Роальда Дала «Чарлі і шоколадна фабрика»


Скачати 148.69 Kb.
НазваРоальда Дала «Чарлі і шоколадна фабрика»
Дата10.02.2014
Розмір148.69 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Література > Документи
Паспорт

уроків світової літератури

за казковою повістю Роальда Дала «Чарлі і шоколадна фабрика»

5 клас

Учитель Журавська Л.І.

Методичні рекомендації

На вивчення розділу «Сучасна література. У колі добрих друзів» (1-2 твори за вибором) у 5 класі відводиться за Програмою 8 годин, на роботу з казковою повістю Р.Дала «Чарлі і шоколадна фабрика» я пропоную виділити 3 години, які можна розподілити наступним чином:

1 урок. Роальд Дал і його казкова повість «Чарлі і шоколадна фабрика»

2 урок. Цікаві пригоди Чарлі та його друзів на казковій фабриці містера Віллі Вонки.

3 урок. Доброта і щирість головного героя твору.
Перший урок є вступним уроком і носить не тільки інформаційний характер, тому вважаю доцільним почати знайомство з казковою повістю Роальда Дала «Чарлі і шоколадна фабрика» з коментованого читання перших глав.

  • Мета цього уроку

познайомити учнів із життям і творчістю видатного англійського письменника

Роальда Дала, зацікавити його творами,спонукати до їх читання, повторити поняття «казка» і «повість»;

розвивати навички виразного читання літературного тексту, коментованого читання, роботи з ХТ;

виховувати уважного читача, його допитливість та любов до читання, бажання долучитися до світової літературної скарбниці.

  • Обладнання: портрет письменника, різні видання повісті, ілюстрації до неї,

мультимедійна презентація, текст повісті (або необхідні для роботи уривки – за відсутністю підручника), відео – анонс художнього фільму Тіма Бертона «Чарлі і шоколадна фабрика»

  • Тип уроку: вивчення нового матеріалу та формування на його основі необхідних

вмінь і навичок роботи з ХТ.

  • Епіграф: Я пишу тільки про те, що захвачує дух чи смішить. Діти знають, що я на

їхньому боці (Роальд Дал)

  • Словник. Казка Повість




  1. Мотивація діяльності учнів на уроці (на основі їх власних вражень і уподобань

дітей) може базуватися на ряді простих запитань:

Чи любите ви солодощі?

А які з них вам особливо до смаку?

Чи хотіли б ви дізнатися, як їх роблять?

Пропонуємо зазирнути на одну з найдивовижніших фабрик світу – ШОКОЛАДНУ

ФАБРИКУ МІСТЕРА ВІЛЛІ ВОНКИ.

Перегляд відео - анонс художнього фільму Тима Бертона «Чарлі і шоколадна фабрика»

2. Оголошення теми і мети уроку.

3. Роальд Дал і його казкові історії для дітей і дорослих (розповідь учителя, або повідомлення учня, або перегляд презентації про письменника і його твори) – виставка творів.

«Відкритий мікрофон»: Яким ви побачили письменника Роальда Дала? (перевірка первинного сприйняття)

Коментар епіграфа.

4. Історія появи казкової повісті про Чарлі і містера Вонку (повідомлення учня) – присвячується Тео (коментар учителя)

5. ТЛ: казка, повість

Проблемне питання: що це – казка чи повість? (поміркуйте, остаточна відповідь на останньому уроці)

6. Первинне знайомство з дійовими особами.

7. Коментоване читання уривків з 1,2,3,4 глав повісті (за вибором учителя).

8. Рефлексія. Закінчіть речення.

Сьогодні на уроці мене найбільш вразило…

Сьогодні на уроці мене найбільш зацікавило…

Сьогоднішній урок спонукав мене…

9. Домашнє завдання: дочитати повість і підготувати розповідь про одного з героїв (по групах), індивідуальне завдання – розробити маршрут екскурсії фабрикою Віллі Вонки (підготувати необхідні матеріали для реклами – ілюстрації, малюнки)
Другий урок передбачає детальне знайомство з дійовими особами і їх пригодам на чарівній фабриці містера Вонки. Це можна зробити різними засобами: переказ, інсценування, перегляд уривків з фільму, «інтерв’ю» з героєм тощо.

  • Мета цього уроку

вдосконалювати вміння сприймати великий за обсягом твір цілісно, давати

характеристики дійовим особам (аналізувати вчинки і ставлення до інших, порівнювати, висловлювати своє ставлення); познайомити з поняттями «герой», «персонаж»; повторити поняття «сюжет».

розвивати логічне мислення і творчу уяву дітей, вдосконалювати навички переказу літературного тексту, аналізу ХТ і літературного образу, навички усного діалогічного і монологічного мовлення;

виховувати уважного читача і гідну людину, наділену людськими чеснотами, стимулювати дитячу допитливість та любов до читання, бажання долучитися до світової літературної скарбниці.

  • Обладнання: текст повісті (або необхідні для роботи уривки – за відсутністю

підручника), відео – уривки з художнього фільму Тима Бертона «Чарлі і шоколадна

фабрика», малюнки учнів, ілюстрації до твору, відео презентація одного з героїв.

  • Тип уроку: вивчення нового матеріалу та формування на його основі необхідних

вмінь і навичок роботи з ХТ.

  • Епіграф: «Чарлі і шоколадная фабрика» — небезпечна подорож у світ дивовижних

фантазій» (Роальд Дал)

  • Словник. Персонаж Герой Сюжет

1. Актуалізація опорних знань.

- «ажурна пилка»: Я знаю, що Роальд Дал …

- перевірка знання тексту (тести, літературний диктант, гра «Так - ні» з ключовим словом

«пригода» - на вибір)

2. Мотивація діяльності учнів – на минулому уроці усі виявили бажання зазирнути на одну з найдивовижніших фабрик світу – ШОКОЛАДНУ ФАБРИКУ МІСТЕРА ВІЛЛІ ВОНКИ. А чи всі готові, там нас можуть чекати найнеочікуваніші пригоди… Тому хитрунів, ледарів і непослухів прошу залишитись. Чому? .

Коментар епіграфа.

Давайте згадаємо, що сталося з 5 щасливчиками, які отримали ЗОЛОТИЙ КВИТОК від Віллі Вонки.

3. Оголошення теми та мети уроку.

4. Аналіз образів, їх вчинків (перевірка ДЗ і набуття нових знань)

Август Глуп - переказ

Верука Солт - інсценування уривка (на розсуд вчителя)

Майк Тіві - розповідь учня за презентацією, підготовленою вчителем (або дитяча презентація, підготовлена під керівництвом учителя)

Віолетта Бьюргард - перегляд уривку з фільму

Виразне читання віршів – пісень умпа-лумпів (їх повчальний зміст)

Чарлі Бакет - інтерв’ю з героєм

В зошиті таблиця:

Персонаж

Вчинки

Висновки

(або риси вдачі)

5. ТЛ: «персонаж», «герой». Хто ГЕРОЙ? Хто просто ПЕРСОНАЖ? (аргументуйте)

6. Рефлексія. Закінчіть речення.

Я засуджую ..., тому що …

Я згодна (згоден) з …., тому що ….

Я захоплююсь …, тому що …

7. Висловлювання власного ставлення до такого неоднозначного героя, як Віллі Вонка.

Який він: добрий чи злий? Справедливий?

8. Складання сюжетного ланцюжка подорожі казковою фабрикою Віллі Вонки –

ТЛ: сюжет.

АБО екскурсія (індивідуальне ДЗ): екскурсійне бюро «VV» запрошує на екскурсію до шоколадної фабрики Віллі Вонки (задача: прорекламувати маршрут екскурсії так, щоб набрати якомога більше бажаючих, використовуючи ілюстрації до твору, власні малюнки тощо).

9. Усне малювання «Світ дивовижних фантазій» (за твором)

Які дива чекають на вас на дивовижній фабриці Віллі Вонки? Тільки уявіть собі: трав’яні луки з …

10. Домашнє завдання. Цитатна характеристика Чарлі за завчасно підготовленою вчителем таблицею

Риси вдачі

Цитати


Щирість




Доброта




Співчутливість




Мрійливість











Третій урок присвячено характеристиці головного героя повісті, аналізу його вчинків. Доцільним є організація навчальної діяльності учнів малими групами з метою зробити цю характеристику максимально об’єктивною, а також познайомити дітей з різними можливостями ХТ у роботі над характеристикою образу.

  • Мета цього уроку

вдосконалювати вміння сприймати великий за обсягом твір цілісно, давати

характеристику герою твору (аналізувати вчинки і ставлення до інших, висловлювати своє ставлення, порівнювати з іншими відомими героями вивчених творів); закріпити поняття «герой»; повторити: «портрет», «казка», «повість», з’ясувати , що таке «казкова повість»;

розвивати творчу уяву дітей і логічне мислення; вдосконалювати навички переказу літературного тексту, аналізу ХТ і літературного образу, навички усного монологічного і діалогічного мовлення; формувати вміння аналізувати й узагальнювати;

виховувати уважного читача; стимулювати дитячу допитливість та любов до читання, бажання долучитися до світової літературної скарбниці; виховувати доброту, людяність, щирість, ввічливість.

  • Обладнання: текст повісті (або необхідні для роботи уривки – за відсутністю

підручника), малюнки учнів, ілюстрації до твору.

  • Тип уроку: вивчення нового матеріалу та формування на його основі необхідних

вмінь і навичок роботи з ХТ.

  • Епіграф: «Чарлі Бакет був найщасливішим хлопчиком на світі! Просто він цього не

знав!» (Роальд Дал)

  • Словник. Персонаж Герой Портрет

Казка Повість Казкова повість
1. Актуалізація опорних знань.

Узагальнена характеристика образів - складання сенканів, асоціативного грона (робота в парах), усна презентація образу (діалог про героя).

Встановити послідовність подій або скласти сюжетний план.

2. Мотивація навчальної діяльності. Що таке щастя? Коментар епіграфу.

Проблемне питання: Чому з усіх «щасливчиків» саме Чарлі був найщасливішим?

3. Оголошення теми та мети уроку.

4. Набуття нових знань. Характеристика образу (на основі домашньої цитатної роботи). Доцільними будуть такі різновиди характеристики, як розповідь про Чарлі від імені інших персонажів – дідусь, Віллі Вонка тощо, самохарактеристика, інсценування певних епізодів, складання анкети героя, портретна характеристика - ТЛ: портрет (робота в малих групах), читання уривків з твору з наступним коментарем.

Доведіть, що Чарлі – герой, а не просто персонаж.

Як сам автор ставиться до свого героя?

Відповідь на проблемне питання.

Складання плану характеристики героя (колективна робота).

5. Рефлексія.

Мені подобається Чарлі тим, що ….

Чарлі навчив мене ….

Чарлі нагадує мені (іншого героя з вивчених творів)…., тому що він ……

6. Твір Роальда Дала за жанром КАЗКА чи ПОВІСТЬ? (питання, що адресувалося учням ще на першому уроці). Відповідь аргументувати. З’ясування поняття «казкова повість» (обґрунтування).

Зіставлення книги Роальда Дала і художнього фільму, знятого Тімом Бертоном за цим твором з Джонні Деппои у головній ролі.

7. Підведення підсумків.

Дати відповідь на питання. Над чим змусив мене задуматися цей твір?

або

Міні-дискусія «займи позицію»: цей твір 1.Цікавий… 2. Повчальний… 3. Абсолютно неактуальний….

8. Домашнє завдання – за темою наступного уроку.
Літературний диктант

(перевірка знання тексту)

  1. Найбільша мрія Чарлі? (побувати на фабриці містера Вонки і дізнатися, що там

усередині)

  1. Хто першим знайшов золотий квиток? (Август Глуп)

  2. Який рекорд встановила Віолетта Бьюргард? (жувала жуйку 3 місяці безперервно)

  3. Скільки дітей і дорослих відвідало фабрику Віллі Вонки? (5 дітей і 9 дорослих)

  4. Хто працював на цій загадковій фабриці? (умпа-лумпи)

  5. Чим закінчилася екскурсія фабрикою для Веруки Солт? (вона з батьками опинилася

у смітнику)

7. З чого була зроблена улюблена яхта Віллі Вонки? (з льодяників)

8. Які незвичайні властивості мала нова жуйка Вонки? (це був обід з трьох страв)

9. Яких вітамінів не було у супервітамінізованому шоколаді Віллі Вонки? (Т і Р)

10. Чим був незвичайний ліфт, що пересувався шоколадною фабрикою? (він рухався у будь-якому напрямку, куди захочеш)

11. Що отримав Чарлі у подарунок від містера Вонки? (шоколадну фабрику)

12. Про що кожного разу співали умпа-лумпи? (про дитячі вади, що призводять до біди)
Тематична контрольна робота

за казковою повістю Роальда Дала

«Чарлі і шоколадна фабрика»
Початковий рівень (по 0,5 балів).

1. Творчість Роальда Дала належить…

А) англійській літературі

Б) французькій літературі

В) шведській літературі
2. Який твір НЕ належить Роальду Далу?

А) «Пеппі Довгапанчоха»

Б) «Чарлі і шоколадна фабрика»

В) «Гремліни»
3. До якого жанру належить твір Роальда Дала «Чарлі і шоколадна фабрика»?

А) казка

Б) казкова повість

В) фантастичне оповідання
4. Якого героя не було у творі?

А) Майк Тіві

Б) Верука Солт

В) Геккельберрі Фінн
5. Персонаж із яскравими індивідуальними рисами, рушій сюжету, центр твору – це ...

А) герой художнього твору

Б) дійова особа твору

В) оповідач у художньому творі
6. За що Віллі Вонка подарував Чарлі свою шоколадну фабрику?

А) Чарлі – розумний і добрий хлопчик

Б) Чарлі дуже любив шоколад

В) Чарлі – єдиний, хто залишився в кінці екскурсії

3 б.





Середній рівень (по 1 балу)

7. З’єднайте відповідне

Август Глуп Більше за все на світі йому хотілося шоколаду

Верука Солт Тепер ця жуйка – мій найцінніший скарб

Віолетта Бьюргард Їжа – його хоббі

Майк Тіві Хочу! Хочу! Хочу!

Чарлі Бакет Усе його обличчя світилося радістю

Віллі Вонка Я стомився і хочу дивитись телевізор
8. Встановіть послідовність




Цех винаходів - вічні льодяники й волохаті іриски




Телешоколадний цех




Шоколадна річка




Горіховий цех




Цех, що виробляв дивовижну жуйку




Диво-коридор




Скляний ліфтоліт




Цех цукерок, що посміхаються


9. Які риси характеру притаманні Чарлі (підкресліть потрібне)

Щирість, жадібність, пихатість, егоїзм, співчутливість, мрійливість, вередливість, слухняність, ненажерливість, лінощі, скромність, бешкетливість, ввічливість, повага до дорослих, хитрість, доброзичливість, примхливість.

6 б.






Достатній рівень (по 1,5 балів)

10. Поміркуйте, чому жоден з 4 дітей - супутників Чарлі не закінчив екскурсії фабрикою Віллі Вонки.
11. Розкажіть, в чому полягає дивовижність шоколадної фабрики Віллі Вонки.

9 б.




Високий рівень (3 бали)

12. Виконайте одне із завдань

А) Чому казкова повість Роальда Дала «Чарлі і шоколадна фабрика» так популярна у світі?

Б) Напишіть міні-твір (8-12 речень) «Чарлі і шоколадна фабрика» — небезпечна подорож у світ дивовижних фантазій»

12 б.




Словник

Казка – епічний , розповідний, сюжетний твір про вигадані та фантастичні події. Казка буває фольклорною і літературною.

Повість – епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, невеликою кількістю дійових осіб і охоплює невеликий проміжок часу. За широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом і оповіданням.

Казкова повість – ХТ, що поєднує у собі ознаки і повісті, і казки: реалістичність і фантастика, персонажі реальні і вигадані.

Портрет – зображення у літературному творі зовнішнього вигляду, пози, рухів, виразу обличчя людини, її одягу, взуття тощо.

Сюжет – організована в життєво правдоподібну картину система подій у творі за участю певних персонажів.

Персонаж – дійова особа у творі, втілення загального у конкретному.

Герой літературного твору – персонаж із яскравими індивідуальними рисами, рушій сюжету, центр твору.

Список використаних джерел

1.Всесвітня література в сучасній школі №7-8, 2012.

2. Дал Р. Золотой билет , или Чарли и шоколадная фабрика: пересказ из английского. С. Кибирский, Н. Матреницкая. Иллюстрации В. Мочалов. Стихи А. Усачев

3.Стаття "Бійтеся темряви до кінця днів своїх!" - subscribe.ru/archive/science.news.nauka/200510/03000857.html, Тетяна Альошина, розсилка Subscribe.ru 3 жовтня 2005

4. Roald Dahl. Charlie And The Chocolate Factory

Из книги: Дал, Р. Чарли и шоколадная фабрика: Сказочная повесть - М.:Радуга, 1991.-104с.
5.http://znaimo.com.ua

6. Художній фільм (уривки) «Чарлі і шоколадна фабрика»

www.kinopoisk.ru/film/38905/

Режисер: Тім Бертон. В головних ролях: Джонні Депп.
7. Вікторова Н.О. Англійська літературна казка епохи постмодернізму. Автореферат дисертації.
8. Караваєва Н.О. Світ дитинства у творах сучасних англійських письменників (Р. Дал,

Й. Колфер, Д. Джойс, Д. Ролінг) – Казань, КФУ
9. Малимон Людмила Михайлівна. Урок світової літератури (за новою програмою) у 5 класі . «Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика».

10. Электронная библиотека RoyalLib.Ru, 2010-2013.

11. Книга «Чарли и шоколадная фабрика» Роальда Даля, «Росмэн-Пресс», 2005 г.

Схожі:

Урок Роальд Дал Тема: Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика». Цікаві...
Світова літ. Урок Роальд Дал Тема: Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика». Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій...
ТМ «ВАШІ ДВЕРІ» фабрика «Халес», Білорусія

КУРСОВА РОБОТА
Розділ III. Напрямки покращення фінансового стану АТЗТ "Мукачівська лижна фабрика "ТИСА"
Машинна графіка
Фабрика думок подібна до ткацького верстата, де одним поштовхом приводяться в рух тисячі ниток
З КОНТРОЛЮ ЯКОСТІ ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ МІНІСТЕРСТВА ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ
Директору Київського обласного державного комунального підприємства “Фармацевтична фабрика”
Музей відкрито у травні 1985 р. З часом значущість зібраного матеріалу...
Музей відкрито у травні 1985 р. З часом значущість зібраного матеріалу дала можливість розширити тематику експозиції, і музей набув...
Customer Solution Case Study
Централізована комплексна автоматизована система страхового обліку на базі технологій Microsoft дала змогу НАСК «Оранта» консолідувати...
Або Майже двадцять років тому…
Менандра «Щит». Відтак влітку 1979 р провідною науковою установою, яка дала б відгук на дисертацію, було визначено Київський держаний...
Тушко Людмила Миколаївна
До цих святощів зараховуємо і пошану до матері. Вона дала нам життя, виростила і виховала. Мати – символ усього найкращого, найдобрішого,...
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
До речі, згадувана епоха, на відміну від попередніх, сама дала собі ім'я: термін "просвітництво" використовують ідеологи Просвітництва...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка