Урок № Тема: Античні міста держави в Північному Причорномор'ї та Криму


Скачати 168.59 Kb.
Назва Урок № Тема: Античні міста держави в Північному Причорномор'ї та Криму
Дата 28.10.2013
Розмір 168.59 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Культура > Урок
Урок

з всесвітньої історії

6 клас

Тема : Античні міста-держави в Північному Причорномор’ї та Криму.

c:\documents and settings\admin\рабочий стол\skify-i-greky11.jpg

Вчитель Люта Н.С

Урок №

Тема: Античні міста держави в Північному Причорномор'ї та Криму

Мета: Закріпити знання про причини грецької колонізації Північного Причорномор’я; визначити хронологічні межі колонізації; охарактеризувати устрій, господарство, побут, культуру грецьких колоній; показати вплив грецької колонізації на населення Північного Причорномор’я; розвивати вміння аналізувати та систематизувати історичний матеріал, працювати з історичною картою, документами, інформативними текстами; виховувати любов та гордість до історії українських земель.

Обладнання: підручник під ред.. О.Шалагінова, Б.Шалагінова Історія Стародавнього світу. – К., 2006, атлас Історія Стародавнього світу . 6 кл. , ілюстрований матеріал, інформативні тексти, історичні документи.

Поняття: колонія, колонізація,культура, поліс, метрополія, Понт Євксинський , Ольвія, Пантікапей, Херсонес.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Форма уроку: інтерактивна(робота в групах)

Після цього уроку учні зможуть:

1.Визначати причини і напрямки грецької колонізації

2.Називати і показувати на карті місця грецьких колоній в Північному Причорномор’ї та Криму.

3. Характеризувати устрій, господарство, побут, культуру грецьких колоній на прикладі Ольвії, Херсонесу, Пантикапею.

4. Аналізуючи та систематизуючи історичний матеріал показувати вплив грецької колонізації на культуру давніх народів України.

5.Проводити зв'язок з сучасної культурою Криму та давніми містами-колоніями.

Хід уроку

Структура уроку

Робота вчителя

Робота учнів

І.Організаційний момент( 2 хв.)

Повідомлення теми та мети уроку

1.Зєднання учнів в групи, які вже були сформовані напередодні, та в яких вже були розподілені обов’язки.

2.Запис в зошиті теми уроку

3. Кожна група отримує залікову картку(додаток № 1)

ІІ. Актуалізація опорних знань

(7 хв.)

  • Робота з поняттями та запитаннями:

1. Що таке колонія?

2. Що таке колонізація?

3.Що таке поліс?

4. Що таке метрополія?

5. Пригадайте час Великої Грецької колонізації

6. Назвіть причини колонізації.

7.Назвіть основні напрямки грецької колонізації

8.Покажіть на карті міста грецьких колоній на узбережжі Чорного моря та Криму

9.Пригадайте, які народи мешкали в Північному Причорномор’ї та Криму в VI- IV ст. до. н.є.

10. Як греки називали Чорне море в давнину і чому?


Кожна група учнів методом уявного мікрофону по черзі відповідає на питання( кожна правильна відповідь - 1 бал)

Формування інформаційної, просторової і мовленнєвої компетентностей.

Приклади відповідей учнів:

1. Колонія – в перекладі з грецької – поселення.

2. Колонізація – це процес переселення населення із рідної країни на територію не освоєних земель.

3. Поліс – місто-держава

4. Метрополія – це територія звідки є вихідцями колоністи

5. Час колонізації – VIII – IV ст. до н.є

6. Причини: перенаселення, розвиток торгівлі, боротьба між демосом та аристократією

7.Напрямки: узбережжя Середземного моря, Чорного моря.

8. Робота з картою та атласом: Ольвія,Херсонес, Пантікапей, Тіра, Феодосія

9.Кіммерійці, скіфи

10. Понт Євксинський – Чорне море


ІІІ. Вивчення нового матеріалу(26 хв)

1.Мотивація навчальної діяльності(4 хв.)

Вчитель: Стародавня історія України дуже різноманітна, і однією з її найбільш захоплюючих сторінок є грецька колонізація, яка поклала початок цілому періоду – античному. Безпосередньо в цей час Північне Причорномор’я та Крим були включені в орбіту цивілізаційного процесу. Саме в цей час давні жителі України почали знайомитись з найкращими досягненнями світової культури того часу. Ступивши на українську землю греки змінили можливий хід історії, і з ними прийшли нові віяння в архітектурі, мистецтві, господарському житті та культурі загалом. Сьогодні на уроці ми з вами зможемо дослідити грецький слід в українській історії

2.Метод Постановка проблемного запитання

Як ви гадаєте, якщо б стародавнім не вдалося подолати довгий, небезпечний шлях від Греції до узбережжя Чорного моря, чи змогли б жителі стародавньої України прискорити свій розвиток?

3. Таким чином, давайте разом з вами помандруємо старовинними грецькими містами.

  • Організація роботи в групах:

  • Роздача ілюстрованого матеріалу, документів, інформаційних текстів (додаток № 3).

  • Музичний супровід. (Грецька музика)

1. Кожна група отримує наглядний мотиватор ( додаток № 2)і діти висловлюють свою точку зору щодо змісту зображення. Змістовна відповідь – 1 бал.

( Метод «Коло ідей»)

Формування мовленнєвої компетентності.


  • Робота в групах(7 хв.)

Учні в групах мають заздалегідь підготовлену інформацію про розвиток грецьких міст-колоній (Ольвія,Херсонес,Пантікапей); аналізують історичні документи, ілюстрації, досліджують карту, працюють з підручником( п.37, с.177-180), згадують власні літні подорожі на узбережжя Чорного моря та презентують свою роботу в формі міні-екскурсій за планом( 5 хв. для кожної групи):

1. Час виникнення колоній.

2. Географічне розташування та особливості створення

3. Державний устрій

4.Господарство

5.Побут та культура

Використання методу «Коло ідей»

Формування комунікативної, полікультурної, мовленнєвої, інформаційної компетентностей.

IV. Закріплення знань(5 хв.)


.Вчитель: А зараз, аби закріпити наші знання з цієї теми, давайте подивимося науково-документальний фільм із Циклу «Історія Українських земель: фільм № 3. «Грецька колонізація Північного Причорномор’я та Криму» (додаток « 4)


  • Перегляд фільму та закріплення всіх основних компетентностей.

  • Робота з тестовими завданнями в групі.(додаток №5)

V. Підсумки уроку (3 хв.)

Вчитель: Давайте повернемося до нашої проблеми

Так, як ви гадаєте, якщо б стародавнім не вдалося подолати довгий, небезпечний шлях від Греції до узбережжя Чорного моря, чи змогли б жителі стародавньої України прискорити свій розвиток?

Висновки вчителя

Остаточну оцінку роботи груп та окремих членів груп вчитель робить, проаналізувавши картки на наступному уроці.

Учні методом «Загальне коло» висловлюють свої думки щодо проблеми.

Завершення роботи з оціночними картками, самооцінка.

VI. Домашнє завдання (1 хв.)

Опрацювати п.37, виконати завдання на контурній карті( за бажанням), написати міні твір від імені жителя грецької колонії « Якими знаннями я можу поділитися з місцевим населенням Північного Причорномор’я?




VI. Релаксація (1 хв.)




Діти оцінюють урок( свою роботу, якість отриманих знань на уроці )за допомогою кольорових жетонів

Білі – незадовільно

Жовті – задовільно

Зелені – добре

Червоні-відмінно

Залікова картка

Група №

Максимальна кількість балів – 24 бали

Завдання 1

Чи пам’ятаєте ви?

Максимальна кількість балів - 1

Ваші бали:

Завдання 2

Мотивація

Максимальна кількість балів - 1

Ваші бали:

Завдання 3

Мандрівка

Максимальна кількість балів - 5

Ваші бали:

Завдання 4

Тестування

Максимальна кількість балів - 7

Ваші бали:

Завдання 5

Самооцінка

Максимальна кількість балів - 5

Ваші бали:

Завдання 6

Оцінка вчителя

Максимальна кількість балів - 5

Ваші бали:


Ольвія

Ольвія (Óλβια — щаслива)  ( Сабія,пізніше Борисфен, ще пізніше Ольвія чи Ольвіополіс )— найважливіша грецька колонія в Нижньому Побужжі, в дельті Гіпаніса (Буга) та Борисфена (Дніпра), заснована вихідцями з Мілету в 647646 р. до н. е.

Її політичним та економічним центром було однойменне місто, залишки якого розташовані на правому березі Бузького лиману біля с. Парутиного Очаківського району Миколаївської області.

У період свого розквіту у ІІІ ст. до н. е. площа міста становила близько 50 га.

Ольвія була рабовласницькою республікою. Законодавчі органи (напр. — збори, рада) та виконавча влада (колегії архонтів, стратегів, агораномів та ін.) були в руках рабовласницької частини населення. Значного розвитку набули землеробство, скотарство, рибальство, виноградарство, якими займалися греки та вихідці з місцевих племен, що населяли городище і селища сільськогосподарської округи Ольвії. В самому місті розвивалися ремесла: металообробне, гончарне, деревообробне, каменярське, кісткорізне, прядильно-ткацьке тощо, продукцію яких збували населенню Ольвії, а також скіфам, сарматам та іншим племенам, що населяли тоді значну частину території сучасної України. В обмін на ремісничу продукцію в Ольвію надходили хліб, худоба, вовна, риба, а головне - раби. Чимало з цього ольвійські купці продавали у державах грецької метрополії, звідки вивозили вино, маслинову олію, високоякісний посуд, тканини, прикраси, твори мистецтва тощо. Для потреб внутрішньої і зовнішньої торгівлі Ольвія випускала свою монету — здебільшого мідну і срібну, рідше золоту. Населення Ольвії підтримувало зв'язки з Афінами, Корінфом, Родосом, Пергамом, Александрією та Малою Азією.

Пантікапей

Пантікапе́й (грец. Παντικάπαιον)  від Іранського Panti-Kapa рибний шлях;— давньогрецький поліс, що існував на місці сучасної Керчі; столиця Боспорського царства.

Деякі давні джерела стверджують, що в Пантікапеї народився Геракл - легендарний прабатько скіфів і теукрів.

Пантікапей був заснований у 1-й половині 6 століття до н. е. на західному березі Керченської протоки (на місці сучасної Керчі) переселенцями з Мілета та інших центрів Давньої Греції. З 2-ї половини 6 століття до н. е. карбував власну монету. З утворенням близько 480 до н. е. Боспорської держави став її столицею.

Розквіт Пантікапея припадає на 5 — початок 3 століття до н. е., коли він був найбільшим ремісничим і торговельним центром Північного Причорномор'я.

Площа Пантікапея дорівнювала близько 100 га. Він був розташований на схилах та біля підніжжя сучасної гори Мітрідат. На вершині гори був акрополь з храмами Аполлона, Кібели та палацами правителів Боспору. В приморській частині розташовувалась агора та великий порт, до якого прибували товари із Середземномор'я (маслинова олія, вино, керамічний посуд) та скіфських земель (хліб, риба, шкіра). На схилах гори стояли будинки заможних жителів міста. Халупи трударів купчилися на околицях міста. Пантікапей був оточений оборонним муром. За межами міста на північ, захід та південь простягся некрополь із похованнями царів, знатної верхівки населення міста (кургани Юз-Оба, Золотий курган) та пересічного населення.

Наприкінці 2 століття до н. е. Пантікапей став осередком повстання на чолі з Савмаком.

У 4 столітті на економічному житті Пантікапея відбилася соціально-економічна криза, що охопила весь античний світ. У 370-х роках місто зазнало руйнівного удару гунів. У 5 столітті античний Пантікапей перестав існувати.

Херсонес Таврійський

Херсоне́с Таврі́йський (дав.-гр. Χερσόνησος — ἡ χερσόνησος (ге¯ херсо́не¯сос) значить «півострів», за середньовіччя Херсон, у слов'янських джерелах Корсунь) — старогрецьке місто-держава в південно-західній частині Криму (у межах Севастополя).

Херсонес Таврійський був заснований 422–421 рр. до н. е. грецькими вихідцями з Гераклеї Понтійської як грецька колонія на північному узбережжі Чорного моря і за античної доби став важливим торговельним, ремісничим і політичним центром південно-західного узбережжя Криму.

Херсонес був типовим грецьким полісом. Це місто-держава було рабовласницькою республікою з демократичною формою правління. Вищим органом влади були збори всіх вільних громадян чоловічої статі, які досягли повноліття. Народні збори приймали закони і вирішували найважливіші питання. Повсякденним життям міста керували виборна рада та колегії, які здійснювали спостереження за всією діяльністю жителів міста.

Торгівля Херсонесу була переважно посередницькою. З грецьких міст Малої Азії, островів Егейського моря та материкової Греції (Гераклея, Синоп, Делос, Родос, Афіни) купці привозили сюди прикраси з дорогоцінних металів, зброю, розписний чорно-лаковий посуд, оливкову олію, мармур тощо. Частина цих товарів перепродувалася сусідам — скіфам. Значну частку херсонеського експорту становили тубільні товари: хліб, худоба, шкіри, хутра, мед, віск, а також раби.

Додаткові матеріали

МІСТО ОЛЬВІЯ. Місто заснували вихідці з Мілета у VI ст. до н. е. у тому місці, де гирла Борисфена й Гіпаніса (Дніпра й Бугу) зливалися разом, утворюючи широкий лиман. Слово «ольвія» означає «щаслива». Друга назва міста була «Борисфен», бо, як правило, греки називали свої колонії за ім'ям річки, на якій стояло місто. Місто терасами спускалося до лиману; тут була гавань, де причалювали кораблі. Від головних воріт через усі квартали вела широка брукована вулиця. У центрі Ольвії був головний майдан з торговими рядами, поряд стояли храми богів і вівтарі.

Ольвіополіти (жителі міста) поклонялися Зевсу, Аполлону, Афіні Палладі. Вони були вправними купцями. Головним партнером Ольвії в торгівлі зерном було місто Афіни в Греції.

ольвія

ПРИСЯГА ГРОМАДЯН ХЕРСОНЕСА

Цю присягу було викарбувано на білій мармуровій плиті, встановленій на міському майдані в центрі Херсонеса.

Присягаюся Зевсом, Геєю, Геліосом, Дівою, богами і богинями олімпійськими та героями. Я буду дбати про безпеку та свободу держави і громадян і не зраджу Херсонеса, Керкінітіди, Прекрасної Гавані та інших укріплених міст, якими володіють херсонеси-ти, і не віддам нічого нікому — ні греку, ні варвару*, а буду берегти все це для херсонеського народу.

1. Варвари — так греки називали чужоземців, негреків.

МІСТО ХЕРСОНЕС. Греки заснували це місто в V ст. до н. е. на тому місці, де нині м. Севастополь. Назва міста означає «півострів». До наших днів збереглися залишки міцних мурів навколо міста, вежі та ворота, зроблені з тесаного каменю. Сліди проломів у стінах свідчать про жорстокі облоги і штурми, яких зазнав Херсонес у давнину. Уздовж вулиць, що перетиналися під прямим кутом, проходили кам'яні водостоки, які відводили в море дощову воду та нечистоти. Храми богів були прикрашені величними колонами, що збереглися до наших днів. Колони стародавнього Херсонеса зображено на українській гривні.

херсонес

гривня

Херсонесити займалися виноградарством, землеробством та скотарством: Про це свідчать знайдені археологами у великій кількості ножі виноградарів, преси для вичавлювання соку з винограду, а також кам'яні жорна для розмелювання зерна й піфоси. У Херсонесі вчені розкопали театр, збудований просто неба.

МІСТО ПАНТІКАПЕЙ. Слово «Пантікапей» у перекладі означає «рибний шлях». Місто було засноване греками в VI ст. до н. е. на березі Керченської протоки, яка веде з Азовського моря до Чорного. Нині на цьому місці стоїть місто Керч.

пантікапей

Більша частина стародавнього міста розкинулось на крутих схилах кам'янистої гори, що височить над бухтою. Ця гора й донині називається Мітридат за ім'ям понтійського царя. На вершині гори стояв акрополь — головна фортеця міста, оточена міцними кам'яними мурами. Там були храми й палаци, а по схилах гори тулилися будинки, покриті червоною черепицею. Можна уявити, яке гарне було місто в давнину. У бухті стояло

багато вітрильних кораблів, на які вантажили хліб, худобу, інші товари. Пантікапей був столицею могутнього Боспор-ського царства. Майже тисячу років існували грецькі міста в Північному Причорномор 7. Вони мали великий культурний вплив на місцеві племена — наших далеких предків.

ГРЕКИ-КУПЦІ. Греки-колоністи торгували з багатьма народами Середземномор'я і племенами Північного Причорномор'я. Вони продавали вино, зброю, олію, керамічний посуд, золоті прикраси, тканини. У Грецію вивозили пшеницю, мед, віск, шкури, солону рибу, рабів. Північне Причорномор'я (нині — Херсонська і Миколаївська області України) було житницею Греції. Звідси, а також з о. Сицилія та з Єгипту греки вивозили найбільше зерна.

КУЛЬТУРА ГРЕЦЬКИХ МІСТ-КОЛОНІЙ. В Ольвії проживав філософ Біон, прозваний Борисфенітом, син рибалки і простої жінки. Усю його сім'ю продали в рабство. З часом Біон потрапив до Афін і став філософом. У нього був гострий розум, і йому подобалося висміювати людські недоліки. Так, про скупого багатія він сказав: «Не він володіє багатством, а багатство — ним!».

ваза у вигляді сфінкса

Знаменитий грецький оратор Демосфен був по матері скіфом. Його бабуся була скіфянкою, а дід — багатим греком з чорноморського міста Німфею.

Своєю мудрістю прославився й Анахарсіс, по матері — грек, а по батькові — скіф. У пошуках знань Анахарсіс приїхав до Афін, щоб навчатися в мудреця Солона. Через раба він передав Солону такі слова: «Я хочу тебе бачити і стати твоїм другом і гостем». Солону це не сподобалось, і він переказав у відповідь, що друзів прийнято заводити в себе на батьківщині, а не шукати їх у чужих землях. Анахарсіс не розгубився і відповів: «Солоне, ти ж у себе на батьківщині, то чому б тобі не завести друга?». Вражений його метким розумом, Солон наказав впустити Анахарсіса і став йому найкращим другом.

Грецькі філософи полюбили Анахарсіса і просили його залишитися з ними. Але він засумував за своєю батьківщиною і повернувся до Скіфії. Там його вбили стрілою скіфи. Вони не могли пробачити його зраду своєму народові заради грецького.

Греки записали деякі вислови Анахарсіса, бо вважали його одним із семи мудреців світу. Так, він говорив, що краще мати одного друга справжнього, ніж багато друзів несправжніх. На запитання, що в людині одночасно добре й погане, він відповів: «Язик». На запитання, які кораблі найбільш безпечні для життя, він сказав: «Ті, що їх витягли на берег».

Закріплення

1. Греки засновували колонії в :

А) на узбережжі Атлантичного океану

Б) на узбережжі Чорного моря

В) на узбережжі Аральського моря

2. Продовжить список основних причин колонізації

А) загроза голоду, захоплення землі

Б) загроза боргового рабства

В)____________________________________

3. Приведіть до відповідності

А) товари, які греки ввозили в колонії 1) оливкове масло

Б) товари, які греки вивозили з колонії 2) раби

3) шкіра тварин

4) посуд

4. Допишіть сучасні назви:

А)Херсонес – «Півострів» - ________________

Б) Ольвія – «Щаслива»-___________________

В) Пантікапей – «Рибний шлях» -_____________

Г) Понт Євксинський – ______________________

Схожі:

Тема. Античні міста-держави у Північному Причорномор’ї
Мета. Ознайомити учнів з виникненням грецьких міст-колоній у Північному Причорномор’ї, їхнім господарським та культурним життям
Уроку: Античні міста-держави у Північному Причорномор’ї
Мета. Ознайомити учнів з виникненням грецьких міст-колоній у Північному Причорномор’ї, їхнім господарським та культурним життям
«АНТИЧНІ МІСТА-ДЕРЖАВИ У ПІВНІЧНОМУ ПРИЧОРНОМОР'Ї»
Стародавньої Греції. До цих пір в областях Північного Причорномор'я проживають греки. Як же греки з'явились на території сучасної...
Тема: Античні
Велика грецька колонізація”, повторити напрямки та причини колонізації. Розглянути суспільне, господарське та духовне життя колоній,...
ТЕМА: Стародавня україна
Перші поселення на території україни, кіерійці скіфи та сармати їх перші державні утворення. Античні міста поліси північного причорноморья...
ПРОГРАМА ДИСЦИПЛІНИ “Історія України”
Факти: Поява та розселення людей на території України. Кочовики за раннього залізного віку. Заснування античних міст-колоній у Північному...
ПРОГРАМА ДИСЦИПЛІНИ “Історія України”
Факти: Поява та розселення людей на території України. Кочовики за раннього залізного віку. Заснування античних міст-колоній у Північному...
Тестові завдання для семінарських занять та екзаменів з курсу Історії України. Семінар В-1
До остаточного занепаду античних міст-колоній в Північному Причорномор’ї призвела навала
Урок ТЕМА НАЙДАВНІШІ ДЕРЖАВИ ДВОРІЧЧЯ
Дворіччя, міста – держави Месопотамії, перший в історії людства збірник законів; вміти: розкривати значення шумерської цивілізації...
1. загальна характеристика міста бердянська
Бердянськ – місто обласного значення Запорізької області, розташоване на північному узбережжі Азовського моря. Територія міста складає...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка