Вчитель математики Канівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Канівської міської ради Черкаської області, вчитель-методист, Відмінник народної


Скачати 145.99 Kb.
Назва Вчитель математики Канівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Канівської міської ради Черкаської області, вчитель-методист, Відмінник народної
Дата 08.05.2013
Розмір 145.99 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи






Кулик Любов Петрівна,

вчитель математики Канівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 4 Канівської міської ради Черкаської області,

вчитель-методист, Відмінник народної освіти УРСР, Соросівський учитель (1997р.)



Креативні методики при здійсненні активізації процесу навчання

1. ЩО ТАКЕ КРЕАТИВНІСТЬ?

Весь світ сьогодні живе в креативному бумі. Повсюди ведуться пошуки нових ідей та нетрадиційних методів їх вирішення. Не тільки копірайтери і творці нових продуктів, але й спеціалісти з маркетингу, консультанти, керівники відділу продажу, кадровики, просто цілі підприємства зі всім штатним персоналом повинні володіти певною компетенцією, щоб гідно вистояти в конкурентній боротьбі. Вони мають бути креативними, тобто вміти приймати творчі рішення в непростих ситуаціях.

Всі, в майбутньому креативні особистості, колись ходили до школи довгих 10-12 літ, де для більшості завдань, які вони розв’язували, не вимагалась особлива творчість. Діти застосовують вивчені алгоритми і з допомогою їх добиваються – в ідеалі – бажаного результату.

Це називається у вчительському лексиконі „досягати обов’язкового рівня знань учнів”. Такий спосіб є основою навчання, він надійний і ефективний. Але цього недостатньо. В часи бурхливих змін і жорсткої конкуренції все менше можна покладатись на стандартні способи вирішення проблем.

Існує багато складових уроку, які розвивають творче мислення учнів: проблемні питання, активізація опорних знань учнів, експеримент, мотивація процесу і таке інше. Але цього аж ніяк недостатньо для вирощування творчої особистості. Тому я на своїх уроках, факультативах, гуртках розробляю і застосовую креативні методики.

Основні ознаки креативної ідеї:

1) Вона повинна бути осторонь від звичних алгоритмічних стежок.

2) Вона повинна в остаточному підсумку ув’язуватись зі звичним мисленням.

3) Вона повинна спрацьовувати.

4) Згодом креативна ідея перетворюється в алгоритм, звичайно, якщо вона класна.
2. В ЧОМУ ПОЛЯГАЄ СУТЬ КРЕАТИВНИХ МЕТОДИК?

Наше мислення це річка, що тече своїм руслом. Щоб покинути це русло, потрібно зробити „креативний стрибок”, як правило, нелогічний і досить часто злегка абсурдний, що веде в невідомість. З цієї невідомості потрібно знайти зворотну дорогу в основне русло нашого мислення.

Якщо один раз ми відважно здійснили „креативний стрибок” і цей незвичайний спосіб мислення став корисним, то згодом він стане наче відомий для мозку.

В майбутньому наше мислення без великого напруження, звичайними шляхами буде нас доправляти в ту саму точку, яку ми колись відшукали за допомогою „креативного стрибка”.

Ця модель лежить в основі багатьох креативних технік. Тому і саме тому цих креативних технік потрібно вчити в школі, а, зокрема, математика є незораним полем для цієї діяльності.

Хоча основне завдання школи навчати розв’язувати проблеми логічно, планомірно і строго раціонально, поряд з цим є смисл навчати „дивергентного мислення”. Мислити „дивергентного” означає підходити до проблеми відкрито, безсистемно, граючись.

Або ще існує таке поняття як „латеральне мислення”, зміст якого полягає в наступному: традиційне мислення поглиблює наявну яму знання, а латеральне – риє нову. Можна сказати так: „Креативне вирішення проблеми ви знайдете, викопавши багато ям, які будуть достатньо глибокими.” Тобто креативність і традиційне знання ідуть поруч.
Азбука двох видів мислення – порівняльна характеристика

Традиційність

Креативність

Конвергентне /вертикальне

мислення

Дивергентне / латеральне мислення

Логічне, раціональне

Ігрове, асоціативне

В одному напрямку

В різних напрямках

Залишається в межах теми

Відходить від теми

Гомогенне, не має протиріч

Гетерогенне, приймає протиріччя

Критичні зауваження покращують конвергентне мислення

Критичні зауваження перешкоджають дивергентному мисленню

Результат – правильне вирішення

Результат – багато оригінальних вирішень



3. ТВОРЧА ОСОБИСТІСТЬ – ХТО ЦЕ?

Я вважаю, що найбільше завдання, яке ставлять перед собою педагоги під час навчання - це виховати творчу особистість. На що ж орієнтуватись? До чого конкретно прагнути? Які основні якості творчої особистості? Навіть, якщо погоджуватись з тим, що кожна людина має свій власний творчий потенціал, який може в собі віднайти, використати і розвинути, все ж не має сумніву, що деякі люди наче від природи набагато креативніші від решти. Завдання вчителів: віднайти їх, підтримати і розвинути.

Ментальна карта творчої особистості

















































































4. КРЕАТИВНА КОМАНДА

Досить рідко всі вищезгадані якості яскраво вираженні в одній людині. Але, знаючи їх, можна свідомо кожну з них розвивати в собі. А знаючи слабкі сторони, можна їх вирівнювати.

Для того, щоб створити креативну команду, потрібно, щоб учасники доповнювали один одного своїми сильними сторонами. В команді повинні бути особистості саме менше 3-ох напрямків.























Чи існують тести креативності?

Даніель Гогеман, психолог, встановив, що найбільш креативним виявляються ті діти, які рано відчувають себе захопленими якимось певним заняттям. І, дійсно, хоча це здається досить дивним, творчі натури часто творять в одній єдиній області і зовсім безплідні в інших сферах.

Тому потрібно мати якесь захоплення, в якому ти дуже багато знаєш. Людина не може бути „ креативна взагалі”.

Такий висновок якби повністю відмітає поняття „тесту на креативність”. Адже тест проводиться, не знаючи області креативності суб’єктів тестування.

Проте були спроби створення таких тестів, наприклад:

Тест №1.


Назвіть за 3 хвилини якомога більше їстівних білих предметів.


Тест №2.


Для чого можна застосувати цеглину. За 3 хвилини запишіть всі можливості.



Оцінити креативність за кількістю відповідей явно недостатньо.

Оцінка якості відповідей явно суб’єктивна, адже серед відповідей про цеглину має право на існування і така: „ убити людину”.

Тому напрошується висновок: технік креативності можна і потрібно вчити всіх, і школа є саме тим місцем, де це робиться цілеспрямовано і разом з тим непомітно.
5. ТЕХНІКИ КРЕАТИВНОСТІ

Перша техніка

Мозковий штурм (brainstorming) дозволяє генерувати багато ідей за короткий час. Він продуктивний тоді, коли постановка питання конкретна.

Потрібно;

1) група клас;

2) ведучий вчитель, учень;

3) місце запису ідей дошка;

4) плакати.

ПЛАКАТИ

1. Основні правила учасників

а) критика заборонена;

б) безглузді ідеї заохочуються;

в) придумай якомога більше ідей;

г) підхвачуй і розвивай ідеї інших, комбінуй.




2. Правила для ведучого

а) створити довірливу атмосферу;

б) підбадьорювати учасників, закликати їх до участі;

в) слідкувати за виконанням правил учасників;

г) записувати всі пропозиції, не коментуючи;

д) направляти процес оцінювання, не займаючи ніякої позиції;

е) слідкувати, щоб оцінювання було діловим і по суті.




3. Таблиця оцінки ідей

  • Чи реалізується Ваша ідея?

  • При яких умовах?

  • В чому користь ідеї?

  • Що потрібно вміти, щоб її виконати?

  • Які наслідки вона може мати?

  • Скільки часу займе її здійснення?

  • Як вона виглядає серед інших (серед конкурентів)?

  • Чи має вона недоліки?

  • В чому полягають недоліки і як їх усунути?




4. Вбивці креативності

  • Перестраховка.

  • Тиск конкурентів.

  • Шаблонне мислення.

  • Бажання винагороди.

  • Гординя.

  • Невпевненість в собі.

  • Байдужість.

  • Цейнот.


Умовний поділ на види мозкового штурму:

1) Стандартний (командний).

2) Прогресуючий (чергуються ідеї з оцінкою).

3)Деструктивно-конструктивний (перший крок – висловити якомога більше негативних ідей, а далі по стандарту).

4) Самостійний (працює кожен окремо за схемою).

5) Поперемінний (то сам, то команда).
Хід мозкового штурму

1. Ведучий оголошує тему, вішає правила і закликає учасників до створення ідей (1-3 хв.).

2. Висловлення і запис спонтанних ідей (5-15 хв., залежно від рівня завдання).

Існує дві хвилі ідей, другу хвилю заохочувати.

3. Пауза (фізичні вправи, музика, вірші і т.д)

4. Стадія оцінювання.

5. Висновок.

ПРИКЛАД (brainstorming) – в 11 класі

1. Завдання:

Розв’язати рівняння 4-го рівня з ДПА

+= +

2. Пропозиції:

Перша хвиля

1. Піднести до квадрата і розв’язати стандартно.

2. Знайти область допустимих значень.

3. Додати ікси і числа.

4. Записати без квадратних коренів і розв’язати.

5. Згрупувати по-новому.

Друга хвиля

6. Може пункт 2 буде порожня чи скінчена множина.

7. Поділити на якийсь з квадратних квадратних коренів.

8. Винести щось за дужки під квадратним коренем.

3. Пауза: об’єднуємось у 4 групи для групового аналізу пропозицій.

4. Стадія оцінювання (групи оцінюють різні пропозиції)

І група – 1,3 ІІІ група – 4,7

ІІ група – 2,6 ІV група – 5,8

5. Висновок: Для розв’язку використовуються пропозиції: основна – 5, 1 і 2 як елементи 5.

Розв’язання:

▼ Перегрупуємо (це 5)

-=-

▼Піднесем до квадрата і розв’яжем (це 1), в результаті

х1 =3; х2 = .

▼Використаєм ОДЗ і перевірку; результат х1 =3; х2.

▼Знайти найабсурднішу пропозицію – це 4.

5х+1+х+6=2х+3+6х-2

х=3

ЧИ МАЄ ВОНА ПРАВО НА ЖИТТЯ? ЧОМУ І КОЛИ?

- Відповідь: „Якщо потрібно знайти 1 розв’язок”
Техніка модерації (brainwritng)

Організація

1. Розбити на команди (5-6 осіб).

2. Присвоїти номери (1,2,3,4,5,6) кожному учаснику в команді (приколоти).

1. Кожному вручається відповідний пронумерований листок з записом завдання, команда сидить в колі.

2. Кожен пише на протязі 5 хвилин свої пропозиції під своїм номером.

3. Через n хвилин праці кожен передає свій листок з записами сусіду і той або продовжує видавати свої ідеї, або розробляє написане попереднім.

4. Процес закінчується, коли член команди з №1 одержує знову листок №1.

5. Можна продовжити по колу ще раз.

6. Збираються всі листки і проводиться оцінювання ідей.

НАПРИКЛАД:

Завдання ДПА

Побудуйте на координатній площині множину точок (x;y), що задовольняють нерівність: (3cos x – 1)(3 sin y + 2) ≥10

Пропозиції на одному з аркушів групи

1) Розкрити дужки

9 sin y cos x +6 cos x - 3 sin y – 2 ≥10

2) Розв’язую:

9 sin y cos x +6 cos x - 3 sin y – 12 ≥ 0

3) Оцінюю

4) 3 cos x - 1 ≤ 2 або 9 sin y cos x ≤ 9

3 sin y + 2 ≤ 5 + 6 cos x ≤ 6

- 3 sin y ≤ 3

∑ ≤ 12

5) Розвиваю

cos x ≤ 1

sin y ≤ 1

6) Нехай

cos x = 1

sin y = 1
1;6) Оцінити

-3 ≤ 3 cos x – 1 ≤ 2

- 1 ≤ 3 sin y + 2 ≤ 5

1;6,2) то

3cos x – 1 = 2

3 sin y + 2 = 5




cos x = 1 х = 2 Пn, n є Z

sin y = 1 у =
ВИСНОВОК:

Ця техніка дає можливість підштовхувати ідеї інших, нею можна користуватись в інтернеті (віртуально).
Складання ментальних карт (mindmappinq)

(розробив Тоні Бузан)

ПОТРІБНО:

1) Аркуш паперу А-4 кожному.

2) Кольорові ручки, олівці.

3) Коректор.

Хід

1. Посередині листка пишемо тему або завдання у формі, блискавки, лампочки, ключа, яйця, від якого відходять стрілки.

2. На цих стрілках в різних многокутниках пишемо все, що якимось чином пов’язане з завданням (ключові слова)

(Пишемо швидко, не задумуючись)

3. Написані ключові слова покличуть за собою інші поняття, які пишемо на нових стрілках, що виходять з ключових понять.

Кожну гілку пишемо іншим кольором.

4. Обмірковуємо написане.

Можна це робити як самостійно, так із колегами (більше ідей). Робимо позначки (?; *;, „-”, „+”, !)

5. Вносимо коректури

(коректором)

6. Знаходимо нові взаємозв’язки, які, можливо, і наштовхнуть на розв’язання.

Завдання ДПА.

Обчислити:dх
Техніки, основані на уяві

Досить результативною може бути креативна техніка „Мислячі стільці”, зокрема „Три мислячі стільці Уолта Діснея”, або „Шість мислячих ковпаків де Боно”.

Ці техніки дозволяють розмірковувати над заданою проблемою з різних кутів зору і розширювати радіус ідей.

Що потрібно?

Для мислячих стільців Діснея три різних місця, папір, письмове приладдя. Для мислячих ковпаків де Боно шість ковпаків (надрукованих пов’язок, карток) наступних кольорів: білий, червоний, чорний, жовтий, зелений, синій.

Тривалість: від 20 хв. до 40 хв.

1. Стілець мрійника (фантастичні ідеї, жарти, перевертаємо речі догори ногами).

2. Стілець реаліста (включаємо здоровий глузд, розвиваємо божевільні ідеї, рухаємося планомірно, розважливо, прагматично).

3. Стілець критика (піддаємо ідеї безпощадній критиці, перевіряємо чи в них є що-небудь, чи їх можна використати, чи бажані вони взагалі, що в них можна викреслити).

Порада – не засиджуватись на одному стільці.

Ковпаки де Боно можна застосовувати по різному.

1. Роздати різні кожному в групі, а потім обмінюватись ними по кругу.

2. Роздати певний ковпак всій групі.

3. Дати можливість кожному довільно вибирати ковпак.

ЗАКОН. Під ковпаком працювати за його призначенням, а саме:

БІЛИЙ КОВПАК означає інформацію і факти, що є і які потрібні, як їх дістати

ЧЕРВОНИЙ КОВПАК відповідає почуттям, інтуїції. Що хочеться вибрати

ЧОРНИЙ КОВПАК критика, сумніви.

ЖОВТИЙ КОВПАК як сонячне світло, означає оптимізм і переваги проекту

ЗЕЛЕНИЙ КОВПАК символізує розвиток, креативність, нові точки зору

СИНІЙ КОВПАК символізує погляд з висоти пташиного польоту, більший кругозір, встановлює пріоритети, контролює процес
і техніки дозволяють особистості віднаходити в собі різні можливості залежно від ситуації .

6. ВИСНОВКИ-ПОРАДИ

Техніки креативності є дуже тонким інструментом і потребують вмілого і акуратного поводження. Тому вони спрацьовують при наявності грамотного вчителя-ведучого.

Які якості ведучого можуть заблокувати креативність?

  1. Невпевненість (погана підготовка, невміння стримувати говорунів, не вміє підсумувати чи перейти до іншого пункту).

  2. Сам собі співбесідник (грає першу роль, робить „дотепні” зауваження).

  3. Нетерплячий (ставить учасників під тиск, не дає достатньо часу, квапить всіх).

  4. Креативний (починає висловлювати свої креативні ідеї).

  5. Ображений (ображається на учасників, коли ідеї не надходять).


Десять порад ведучому

  1. Лаконічно введіть учасників в тему.

  2. Постарайтеся бути об’єктивним.

  3. Тримайтесь в тіні.

  4. Вмішуйтесь, якщо дискусія відходить від теми і група „зациклюється” на одному питанні.

  5. Моментально реагуйте на коментарі не по суті.

  6. Оживляйте дискусію, якщо вона призупинилась, але не власними ідеями.

  7. Слідкуйте за збереженням термінів виконання.

  8. Постійно підсумовуйте окремі результати.

  9. Звертайте увагу на всіх бажаючих висловитись. Заохочуйте сором’язливих.

10. Обов’язково подякуйте всім за напружену працю.
Техніки креативності можуть як значно підвищити сеанс групової роботи, так і звести її нанівець. Тому їх потрібно вміло застосовувати. Вибирайте ту техніку, яка вам найбільше імпонує, не кидайтесь від однієї техніки до іншої, не застосовуйте цей процес дуже часто.

Шляхи, що ведуть до креативних ідей, важкі і заплутані. Входьте в образ своїх підопічних і будьте терпимі до помилок і невдач.

Девіз: „Крізь терни – до зірок!”

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

1.

Р.Гесельхарт „Прощай стрес! Кращі техніки релаксації” Видавництво Омега – Л, Москва 2006 р.

2.

Х.Літке, І.Кунов „Управління проектами” Видавництво Омега – Л, Москва 2006 р.



Схожі:

Відділ освіти Канівського міськвиконкому
Попко Ольга Юхимівна, вчитель математики Канівської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №6 з поглибленим вивченням іноземних мов,...
Овсієнко Наталія Іванівна, вчитель хімії, Черкаської загальноосвітньої...
Контрольна робота з теми: «Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами»
СТАТУТ Учнівського самоврядування Черкаської загальноосвітньої школи...
Ити демократію в суспільстві, усвідомлюючи відповідальність перед Богом, власною совістю, попереднім, нинішнім та майбутнім поколінням...
"Електричний струм в різних середовищах" 9-й клас Учитель фізики...
Метод проектів дозволяє вирішувати завдання формування і розвитку усіх перерахованих вище інтелектуальних умінь. Усім цим умінням...
Використання презентацій при вивченні фізики у середній школі
Канівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №4 Канівської міської ради Черкаської області
Активізація пізнавальних інтересів колективного навчання молодших школярів
Т. А. Луценко – вчитель – методист вищої категорії початкових класів, відмінник освіти України Старосинявської загальноосвітньої...
Боровинська Олена Вікторівна, вчитель вищої категорії початкових...

Управління освіти Вознесенської міської ради
...
«Культура мовлення» Кривий Ріг
Автор: Найденко Римма Миколаївна – вчитель української мови і літератури Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №126,...
Адреси передового педагогічного досвіду
Чеканюк Лідія Григорівна, вчитель фізики Уманської загальноосвітньої школи I-III ступенів №8 Уманської міської ради, Щерба Алла Андріївна,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка