Урок вивчення нового матеріалу. Основні дати: 1199 р утворення Галицько-Волинської держави; 1203 р приєднання Київського князівства; 1205 р смерть Романа Мстиславича. Основні поняття: «Галицько-­Волинська держава»


Скачати 87.14 Kb.
Назва Урок вивчення нового матеріалу. Основні дати: 1199 р утворення Галицько-Волинської держави; 1203 р приєднання Київського князівства; 1205 р смерть Романа Мстиславича. Основні поняття: «Галицько-­Волинська держава»
Дата 28.10.2013
Розмір 87.14 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Право > Урок
Мета: ознайомити учнів з діяльністю князя Романа Мстиславича та його синів у процесі становлення Галицько-­Волинської держави; розвивати уміння зіставляти та порівнювати інформацію з різних джерел, формулювати нескладні висновки та узагальнення, аргументувати власну позицію; виховувати почуття патріотизму, поваги до діячів минулого нашої країни.

Обладнання: карта, атласи, контурні карти, портрет Романа Мстиславича, герб Галицько-Волинської держави, ілюстрації до теми; дидактичні матеріали; підручник (Свідерський Ю.Ю., Ладиченко Т.В., Романишин Н.Ю. Історія України.- 7 клас)

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Основні дати: 1199 р.- утворення Галицько-Волинської держави;

1203 р.- приєднання Київського князівства;

1205 р.- смерть Романа Мстиславича.

Основні поняття: «Галицько-­Волинська держава», майорат, регентство, опозиція.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

1) Вправа «Позитив».

«Те, що ми зібрались разом,- це тільки початок,

Те, що ми продовжуємо залишатися разом,- це вже досягнення,

Те, що ми разом працюємо,- це справжній успіх»

Генрі Форд

2) Девіз уроку.

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1) Бесіда.

- Коли розпочався період феодальної роздробленості Київської Русі?

- Скільки князівств утворилось на межі ХІІ- ХІІІ ст. на землях сучасної України? Назвіть їх і покажіть на карті.

2) Головоломка

НУГА-НУ+ЛИ+МІЦЬ-МІ+КЕ

ДИВО-ДИ+ЛИНОК-ОК+СЬ+КЕНО-НО

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Тема. Утворення Галицько-Волинської держави за Романа Мстиславича.

План.

1. Об’єднання Галицького і Волинського князівств.

2. Держава Романа Мстиславича:

а) внутрішня політика;

б) напрямки зовнішньої діяльності;

в) оцінка діяльності князя Романа.

3. Боротьба синів Романа Мстиславича за відродження Галицько-Волинської держави.

4. Свідки давньої Галичини.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Об’єднання Галицького і Волинського князівств.

1) Пояснення учителя про розвиток Галицького і Волинського князівств.

2) Шарада



3) Робота з портретом

-Розгляньте портрет князя Романа і спробуйте дати йому характеристику.

4) Історична формула

Галицька земля + Волинська земля = Галицько-Волинська держава

1199

5) Робота з картою

- Позначте кордони Галицько-Волинської держави після об’єднання Галицького та Волинського князівств.

2. Держава Романа Мстиславича.

а) внутрішня політика

1) Робота в групах

- Опрацюйте текст і виконайте до нього завдання.

1 група

Погляд історика В. Татищева, автор «Історії держави Російської»

«Сей Роман Мстиславич на зріст хоча був не дуже великий, але широкий і понад міру сильний: з лиця гарний, очі чорні, ніс великий з горбом, волосся чорне і коротке; вельми ярий був у гніві, запинався, коли сердився, довго не міг слова вимовити. Воїн був хоробрий і вмілий на військові вправи. Усе життя своє у війнах провадив, багато перемог здобув. Через те всім навколишнім був страшний.

- Охарактеризуйте зовнішній вигляд Романа Мстиславича.

- Що сказано про характер князя? Яким чином ці його особисті якості можуть впливати на розвиток держави?

2 група

[Велика історія України.]

Галицько-волинський літопис починається якраз посмертною похвалою Романа Мстиславича, що йдучи слідами свого діда Мономаха, кидався на "поганих як лев, сердитий був як рись, нищив ворогів як крокодил, переходив ворожі землі як орел, а був хоробрий як тур".

- Як «Галицько-Волинський літопис» описує характер князя Романа?

- Кого він наслідував в державному управлінні?

3 група

Роман Мстиславич в історії Давньої Русі стоїть поруч з такими видатними особистостями, як Володимир Святославич, Ярослав Мудрий і Володимир Мономах.

В своїй діяльності він орієнтувався на бойову віддану дружину, середні й вищі верстви міського населення. Його першочерговим завданням було зміцнення Галицько-Волинської держави.

- Поряд з якими видатними особистостями Київської Русі стоїть князь Роман?

- На кого Роман Мстиславич спирався у своїй державній діяльності?

- Що було його першочерговим завданням?

4 група

Першочерговим завданням князя Романа Мстиславича у внутрішній політиці була спроба врегулювати питання щодо престолонаслідування, що на його думку могло зупинити процес роздробленості. Князівський стіл і усі земелі, за проектом Романа, повинні були переходити старшому сину. Та втілити задумане у життя першкодила смерть князя.

- Що було першочерговим завданням князя Романа у внутрішній політиці?

- Як Роман Мстиславич прагнув вирішити дане питання?

- Що стало на заваді втілення в життя закону щодо престолонаслідування?

2) Рольова гра «Гість з минулого» + робота зі схемою «Бояри»


КНЯЗЬ





Галицькі бояри



Волинські бояри



Походили від місцевої аристократії




Захоплювали общинні землі




Приходили у складі дружини князя-правителя




Земля і князівське жалування


- Я- представник бояр Галицько-Волинської держави. Наш стан відіграє тут важливу роль і посідає друге місце після князя в управлінні нею. Як вам уже відомо, у складі нашої держави два величезних князівства, тож бояри також є: галицькі і волинські.

В основному галицьке боярство належить до місцевої родоплемінної знаті. Свої маєтності отримали, захопивши общинні землі. Тому їх влада є дуже великою.

Бояри Волинського князівства більш схожі на боярство основної частини Київської держави. Більшість з них прийшли у складі дружин князів-правителів, що призначались на ці землі. Багатства вони отримували за вірну службу князеві. Саме волинські бояри виступали ініціаторами об’єднання князівств.

б) напрямки зовнішньої діяльності

1) Робота зі схемою «Зовнішня політика».

- Прокоментуйте схему «Зовнішня політика».





Зовнішня політика







Візантія















Київське

князівство


Західна Європа




Половці, литовські

князі



2) Робота з підручником в групах.

- Опрацюйте матеріал підручника і охарактеризуйте свій напрям зовнішньої політики.

І- Київське князівство.

ІІ- Стосунки із Візантією.

ІІІ- Галицько-Волинська держава і Західна Європа.

ІV- Відносини з половцями, литовцями.

3) Пояснення вчителя про загибель Романа.

в) оцінка діяльності князя Романа

- Раптова смерть перервала подальші плани видатного князя Романа. Але слава про нього прокотилася гомоном по Русі і європейських країнах. Як же оцінюють діяльність Романа Мстиславича історичні джерела?

1) Виступи групи (домашньої) «Критики».

1. Опрацювавши різноманітну літературу, ми зробили висновок, що князь Роман є досить популярною особистістю.

Відомості про князя зустрічаємо у багатьох літописних творах та хроніках. Тут він постає "самовладцем, царем нашим і всієї України", "за короткий час так піднявся, що правив майже всіма землями і князями руськими". Більшість джерел пише, що Роман, не зважаючи на свою суворість, мав дуже велику популярність.

2. Роман Мстиславич залишив про себе пам'ять і в народі. Довго на Україні була відомою весняна гра "воротар", в якій згадується про "людей князя Романа, нашого пана". Є згадки про князя і в давньоруських билинах. А про його переможні бої з литовцями та використання їх полонених в роботах залишилася приказка, коли полонений литвин, тягнучи плуга промовляв: "Ой, Романе, Романе, лихим живеш, Литвою ореш".

3. Михайло Грушевський писав про Романа: "Слава князя сильного, грізного, могутнього, який нікому не позволить його легковажити, пішла не тільки по всій Україні, а й по сусідніх державах.

4. Іван Крип’якевич оцінює постать Князя Романа, як « визначного завойовника і організатора, творця великої держави».

5. Наталія Полонська-Василенко зазначає: « Роман став могутнім володарем величезної держави, до якої приєднав всі українські землі на Правобережжі – від Карпат до Дніпра. Галицько-Волинська держава ... природно стала спадкоємицею Київської держави, з якою в'язала її не лише генеалогія князів, але й національний склад населення, і спільна історична традиція...»

2) Виступи групи (домашньої) «Літератори».

Ти у Галичі високім

Кріпко на престолі сів,

Ти грізний, відважний воїн,

Пострах був для ворогів.
Затремтів перед тобою

Гордий половецький хан.

Та й Польщі, й далекій Литві

Ти завдав чимало ран.
Ти могутньою рукою

Аж до Києва досяг-

Всі князі тобі скорились

І на твій клялися стяг.
І тому в народі нашім

Твоя пам’ять ще живе:

«Про Романа, того пана,

Про дитятко мізинне...»

3. Боротьба синів Романа Мстиславича за відродження Галицько-Волинської держави.

1) «Чиста дошка»

- Що відбулося між князями після смерті князя Романа?

- Назвіть імена синів Романа.

- У якому році стали князями малолітні сини Романа?

- Хтот не допустив до влади Романової вдови та її синів?

- Де знайшли притулок молоді князі?

- Кого бояри запросили на престол у Галичину?

- Що не задовольняло бояр у правлінні Ігоровичів?

- З ким у 1214 р. бояри пішли на зговір?

- Кого було проголошено « королем королівства Галицького»?

- Хто допоміг звільнитися від угорських окупантів?

- На яку частину Галицько-Волинської держави в 1214 р. Данилу вдалося встановити владу?

- Впродовж скількох років Романовичі боролися за свою вотчину?

- Які землі припали Данилові? А Василькові?

4. Свідки Галичини сьогодні

1) Міні- проект групи (домашньої) «Дослідники».

Презентація «Давній Галич сьогодні»

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

“Валіза (Рюкзак)”

- Що б ви хотіли взяти з собою в дорогу з тих знань і навичок, які отримали на уроці.

VІІ. Підсумок уроку.

Оцінювання

Листок оцінювання

Сам

Товариш

Учитель










VІІІ. Домашнє завдання.

1-4: Опрацювати матеріал підручника ( параграф 15).

5-8: Виконати завдання 6 (с. 151).

9-12: Виконати завдання 7 (с. 151).
Тест-самоперевірка

1. Хто з синів Мстислава Ізяславича доклав найбільше зусиль для об’єднання Волинської землі?

а) Роман; б) Володимир; в) Святослав; г) Всеволод.

2. Які князівства потрапили під владу Романа Мстиславича? а) Волинське; б) Галицьке; в) Київське; г) Переяславське.

3. Хто з історичних діячів правив раніше? а) Ярослав Осмомисл; б) Роман Мстиславич.

4. Роки правління князя Романа. а) 1189–1205 рр.; б) 1199–1205 рр.; в) 1199–1203 рр.

5. Скільки років боролися Романовичі за свою вотчину? а) Понад 20 років; б) понад 30 років; в) понад 40 років.

6. Співвіднесіть дати і події. О 1202 р. а) приєднання Києва
О 1203 р. б) загибель Романа Мстиславича

О 1205 р. в) перший похід Романа Мстиславича проти половців

Схожі:

Тема. КУЛЬТУРА ГАЛИЦЬКО –ВОЛИНСЬКОІ ДЕРЖАВИ
Мета. Розглянути культуру Галицько-Волинської держави на основі фактичного матеріалу і додаткових джерел; розкрити особливості розвитку...
Галицько-Волинська держава за наступників Данила Галицького
Данила Галицького. Розкрити основні напрямки діяльності нащадків Данила Романовича та причини занепаду Галицько-Волинського князівства....
2 млн років тому — поява первісних людей на Землі
Романом Мстиславовичем Галицької і Волинської земель і утворення Галицько-Волинського князівства
Розвиток освіти, літописання. Архітектура та образотворче мистецтво....
Мета: ознайомити учнів з культурною спадщиною Галицько-Волинської держави; вчити працювати з додатковими історичними джерелами, раціонально...
 Урок пояснення нового матеріалу
Мета. Дати учням поняття осцилографа, визначитися з його призначенням та основними технічними характеристиками
Галицько-Волинські землі в XII-XIV ст
Особливості політичного становища Галицьких і Волинських земель. Відокремлення від давньоруської держави 4
Урок вивчення нового матеріалу. Обладнання: Комп’ютер, проектор,...
Пояснити учням умови накопичення заряду, ввести поняття електроємності провідника та одиниці вимірювання електроємності
Тема: Основи теорії держави
Терміни: суспільство, суспільно-економічна формація, політика, влада, держава, суверенітет, функції держави, механізм держави, державний...
З курсу „Теорії держави і права”
Поняття, основні принципи правової держави. Шляхи формування правової держави в Україні
ОСНОВИ ТЕОРІЇ ДЕРЖАВИ
Основні закономірності та причини виникнення держави. Основні теорії походження держави
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка