Тема : опорно-рухова система ссавців


Скачати 96.37 Kb.
НазваТема : опорно-рухова система ссавців
Дата21.12.2013
Розмір96.37 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Інформатика > Урок
Назва предмету: біологія;

Клас: 8;

Тема: опорно-рухова система ссавців;

Мета: закріпити вміння вказувати систематичне положення ссавців, дати загальну характеристику ссавців, показати риси пристосованості до середовища існування в зовнішній будові ссавців, розкрити особливості зовнішньої будови, покривів ссавців, ознайомитися з будовою кістяка ссавців порівняно з плазунами; розвивати мислення: вміння виділяти головне, порівнювати, узагальнювати, класифікувати, формувати самоосвітню компетентність, вчити працювати з підручником, складати схеми; виховувати дбайливе ставлення до ссавці, культуру поведінки в природі та потребу в знаннях.

Домашнє завдання: опрацювати §49, заповнити таблицю в зошиті, підготувати цікаву інформацію про домашніх ссавців.

Джерела:

1. Біологія: підруч. для 8 кл. загальноосвітн. навч. закл. / С.В.Межжерін, Я.О.Межжеріна. - К.:Освіта, 2008.-256с.

2. Біологія: Комплексний довідник / Р. В. Шаламов, Ю.В. Дмитрієв, В. І. Подгорний. - Х.: Веста: Вид-во «Ранок», 2006.-624с.

Урок № 59

Тема: Опорно-рухова система ссавців.

Мета: закріпити вміння вказувати систематичне положення ссавців, дати загальну характеристику ссавців, показати риси пристосованості до середовища існування в зовнішній будові ссавців, розкрити особливості зовнішньої будови, покривів ссавців, ознайомитися з будовою кістяка ссавців порівняно з плазунами; розвивати мислення: вміння виділяти головне, порівнювати, узагальнювати, класифікувати, формувати самоосвітню компетентність, вчити працювати з підручником, складати схеми; виховувати дбайливе ставлення до ссавці, культуру поведінки в природі та потребу в знаннях.

Обладнання : плакат «Скелет вовка», «Череп та зуби вовка», «Мускулатура», малюнки із зображенням різних ссавців.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: плечова, ліктьова та променева кістки, стегнова, великогомілкова та малогомілкова кістки, стопа, дентин, емаль, корені, різці, ікла, кутні зуби, молочні зуби, діафрагма, жувальні м'язи.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Робота на картках:

Картка №1

  • Які головні особливості способу життя вовка?

  • Що таке потові залози та пахучі, піт?

Картка №2

  • Що являють собою покриви тіла ссавців?

  • Що являє собою клас Ссавці або Звірі?

Картка №3

  • Як зовнішня будова відповідає способу життя вовка?

  • Що таке молочні залози, сосок?

Картка №4

  • Яке походження молочних залоз і в чому їх призначення?

  • Навіщо сальні залози?

2. Індивідуальне опитування:

  • Які головні особливості способу життя вовка?

  • Що являють собою покриви тіла ссавців?

  • Як зовнішня будова відповідає способу життя вовка?

  • Які залози містяться на шкірі ссавців?

3. Біологічний диктант:

  1. Назвіть тварини класу Ссавці?

  2. У яких середовищах живуть ссавці?

  3. Яку зовнішню будову має вовк?

  4. Чим вкрите тіло вовка?

  5. Чим живиться вовк?

  6. Назвіть органи руху вовка?

  7. Яких ви знаєте ссавців серед свійських тварин?

  8. Шкіра ссавців позбавлена залоз?

  9. Ссавці – це теплокровні тварини?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  1. Повідомлення теми та мети уроку.

  2. Чи уявляєте ви своє життя без ссавців?(Бесіда)

Вчитель: уявіть, якби зникли ссавці на Землі,

Щоб поділись звірята великі й малі.

І ліси, і моря, і луги і поля

Опустіли б тоді, і завмерла б Земля.

Став сумним і порожнім навколишній світ,

І покрив усе б морок на тисячі літ.

Ця картина трагічна була б і сумна

Не потрібно, щоб дійсністю стала вона.

Бо Земля без ссавців – що без хмар небеса,

Що без квітів бджола і без блиску роса.

Бережімо ж всі разом навколишній світ,

Процвітала щоб фауна ще тисячі літ!

ІІІ. Вивчення нового матеріалу ( Розповідь з елементами бесіди).

Скелет вовка як і скелет інших чотириногих хребетних, представлений трьома відділами. Череп складається з кількох десятків кісток, що зрослися. Єдина рухома кістка в ньому — нижня щелепа. Череп вовка принципово не відрізняється від черепа інших хребетних тварин, проте для нього ха­рактерні збільшення об'єму тієї частини, де міститься мозок, та дуже розвинені щелепи.

Осьовий скелет вовка утворюється з хребта та грудної клітки. Хребет поділяється на п'ять відділів: шийний, спинний, поперековий, крижо­вий і хвостовий. Шийний відділ у вовка, як і в переважної більшості ссавців, складається із 7 хребців.

Чи знаєш ти, що навіть довгошия жирафа має таку саму кількість хребців, як миша або кріт, який майже позбавлений шиї. Загальна довжина шиї у ссавців залежить від довжини кожного хребця. А от у птахів — усе навпаки: чим довша шия, тим більше в ній хребців.

Грудний відділ налічує 12 хребців. До всіх грудних хребців прикріплюються ребра. Частина ребер зрощується з грудниною, утворю­ючи грудну клітку — надійний захист життєво важливих і вразливих ор­ганів: серця і легенів.

У поперековому відділі хребта вовка — 6 міцних хребців.

Крижовий відділ хребта найкоротший, але надзвичайно міцний. Його складають лише 3 хребці, які зрослися між собою і з двома хвостовими хребцями, утворюючи крижі. Завдяки особливій міцності крижі утри­мують кістки нижнього поясу кінцівок, на які у ссавців припадає найбільше навантаження.

Хвостовий відділ налічує 20 хребців.

Скелет кінцівок вовка складається з кісток поясів кінцівок і кісток кінцівок.

Пояс передніх кінцівок представлений парними кістками — лопат­кою та ключицею. (Якої кістки поясу верхніх кінцівок птахів немає у ссавців?) До них прикріплюються парні кістки передніх кінцівок: плечо­ва, що утворює плече, ліктьова та променева, які складають передпліччя, а також дрібні кістки кисті.

Пояс задніх кінцівок представлений трьома парними тазовими кістками, що зрослися. Задні кінцівки складаються з таких парних кісток: стегнової, великогомілкової та малогомілкової, а також дрібних кісток стопи. Великогомілкова та малогомілкова кістки утворюють гомілку.

Чи знаєш ти, що в анатомії словом плече називають зовсім не ту частину тіла, на якій ми носимо сумку, а частину руки вище від ліктя. Частина руки, що нижче від ліктя,— це передпліччя.

Зубна система. Зуби ссавців, зокрема й вовка, складаються з особливої речовини — дентину і зовні вкриті емаллю. Вони містяться в спеціальних лунках щелепних кісток і мають корені. Зуби ссавців різні на вигляд і виконують різні функції. Передні зуби — різці — призначені для відкушування і подрібнення кісток. З обох боків від них розташовані ікла, які допомагають захоплювати, утримувати та умертвляти здобич. Кутні зуби розміщені по боках щелеп, ними жують і подрібнюють їжу. Насамперед у вовченят прорізуються молочні зуби, які в 7-місячному віці замінюються на постійні. Вовк має 42 зуби.

Зверни увагу на те, як кішка пережовує їжу. Нахиливши голову вбік, вона неначе розрізає поживу. Чи знаєш ти, чому це так? У хижаків розташування кутніх зубів нагадує ножиці. Власники таких гострих зубів здатні перерізати міцні хрящі та невеликі кістки.

Зуби ссавців відрізняються від зубів плазунів. Вони різні за своєю бу­довою і призначенням, розміщуються в спеціальних заглибинах і мають корені. У багатьох ссавців молочні зуби змінюються на постійні.

Мускулатура вовка утворена трьома основними групами м'язів. По­верхнева, або шкірна, мускулатура міститься безпосередньо під шкірою.

У різних видів ссавців шкірна мускулатура розвинена по-різному. Завдяки скороченню поверхневих м'язів у собак шерсть на спині встає дибки, на морді мавп з'являється гримаса, а їжаки спритно згортаються в клубок.

М'язи тулуба добре розвинені в усіх ссавців. До цієї групи м'язів нале­жать спинні, грудні та міжреберні м'язи.

Мускулатура кінцівок також добре розвинена. Особливого розвитку на­були м'язи задніх ніг. Завдяки сильним м'язам спини й кінцівок вовк здат­ний бігати дуже швидко — великими стрибками, згинаючи та розпрямля­ючи тулуб, відштовхуючись по черзі то передніми, то задніми ногами.

Відмітною ознакою мускулатури ссавців є наявність діафрагми — м'язової перегородки, що відмежовує грудну порожнину від черевної. Вона відіграє важливу роль у процесі дихання. Інша особливість — наявність дуже сильних жувальних м'язів.

Систематичне положення ссавців:

Імперія - Клітинні

Надцарство – Ядерні

Царство – Тварини

Підцарство – Багатоклітинні

Тип –Хордові

Підтип – Черепні, або Хребетні

Клас – Ссавці.

IV. Узагальнення та систематизація знань учнів.

  1. У робочому зошиті виконати «Зоожарт».(яких помилок дотримався художник).

  2. Тестова перевірка знань(з наведених відповідей виберіть одну правильну).

    • Зовні тіло ссавців вкрите:

  1. Роговим пір’ям;

  2. Кістковими щитками;

  3. Волоссям.

  • Кінцівки ссавців розташовані:

    1. По боках тулуба;

    2. Під тулубом;

    3. У різних видів ссавців по різному.

  • Шийний відділ хребта у ссавців складається з

    1. Різної кількості хребців;

    2. З 8 хребців;

    3. З 7 хребців.

  • Для будови і функцій зубів ссавців характерним є :

    1. Не мають корені, за будовою і функціями однакові;

    2. Мають корені за будовою і функціями різні;

  • Ссавці або Звірі – це:

    1. Теплокровні тварини;

    2. Холоднокровні тварини.

  • До класу Ссавці належать:

    1. Акула;

    2. Миша;

    3. Черепаха.

  • У поперековому відділі хребта є :

    1. 5 хребців;

    2. 6 хребців;

    3. 4 хребців.

  • Вовк має:

    1. 32 зуби;

    2. 52 зуби;

    3. 42 зуби.

  • Діафрагма - це:

    1. М’язова перегородка;

    2. Жувальний м’яз;

    3. Так називається нижня щелепа.

  • Зуби, які призначені для відкушування і подрібнення кісток називаються:

    1. Ікла;

    2. Кутні;

    3. Різці.

  1. Робота в групах - «Виключення зайвого». Із запропонованих слів потрібно вибрати зайве:

Група№1

Ракачвів – (вівчарка),

Льобгду – (бульдог),

Гіхро – (горіх),

Лупедь –(пудель).

Група№2

Рікт – (кріт),

Тсіл – (стіл),

Лоркіс – (крісло),

Фаша – (шафа).

Група №3

Леор – (орел),

Ковайоржон – (жайворонок),

Акчай – (чайка),

Феліндь – (дельфін).

4. Загадки.

  • Іде в поле - як дощечка, а з поля - як бочечка. (корова)'

  • Сірий,та не вовк, довговухий, та не заєць, з копитами, та не кінь.(осел)

  • Маленьке, сивеньке, всіх людей одягає. (вівця)

  • У морі рибка золота кораблі переверта.(кит)

  • Ходить на чотирьох ногах, взутий у залізних постолах. (підкований кінь).

  • Комірка для зубів ссавців і легеневий пухирець.(альвеола)

  • Шахова фігура і ссавець.(слон. кінь)

  • Морська риба й комахоїдне. (їжак)

  • Ссавець і чернець. (лама)

  • Ссавець і ніжність.(ласка)

  • Порода собак і прейскурант.(такса)

  • Порода собак і півостровів. (лабрадор)

  • Спортсмен і порода собак. (боксер)

  • Різці, ікла, кутні. (зуби)




      1. Логічні кінцівки.

    • Нрапе - нерпа;

    • Умер – лемур;

    • Туярні- нутрія;

    • Лунак- кулан;

    • Пила+нота= (антилопа);

    • Перо + лад = (леопард);

    • Пірат – (тапір);

    • Фа+жир = (жираф);

    • Ель+газ = (гезель).


V. Домашнє завдання:

Опрацювати §49,

заповнити таблицю в зошиті,

підготувати цікаву інформацію про домашніх ссавців.




Схожі:

Уроку на тему: «Розмноження і розвиток ссавців. Сезонні явища в житті ссавців»
Розробка уроку на тему: «Розмноження і розвиток ссавців. Сезонні явища в житті ссавців» для учнів 8 класу. Представлений матеріал...
ТЕМА. ПЛАЦЕНТАРНІ ССАВЦІ. РЯД ПРИМАТИ. ТВАРИННИЦТВО. ОХОРОНА ССАВЦІВ Мета уроку
Обладнання та матеріали: комп’ютер, ППЗНП, презентація «Примати», відеофрагменти, малюнки і фотографії ссавців
ТЕМА ГРОШОВО-КРЕДИТНА СИСТЕМА РОСІЇ
До 1917 р кредитна система Росії розвивалася за капіталістичними законами. У Російській імперії існувала трирівнева кредитна система,...
Тема уроку: Народовладдя. Мета уроку
Основні поняття і терміни: народовладдя, вибори, електорат, абсентеїзм, виборча система, мажоритарна виборча система, пропорційна...
Тема: Поняття, система і значення Особливої частини кримінального права
Система кримінально-правових норм, в яких сформульовані ознаки окремих злочинів і встановлені види та розміри покарання за їх вчинення,...
Bm витку та оес&лшюсті роботи з ними в умовах корекційшгі та інклюзивноі освіти
ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ, НАВЧАННЯ TA ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ 3 ПОРУШЕННЯМИ ОПОРНО-РУХОВОЇ СИСТЕМИ
Урок природознавства. 4 клас Тема. Сонячна система
Мета : ознайомити учнів з елементами астрономії; на доступних прикладах розкрити поняття : зорі, Всесвіт, планети, Сонячна система;...
Банківська система США, Великобританії, Німеччини
Банківська система СА називається федеральна резервна система. Назва склалася еволюційно, враховуючи територіальний поділ і розміщення...
Тема: «Поняття і система юридичної науки (правознавства)»
Семінарське заняття №1 Тема: «Поняття і система юридичної науки (правознавства)»
План-конспект уроку№1 Тема. Система бази даних, їх типи і характеристики....
Тема. Система бази даних, їх типи і характеристики. Завантаження, структура вікна Microsoft Access
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка