Тема: “Кислоти, їх склад, назви, класифікація”


Скачати 91.99 Kb.
НазваТема: “Кислоти, їх склад, назви, класифікація”
Дата28.03.2013
Розмір91.99 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Математика > Урок
8 клас

Тема: “Кислоти, їх склад, назви, класифікація”

Мета: Сформувати уявлення про кислоти, ознайомити учнів зі складом, формулами, назвами та класифікацією кислот; розвивати вміння аналізувати склад кислот; порівнювати фізичні властивості кислот, робити висновки.

Обладнання: підручник, робочий зошит, таблиця з назвами “зупинок”, картка з формулами кислот.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу (нестандартний – подорож)

Хід уроку



І. Організація класу.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні ми розпочинаємо вивчення нової теми “Кислоти”. У цій темі ви ознайомитесь з такими речовинами, як кислоти. Вивчимо назви, склад, класифікацію, фізичні та хімічні властивості цих речовин. Особливу увагу ми повинні звернути на правила техніки безпеки під час роботи з кислотами.

На сьогоднішньому уроці ми познайомимося зі складом цих речовин, їх назвами та класифікацією, а також із застосуванням і значенням в побуті та природі.

Урок пропоную провести у вигляді подорожі.

ІV. Актуалізація опорних знань


  1. Які хімічні властивості води ви знаєте?

  2. Які речовини називаються індикаторами?

V. Вивчення нового матеріалу


Ми зібрали непоганий багаж знань і можемо вирушити у подорож. Кожен мандрівник веде щоденник спостережень, в якому занотовує все побачене, і має карту, яка йому допомагає подорожувати. Щоденник спостережень – ваші зошити. Карта - перед очима. Отже, подорожуймо!

Учитель називає зупинку, учні розповідають цікавий матеріал про кислоти. У процесі розповіді учнів учитель на дошці прикріплює картки з формулами відповідних кислот.

Перша зупинка “Інформаційна”


Уявіть, що дістатися цієї зупинки можна, йдучи Південним берегом Криму. Шлях веде нас до Гурзуфа. Праворуч – спуск до моря, ліворуч – невисокий мур, оплетений виноградником. З давніх-давен люди вирощували виноград, з якого робили вино, складовою частиною якого є винна кислота. Вино не раз скисало й перетворювалось на оцет, який за його кислий смакпочали використовувати як приправу, робили з нього ліки, виготовляли фарби. До речі, складовою частиною оцту є оцтова кислота.

Ви всі їсте яблука, лимони, щавель, полюбляєте вітаміни – аскорбінки, п’єте кефір, проте не знаєте, що саме в них містяться відповідно яблучна, лимонна, щавлева, аскорбінова, молочна кислоти. Ці речовини ми будемо вивчати в 9 класі і називатимемо їх органічними кислотами.

А тепер ми розглянемо мінеральні кислоти, повідомлення про які ви приготували.

Учні виступають із заздалегідь підготовленими повідомленнями.

Хлоридна (соляна) кислота (учитель прикріплює на дошці картку з формулою НСІ) входить до складу шлункового соку (майже 0,3%) і сприяє перетравленню їжі, а такожвбиває хвороботворні бактерії. Важко сказати, хто й коли вперше одержав хлоридну кислоту. Відомо, що ще наприкінці XV – на початку XVIст. Цю речовину називали “кислим спиртом”, або “соляним спиртом”.

Сульфатна (сірчана) кислота ( учитель прикріплює на дошці картку з формолою H2SO4). Алхіміки називали її “купоросною олією”. ЇЇ одержують уже понад 1000 років. Без її допомоги не можна отримати врожаю, бо на виробництво мінеральних добрив витрачається майже половина всієї сульфатної кислоти, яку отримують на хімічних заводах. У наш час без сульфатної кислоти наможливо ні взутися, ні вдягнутися, ні вмитися, ні випрати білизну, тому що і взуття, і одяг, імило та порошок теж виготовляють за допомогою сульфатної кислоти. А яка машина чи мотоцикл зможуть проїхати без акумулятора, який не містить електроліту (розчину сульфатної кислоти)? Взагалі, легше було б перерахувати ті галузі промисловості, де вона не застосовується.

Нітратна (азотна) кислота (учитель прикріплює на дошці картку з формулою HNO3). Алхіміки називали цю речовину “міцною водою” і використовували для виготовлення “царської горілки” ( суміш нітратної та хлоридної кислот, яка розчиняла ”царські метали”:золото, срібло).Нітратна кислота використовується для виробництва різних речовин, в тому числі мінеральних добрив (нітратів), які рослини поглинають з грунту, утворюючи білок – основу всього живого. Використовують її також для виробництва барвників, вибухових речовин, ліків, кіно- фотоплівки.

Ортофосфатна (фосфатна) кислота (учитель на дошці прикріплює картку з формулою H3PO4 ) міститься в нашому організмі та входить до складу речовин, які відіграють головну роль у передачі й збереженні спадкової інформації.Щоденно із сечею з організму дорослої людини виводиться близько 4г фосфатної кислоти. Ця речовина використовується для виробництва мінеральних добрив – фосфатів, а також кормових добавок, для наданя кислуватого смаку безалкогольним напоям, з метою освітлення цукру.

Карбонатна (вугільна) кислота (учитель прикріплює на дошці картку з формулою H2CO3 ) - речовина дуже нестійка. Міститься в мінеральній воді, лимонаді, - саме завдяки їй ці напої мають кислий та освіжаючий смак. Велике значення мають солі цієї кислоти, які використовуються як будівельні матеріали.

Силікатна (кремнієва) кислота ( учитель прикріплює на дошці картку з формулою H2SiO3) – одна з мінеральних кислот, що не розчиняється у воді. Велике значеня мають її солі, особливо у техніці, за допомогою яких воготовляють скло, фаянс, цемент, бетон, цеглу та різні керамічні вироби.

Аналіз таблиць “Склад і назви кислот”, “Класифікація кислот за складом”

Учні відповідають на запитання. Що спільного у формулах кислот?

Чим відрізняється склад цих речовин?

Назвіть формули кислот, які:

а) містять Оксиген;

б) не містять Оксигену у своєму складі;

містять: а) один атом Гідрогену;

б) два атоми Гідрогену;

в) три атоми Гідрогену.

Отже, кислоти – це складні речовини, які складаються з атомів Гідрогену й кислотних залишків. Їх можна класифікувати за:

  1. складом: оксигеновмісні та безоксигенові;

  2. основністю: одно -, дво-, триосновні.

Оскільки Гідроген завжди одновалентний, то кислоти мають один кислотний залишок (атом чи групу атомів). А чому кількість атомів Гідрогену в різних кислотах різна?

Учень. Валентність кислотного залишку визначається кількістю атомів Гідрогену у відповідній кислоті.

А для того, щоб перейти на наступну зупинку необхідно розгадати загадку


HCl

CO2

P2O5

HNO3

HF


NaOH

H2SO4

Al2O3

HBr

Друга зупинка “Дегустаційна”.

Якби ми провели опитування й запитали, що таке кислота, то від багатьох почули б таку відповідь: “Те, що кисле та їдке”. Ця відповідь певною мірою є правильною. А чи можна ці речовини куштувати на смак? За правилами техніки безпеки – ні! Згадайте і порівняйте смак таблетки аскорбінової кислоти (вітамін С), лимонної кислоти йоцту. Так, смак кислот різний. Отже, кислоти за смаком бувають: солодкі, деякі взагалі не мають смаку (стеаринова), але переважна більшість все ж таки кислі на смак. А для того, щоб перейти на наступну зупинку необхідно розгадати загадку

SO3

NaOH


H2CO3

HNO3

HCl

H2S

HNO3

H3PO4

H2SO4

Третя зупинка “П. Т. Б.”.

Що це за зупинка? Так, це правила техніки безпеки. На цій зупинці я хочу розповісти вам одну історію, що передається від покоління до покоління.

Колись у давнину, коли хімія ледь-ледь ставала на ноги і називалася алхімією, в одному королівстві жила чаклунка на ім’я “Купоросна олія” (в перекладі на сучасну мову – сульфатна кислота). На перший погляд була вона не такою вже й поганою: рідина без кольору та запаху, в’язка, як олія, з густиною за н. у. 1,84г/см3. Забажалося їй стати знаменитою й вирішила вона подорожувати. Йшла вона довго чи коротко, близько чи далеко і дуже їй схотілося скупатися й напитися води. Аж бачить вона джерельце. “Вода!” – зраділа Кислота і стрибнула у воду, але… Вода як зашипить, закипить і – відкинула її геть. Кислота вибачилася й попросила помитися та напитися (вона була дуже погано вихована й не знала, що без дозволу не можна лізти до води, бо цим можна її образити).

І ось який запис запис з’явився у щоденнику мандрівниці, який є нині “золотим” правилом хімії:”Кислоту треба повільно тонкою цівкою, перемішуючи, наливати у воду, а не навпаки”.

А чому це так? Як ви гадаєте?

Отже, спочатку - вода, а потім - кислота , інакше трапиться велика біда.

А для того, щоб перейти на наступну зупинку необхідно розгадати загадку

P2O5

KOH

HCl

NH3

NaOH

H2CO3

H2SO4

H3PO4


HNO3

Остання зупинка “Природна”

Як ми згадували на дегустаційній зупинці кислоти містяться у продуктах. Це органічні кислоти. Де ж містяться неорганічні кислоти?

Сульфідна кислота міститься у вулканічних газах і у деяких мінеральних водах, хлороводнева – у шлунковому соці, карбонатна – у мінеральній воді.

Отже наша подорож на цьому завершується. Але для цього нам потрібно розгадати ломиголовку.



































































































































































































Ломиголовка


  1. Яка кислота входить до складу шлункового соку? (хлоридна)

  2. Яку кислоту називають “міцною водою”? (нітратна)

  3. Кислота, яка утворюється при взаємодії оксиду фосфору та холодної води? (метафосфатна)

  4. Речовина, яка вказує на наявність кислоти чи лугу? (індикатор)

  5. Яка кислота міститься в яблуці? (яблучна)

VІ. Коригування знань.

Фронтальна бесіда.

  1. Які речовини називаються кислотами?

  1. Як можна класифікувати кислоти?

  1. Які речовини визначають наявність кислот?

  2. Для чого нам потрібні кислоти?

VІІ. Підбиття підсумків уроку

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати § 7 підручника; вивчити напам’ять формули та назви кислот.
Використана література:

  1. Буринська Н. М. Хімія Ірпінь: ВТФ «Перун», 2000. – 160с.

  2. Попель П. П., Крикля Л. С. Хімія 8 кл.: Підручник.- Київ.: ВЦ «Акедемія», 20088кл.: Підручик для серед. загальноосвіт. шк.. – 3-тє вид., випр.. і доп. Київ;

  3. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія 7 – 11 класи.- Київ.: Перун, 2005

Схожі:

Урок Тема: Генетичний зв’
Матеріали і обладнання: ПС; таблиці розчинності неорганічних сполук; варіанти завдань для самостійної роботи; реактиви: розчин сульфатної...
1. Неорганічні речовини
Елементний склад організмів. Класифікація хімічних елементів за їх кількістю в організмах: макроелементи, мікроелементи
Хімічне кафе «Кислоти»
Цілі: узагальнити й поглибити знання учнів про склад, фізичні, хімічні властивості, застосування та одержання кислот; формувати вміння...
Урок по темі «Класифікація білків» Тема: Класифікація білків
Сформувати уявлення про взаємозвязок будови, складу та властивостей білків;Ознайомити з класифікацією білків та її звязком з будовою...
4. Склад, обсяг термін виконання змістовних модулів та комплексна...
Місія підприємства. Класифікація стратегій (корпоративні, функціо-нальні, конкурентні, кадрові, інтелектуальні)
Тренер (психолог)
Але буває так, що читач шукає літературу по темі, що цікавить його, не знаючи ні автора, ні назви. Тоді бібліотекареві приходить...
Склад і назви основ
Назва основи: назва металу в називному відмінку (валентність металу, якщо метал має змінну валентність) + „гідроксид”
Класифікація галактик за Е. Габблом Послідо́вність Га́ббла
Послідо́вність Га́ббла — класифікація галактик, запропонована в 1936 році Едвіном Хабблом. Відтоді запропоновано більш докладні класифікації,...
Приготування індикаторів згідно ДФ
Техніка приготування розчинів точної концентрації із фіксаналів, за точно взятою наважкою, за приблизно взятою наважкою. Приготування...
Приготування індикаторів згідно ДФ
Техніка приготування розчинів точної концентрації із фіксаналів, за точно взятою наважкою, за приблизно взятою наважкою. Приготування...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка