • В міфах розповідається, що коли було збудовано місто, але ще не мало своєї назви, про право бути його покровителем вели суперечку бог Посейдон і богиня Афіна. Боги вирішили присудити перемогу тому, чий подарунок для міста буде найбільш цінним. Посейдон вдарив тризубом по скелі і з`явилося джерело води, але вода в ньому виявилась солоною, бо Посейдом був покровителем морів. Тоді Афіна встромила свого списа в землю, з якого виросло оливкове дерево. Всі визнали подарунок Афіни більш цінним і місто було названо на її честь. Афіняни прославляли свою покровительку, будуючи на її честь храми і статуї.



  • Афінські селяни вирощували маслинові дерева, а на схилах гір — виноград. Плоди маслинових дерев — оливки (ми називаємо їх ще й маслинами) — їли свіжими, солоними чи вимоченими в оцті. Кращі сорти маслинового масла йшли в їжу, гірші — на освітлення. Маслиновим маслом змазували опіки, воно входило до складу ліків. З виноградного соку робили вино. Греки не пили його чистим, а розбавляли водою (1 до 10).

  • Отже, ми маємо скласти уявлення про Афінську державу. Наразі ми вже щось таки знаємо про грецьку область Аттику, і її центр – Афіни.

  • Ви знаєте, я щось втомилася. НЕ здогадуєтеся, чому?.

  • Тож я маю право, трішечки відпочити… Вас – 16… У скільки груп ви можете об’єднатися?

  • А як вам би було зручніше?

  • Хто сидить за 1 і 3 партами – розверніться. Добре. Розглянемо питання ,,Суспільний лад в Афінах’’. Суспільство – це люди. Суспільство ніколи не буває однорідним. Уявіть собі, що всі люди в Україні – лікарі чи артисти. Життя створює певні ніші, які заповнюють певні групи населення. Знайдіть у підручнику, які групи населення проживали в Афінах.

Група І – готує повідомлення про аристократів

Група ІІ- про демос

Група ІІІ – про рабів

Група ІІІІ – кар-кар ворона, дітям кашу варила… Вас автори підручника пожаліли, а я – ні. Була в Афінах ще одна суспільна група – метки. Ось про них ви і розповісте. Виберіть доповідача…

Завдання зрозуміле? Всім? Приступайте до роботи. Час пішов…

Музичне оформлення

Бачу, ви вже справилися із завданням. Слухаємо доповідачів.

І – аристократи: найбільш привілейована верства населення в Афінах , назва походить від грецького – арістос – кращий. Це були багаті і знатні афіняни, які керували державою, очолювали армію, встановлювали закони і судили людей. Кращими землями також володіли знатні люди. Їхня влада називалася аристократією, що означало – влада найкращих. Кратос – по-грецьки влада. Тривалий час усі важливі справи в Афінах вирішували лише знатні й багаті люди — аристократи.

Містом Афіни управляла рада зі знатних людей (аристократів) — ареопаг. Він щорічно обирав із числа знатних і багатих афінян дев'ятьох правителів — архонтів: жерця, полководця, главу держави і шістьох суддів.

Прості громадяни — демос — не мали таких прав. Більше того, аристократи почали їх пригноблювати й утискувати. Особливо жорстокі закони ухвалив архонт Драконт; про них казали, що вони написані не чорнилом, а кров'ю.

Практично за будь-який злочин, за кожну зокрема крадіжку, навіть крадіжку овочів з городу, Драконт наказував страчувати смертю.

ІІ – демос – усі вільні громадяни Афін.

Вони мали право на свободу та особисту незалежність від будь-якої іншої людини; право на земельну ділянку на полісній території та економічну допомогу від держави у випадку матеріальних труднощів, право на носіння зброї і служби в ополченні, право на участь у справах держави (у народних зборах, раді, виборних органах); право на шанування і захист вітчизняних богів; право на захист і заступництво афінських законів.

Обов’язки афінських громадян полягали в тому, що кожен повинен був берегти своє майно і працювати на земельній ділянці, приходити на допомогу полісу всіма своїми засобами за надзвичайних обставин, захищати рідний поліс від ворогів зі зброєю в руках, підкорятися законам і виборним органам влади, брати активну участь у суспільному житті, поважати батьківських богів. Сукупність громадянських прав складала честь громадянина. За злочин громадяни могли обмежуватись судом у правах.

ІІІ – метеки :

Значну частину населення складали метеки. Це були вихідці з інших общин, які проживали в Афінах. Вони були особисто вільними, але політичними правами не користувались (брати участь у народних зборах, займати державні посади) і були обмежені в економічних (їм заборонялось володіти землею на території Аттики, мати власні будинки, крім того, вони сплачували особливий податок). Але в армії метеки служили, сплачували податки. Метек, що ухилявся від сплати податків, продавався в рабство. Шлюби між метеками і громадянами Афін заборонялись. Кожен метек повинен був вибрати собі простата – афінського громадянина, який представляв метека в суді та інших державних органах.

ІІІІ – раби: Число вільних людей в Афінах значно перевищували раби. Рабська праця широко застосовувалась у домашньому сільському господарстві, ремісництві. Раб був річчю і мати власність не міг. Лише за державними рабами визнавалось право набувати власність і розпоряджатися нею. Раб не міг мати сім’ю. Єдине, що закон забороняв господарю, – вбивство раба. Але, незважаючи на формальну заборону, вбивство раба не тягло за собою покарання.

Рабами ставали полонені, їхні діти. Попадали в рабство також боржники, які не могли сплатити борг. Коли в рабство попадали вчені, вони навчали грамоти дітей свого господаря, тобто, були вчителями.

Ви гарно справилися із завданням. Молодці. Я хочу переконатися, що ви уважно слухали своїх товаришів.

+ Кого називали в Афінах аристократами?

+ Хто входив до суспільної групи – демос?

+ Які права мали метки?

+ Звідки появилися в Афінах раби?

  • З повідомлення ми почули,що раб був річчю. Як ви це розумієте?

  • У підручнику є розповідь про те, як філософа Діогена продають у рабство. І хоч він жив не в цей період, що ми вивчаємо, трохи пізніше, ця прикра подія з його життя дає нам змогу краще зрозуміти суть такого ганебного явища, як рабство.



  • Я знаю, що ви любите читати ось ці розгорнуті сувої, там ви знаходите документальні свідчення…Щось цікаве… Хтось прочитав про Діогена?

  • …….. Діогена захопили в полон пірати і продали в рабство. Його купив розумний чоловік, бо він зробив Діогена вчителем своїх дітей. Діогена дуже любили його учні і хотіли його викупити, але він рабами є люди, які тримають у неволі тигрів, бо вони їх бояться. А ще Діоген казав, що багато людей є рабами своїх бажань – багатства, влади.

  • Виходить, і сьогодні люди є рабами, правда, тут можна використати інше слово – заручниками грошей, слави, влади… А вас буває так, що ви думаєте тільки про якусь річ, і забуваєте що головне для кожної людини – здоров’я, гарні родинні стосунки….

Поглянемо на екран…

Звідки ти такий узявся? - сміялися земляки. ''Я - громадянин світу!''- гордо відповідав Діоген. Коли на його рідне місто Коринт напали вороги, то філософ не розгубився, викотив свою бочку і давай по ній барабанити. Народ збігся на міські стіни і місто було врятовано.

  • Як ви розумієте слова ,,Я – громадянин світу!’’. Чи є вони актуальними сьогодні?

  • І ось одного разу, коли хлопчаки-бешкетники взяли та й зламали його бочку, адже вона була з обпаленої глини, то мудре міське начальство ухвалило - дітей висікти, щоб неповадно було, а Діогеном видати нову бочку. Тому у філософському музеї повинні стояти дві бочки - одна стара і зламана, а інша - нова.



  • Чому Діоген жив у бочці?

  • Всім своїм способом життя Діоген доводив зневагу до побуту. У численних легендах, про нього кажуть, що жив він у бочці, вважаючи будинок розкішшю.



  • Що тут мав на увазі філософ? Зверніть увагу, яка це частина доби? День, ніч…

  • справжній друг, який завжди допоможе.

  • Так! Досить філософії! У нас урок історії! І ми ще маємо багато роботи! Щоб краще працювалося, треба перепочити! Прошу встати! Підняли руки, опустили. Подивилися у вікна. Гарна зима? Подивилися на вазони. Знову у вікна. Уявили таку чи ще кращу зелень за вікном. Підняли руки вгору. Повільно опустили. Сіли…

  • Цікавою особистістю в Афінах був правитель Солон…



  • У 594 р. до н.е. знать і демос спільно обрали архонтом Солона — мудреця, поета й оратора. Афіняни любили Солона і довіряли йому, “...прийняли з задоволенням: багаті - як людину заможну, а бідні - як чесну...”. Він примирив аристократів і демос, відмінивши драконівські закони.

  • Солон установив нові закони. Вони були записані на дерев'яних дошках заввишки у ріст людини і виставлені для загального ознайомлення на міській площі. Проте запис законів не змінив становище народу.

  • Солон провів реформи, які можна розділити на економічні та політичні.

  • Греки будували зручні будинки, в яких і біля яких було створено умови для відпочинку. У всьому відчувалося почуття міри, вони дуже стежили за своїм здоров’ям…

  • Давайте знову перекинемо місточок… Пригадайте перший фрагмент фільму ,,Камінний хрест’’. Чи робив би грек те, що Іван Дідух?

  • А сьогодні ми, українці, не нагадуємо часто того Івана Дідуха? Ми і сьогодні вперто часом винаходимо колесо чи велосипед. А скільки марнотратства? Ми справжнісінькі раби невартих уваги речей – крутого мобільного, модних джинсів … А Канада?... Чому греки переселялися?...

  • А в Україні землі мало? … Греки покидали свою землю родинами. Чому?




  • Для Солона була охорона родини була предметом особливої уваги, і в зв'язку з цим істотно виправилося положення жінок у полісі. Заборонялося продавати з родини дочок і сестер, якщо тільки вони не робили порушень проти моралі і сімейних підвалин. Шлюб повинний служити продовженню роду, а не задоволенню корисливих чи інших невартих прагнень. Заборонялося приносити чоловіку велике придане (крім особистих речей).




  • Збереження суспільної моралі і спокою було, мабуть, другим по важливості предметом законів Солона. Заборонялося погано говорити про померлих, так само як і ганьбити живого – надалі це розглядалася як образа особистої честі і каралося штрафами (на користь як родини потерпілого, так і скарбниці). Вводилися обмеження на зайві розкоші і взагалі прояву всякої нарочитості, нескромності.

Д/З: параграф 32, завершити таблицю,розпочату на минулому уроці, розпитати батьків, як проходять вибори в Україні.

Повертаємося до проблеми нашого уроку. Як ви вважаєте, справедливо Афіни називають батьківщиною світової демократії? …. А ваша думка…

  • В Афінах були створені такі закони, такий порядок життя, що людям, які жили потім, треба було тільки брати з них приклад!

Оцінювання. Я б хотіла, щоб ви оцінили свою роботу на уроці самі. Самооцінювання….

Мої оцінки. Підсумок уроку.

Додатки(слайди)





Сучасний вигляд Акрополя



Акрополь реконструкція Лео фон Кленце 1846 р.



У центрі Афін був великий майдан — агора — центр торгового, політичного й релігійного життя міста.



Афіна Паллада

Діоген



Діоген шукає ЛЮДИНУ

Солон

Економічні реформи Солона:

 

- Скасування будь-яких боргів, які мала людина на цей момент;

- Ліквідація боргового рабства; Солон ужив заходів, щоб за рахунок

громадських коштів викупити громадян, проданих у рабство

за межі Аттики;

- Установлено свободу заповітів, тобто якщо в спадкодавця

не було дітей, він міг заповісти своє майно будь-кому

або віддати його на суспільні потреби;

- Запровадив нову монету, єдину для всіх племен,

нову систему мір і ваги;

- Заборонив на деякий час вивозити з країни продовольство, крім олії;

- Видав закон про обов'язок батька навчити сина будь-якого

ремесла, а в іншому випадку син мав право відмовитися

допомагати батькові чи утримувати його в похилому віці.

- Це було зроблено для подальшого успішного розвитку

ремесел і торгівлі;

- Видано закон проти неробства .
 

Політичні реформи Солона:

- Скасував владу родової аристократії , аристократію було

позбавлено привілеїв;

- Усіх вільних чоловіків було поділено на 4 розряди за

майновим критерієм.

- Усі політичні права почали залежати від майнового стану,

а не від родової знатності. Бути архонтом, членом Ареопагу могли

тільки особи з першого розряду. Особи з четвертого розряду

не могли бути обрані на жодну посаду, а тільки брали участь

у Народних зборах;

- Створено новий орган влади - Рада-400. Кожне з чотирьох

племен обирало щороку по 100 представників з числа

громадян 1-3 розрядів від 30 років. Рада-400 готувала справи

для їх подальшого обговорення на Народних зборах;

- Засновано суд присяжних. Це найвищий судовий орган,

до якого обиралися чоловіки з чотирьох розрядів;

- Прийнято закон про політичну активність громадян.

Його суть полягала в тому, що люди на Народних зборах

мали відкрито говорити "так" чи "ні", а не відмовчуватися;

- Прийнято закони щодо фізичного виховання молоді,

проти марнотратства жінок та ін.

Значення реформ Солона:

 

- запровадив державний довгостроковий кредит

селянам і ремісникам;

- ввів інститут роз'їзних суддів, щоб люди не були змушені

їздити у судових справах до Афін;

- встановив єдиний поземельний податок;

- сприяв утворенню афінських колоній,

насамперед в Криму та на Кавказі;

- провів масштабне будівництво в Афінах.

Заповіти Солона

Богам шана — батькам честь.

Не спілкуйся з поганими людьми.

Твій розум хай буде тобі поводирем.

Нехай твої думки будуть зайняті лише важливими справами.

Вір не тому, хто божиться, а тому хто добрий і прекрасний.

Чого не клав — не бери!

Не бреши!

А головнішим правилом було таке: Не бажай нічого надміру!

Правило золотої середини!!!!

Схожі:

УРОК ВСЕСВІТНЬОЇ ІСТОРІЇ В 6 КЛАСІ. Тема уроку
Обладнання: підручник, атласи, картки із завданнями, роздатковий матеріал, таблиці,ілюстрації до теми, комп’ютерна презентація
Урок з історії України на тему: «Проблеми голодомору в історії українського народу»
Якщо учні сформулювали самостійно тему уроку, ио вчитель пропонує смоделювати план уроку
Урок історії України у 10 класі
Романовський В. І. – вчитель історії, переможець ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу «Вчитель року 2008» Колінковецького ЗНЗ І-ІІІ...
Аналіз уроку I.  Загальні відомості про урок
Вчителем була Заводнюк Віта Леонідівна. За списком усі учні були присутніми. Обстановка в класі відповідала санітарно-гігієнічним...
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку
Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття...
Урок з історії України у 8 класі за темою: «Запорізька Січ у другій половині 17 ст.»

Розділ І. Теоретичні основи застосування інноваційних технологій в процесі вивчення історії
Враховуючи всі переваги новітніх технологій, у мене виникло бажання застосувати їх на своїх уроках історії для того, щоб створити...
Урок з історії України у 8 класі за темою: «Гетьман Пилип Орлик та його Конституція»
Основним Законом України; розвивати вміння заповнювати текстову таблицю, формувати вміння давати оцінку діяльності історичній особі,...
Конспект відкритого уроку з англійської мови в 6 класі з теми «Погода. Одяг.»
Тип уроку: комбінований (урок засвоєння нових знань та формування вмінь та навичок)
Конспект уроку англійської мови у 8 класі Тема: Англійські традиції та свята
Основна частина уроку Check-up Актуалізація опорних знань учнів з вивченої теми
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка