Гармонійного єднання людини з природою. 63


Скачати 1.4 Mb.
Назва Гармонійного єднання людини з природою. 63
Сторінка 1/9
Дата 20.03.2013
Розмір 1.4 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
  1   2   3   4   5   6   7   8   9
Зміст
І. Пояснювальна записка

ІІ. Розробки уроків для навчально –методичного забезпечення

викладання української літератури

1.6 клас .Леся Українка Дитинство поетеси ,роль родини в її вихованні .

Образ мужньої , сильної духом дівчини в поезії «Мрії» 3

2. Життєствердний погляд на світ, вільнодумство, впевненість ,

розвинена уява в поезіях Лесі Українки «Як дитиною , бувало…»,

«Тиша морська» 10

3 10 клас . Леся Українка як особистість ……. 15

4. Лірика Лесі Українки. Громадянська лірика 28

5.Пейзажна лірика. Інтимна лірика 34

6. Драма-феєрія «Лісова пісня» Фольклорно –міфологічна

основа сюжету. Світ людей і світ лісових мешканців. Проблема-

тика твору 41

7.Образи драми-феєрії «Лісова пісня». Неоромантичне утверд- ження духовно- естетичної сутності людини, її творчих можли-

востей . Художні особливості драми – феєрії 47

8. Тести за творчістю Лесі Українки 55

9. 8 клас. Леся Українка. Життя поетеси, її мужня сила духу.

Поезія «Ви щасливі, пречистії зорі» 59

10. Леся Українка «Давня весна» . Тема гармонійного єднання

людини з природою. 63

11. Леся Українка «Хотіла б я піснею стати» 65

12. Леся Українка «Давня казка» Ідея вільної творчості , віль-

нолюбства людини 68

13. Леся Українка. «Давня казка» . Проблеми і мотиви твору 73

14. Тематична контрольна робота. «Світ поезій Лесі Українки» 78

15. Додатки 81

16. Ілюстрації 102

17. Бібліографія 103

Пояснювальна записка
Кожна національна література ревно оберігає в анналах своєї пам'яті все пов'язане з своєю витонченою словесністю, надто ж коли йдеться про письменниць-жінок. Леся Українка - Перша Дама не лише української літе­ратури, а й усієї світової літератури. Немає такого літературного роду, виду і жанру, в яких би незрівнянна Лариса Косачівна не сказала свого вагомого слова. Разом з Іваном Франком вона другий Титан слова в пла­нетарній поезії і драматургії. За оригінальність своїх драм і драматичних поем їй нема рівних, її драматургія, крім «Лісової пісні», ще не запрацювала на повну силу, бо не створено ще театру Лесі Українки. Сучасний глядач ще не доріс до Лесиної драми.

Усе написане Лесею Українкою — від першого до останнього рядка є велемовним зразком одержимого служіння українському народові. Слу­жіння і заклику до гартування душі.
Прокляття рукам, що спадають без сили!

Навіщо родитись і жити в могилі?

Як маємо жити в ганебній неволі,

Хай смертна темнота нам очі застеле!
Нам, учителям , доконечно треба прищепити учням оте сильне почуття , нахилити до тієї безкомпромісності в думках ; лише за такої умови вони стануть її активними будівниками , вірними синами своєї Неньки .І нам треба

заново полюбити « вік лицарства» , відновивши козацький дух.

Твори Лесі Українки , проникнення в їх глибинний зміст, у їх високу художню форму допоможуть нам формувати сучасного читача. Як Леся ніколи не пристосовувалась до читачів , а горіла на вогні, в якому гартується тверда криця , пориваючи цим за собою сильним духом , так і ми повинні діяти.

Пророче Лесине слово пульсує і нині , як ніколи. Ясним промінням свого високого слова поетеса покликала до чинності глибини нашої свідомості –

і цим стимулювала формування українського національного ідеалу. Своєрідним заповітом Лесі усім в Україні сущим звучать рядки:
Берімось до роботи,

змагаймось за нове життя.

А прямий заповіт геніальної поетеси – драматурга в наш час уже став реальністю:
Як умру , на світі запалає

покинутий вогонь моїх пісень.

Запалений вночі – горітиме удень.
Зібрано цілу енциклопедію висловлювань про геніальну українську пое­тесу, але найкраще сказав Михайло Грушевський: «Творчість Лесі Укра­їнки — це титанічний хід по велетенських уступах, не рушених людською ногою, де кожен крок, кожен твір відкриває перед очима громадянства все нові перспективи мислі».

Нині немає в світі сили загасити цей животворчий вогонь – символ безсмертя нашої нації, бо запалила його Жінка , наречена іменем своєї землі.

Тема Леся Українка (Лариса Петрівна Косач). Дитинство поетеси, роль родини в її вихованні. Образ мужньої , сильної духом дівчини в поезії «Мрії»
Мета: ознайомити учнів з дитинством поетеси, акцентувати увагу на ролі родини в її вихованні . Розглянути поезію «Мрії», з’ясувати її ідейний зміст. Розвивати навички виразного читання поетичних творів вміння співпереживати ліричному герою , перейматися його долею, беручи в подальше життя все те , що дає право людині називатися людиною. Виховувати почуття любові до батьків , родини.
Тип уроку : урок -усний журнал

Обладнання: виставка творів поетеси, портрет Лесі Українки, виставка фотографій , учнівські малюнки за творами Лесі Українки
Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда

-Хто така Леся Українка?

-Що відомо про її життя?

-Які твори читали в молодших класах?

-Чи подобалися вони вам? Чому?
ІІІ. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

1.Оголошення теми , мети, мотивація навчальної діяльності

2. Слово учителя

Согодні на уроці ми продовжимо знайомитися з творчістю Лесі Українки,поговоримо про її дитинство, родину, роль мами і тата в її вихованні. А допоможуть нам у цьому юні журналісти. Урок буде побудований у вигляді журналу. Сторінку за сторінкою ми перегорнемо важке життя цієї великої людини.

Сторінка 1. Дитинство Лесі Українки

За вікном зима. Ось у таку пору, 25 лютого 1871 року в Новограді-Волинському народилася Леся Українка (Лариса Петрівна Косач). Зростала в інтелігентній сім'ї, яка мала давні волелюбні традиції. Лесин дід по матері, Яків Драгоманов, був декабристом, а дядько, Михайло Драгоманов, - відомим публіцистом, істориком, громадським діячем.


Мати - відома письменниця Олена Пчілка. Батько - юрист, людина прогресивних поглядів.

У сім'ї виховувалося шестеро дітей, яких єднала не тільки велика любов, а й

дружба, спільні духовні інтереси. Родина Косачів приятелювала з Миколою Лисенком, Михайлом Старицьким. Таке оточення позитивно вплинуло на формування допитливої вольової натури Лесі, сприяло духовному збагаченню. Виростала Леся гордою, волелюбною.
Леся змалку була незвичайною дитиною. Вона вигадувала такі ігри, від яких ходором ходив увесь дім. У 4 роки вона вже зовсім вправно читала. Була від природи дуже музикальна, любила співати й танцювати, швидко освоїла фортепіано. Дуже любила бувати на ярмарках, святах. Взимку на Водохреща Леся промочила ноги і застудилася. Скоро по тому у неї почала боліти права нога, потім рука, і вона часто гірко плакала від болю.

Сторінка 2. Батьки Лесі Українки

Деякі твори Лесі Українки ми вивчали в молодших класах:»Мамо, іде вже зима» .»Біда навчить», «Казка про Оха-чародія». У них, як ви пам'ятаєте, авторка розкриває неповторний світ дитинства, його величні образи Батька і Матері, Родини і Роду. Берегинею роду Косачів-Драгоманових була мати, яка продовжила себе в дітях: Ользі (сестрі Лесі Українки) та братові Михайлові.

Ольга Петрівна Драгоманова, відома в літературі під псев­донімом Олена Пчілка, походила зі славного козацького роду Драгоманових. У її сім'ї любили українські пісні, казки, обряди та народні звичаї.

Батько Лесі - Петро Антонович Косач - відомий юрист того часу. «...Його рішення селянських справ були здебільшого на ко­ристь селян, а не противної сторони»,- згадувала дочка Ольга Косач-Кривинюк.

Ольга Петрівна і Петро Антонович багато уваги приділяли вихованню й освіті дітей, розвивали в них зацікавленість лі­тературою і мистецтвом, бажання вивчати мови. Велику роль у формуванні їхнього світогляду відігравали книжки з багатої домашньої бібліотеки Драгоманових. У сім'ї Косачів полюбляли творчість Кобзаря і часто влаштовували шевченківські вечори, на яких діти залюбки приймали участь у вікторинах, що їх вига­дувала мама. Ольга Петрівна сама добирала літературу для своїх дітей, писала віршики, займалася перекладами дитячих творів іноземних авторів. Як талановитий педагог, вона виробила свою систему навчання дітей.


Сторінка 3. Брати та сестри

Сім’я Косачів мала шестеро дітей- два сини та чотири дочки: Михайло, Лариса, Ольга, Оксана, Микола та Ісидора. По-різному, здебільшого трагічно

склалася їхня доля , але кожен залишив добру славу в історичній пам’яті свого народу

У сім'ї Леся особливо товаришувала зі старшим братом Ми­хайлом та молодшою сестрою Олею. Вони все життя залишалися її найближчими друзями та порадниками. «Разом бавилися, разом читали, разом вчилися, разом розважалися...»

Сторінка 4. Лесині таланти
Серед інших дітей Леся виділялася здібностями і старанністю. Була слухняною дитиною, розумницею і чепурушкою.

А ще дуже любила співати й танцювати. У п'ять років майбут­ня поетеса вже вміла писати і читати, а у дев'ять написала свій перший вірш - «Надія».

Дитячі роки поетеси минали на Поліссі - в краю предковічних соснових борів, таємничих лісових озер, росистих лук. Одного разу Леся втекла вночі в ліс і, перемагаючи страх, шукала Мав­ку. Повірила в неї відразу, як тільки дізналась від матері про цю лісову істоту.

Леся не уявляла свого життя без пісні і музики. У неділю, під вечір, недалеко від садиби Косачів збиралися дівчата, співали. Вона непомітно сідала збоку і тоненьким, чистим голосом підтягувала журливі дівочі пісні про кохання.

Дівчинка була здібною до музики, старанно вчилася грати на фортепіано. Відчувала в собі покликання музиканта. У листі до свого дядька Михайла Драгоманова вона писала: «Мені ча­сом здається, що з мене вийшов би далеко кращий музика, ніж поет, та тільки біда, що "натура утяла мені кепський жарт"». Цей «жарт» - початок туберкульозу кісток, з яким вона буде боротися все своє життя.

Сторінка 5. Навчання. Хвороба.

Леся жодного дня не сиділа за шкільною партою, не відповідала біля дошки, не бігала з ровесниками гучними коридорами. Вчителями її були батько і мати, книги і життя.

Йшов час, жорстокий час по відношенню до неї. Вона змушена відмовитися від гри на фортепіано, від малювання. Від хвороби її відволікали хвилини поетичного натхнення, книги і природа.

Коли дівчинці було 13 років, у неї назбиралося вже кілька віршів, і мати, порадившись із дочкою, добирає їй псевдонім Українка. Відтоді і пішли по всьому світу прекрасні поезії, підписані цим гордим, ніжним і красивим ім'ям - Леся Українка. Чому Українка? Та тому, що це було своєрідним викликом існуючим порядкам, утвердженням права на функціонування рідної мови.

Сторінка 6. Початок творчості

На шлях я вийшла ранньою весною
І тихий спів несмілий заспівала,
А хто стрічався на шляху зо мною,
Того я щирим серденьком вітала.
«Самій недовго збитися з путі,
Та трудно з неї збитись у гурті».
Коли я погляд свій на небо зводжу –
Нових зірок на йому не шукаю,
Я там братерство, рівність, волю гожу
Крізь чорні хмари вгледіти бажаю, -...
Оптимізмом віє від її поезії, жагою до життя. Тоді Леся була ще не певна, що своїм словом зробить подвиг незрівнянно вищий, ніж могла б досягти практичною діяльністю.
Лесина хвороба - туберкульоз кісток - прогресувала. Лікарі порадили поїхати на лікування до моря. Одеса, Крим, Чорне Море... Коли поетеса побачила море вперше, була приголомшена таким видовищем. Тут народився цикл ліричних віршів «Подорож до моря».

Сторінка 7. Леся Українка та Україна
Але де б не була поетеса, завжди тужила за рідним краєм, у думках її зринав образ України.
До тебе, Україно, наша бездольна мати,
Струна моя перша озветься,
І буде струна урочисто і тихо лунати,
І пісня від серця поллється.
Не дивлячись на тяжку долю (витримала кілька операцій, доводилося ходити в гіпсі, зі спеціальним апаратом, на милицях, що завдавало нестер-пних мук), Леся прагнула активної участі у громадському житті. Проявляла інтерес до різних галузей знань, знала багато мов, робила чисельні переклади. Великою пристрастю віяло від її поезій.
Учень 3: Гетьте, думи, ви хмари осінні!
Тож тепера весна золота!
Чи то так у жалю, в голосінні
Проминуть молодії літа?
Ні, я хочу крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Жити хочу! Геть, думи сумні!

Учитель. Людина живе і мріє. З кожним роком життя наші мрії змінюються. Зараз ви мрієте про те, як виростете, станете дорослими, закінчите школу. Батьки ваші мріють про хороше майбутнє для своїх дітей. Людина мріє-значить живе. Були мрії й у Лесі Українки. Які? Чи відрізняються вони чимось від мрій сучасних людей? Про це ми взнаємо з поезії Лесі Українки, яка так і називається - «Мрії»

Виразне читання поезії підготовленим учнем.
Словникова робота.

Стяг- полотнище одного або кількох кольорів.

В е ж а - висока і вузька, переважно з каменю, архітектурна споруда, що будується окремо або становить частину будівлі.

Лицар- 1) Самовідданий захисник когось або чого-небудь. 2) Вихований, витончено чемний чоловік.

Готика- художній стиль, що панував у мистецтві країн Західної Європи у XII- XV ст. і знайшов найбільш яскраве відоб­раження в архітектурі. Характерними рисами цього стилю є стріл­часті склепіння споруд, що підкреслювало їх висоту, декоративне оформлення різьбленням стін та прикрашення їх скульптурами; використання на вікнах вітражів.

(Методичний коментар: розкрити ідейний зміст поезії «Мрії» шестикласникам буде нелегко, тому, щоб полегшити цю роботу, запропонуйте умовно поділити вірш на три частини і визначити основний лейтмотив кожної з них. У ході розгляду звертайтесь до словникової роботи.

Робота над першою (умовною) частиною твору. (Від початку поезії до слів

«Ти мене убити можеш Але жити не примусиш!»)

Бесіда з учнями.

1) Про що роздумує ліричний герой? (Про переможців і перемо­жених.)

2) Що ви знаєте про вік лицарів? («Лицарство - джерело най­чистіших і найшляхетніших прихильностей, опора пригніче­ним, захист ображеним. Без нього дворянська честь була б пустим звуком. Свобода знаходить найкращих покровителів у лицарських списах і мечах.

Кодекс честі лицаря:

а) бути сміливим і хоробрим;

б) захищати віру і церкву;

в) заступатися за бідних і знедолених.

Лицарський дух відрізняє доблесного воїна від просто люди­ни чи дикуна, він навчає нас цінувати своє життя набагато мен­ше честі, торжествувати над всілякими негараздами, турботами і стражданнями, не боятися лгічого, окрім знеславлення. (В. Скотт.)

3) На чиєму боці симпатія автора? Підтвердіть відповідь словами з тексту.

На того, хто розпростертий, До землі прибитий списом, Говорив: «Убий, не здамся!»)
4) Як ви можете пояснити слова бранки:

«Ти мене убити можеш, Але жити не примусиш»?

5.Яка ж основна думка цієї частини? (Ненависть до ворожих сил, непокора тощо.)

Коментар учителя.

Минуло чимало часу. Але відгомін мрій, роздумів дитячих роки поглиблюються. Боротьба триває.

Робота над другою (умовною) частиною твору. (Від слів

«Роки любії, дитячі, . Як весняні води зникли...»

до слів

«А тепер? - гарячка зникла, Але мрії не зникають».)

Бесіда з учнями.

1) Які роздуми викликає у вас ця частина вірша?

(Розпач і хвилювання ліричного героя за зневірених, скрив­джених. Віра в перемогу, оптимізм.)

2) Які почуття переповнюють душу ліричного героя? Чим . схвильований? Підтвердіть свою відповідь рядками з твору.

Подивись на бойовисько, Хто кого перемагає?

Чи над лавами ще в'ється

Корогва хрещата наша?»)

3) Прокоментуйте рядки поезії:

«Будь проклята кров ледача Не за рідний край пролита!»

4) Спробуйте дати заголовок цій частині рядками вірша. («...Дитячі мрії... між примарами гарячки...»)

Коментар учителя.

Який би життєвий шлях не пройшла людина, все одно вона аналізує і порівнює, критикує і картає себе за пережите. І якою б гіркою не була дійсність, сподівання і мрії перемагають.

Робота над третьою (умовною) частиною твору. (Від слів

«І не раз мені здається, Що сиджу я у полоні...» до слів

«Будь проклята кров ледача, Не за чесний стяг пролита».)

Бесіда з учнями. 1) Про що роздумує ліричний герой у таких рядках:

«І не раз мені здається,

Що сиджу я у полоні

І закута у кайдани

Невидимою рукою.

Що в руці у мене зброя

Неполамана зосталась,

Та порушити рукою

Не дають мені кайдани»?

(Почуття суму, гіркоти ліричного героя, зумовлені важкою хворобою.)

2) Що ж це за зброя, що «неполамана зосталась»? (Слово.)

3) За що ладен пожертвувати герой життям? (За рідний край.)

4) Прокоментуйте останні рядки поезії:

«Будь проклята кров ледача Не за рідний край пролита!»

(Рідна країна є святістю для народу. За неї справжні люди здатні віддати своє життя.)

5) Назвіть символи своєї держави. Яке значення вони мають у вашому житті?

6) То які ж почуття і думки пробудила у вас поезія Лесі Українки «Мрії»? (Протест і непокору проти свавілля, оптимізм і віль­нодумство, вдячність і патріотизм тощо.)

Робота над аналізом художніх засобів твору. (Завдання даються кожному ряду.)

1-й ряд: виписати порівняння (роки..., як весняні води...; гілки квіток сплелися на вікні, неначе Грати та ін.)

2-й ряд: виписати метафори (кров ледача; джерелом кров проллється; чи се лютий біль у мене тихий стогін вириває та ін.)

3-й ряд: виписати епітети (лютий біль, дитячі мрії та ін.)

Робота над складанням партитури тексту.

(Оскільки ця робота може зайняти багато часу, то її також слід розподілити за рядами: 1-й ряд - 1 частина, 2-й ряд - 2 частина, 3-й ряд - 3 частина.)

Повторення знань із теорії літератури.

(Матеріал про види пауз, темп, тон, логічний наголос тощо.)

Виразне читання поезії «Мрії» учнями.

ІV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Заключне слово вчителя.

Безсмертя людини - в її справах, безсмертя поета - в його творах. Коло читачів і шанувальників генія Лесі Українки не зменшилось. Вона в нашій сучасності: «Нема сумніву, що майбутні віки ще повнішим, всесвітнім визнанням увінчають геніальну дочку українського народу»,- говорив Олесь Гончар.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виразно читати поезію «Мрії»

  1   2   3   4   5   6   7   8   9

Схожі:

Гармонійного єднання людини з природою. 63
Образи драми-феєрії «Лісова пісня». Неоромантичне утверд- ження духовно- естетичної сутності людини, її творчих можли
ТЕМА ГАРМОНІЙНОГО ЄДНАННЯ ЛЮДИНИ З ПРИРОДОЮ
Мета: продовжити знайомити школярів з поетичною творчістю Лесі Українки, зосереджуючи увагу на вірші «Давня весна»
Леся Українка. «Давня весна». Тема гармонійного єднання людини з природою
Лесі Українки виховувати в учнів працелюбність, віру в себе та власні сили, прагнення до гармонії з собою та світом, любов до природи...
ЗАВДАННЯ ОЗНАЙОМЛЕННЯ ДОШКІЛЬНИКІВ З ПРИРОДОЮ
Сучасна методика ознайомлення дошкільників з природою вва­жає природу важливим фактором всебічного розвитку, а тому про­цес ознайомлення...
Гарна мова запорука всебічного та гармонійного розвитку дитини
Берегти, плекати мову треба змалку, бо добре відомо: чим багатший словниковий запас людини, тим краще її мовленнєвий розвиток
Методичні рекомендації щодо вивчення хімії у 2007-2008 навчальному році
Отриманні на уроках хімії знання повинні допомогти у самореалізації людини в житті, її соціальній адаптації, суспільній діяльності...
Тема: Незабаром літо. Спостереження за природою влітку. Мета
Мета: Вчити учнів робити висновки спостережень за живою та неживою природою, ознайомити з прикметами приходу літа та захопленням...
Богдан-Ігор Антонич. Основні відомості про поета. «Назустріч», «Весна». Єдність людини і природи
Мета. Ознайомити учнів з основними відомостями про Б.І. Антонича, з програмовими творами поета «Назустріч», «Весна», розкрити взаємозв’язок...
Всі процеси в біосфері взаємозалежні. Людство лише незначна частина...
Всебічне вивчення людини, її взаємовідносин із навколишнім світом призвели до розуміння, що здоров'я це не тільки відсутність хвороб,...
Законом України
Молодіжне громадське об’єднання «Україна жива» (далі Об’єднання) є добровільним молодіжним громадським об’єднанням, що діє на території...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка