Потрібно, щоб усі учні вже з самого початку ясно


Скачати 47.37 Kb.
Назва Потрібно, щоб усі учні вже з самого початку ясно
Дата 09.02.2014
Розмір 47.37 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
Амвросіївська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 6

Амвросіївської районної ради Донецької області


Потрібно, щоб усі учні вже з самого початку ясно

бачили мету з усіма проміжними ланками та

прагнули досягти її.

Я. Коменський

МОТИВАЦІЙНІ ПСИХОЛОГО-ЕМОЦІЙНІ ФАКТОРИ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

(виступ на педагогічній раді на тему :

« Проблема формування мотивації навчальної діяльності школярів за сучасних умов»)

Гусейнікова О.О.

учитель української мови і літератури

І категорія


2012
Розпочати свій виступ я хочу словами О.Федька: «Учитель не той , хто все життя вчить, а той, хто все життя вчиться. Я не знаю, яким буде світ, коли підростуть мої учні, які цілі та цінності будуть актуальними тоді, тому намагаюся запалити їх єдиним прагненням – прагненням учитися». Зрозуміло, що кожна дитина – це особистість, інтенсивно розвивається в процесі навчальної діяльності. Щоб учень займав активну позицію, він повинен мати потужні джерела мотивації навчання. Я вважаю, що основним нашим умінням повинна бути технологія спонукання, а не примушування. Стимул – це засіб, який спонукає до посиленої діяльності, зовнішній поштовх, сила якого залежить від суспільної ціни (перехід до сильнішого класу, наприклад, олімпіада), а мотив – усвідомлене внутрішнє спонукання до дії (наприклад, порадувати, власний імідж).

У своїй методиці я використовую основні два мотиви. Це пізнавальний і мотив досягнення успіху. Пізнавальний мотив формую за рахунок нестандартних форм уроку – турнір, диспут, конференція, гра, фантазування) та інноваційних методів навчання – мозкова атака, асоціативний кущ, мікрофон, інші. Така організація роботи мотивує школярів до більш глибокого вивчення теми, аналізу своїх помилок, покращання підсумкової оцінки, активної самостійної діяльності щодо усунення прогалин у знаннях, самоконтролю і досягнення бажаного результату, до самостійного пошуку інформації, в т.ч. через Інтернет. При цьому відбувається формування інформаційної культури, усвідомлення необхідності оволодіння комп’ютерними технологіями, які в сучасному інформаційному світі грають важливу роль для досягнення успіху, викликають підвищений інтерес учнів до предмету.

І все ж, нарівні з навчальними, я використовую психолого-емоційні фактори мотивації. Кожний із нас розуміє, що далеко не кожна дитина в процесі навчання може мати високий чи достатній рівень навчальних досягнень, бо не всі мають однакові стартові можливості, необхідні для навчання у школі. По-друге, не кожна дитина генетично має потрібний рівень інтелектуальних можливостей і вольових якостей, щоб протистояти негативному впливу соціуму.

Крім того, багато умов впливає на нормування мотивів і далеко не завжди цей вплив позитивний.

Зв'язок емоцій і навчання обумовлений тим, що результат діяльності викликає певний емоційний відгук, а емоційний стан впливає на хід діяльності. Позитивне чи негативне ставлення завжди пов’язане з емоційно-ефективною системою школярів. Переважно, негативне ставлення, наприклад, до контрольних робіт, ДПА,ЗНО, часто до вчителя чи школи взагалі. Позитивне – улюблений предмет, канікули, бажаний результат. Важливим я вважаю навчити учнів усвідомлювати свої емоції, які найчастіше приводять до конфліктів, розвивати вміння розпізнавати емоції інших людей, формувати вміння конструктивного спілкування.

Готуючись до уроку, обираючи методи та прийоми мотивації, я враховую специфіку класу, індивідуальні особливості моїх учнів, умови роботи на уроці, опираюсь також на свою інтуїцію, намагаюся проявляти гнучкість. Прагну створити умови на уроці для активного формування в учнів само – (самоконтролю, самоаналізу, само оцінювання, самовияву тощо).

Важливого значення надаю визнанню результатів діяльності школярів. Кожний із них прагне схвалення його успіхів. Отримавши їх, він буде докладати більше зусиль. Я оцінюю результат діяльності, а не самого школяра. Я кажу: «Мені сподобалося, як ти написав твір», а не «Ти розумний учень». Керуюся конкретністю схвалення. «Олю, коли ти виконуєш вчасно завдання, я дуже задоволена. Нам це економить час для подальшої роботи», а не кажу: «Ти сьогодні швидко справилася, а минулого разу тягнула резину».

Намагаюся в кожному учневі знайти його особливість, потяг до якогось виду роботи та допомогти на цьому етапі досягти успіху. Висловлюючи віру в учнів і їхню спроможність виконати завдання. Даючи випереджувальне завдання, кажу: « Я впевнена, що ти виконаєш це завдання», або «Саме ти зможеш впоратися з цим завданням»

Похвала висловлює емоційне ставлення до людини. Якщо я скажу : «Послухала я, Андрію, твою презентацію, і те, що ти торочив і ковтав закінчення, мені не сподобалося», то можу почути у відповідь: «Не подобається – не слухай». Тож краще скажу: «Андрію, сьогодні у твоєму виступі на презентації я почула багато нової та корисної інформації. Молодець. Тільки, по-моєму, якщо ця інформація звучатиме трохи повільніше, то й засвоїться краще. І тоді більше учнів отримають користь від підготовленої тобою презентації». Або «Случаючи твоє мовлення, я радію, що ти вмієш ясно викладати свої думки, спробуй тільки наступного разу висловлюватися трохи повільніше. Я бачу: ти впевнений у своїх силах. Особливу роль в індивідуальній особистісній підтримці шляхом психолого-емоційних факторів мотивації надаю ситуації створення успіху. Це не щасливий випадок або удача, а результативність у досягненні наміченого, визнання отриманого результату. Переживання, що супроводжують досягнення, успіху, стимулюють не тільки самопочуття та задоволення собою, а впливають на подальший розвиток, визначають його темп, спрямованість, соціальну активність особистості. Використовую методи «несподіваний виклик до дошки», «еврика», «навмисна помилка», «допоможи мені», «ситуація вибору з обмеженням», підбираю неважкі, але цікаві завдання, що створюють атмосферу спокою. Мотивацію основую на кінцевому результаті, бо, як казав Я. Коменський, «потрібно, щоб усі учні вже з самого початку ясно бачили мету з усіма проміжними ланками та прагнули досягти її».

Отже, мотивація – система чинників, що визначає поведінку. Її формування й корекція лежать в основі шкільних успіхів та негараздів.

Дитину постійно критикують, вона вчиться ненавидіти.

Дитину висміюють – вона стає замкнутою.

Дитину хвалять – вона вчиться бути шляхетною.

Дитину підтримують – вона вчиться цінувати себе.

Дитина росте в докорах – вона вчиться жити з почуттям провини.

Дитина росте в терпимості – вона вчиться розуміти інших.

Дитина росте в безпеці – вона вчиться вірити в людей.

Дитина живе у ворожнечі – вона вчиться бути агресивною

Дитина живе в розумінні і дружелюбності – вона вчиться знаходити любов у цьому світі.
Таким чином, використання різних форм пізнавальної, психолого-емоційної мотивації дає позитивні результати в здобутті знань, умінь і навичок, викликає інтелектуальні інтереси, розвиває творчі здібності.

Схожі:

Вчитель. Наближається до завершення старий рік. І зараз ми на порозі...
Різдва Христового зібралися, щоб поговорити про наше життя. Про те, як ми живемо, які ми є, яким нам потрібно бути, щоб бути щасливими....
Увага усі матеріали будуть перевірені за допомоги програми антіплагіат....
До кожного матеріалу потрібно додавати текст у форматі Word. Термін складання матеріалів – 1 грудня 2015 р. Студенти, які надішлють...
Чи знаємо ми, яке буде життя через 20 років?
А дитині треба, щоб її бачили і розуміли у цю хвилину, щоб вчитель дихав разом з нею, підтримував, вселяв віру, дарував світло. Щоб...
Слухання та спілкування у християнському житті
Господь хоче нам сказати, він не говорить у буревіях, як вважається, але в «тихому легенькому вітерці». Отож треба прислуховуватись...
Надзвичайно стрімкий розвиток електроніки протягом останніх десятиріч...
Саме тому сьогоднішній фахівець, випускник вищого учбового закладу повинен мати ґрунтовні знання з основ теорії побудови, функціонування...
Чи такі вже вони різні?
Не можна назвати віруючим того, хто не бажає сестрі чи брату своєму того самого, що бажає собі
На початку вивчення теми „Казки” учні отримуюь перелік казок, які...
На кожній перерві учні виконують завдання в різних кабінетах школи. Інформацію про те, де вони працюють, на кожній перерві діти отримують...
Аналіз уроку I.  Загальні відомості про урок
Вчителем була Заводнюк Віта Леонідівна. За списком усі учні були присутніми. Обстановка в класі відповідала санітарно-гігієнічним...
Н. Скільки цеглин потрібно вийняти з ящика, щоб зрушити його з місця?
Позначимо: М – маса ящика з цеглою; m0 – маса однієї цеглини; n – кількість цеглин, які потрібно вийняти з ящика
Міністерство освіти та науки України Національний аерокосмічний університет ім. М.Є. Жуковського
Щоб пізнати суть епо-хи, потрібно осмислити духовні набутки створені нею. Література реагує на зміни у суспільному житті, аналізує...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка