Ч: Діккенс. Короткі відомості про письменника. «Різдвяна пісня у прозі». Мандри Скруджа у часі та просторі


Скачати 84.63 Kb.
НазваЧ: Діккенс. Короткі відомості про письменника. «Різдвяна пісня у прозі». Мандри Скруджа у часі та просторі
Дата10.02.2014
Розмір84.63 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи

Тема: Ч: Діккенс. Короткі відомості про письменника. «Різдвяна пісня у прозі». Мандри Скруджа у часі та просторі.

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

Мета:

  • презентувати основні факти життя та творчості Ч. Діккенса;

  • працювати з текстом, аналізувати і робити висновки;

  • характеризувати літературного героя;

  • складати акровірші, колажі;

  • формувати уявлення про загальнолюдські цінності — гуманізм, доброту, милосердя.

Обладнання: презентація «Життя і творчість Ч. Діккенса», повість Ч. Діккенса «Різдвяна пісня на порозі», музичне оформлення.

Я вірю і маю намір

вселяти людям віру в те,

що на світі існує прекрасне.

Ч. Діккенс

ХІД УРОКУ

І. Мотивація

Уявіть себе учнем однієї зі східних країн XIV—XV століття. Протягом багатьох століть діти починали свої перші уроки з «Великого навчання». Для цього необхідно було дружньо, з душею повторювати за вчителем:

Коли у серці чесність,

Характер наповнюється красою,

Коли добро живе в душі,

У домі буде порядок.

Коли в домі буде порядок,

У всьому світі буде щастя.

І сьогодні на уроці ми спробуємо з'ясувати, від чого залежить щастя і чому щастя не кожному дається до рук.

II. Надання інформації

  1. Міні-лекція зі складанням колажу. (На фоні мелодії дзвонів)

Коли приходить Різдво, ми всі: і дорослі, і діти — знаходимося в очікуванні якогось дива. Так було ще в найдавніші часи, так є і так буде завжди. Звичайно, різдвяні свята полюбляють у різних країнах світу. Різдво було найулюбленішим святом і Ч.Діккенса — великого англійського письменника.

Англія... «велика імперія, над якою ніколи не заходить сонце»... туманний Лондон... вулиці, вкриті камінням, де, проходжуючись, відпочивають джентльмени та
леді, відомий усім Біг Бен... у невеличкому містечку Портсмут народився маленький хлопчик Чарльз— майбутній письменник.

Життя Діккенса починалося благополучно — сім'я була заможною, і раннє дитинство письменника було безхмарне. Родині Діккенса жилось весело. Влаштовували пікніки, катання на річці, аматорські спектаклі, найулюбленішим святом було Різдво, коли за святковим столом збиралася велика і дружня сім'я.

Але незабаром трапилось лихо: батько Діккенса потрапив до боргової тюрми. Мати намагалась врятувати сімейний корабель, але на приватних уроках своїх численних нащадків вона не могла утриматись і переїхала до чоловіка у боргову в'язницю (за англійськими законами сім'я незаможного боржника мала право жити разом з ним, не вважаючись заарештованою).

Проминули роки... Діккенс почав працювати клерком у адвокатській конторі. Вдень працював, а ввечері вивчав стенографію, щоб стати репортером, та брав уроки акторської майстерності: театр був його мрією... Невдовзі він став газетним репортером, який давав звіт про парламентські дискусії. Це була напружена і важка робота, тому що за англійськими законами репортер не мав право робити записи. Але Діккенс знайшов вихід: він одягав довгі тверді манжети і непомітно покривав їх стенографічними знаками. Вдома він розшифровував записи - його звіти були найточнішими. Таким чином він став «королем репортерів», заробляючи немалі гроші. Незвичайна спостережливість та іскрометний гумор, з яким він розповідав про бачене, наштовхнули його на думку, що він може стати письменником.

В останні роки життя Діккенс захопився публічним читанням розділів зі своїх творів. Про нього писали як про найвидатнішого митця століття. У червні 1865 року Діккенс пережив сильне потрясіння, потрапив у залізничну катастрофу. Поїзд, в якому він їхав із Фолекстона до Лондона, рухнув з мосту. Вагон, де знаходився письменник, дивом утримався на краю безодні. Діккенс проявив мужність, витримку і взяв участь у порятунку пасажирів. Лише в останню хвилину згадав про рукописи, які залишив у вагоні. Ризикуючи життям, проникнув у вагон і врятував папери.

Серед них знаходились «Різдвяні повісті», які він писав протягом сімнадцяти років. «У різдвяні дні 1843-го Діккенс заходив у будинки англійців... Він сідав з ними біля святкового вогнища, куштував їхню фаршировану яблуками гуску й прикрашений різдвяною гілкою пудинг». Пристрасть до чарівного завжди була в характері письменника. «Будьте як діти» - цей заклик Христа багато що важив для Діккенса.

Складання акровірша

Р адість, рішучість на нове життя

І спит на милосердя

З ірка, здоров'я

Д обро, дари, дідух

В дячність, веселощі

О чищення

Гра «Мікрофон»

Діти, а що для вас Різдво?.. Як святкують у ваших родинах Різдво?..

  1. Повідомлення учнів про особливості «різдвяних» творів Ч. Діккенса

(Інтерактивна вправа «Навчаючи - учусь»)

— До створення «Різдвяних повістей» Діккенс приступив уже зрілим майстром — поява цих творів припадає на 40-і рр. ХІХ ст., тобто на друге десятиріччя його творчої діяльності.

На момент виходу першої з них («Різдвяна пісня у прозі», 1843) Діккенс користувався заслуженою славою не лише у себе на батьківщині, у «старій добрій Англії», а й по той бік Атлантики, у Сполучених Штатах Америки.

Різдвяний цикл Діккенса складається з п’яти повістей: «Різдвяна пісня у прозі» (1843), «Дзвони» (1844), «Цвіркун за вогнищем» (1845), «Битва життя» (1846), «Одержимий» (1848).

Діккенс дуже любив різдвяні свята. Він бачив у них прояв природної доброти та життєлюбства народу, простих, але щирих веселощів, без яких життя бідняків було б ще злиденнішим і сумнішим.

Письменник сприймав Різдво як свято домашнього вогнища, тому воно було особливо дорогим для нього. Діккенс любив веселе відкрите вогнище каміну, біля якого у різдвяний вечір збиралася сім’я, любив затишок кімнат, прикрашених гілками омели або гостролисту,— особливо привабливий узимку, коли надворі йде сніг, гуркоче вітер і згущається морозний туман. Любив він і традиційний ритуал цих свят — веселі ігри і танці до чи після вечері з обов’язковим пудингом.

Особливістю різдвяного оповідання є процес душевної трансформації героя або героїв, відмова від фальшивих цінностей в ім’я цінностей істинних, гуманістичних, вічних.За умовою жанру на подібну трансформацію давалася лише одна ніч. Зате ця ніч була Різдвяна, адже саме в цей час обов’язково відбуваються чудесні пригоди та перетворення.

III. Опрацювання повісті «Різдвяна пісня в прозі»

Ознайомлення з змістом

  1. Бесіда за змістом І строфи «Різдвяної пісні в прозі»

- Розкажіть, що ви дізналися про Скруджа і Марлі. Що їх поєднувало?

- Хто завітав до Скруджа напередодні Різдва?

- Як реагував на вчинки цих героїв Скрудж?

- Що здивувало Скруджа, коли він повернувся додому?

(Замість колотушки він побачив обличчя Марлі, свого колишнього компаньйона.)

- Як виглядав Марлі? Зачитайте опис із тексту «Пісні…»

(Від слів «То була Марлеєва тінь…» до слів «…Марлеєве підборіддя»)

  1. Виразне читання діалогу Скруджа й Марлі

(від слів «Заломивши руки, Скрудж упав навколішки» до слів «Для свого ж блага запам’ятай все, що відбулося з тобою сьогодні»)

- Навіщо з’явився дух Марлі до колишнього компаньйона?

(Нагадати про те, що призначення людини на землі — робити добро, допомагати іншим. А якщо цього не зробити за життя, доведеться мучитися через неможливість щось змінити після смерті. Але тоді вже буде запізно. Якби Марлі знав, що чекає на нього після смерті, він жив би інакше, а тепер хоче попередити про це Скруджа, щоб дати йому шанс врятуватися.)

3. Робота з таблицею

- Простежте, які почуття охоплюють Скруджа під час зустрічі з другом Марлі.



У ч и т е л ь. Черствий і безжалісний Скрудж не вірив у привидів, але розповідь Марлі вплинула на нього, і він, за одну ніч переживши почуттів більше, ніж можливо за декілька років життя, все ж не наважується назвати все, що сталося з ним, «дурницями». Герой починає замислюватися над своїм життям.
ІV. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

- Які факти з біографії Ч. Діккенса вам запам’яталися?

- Назвіть твори про Різдво, написані Ч. Діккенсом.

- Ваше враження від образу Скруджа.

«Мозковий штурм»

- Як ви гадаєте, чи зможе цей герой змінитися на краще?
V. Домашнє завдання

Прочитати ІІ, ІІІ, IV строфи «Різдвяної пісні у прозі».

Схожі:

Урок світової літератури в 6 класі Чарльз Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі»
Вдосконалювати навички психологічного аналізу літературного твору і його героя, навички роботи з текстом
Уроку зі світової літератури у 6 класі Тема: Причини деградації Скруджа...
Мета: розкрити причини деградації Скруджа та мотиви його переродження; формувати навички аналізу тексту; розвивати образне та асоціативне...
Гуманістичний зміст і висока людяність повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»
Тема: Гуманістичний зміст і висока людяність повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»
Уроку: Подорож Скруджа Різдвяної ночі в часі і просторі
Ключові поняття : Різдвяне оповідання, життєвий шлях героя, деградація, відродження особистості героя
Урок засвоєння знань
Мета: дати учням короткі відомості про життя та творчість письменника гуманіста Джеймса Олдріджа, зацікавити учнів оповіданням
Урок за повістю Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»
Не помилюся, коли скажу, що кожен з нас прагне піймати казкового синього птаха на ймення Щастя; всі ми хочемо бути щасливими! Звичайно,...
УРОК №54 Тема уроку. Взаємне розміщення прямої та площини і площин...
Мета уроку: повторити, привести в систему й розширити відомості про площину та взаємне розміщення двох площин у просторі; ознайомити...
Що слід вважати пожежею?
...
Урок Тема. Людина, що прагнула зробити людство досконалим. Джонатан...
Мета: ознайомити учнів із особистістю Дж. Свфта, показати його значення для світової літератури, розповісти про історію створення...
Бізнес-план це документ, який містить систему ув'язаних у часі й...
Бізнес-план – це документ, який містить систему ув'язаних у часі й просторі, узгоджених з метою і ресурсами заходів та дій, спрямованих...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка