Лекція (вузівська, шкільна) науково-популярна


Скачати 58.02 Kb.
Назва Лекція (вузівська, шкільна) науково-популярна
Дата 31.03.2013
Розмір 58.02 Kb.
Тип Лекція
bibl.com.ua > Історія > Лекція
Тема. Доповідь на тему, пов’язану з предметами, що вивчаються (із залученням наукової, науково-популярної літератури). Прийоми встановлення і збереження контакту з аудиторією

Мета: закріпити знання учнів про особливості підготовки доповіді, продовжувати знайомити їх зі специфікою публічного виступу; формувати інтелектуально-мовленнєві вміння, необхідні для активної мовленнєвої діяльності; прищеплювати правила етики, інтерес до самовдосконалення, пізнання нового.

Тип уроку: комбінований (вивчення нового матеріалу, формування вмінь і навичок)

Обладнання:

Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Бесіда

  1. Як часто вам доводиться слухати доповідь?

  2. Які бувають доповіді?

  3. Чим доповідь відрізняється від повідомлення?

  • Колективна робота «Складання асоціацій зі словом ДОПОВІДЬ» (метод «Мозковий штурм»)

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчання

ІV. Вивчення нового матеріалу

  • Слово вчителя

Початок академічного красномовства в Україні припадав на XVII —XVIII ст. і пов'язаний із діяльністю Києво-Могилянської академії. У XIX ст.. у зв'язку з пробудженням суспільно-політичної думки академічне красномовство, зокрема такі його жанри як лекція та доповідь перетворюються на загальнодоступні. Спочатку лек­цію або доповідь відвідують студенти інших факультетів навчального закладу, пізніше вона зацікавлює широкий загал.

  • Демонстрація і захист учнівської презентації на тему: «Києво-Могилянська академія» (група А)

  • Слово вчителя

Після того як лекції та доповіді починають виголошувати спеціально для найширшої публіки, виникає науково-популярна лекція.

У ІІ половині XIX — на початку XX ст. як вузівські, так і науково-популярні лекції читали хімік Дмитро Іванович Менделєєв, біолог Ілля Ілліч Мечніков. Зразками академічного красномов­ства є лекції видатних учених XX от. геохіміка Володимира Івановича Вернадського, біолога Миколи Івановича Вавилова, фізика Льва Давидовича Ландау.

  • Виступи учнів з інформаційними повідомленнями про відомих лекторів (група Б )

  • Слово вчителя з використанням схеми «Жанри академічного красномовства»

Існують такі

Жанри академічного красномовства:
лекція (вузівська, шкільна) науково-популярна

лекція наукова доповідь

наукове повідомлення науковий огляд

Таким чином, наукова доповідь є жанром академічного красномовства. Основна мета доповіді — донести до слухачів наукову інформацію. Слід зазначати, що дуже часто академічне красномовство включає елементи суспільно-політичного красномовства.

  • Робота в малих диференційованих групах:

Робота з підручником (Українська мова: підручн. для 11 кл. загальноосвітн. навч. закл. З навчанням укр.. мовою: акад.. рівень, проф.. рівень/ С.О. Караман, О.В.Караман, М. Я. Плющ, В. І. Тихоша.-К.:Освіта, 2011.-416 с.)

  1. Група В (ст.. 344, вправа 569, І завдання)

  2. Група Б (ст.. 349-350, вправа 577)

Робота з картками

  1. Група А (завдання: схематично проілюструвати запропоно-ваний матеріал про етикетні формули виступу, прийоми встановлення контакту з аудиторією )

Картка 1

Найчастіше виступ розпочинають о етикетних формул: звертання (Панове... Шановні вчителі та учні.,, Вельмишановні колеги... Дорогі друзі... Дорогі наші випускники...), привітання, представлення, висловлення радості (Радий вітати... Щасливий бачити... Дозвольте представитися... Радий нагоді поспілкуватися...).

Що таке виступ? Безперечно, це монолог (від грецьк. mоnоs — один та logos — слово), проте монолог особливого типу. Монолог оратора звернений до слухачів, проте оратор не просто говорить, він спілкується, веде з ними бесіду. Відчуваючи реакцію аудиторії (хтось погоджується, хтось сумнівається, хтось категорично не згодний), оратор повинен реагувати на неї: щось уточнити, проілюструвати, послатися на авторитети, вдатися, до переконання. Таким чином, виникав своєрідний діалогічний монолог — монолог, адресований аудиторії і кожному слухачеві зокрема.

Картка 2

Готуючись до виступу, оратор мав бути готовим до встановлення з аудиторією контакту. Трапляться, що слухачі налаштовані байдуже, недовірливо, навіть недоброзичливо. Щоб привернути увагу аудиторії, «завоювати» її, досвідчені оратори застосовують такий прийом, як «чіпляючий гачок», - так назвав його відомий російський адвокат А. Коні. «Увага кожного (дитини, неука, інтелігента і навіть вченого),— писав цей видатний оратор, - може бути викликана чимось простим, цікавим і близьким до того, що цей кожен відчував і переживав». Це може бути розповідь про несподівану подію, якусь дивовижу, парадокс, звернення до аудиторії із несподіваним для неї запитанням тощо.

Іншим прийомом поступового встановлення контакту з аудиторією є зосередження уваги оратора на доброзичливому обличчі одного із слухачів. Протягом недовгого часу звертаючись до нього, ніби він є єдиним, як правило, вдається зосередитись і заволодіти увагою залу.

Для підтримання контакту оратор має вдивлятися в обличчя слухачів: це дає йому можливість вчасно помітити послаблення уваги.

Якщо оратор відчув, що слухачі стомилися, він може вдатися до прийому емоційної розрядки — запропонувати вгадати, кому належить певний вислів, пожартувати, розповісти анекдот тощо. Після такої «передишки» досвідчений оратор якнайчастіше переходить до найважливішої частини виступу.

Мета усіх набраних прийомів — викликати або зберегти інтерес аудиторії. Проте для встановлення міцного контакту зі слухачами застосування лише їх недостатньо.

Як було зазначено, виступ оратора є монологом особливого типу— монологом, зверненим до конкретних адресатів, діалогічним монологом. Взаємодію оратора і слухачів упродовж усього виступу забезпечує така прихована форма діалогу, присутня вже в самій структурі виступу. Саме вона допомагає досягнути ефекту співпереживання.

Картка 3

Форми співпереживання є такі: інтелектуальне та емоційне співпереживання.

Інтелектуальне співпереживання — це спільна розумова діяльність оратора і слухачів. Висловлюючи власну позицію, оратор ніби «публічно» мислить. Така манера виступу має назву мислення вголос (термін належить російському юристові Л Петражицькому). Оратор розмірковує, формулює тези, висуває гіпотези, НАВОДИТЬ АРГУМЕНТИ, спів ставляє факти та погляди, полемізує з уявними або дійсними опонентами, включаючи аудиторію в процес творчого сприйняття свого виступу.

Щодо емоційного співпереживання, то йдеться про особистісний ефект зараження: якщо оратора не хвилюють висловлювані ним думки, аудиторія залишиться байдужою. Чим емоційніший виступ, тим більше впливає він на почуття людей, активізуючи їхню уяву.

Успіху досягає оратор, спроможний викликати й інтелектуальне, й емоційне співпереживання слухачів.

Крім прихованого діалогу, у процесі виступу оратор може вдатися до діалогу відвертого: звернутися до аудиторії із запитаннями та дати відповіді на запитання слухачів.

Контакт з аудиторією можна зміцнити застосуванням таких засобів, як вживання займенників І та II особи (напр.: Вам відомо, що... Я зроблю спробу пояснити... Безперечно, вас непокоїть... Я спробую вас заспокоїте... Ми переживаємо з приводу... Нас турбує..), дієслів у формі І та II особи наказового способу (напр.: Міркуймо разом! Спробуймо розібратися! Звернімо увагу.,. Замислімось... Відразу зауважимо... Скажемо відверто... Конкретизуймо,.. Відзначте собі... Зверніть увагу... Занотуйте... Виправте, якщо я помиляюсь), звертання до слухачів (напр.: шановне панство, шановні опоненти, любі друзі, колеги), риторичні запитання.

V. Формування вмінь і навичок учнів

  • Інструктаж вчителя стосовно доповіді на запропоновану тему.

  • Самостійна робота учнів над створенням плану власної доповіді на тему, пов’язану з предметами, що вивчаються.

VІ. Підсумок уроку.

  • Складання сенкану «Доповідь»

VІІ. Домашнє завдання

Підготувати доповідь на тему, пов’язану з виучуваними предметами (із залученням тез наукової, науково-популярної літератури)

Схожі:

Навчально-методична, науково-популярна та інформаційна газета
Видається українською, російською та англійською мовами впродовж навчального року
Тема урока Дата
Ознайомлення з довідковими виданнями з природничих наук різних типів: енциклопедії, словники, довідники величин, атласи географічних...
Програма науково-практичної конференції Шкільна географічна освіта: проблеми і перспективи
...
Багато міст є на нашій землі
Ведуча: Тож вітай, шкільна родина, гучними оплесками цей чудовий, ні з чим незрівнянний день — день Першого дзвоника — в країні сонячних...
ЛЕКЦІЯ 3
Лекція: Поняття предмета права промислової власності, коло та характеристика однорідних суспільних відносин
Лекція 7 8
Лекція 7 Українська революція і пошук її зовнішньополітичних орієнтацій. Початки дипломатичної діяльності УНР. (4 год.)
Теоретичні і методичні засади організації системи професійної комп’ютерної...
Ключові|джерельні| слова: студент з|із| обмеженими можливостями|спроможностями|, професійна підготовка, професійна реабілітація,...
Лекція з курсу «Прикладні програми (Електронні таблиці Excel)»
Лекція Робота з фінансовими функціями. Створення, редагування і форматування графіків і діаграм (2 год.)
Технологія хлібопекарського та кондитерського виробництва
Український народ здавна славиться своєю гостинністю. Українська кухня популярна не лише в нашій країні, але й за кордоном. Такі...
Лекція Державна мова мова професійного спілкування
Евфемізм і перифраз у професійному спілкуванні Лекція Риторика і мистецтво презентації
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка