Тема: Античні


Скачати 105.24 Kb.
НазваТема: Античні
Дата28.10.2013
Розмір105.24 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Право > Документи
Гребениківська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Учитель: Кракова Є.А.
Тема: Античні міста-держави у Північному Причорномор’ї

Мета: Поглибити знання учнів з теми „Велика грецька колонізація”, повторити напрямки та причини колонізації. Розглянути суспільне, господарське та духовне життя колоній, заснованих греками в Північному Причорномор’ї. Визначити вплив грецьких колоній на розвиток цивілізації у Древній Греції та на території сучасної України.

Обладнання: підручники, карта, таблиця „Устрій міста-держави”, атласи, контурні карти, ілюстративний матеріал, Електронний підручник: Гайдуков Л.Ф., Крушинський В.Ю. Історія України, роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований.
Основні поняття та поняття: Понт Евксинський, Боспор Кіммерійський, Ольвія, Пантікапей, Херсонес, Тіра.
Основні події та дати: кін.VІІ ст. до н.е. – виникнення колонії на острові Березань; VІ ст. до н.е. – заснування Пантікапея, Ольвії; V ст. до н.е. – заснування Херсонеса Таврійського.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: називати час утворення античних колоній у Причорномор’ї;

показувати на карті античні колонії Північного Причорномор’я; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: „колонія”, „метрополія”; описувати умови життя в грецьких містах-колоніях Північного Причорномор’я; висловлювати свою думку з приводу значення причорноморських колоній для Греції.

План

  1. Найголовніші міста-колонії.

  2. Суспільне, господарське та духовне життя в колоніях.


Хід уроку

  1. Організаційний момент (1 хв )

  2. Перевірка домашнього завдання ( 2 хв )

Гра „Пароль”. Одразу після привітання, учитель пропонує їм назвати по одному важливому слову, що відповідало б змісту попередніх уроків – своєрідний пароль, який дає змогу їм сісти й почати працювати. Важлива умова гри: слова не повинні повторюватися, слова називаються ланцюжком.

  1. Актуалізація опорних знань (10 хв).

Учитель: Греки були чудовими моряками. У VIII – VI ст. до н. е. вони заснували на берегах Середземного і Чорного морів багато нових поселень. За словами філософа Сократа, греки, „ніби жаби, розсілися по берегах морів”. Це і були грецькі колонії.

Фронтальна бесіда:

  1. Що в перекладі означає слово „колонія”? (слово „колонія” походить від латинського слова „заселяти”)

  2. Дати визначення поняття „колонія”. ( Колонія – землі, організовано заселені людьми, вихідцями з інших країн ).

  3. Що ж штовхало греків до переселення? Отже, назвіть причини Великої грецької колонізації? (зростання кількості населення; нестача орної землі; розвиток торгівлі; поразка в політичній боротьбі; постійні криваві та спустошливі війни, які вела Греція).

  4. Позначити на лінії часу хронологічні межі Великої грецької колонізації. (Один учень працює біля дошки)

  5. Що таке „метрополія”? („материнське місто”)

  6. Гра „Чорний ящик”. У цьому „Чорному ящику” лежать дві речі, які обов’язково брали з собою греки, переселяючись у колонії. Назвіть їх. (вогонь, взятий з домашнього вогнища; земля своєї батьківщини)

  7. Практичне завдання. Позначте на фрагменті контурної карти напрямки Великої грецької колонізації (західний, південний, північно-східний).

4. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку (2 хв)

Учитель акцентує увагу учнів на очікуваних результатах, а також планові, записаних на дошці.

Учитель: За горизонт, туди, де край землі,

Покинувши Делос, Гераклею кинувши,

З переселенцями поспішали кораблі,

Ловивши вітер й не жаліючи весел.

І там, де море зустрілося з землею,

Де скелі вхід у гавань захищали,

Знов греки знайшли минулий спокій...

Геродот називав Чорне море найкрасивішим з усіх морів.

Учитель ставить перед класом проблемне питання: „Чому греки називали Чорне море Понтом Евксинським – морем гостинним?”
5. Сприйняття і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Найголовніші міста-колонії.

Учитель: Отже, одним із напрямків Великої грецької колонізації був північний схід. У VII – VI ст. до н.е.(позначити на лінії часу) греки засновували колонії в Північному Причорномор’ї – на півдні сучасної України.

    • Які кочовики за тих часів населяли степи Північного Причорномор’я? ( кіммерійці, скіфи)

Перші поодинокі подорожі греків до північних берегів Чорного моря належать до початку І тис. до н.е. Однак перша колонія виникла в середині VІІ ст. до н.е.
1.Завдання. Прослухати лекцію (Електронний підручник: Гайдуков Л.Ф., Крушинський В.Ю. Історія України. (тривалість звучання – 3 хв. 12 с.). Дати відповіді на запитання:

  1. Де виникло перше поселення, засноване греками у Північному Причорномор’ї? (поселення на острові Березань)

  2. Назви грецькі міста, засновані греками, знайди їх на карті.

  3. Чим займалися греки-колоністи?


2.Завдання. Робота в групах.

Опрацювати текст підручника §37, с.177-179. Дати відповіді на запитання ЩО? ДЕ? КОЛИ? ( ЩО означає назва міста? ДЕ розташовувалося місто? КОЛИ було засноване місто? )

- На території України збереглося багато грецьких назв:

Ялта – „прибережна”,

Феодосія – „Божі дари”
Фізкультхвилинка (виконується під музику)

  1. Вправа для поліпшення мозкового кровообігу.

П.п. – встати, руки на поясі. На рахунок 1 – поворот голови праворуч; на рахунок 2 - П.п.; на рахунок 3 – поворот голови ліворуч; на рахунок 4 - - П.п.; на рахунок 5 – повільно нахилити голову назад; на рахунок 6 – П.п.; на рахунок 7 – голову нахилити вперед. Повторити 4-6 разів. Темп повільний.

  1. Гімнастика для очей.

Швидко поморгати, заплющити очі і посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4-5 разів.

( Н.Н.Куинджи. Валеология. Пути формирования здоровья школьников: Метод. пособие. – М.: Аспект Пресс, 2001. – 139 с.)


2. Суспільне, господарське та духовне життя в колоніях.

Робота з таблицею „Устрій міста-держави” супроводжується розповіддю вчителя.




Місто й околишні села


Правив або демос, або аристократи

Ремесло, землеробство, торгівля, мореплавство. Своя монета.

Учитель: Античне місто складалося з двох частин: безпосередньо з укріпленого поліса та хліборобських селищ. Навколо міста зводилися захисні мури та вежі. Тут несли вахту дозорці. А до міста можна було потрапити лише через ворота, які на ніч зачинялися. Потужні стіни та вежі і сьогодні височать навколо Херсонеса. Добре збереглися вони в Ольвії (Ілюстрація „Руїни Херсонесу”). За міськими мурами знаходився некрополь – тобто цвинтар. З грецької мови це слово перекладається як „місто мертвих”. Некрополі грецьких міст займають велику площу та налічують сотні могил. Тут виявлено не лише звичайні земляні могили, а й кургани. В них поховано володарів Боспорського царства та скіфську знать (Ілюстрації: „Поховання в некрополі Херсонеса”).

Вищим органом вважалися народні збори. Вони збиралися, як правило, на центральній площі-агорі. Народні збори розв’язували усі найважливіші питання міста і обирали посадових осіб-архонтів, стратегів та ін.

    • Хто брав участь в управлінні державою? (Участь в управлінні державою брали лише вільні громадяни-чоловіки. Жінки, раби, а також не греки такого права не мали).

Учитель: Кожне місто мало свої закони. Важливі постанови та закони викарбовували на кам’яних плитах та виставляли на площі. Видатною пам’яткою такого типу є Херсонеська присяга. (Ілюстрація „Херсонеська присяга, викарбувана на мармуровій плиті”). Кожен житель Херсонесу, досягши певного віку, присягав на вірність своєму полісу. Перед вами присяга жителів Херсонеса. Прочитайте її та дайте відповіді на питання:

Присягаюся Зевсом, Геєю, Геліосом, Девою,

Богами й богинями олімпійськими,

Героями, що володіють містом, територією

Й укріпленими пунктами херсонеситів.

Я буду єдинодумцем у справі спасіння

Свободи держави і громадян

І не зраджу Херсонеса.

Я не скидатиму демократичного ладу,

Я не даватиму і не прийму дари,

Що шкодять державі або громадянам.

Я не замишлю ніякої ганебної справи

Проти будь-кого з громадян.

І на суді голос за законом подам.

Я не складатиму змови

Ні проти херсонеської общини,

Ні проти будь-кого з громадян,

Хто не оголошений ворогом народу

Запитання:

  1. Яким був державний лад у Херсонесі?

  2. Як ви вважаєте, для чого жителі Херсонеса присягали? Що саме для них мало важливе значення?

Учитель. Основу економіки античних міст Північного Причорномор’я складали ремесло і сільське господарство. Ремесло розвивалося в містах і досягло великого рівня, особливо металообробка, ткацтво, вичинка шкіри, виготовлення виробів із скла, різних прикрас, посуду. У селищах розвивалося сільське господарство. Вирощували зернові, займалися садівництвом і виноградарством. Значну роль у господарстві займало тваринництво, рибальство та соляний промисел. У Херсонесі виявлено багато цистерн для соління риби. Звідси її вивозили до Греції. Греки дуже полюбляли рибу та рибні соуси.

І ремесло, і сільське господарство мало товарний характер. Торгували з навколишніми племенами, яким збували вино, ремісничі вироби, тканини. Від них одержували зерно, худобу, рабів. Активно велася зовнішня торгівля, особливо з грецькими містами.

Робота з підручником. – с.179 – „Греки-купці.” Чим торгували греки Причорномор’я з метрополіями?

Учитель разом з учнями заповнює схему на дошці:

Вино, зброя ,оливкова олія, керамічний

посуд, прикраси, тканини


Греція колонії







Пшениця, мед, віск, шкури, солона риба,

раби

( Північне Причорномор’я (нині – Херсонська і Миколаївська області України) було житницею Греції. Звідси греки найбільше вивозили зерна.)

На території сучасної Тростянеччини поблизу села Ницахи знайдено уламки грецьких амфор V-ІІІ ст. до н.е., що свідчить про можливі торгівельні зв’язки.

Античні міста мали свою монету. Наприклад, в Ольвії карбувалася бронзова монета у вигляді дельфіна, пізніше – срібна кругла.(Ілюстрація „Ольвійські монети”)

Культура. Оселившись у наших краях, греки залишалися часткою великого грецького світу. Називали вони себе еллінами, а свою батьківщину Елладою.

- Як ви вважаєте, що об’єднували всіх еллінів? (Еллінів об’єднували спільна мова, звичаї, стародавні оповіді, релігія, єдина писемність).

Вони принесли сюди й дух грецької культури: любов до театру, поезії, спорту.

Повідомлення учнів.

1 Учень. Освіта. Мешканці античних міст-держав приділяли значну увагу навчанню дітей: учні вивчали читання, лічбу, письмо, риторику (красномовство). Велике значення мала фізична підготовка: біг, боротьба, стрільба з лука. Для цього будувалися спеціальні споруди – гімназії. Розвивалися такі науки, як історія та філософія.

2 Учень. Медицина. З дуже давніх часів мешканці античних міст зналися на медицині. Про це свідчать численні археологічні знахідки (хірургічні ножі, пінцети, голки та інше). В Ольвії навіть існувала аптека. Мешканці Причорномор’я широко використовували цілющі властивості кримських грязей. Історик Пліній Старший писав так: „...на Таврійському півострові є земля, за допомогою якої лікуються різні хвороби”.

3 Учень. Театр і спорт. Театр був улюбленим видовищем. Певно через сильну руйнацію міст театр поки що відкрито лише в Херсонесі. Але відомо, що театри були в Ольвії та Пантікапеї.

При розкопках міст археологами знайдено списки переможців у змаганнях поетів, спортсменів. Таким чином, дух змагання, притаманний грекам, панував і тут. Спортивні змагання влаштовували з бігу, кидання списа та диска, боротьби, стрибків, стрільби з лука тощо. В них брали участь навіть вищі посадові особи. Про велике значення спорту свідчать і знахідки в могилах. Часто туди клали спортивний інвентар. Це флакони з маслом, спеціальні інструменти для очищення тіла від бруду тощо.

Жителі Причорномор’я часто виїздили в середземноморські грецькі міста для участі у святах та спортивних змаганнях. Переможців тут нагороджували красивими розмальованими амфорами. Декілька таких амфор знайдено в похованнях. Вони покладені в могили померлих, які були переможцями цих ігор.

4 Учень. Скульптура, живопис, мозаїка. Окрасою грецьких міст були статуї. Їх ставили на честь богів, героїв, шанованих громадян. А на могилах ставили надгробки. Їх збереглося особливо багато. Це кам’яні плити, на яких вирізьблені фігури померлих, зображено сцени прощання з ними. І скульптури, і надгробки розмальовано фарбами.

Дуже популярними були невеличкі скульптурки з випаленої глини. Вони зображують не тільки богів, а й простих людей.

Будівлі оздоблювали розписами. Парадні кімнати в заможних оселях оздоблювали мозаїкою. З дрібної кольорової гальки викладали візерунки, фігури людей і тварин.
6. Усвідомлення, узагальнення і систематизація знань.

Учитель: Повернемося до початку уроку - очікувані результати. Перевіримо, чи виконали ми завдання уроку.
Метод „Історичний диктант”

На дошці записуються коди відповідей:

1- колонія 5 – Березань

2 - Ольвія 6 – метрополія

3 – Херсонес 7 - ольвіополіти

4 – некрополь 8 - Пантікапей
Учитель зачитує визначення, а учні записують цифру, що йому відповідає. У результаті виходить восьмизначне число.

  1. На цьому острові виникла перша грецька колонія у Північному Причорномор’ї.

  2. Назва жителів Ольвії.

  3. Землі, організовано заселені людьми, вихідцями з інших країн.

  4. Колони якого грецького міста зображено на українській гривні?

  5. Місце, де ховали померлих.

  6. „Материнське місто”

  7. Назва цього міста в перекладі означає „щаслива”

  8. Це місто стало столицею могутнього Боспорського царства.

Учитель пише на дошці правильну відповідь і пропонує учням методом самоперевірки з’ясувати правильність відповідей, звертає увагу на найбільш поширені помилки. Код: 57134628
7. Підведення підсумків уроку і повідомлення домашнього завдання.

Підсумовуючи урок, учитель повертається до проблемного питання і зупиняється на значенні причорноморських колоній для метрополій.

ВГК сприяла розширенню зв’язків, обміну досвідом й знаннями з іншими народами. Надбання грецької культури дійшли і до території сучасної України. Відвідуючи грецькі колонії, торгуючи з ними, давні жителі України знайомилися з культурою і побутом греків.


    • Кого можна назвати „зірками” уроку?

    • Хто нас сьогодні здивував?

(Виставлення оцінок)

Домашнє завдання: Прочитати §37, дати відповіді на запитання;

*написати листа від імені жителя однієї з грецьких колоній Північного Причорномор’я до своїх родичів у Греції.





Схожі:

ТЕМА: Стародавня україна
Перші поселення на території україни, кіерійці скіфи та сармати їх перші державні утворення. Античні міста поліси північного причорноморья...
Тема. Античні міста-держави у Північному Причорномор’ї
Мета. Ознайомити учнів з виникненням грецьких міст-колоній у Північному Причорномор’ї, їхнім господарським та культурним життям
Урок № Тема: Античні міста держави в Північному Причорномор'ї та Криму
Північного Причорномор’я; розвивати вміння аналізувати та систематизувати історичний матеріал, працювати з історичною картою, документами,...
Уроку: Античні міста-держави у Північному Причорномор’ї
Мета. Ознайомити учнів з виникненням грецьких міст-колоній у Північному Причорномор’ї, їхнім господарським та культурним життям
«Мандрівка Ямбула перший у світовій літературі утопічний роман?»
Завважимо при цьому, що античні утопісти пов’язують свої оповіді переважно з народами віддалених, мало знайомих для читача регіонів...
«АНТИЧНІ МІСТА-ДЕРЖАВИ У ПІВНІЧНОМУ ПРИЧОРНОМОР'Ї»
Стародавньої Греції. До цих пір в областях Північного Причорномор'я проживають греки. Як же греки з'явились на території сучасної...
Модуль ІІ Охарактеризуйте перші державні утворення на сучасних українських...
Катіарів, тресніїв, каралтаїв, назви яких походили від синів предтечі цього народу – царя Таргітая. Як свідчить Геродот, на території...
ТЕМА ПРОГРАМИ: «Основи роботи на ПК.» Тема уроку
Тема уроку: «Побудова та форматування таблиць. Створення діаграм. Робота з колонками.»
УРОКУ ТЕМА ПРОГРАМИ: Технології комп'ютерної обробки інформації
ТЕМА УРОКУ: Тема уроку: Створення, завантаження та збереження файлів-документів. Введення, редагування та форматування інформації....
Опорні поняття Концептуальний рівень художнього твору (Тематика,...
Співзвучна Чи тема основних питань свого часу? Чи пов'язано з темою назву? Кожне явище життя це окрема тема; сукупність тем тематика...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка