Уроку на тему: «Розмноження і розвиток ссавців. Сезонні явища в житті ссавців»


Скачати 64.92 Kb.
НазваУроку на тему: «Розмноження і розвиток ссавців. Сезонні явища в житті ссавців»
Дата28.02.2016
Розмір64.92 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Біологія > Урок
Анотація

На уроці використовуються активні методи навчання та робота в групах, що сприяє активному навчанні учнів. Під час уроку учні розширюється знання щодо будови тіла ссавців та їх розмноження, а також з особливостями їх розвитку. Розробка уроку на тему: «Розмноження і розвиток ссавців. Сезонні явища в житті ссавців» для учнів 8 класу. Представлений матеріал вчителя біології Мошанецької ЗОШ І-ІІ ступенів Коржук Вірою Зотівною.

Тема уроку. Розмноження і розвиток ссавців. Сезонні явища в житті ссавців.

Мета уроку. Показати особливості розмноження та індивідуального

розвитку ссавців; вивчити ознаки ускладнення в організації

звірів порівняно з птахами, плазунами; формувати вміння

працювати з підручником. Розширювати кругозір учнів.

Обладнання: ілюстрації яйцекладних, сумчастих та плацентарних ссавців, малюнки, картки із завданням для самостійної роботи, для роботи в групах, схеми, картки для контролю знань.

Тип уроку – урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

  1. Актуалізація опорних знань

    1. Цифровий диктант

  • Тіло ссавців вкрите:

  1. Шкірою і пір’ям.

  2. Шкірою і слизом.

  3. Шкірою і волоссям.

  • Ссавці дихають:

  1. Легенями.

  2. Легенями і шкірою.

  3. Легенями і повітряними мішками.

  • Серце ссавців має таку будову:

  1. 2 передсердя і 2 шлуночки.

  2. 2 передсердя і 1 шлуночок.

  3. 2 передсердя і шлуночок з неповною перегородкою.

  • У ссавців у порівнянні з тваринами інших класів добре розвинені такі відділи головного мозку:

  1. Передній і середній.

  2. Середній і мозочок.

  3. Великі півкулі і мозочок.

(відповіді: 3, 4, 7, 12)

    1. Мозкова атака.

  • Що називають розмноженням?

  • Як називаються органи розмноження самця і самки?

  • Що таке запліднення?

  • Де розмножуються риби, земноводні, плазуни, птахи?

  • Який розвиток цих тварин?

  1. Мотивація навчальної діяльності.

  • Чи можете на основі запропонованих питань сформулювати тему сьогоднішнього уроку?

  • Назвіть звірів, яких бачите на ілюстрації Чому саме їх запропоновано? (качкодзьоб, кенгуру, заєць)

  • Які групи щодо розмноження ссавців демонструють дані малюнки?

Вчитель. Відповіді на ці та інші питання ви дізнаєтеся при вивченні теми «Розмноження та розвиток ссавців. Сезонні явища в житті ссавців»

  1. Вивчення нового матеріалу.

    1. Пояснення вчителя з використанням посібника та підручника.

Індивідуальний розвиток будь-якої істоти складний і починається із запліднення яйцеклітини та закінчується смертю.

(Відкрийте, будь-ласка, посібник із зоології і розгляньте схему індивідуального розвитку ссавців)

  • Індивідуальний розвиток якої тварини зображено?

  • Скільки періодів він включає?

  • Які періоди ви можете назвати?

  • Як називається І період?

  • Який орган зображений на малюнку? Що в ньому?

  • Як ви вважаєте, чи існує зв'язок між організмом матері і зародка? Завдяки чому?

Вчитель. Як називається цей орган, ви можете довідатися з відповідної сторінки підручника.

    1. Повідомлення учнів.

Як живиться зародок у ссавців. Роль плаценти.

    1. Бесіда

  • Як можна назвати групу ссавців, в матці самок яких під час розвитку плоду формується плацента?

  • Яка, на вашу думку, тварина (із запропонованих ) відноситься до плацентарних?

  • Чи у всіх тварин формується плацента?

Відповідь на ці питання можна знайти в підручнику.

    1. Самостійна робота учнів з підручником (робота в групах).

Відповіді на запитання.

  • До якої групи відноситься качкодзьоб? Кенгуру?

  • Які особливості розвитку яйцекладних? За рахунок чого розвивається зародок?

  • Як вигодовують малят яйцекладні?

  • Чому кенгуру – сумчаста тварина?

  • Які особливості розвитку сумчастих?

  • Які малята народжуються у кенгуру?

    1. Пояснення вчителя.

Плацентарні, на відміну від яйцекладних і сумчастих, народжують добре розвинених малят, які можуть самостійно смоктати молоко.

  • Та чи у всіх плацентарних ссавців народжуються однаково зрілі малята?

  • Як ви думаєте, від чого це залежить?

(Статева зрілість, тривалість вагітності)

Статева зрілість у різних тварин настає у різний час. У миші хатньої у 2 місяці, у пацюка сірого – в 3, у білки звичайної – в 5, в їжака звичайного на 2-му році життя, у свині (самки) - на 2 ,(самця)4-5 році, у оленя(самки) – в 2-3 роки, (самця)4-5 років, у китів в 2-6 , у слонів в 10-20 років.

Повідомлення учнів про тривалість вагітності

    1. Підготовка учнів до сприймання наступного матеріалу.

Яким загальним терміном можна назвати такі явища в житті ссавців?

  • Підготовка до розмноження та розмноження.

  • Турбота про новонароджених.

  • Підготовка до зимівлі.

  • Зимівля.

Це сезонні явища. А чому сезонні? Від чого вони залежать?

Кому відомо, як тварини готуються до розмноження?

    1. Повідомлення учнів. Шлюбна поведінка.

Дорослі бики зубрів у шлюбний період виганяють з табуна всіх молодих самців, старанно охороняють табун, ведуть турнірні бої з суперниками, дуже мало їдять, помітно худнуть.

Парування в оленів супроводжуються запеклими боями самців, які наповнюють в цей час лісовий масив голосним ревінням.

У лосів парувальний сезон починається наприкінці літа. В цей час самці в пошуках самки глухо ревуть, «мукають», ламають рогами гілки дерев, вибивають в ґрунті копитами ями. Якщо самку переслідують два або більше самців, між ними виникають жорстокі бої, турнірні суперечки.

3.8.Повідомлення вчителя. Народження малят залежить від наявності їжі, від пір року.

Більшість тварин народжують малят в гніздах, лігвищах, норах (Розгляд прикладів на малюнках). Самки копитних шукають хащі, де і народжують малят.

В лісі травень – червень мають бути місяцями тиші. Чому? Як треба себе поводити в цей час, якщо ви прийшли до лісу?

3.9.Повідомлення учнів «Турбота про потомство».

3.10.Складання схеми «Як звірі зимують»

Впадають в сплячку Активні протягом зими

І ІІ

Запасають жир мігрують запасають їжу

  1. Підсумок.

    1. Цифровий диктант

Яйцекладні –

Сумчасті-

Плацентарні –

1 – виношують або насиджують яйця;

2 – малята народжуються дуже маленькими, незрілими;

3 – молочні залози не мають сосків, малята злизують молоко з шерсті;

4 – наявність сумки, в якій виношують малят;

5 – мають справжню плаценту;

6 – малята народжуються зрілі;

7 – зародок живиться за рахунок жовтка яйцеклітини

    1. Оцінювання з урахуванням письмових робіт повідомлень учнів та їхньої активності на уроках.

Домашнє завдання.

Вивчити відповідний матеріал в підручнику, підготувати додаткову інформацію про різноманітність яйцекладних та сумчастих або скласти кросворд (за вибором)

Схожі:

ТЕМА. ПЛАЦЕНТАРНІ ССАВЦІ. РЯД ПРИМАТИ. ТВАРИННИЦТВО. ОХОРОНА ССАВЦІВ Мета уроку
Обладнання та матеріали: комп’ютер, ППЗНП, презентація «Примати», відеофрагменти, малюнки і фотографії ссавців
Тема : опорно-рухова система ссавців
Домашнє завдання: опрацювати §49, заповнити таблицю в зошиті, підготувати цікаву інформацію про домашніх ссавців
Уроку: Урок: Тема : Розмноження та розвиток рослин. Типи розмноження...
Тема: Розмноження та розвиток рослин. Типи розмноження рослин. Практична робота № Вегетативне розмноження рослин
Види розмноження. Нестатеве розмноження, його види. Статеве розмноження
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати життєві процеси рослин; уміння визначати тип розмноження; уміння логічно мислити та робити...
Астрономії. Її розвиток та значення в житті суспільства КОНСПЕКТ...
КОНСПЕКТ УРОКУ Предмет астрономії. Ії розвиток та значення в житті суспільства. Методи та засоби астрономічних спостережень
Звукові явища. Поширення звуку
Мета: сформувати уявлення про звукові явища природи, розкрити поняття про джерела звуку, частоту звукових коливань, швидкість поширення...
Статеве і нестатеве розмноження
Мета: узагальнити знання учнів про форми розмноження організмів; розвивати вміння учнів порівнювати статеве і нестатеве розмноження,природне...
УРОК-ГРА
Дидактична мета уроку: Розширити та поглибити знання учнів про магнітні явища та використання цього явища в природі й техніці
Уроку
Зародження й розвиток фізики як науки. Роль фізичного знання в житті людини й суспільному розвитку. Методи наукового пізнання
Тема уроку: Фотоефект. Закони фотоефекту. Мета уроку
Навчальна: активізувати знання про методи наукового пізнання природи; сформувати в учнів уявлення про фотоефект і вивчити його закони;...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка