Уроком тематичної атестації


Скачати 75.41 Kb.
НазваУроком тематичної атестації
Дата23.10.2013
Розмір75.41 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Фізика > Урок
Інтегрований урок з хімії у 8 класі

(може бути уроком тематичної атестації)

з теми "Будова атома. Хімічний зв'язок"

Тема. Будова атома. Ізотопи. Поняття про радіоактивний розпад хімічних елементів і шкідливий вплив на живі організми радіоактивного випромінювання

Цілі: узагальнити, поглибити поняття про електрони, протони, нейрони; поняття атомної будови в давні часи, епоху Відродження; знання атомно-молекулярного вчення; роль робіт М. Ломоносова. Г. Резерфорда, Р. Мілікена, М. Кюрі в галузі вивчення будови атомів; оволодіти поняттями "ізотопи" (стабільні й радіоактивні), "радіоактивність", "радіоактивне випромінювання"; довідатися про їхній згубний вплив наживу природу; вийшовши за межі підручника, залучити учнів до творчого обговорення питання "Атом служить світу";

розвивати, поглиблювати вміння складати схеми будови атомів, давати характеристики хімічним елементам за їх розташуванням у періодичній системі; навчитися розв'язувати розрахункові задачі; виховати в учнів уміння логічно мислити, творчо міркувати, відповідально ставитися до своїх учинків, цінувати життя й навколишнє середовище.

Методичні цілі: реалізація міжпредметних зв'язків на уроці; розвиток мислення учнів.

Між предметні зв'язки: фізика (зміст і значення дослідів Резерфорда, Мілікена; електризація; ядерні реакції; ядерний реактор; ядерна зброя); історія (біографічні відомості про Марію та П'єра Кюрі; ядерні випробування в серпні 1945 року - Японія, квітень 1986 року- аварія на Чорнобильській АЕС); біологія, валеологія (згубний вплив а-, р~, увипромінювання на живі клітини організмів); філософія (взаємозв'язок філософських категорій: причина - наслідок, зміст - форма); вітчизняна художня література (уривок з п'єси "Марія з полином у кінці століття" В. Яворівського й уривки з поеми Івана Драча "Чорнобильська мадонна"); закордонна література (уривок "На братских могилах..." В. Висоцького та "Мы в зтой жизни..." А. Пугачової); музика Ф. Шуберта "Аве Марія". Тип уроку: інтегрований (хімія - фізика) (урок тематичної

атестації), 9 клас.

Обладнання: таблиці "Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, "Електронна будова атомів І-III періодів", "Ядерні реакції"; портрети Г. Резерфорда, М. Кюрі, М. Ломоносова, Р. Мілікена, В. Рентгена; прилад з вивчення електризації, лічильник Гейгера; ТСО: "Свитязь" (діафільми "Історія хімічних елементів. Атом", діапозитиви "Ядерна зброя"), кодоскоп (кодокартка № 1 "Ізотопи Гідрогену, Оксигену, Карбону", кодокарт-ка № 2 "Чорнобиль і радіація"), магнітофон (Ф. Шуберт"Аве Марія", В. Висоцький "На братских могилах", А. Пугачова "Мы в этой жизни...", В. Цой "Звезда по имени Солнце").

ХІД УРОКУ

Розум - це здатність використовувати сили навколишнього світу без руйнування цього світу.

А. Струга цький

Учителі хімії і фізики знайомлять з темою, цілями й завданнями уроку.

Ведучий (один із учителів). "...Розум людський відкрив багато ди-вовижного і відкриє ще, зміцнюючи цим свою владу над ним..." Відкриття вченими будови атома стало найбільшою подією в історії людства. Перенесемося в минуле. Як же все починалося?

1-й хімік (супроводжує виступ демонстрацією кадрів діафільму "Історія хімії. Атом"), Атомістика давніх греків.

2-й хімік. Епоха Відродження і розвиток поняття "Атом".

3-й хімік. Роль М. Ломоносова і Д. Дальтона в розробці атомно-молекулярного вчення.

1-й фізик. Досліди Резерфорда в галузі вивчення будови атома.

2-й фізик. Дослід Мілікена (відкриття електрона).

Завдання класу: скласти схему будови атомів: А - № ЗО, Б - № 20, В-№ 15(3хв).

Ведучий. Вивчення будови атома дало можливість пояснити фізико-хімічні процеси, що протікають з речовинами, та зміст хімічних перетворень; стало поштовхом до відкриття нових хімічних елементів.

1-й хімік. Основні висновки щодо будови атома (атом нейтральний; кількість електронів = кількості протонів = N елемента; кількість п = Аг- М; заряд дорівнює N елемента, кількість орбіт = номеру періоду; кількість електронів на е-орбітах = ...).

2-й хімік. Завдяки теорії будови атома було відкрито важливі закони хімії, і один з них - Періодичний закон. (Наводить колишнє й сучасне формулювання закону; коли і ким відкритий, значення.)

3-й хімік. Відкриття нових хімічних елементів. (Використовує періодичну таблицю.)

Учні перелічують хронологію відкриття елементів за роками: 1800..., 1860...,

1869..., 1990..., 2000...

1-й фізик. Досліди з електризації (зміст, значення).

Різнорівневі завдання класу: дати характеристику елемента за його розташуванням у періодичній системі: А - № 31, Б - № 19, В - № 12.

Ведучий. XIX-XX сторіччя - це період розквіту ядерної фізики й хімії. Саме тоді було відкрито явища радіації та радіоактивності.

Що ж таке радіоактивність, радіоактивне випромінювання, чим воно викликано?

1-й фізик, а-, р-, у-випромінювання (зміст, значення). 1-й хімік. Радіоактивність періоду напіврозпаду. 2-й хімік. Ізотопи (стабільні й радіоактивні) (з використанням ко-досхем).

Завдання № 1. Розв'язати диференційовані задачі.

А. Унаслідок взаємодії 11,5 г одновалентного метану з водою утворилося 0,25 моль газу водню. Визначте метал, дайте характеристику за планом.

Б. У результаті згоряння 2,4 г двовалентного металу утвориться 4 г його оксиду. Визначте метал, складіть формулу його вищого оксиду, визначте його характер, підтвердьте рівняннями.

В. Воднева сполука елемента А - Н2О, містить 5,8 % Гідрогену.

Визначте елемент А, складіть схему будови його атома.

Ведучий. Служіння миру - вдячна мета атома. 1-й фізик. Ядерні реакції (з використанням таблиць). 2-й фізик. Ядерний реактор (з використанням таблиці), використання його в мирних цілях.

1-й хімік. Значення радіоактивності ізотопів в археології, біохімії, медицині, сільському господарстві.

Завдання № 2. Скласти електронно-графічні формули; визначити тип зв'язку:

А: NaCO3 Mg3N2 Ca3(PO4)

Б: Na2SO4 CaCl HI

В: FeS MgO N2

Ведучий. Немає нічого страшнішого за служіння розуму проти людини.

1-й фізик. Ядерна зброя (атомно-водневі бомби) (з використанням кодосхем).

2 - й ф і з и к. Практичне застосування ядерної зброї в штаті Невада (СІІІА). Японія (м. Хіросіма, м. Нагасакі).

1-й хімік. Згубний вплив на живе ?, ?, ? , у-випромінювань, радіонуклідів I. II, III, IV, VII груп.

2 - й хімік. Звернення юнака-фізика до феї Хімії.

Дидактичний театр

Юнак. Добра, мудра фея атомної промисловості. Ти стояла біля витоків її народження. Я оглядаюся в минуле й бачу поїдені незагойними виразками тонкі прекрасні руки Марії Кюрі. Скільки воістину пекельної праці! От вони день за вдень, тиждень за тижнем переливають з колби в колбу хімічні розчини, по камінчику перебирають тонни руди, щоб витягти з неї хоча б кілька грамів чарівного променистого радію... Не початок XX століття.

Дівчина (включає лічильник Гейгера). Я закриваю очі й чую, як не-вблаганно тріскотить лічильник Гейгера, що лежить поряд з рукавичками, їх носила Марія Кюрі, щоб прикрити руки, безжалісно "покусані" радієм. Відвідувачі всесвітньої виставки в Брюсселі в мовчанні зупинялися біля стенда, де виставлені ці рукавички. Навіть через піввіку вони виливали... ні, не тонкий аромат парфумів. Від них дотепер іде лиховісний подих радію, до якого безстрашно торкатися руки відважної жінки.

Наскільки ж недосконалою була в ті часи хімія! 1 який широкий крок вона зробила сьогодні!

Учитель хімії. Ми нагадуємо про це тільки для того, щоб ще раз захопитися шляхетністю і самовіддачею великої жінки-вченого, яка всю себе, своє здоров'я поклала на вівтар служіння науці.

Сто років виповнилося з дня Народження Марії Кюрі. (Нагадує про це и розповідає про відкриття подружжям Кюрі двох радіоактивних елементів - Радію та Полонію.)

Хімія сприяла виникненню сучасної атомної промисловості. Атомна промисловість, зміцнивши, з лишком повертає свій борг хімії, збагачуючи її, у свою чергу, новими методами.

Ведучий. Послухайте уривок з роману Володимира Яворівського "Марія з полином у кінці століття": "...Вогненний стовп завмирає на висоті півтора кілометри, на вершині його утворюється світляна куля, яка начебто засмоктує в собі цей примарний стовбур, у середині якого щось рухається, згортається, але сам він стоїть над нічною землею, як велетенська ялинкова іграшка, блідо-вишневого, майже кривавого кольору..."

Це - квітень 1986 року. Що ж тоді сталося?

Звучить пісня Цоя "Звезла по имени Солнца".

Слово - театральній групі дев'ятикласників.

1 - й у ч є н ь. У пам'яті українського народу 26 квітня 1986 року - це

день Чорнобильського горя, болю, страждань, хвороб, смертей. Забути

це чи викреслити з нашого життя вже неможливо.

2 - й учень. Ту останню мирну ніч на берегах Прип'яті люди ніколи

не забудуть. Вона була найтихішою, найтемнішою. Ніщо не передвіщало лиха.

3 - й учень. Саме в цю ніч відлік часу став уже не мирним, а бойовим

і аварійним. Відлік ішов на хвилини й секунди.

4-й учень. Одна година 23 хвилини 40 секунд... Коли природа й люди спали безтурботним сном, нічну темряву розірвало величезне полум'я.

5-й учень (дівчина, виходить у чорному, з іконою в руках; читає вірш /. Драча "Чорнобильська мадонна")

Зойкнула земля чаїним криком:

- Сину, вбережи і захисти!

Вийшла мати із іконним ликом:

- Йди, синочку. Хто ж, коли не ти?

Спалахнуло небо, впало крижнем:

- Сину, вбережи і захисти!

Вийшла жінка з немовлятком ніжним:

- Йди, коханий. Хто ж, коли не ти?

І уже ні сина, ані мужа,

Лиш розверсті зоряні поля... Та пліч-о-пліч Біль і Мужність, Дух і Воля, Небо і Земля.

6-й учень. Вибух на Чорнобильській АЕС яскравим сяйвом освітив добро і зло, розум і дурість, співчуття і байдужість, правду й неправду, безкорисливість і жорстокість - усі людські достоїнства і пороки, що приховалися в душах.

7-й учень. Наш народ уперше стикнувся з такою грізною силою, як ядерна енергія, що вийшла з-під контролю. (Зачитує з пояснювальної Записки.) "Тієї ночі на зміні було 50 осіб. Усі до одного з честю виконали свій громадянський і службовий борг. Усі вони, перебуваючи в зоні високої радіації, не залишили своїх робочих місць, ризикуючи життям, зробили все можливе й неможливе..."

8-й учень. Уже через кілька секунд першими до палаючого реактору прибули пожежні на чолі з 23-річнім капітаном Володимиром Правіком. Він направив свій загін на дах машинного залу.

9-й учень. Через 5 хвилин з міста Прип'яті прибув зі своєю групою 23-річній лейтенант Віктор Кібенюк. Годину й 20 хвилин перебували вони в зоні підвищеної радіації.

1 0-й учень. Вони гасили вогонь у центрі станції. Розпечена маса заливала чоботи, обпалювала ноги. Важко було пересуватися, але бійці крок за кроком відвойовували у вогню площу.

11-й учень. Кібенюк не пам'ятав, як прибула допомога, як дістався сходів, спустився вниз. Він знепритомнів, його винесли в безпечне місце. Коли на мить отямився, перше, що запитав: "Як там?"...

12-й учень. Через два тижні після аварії гарний юнак, ставний, відважний офіцер Віктор Кібенюк помер у московській клініці, так і не побачивши народженого вже після трагедії свого первістка.

13-й учень. Тепер про Віктора Кібенюка та його товаришів говорять: "Був добрим, чесним, сміливим, принциповим, любив родину, друзів, багато жартував. Його улюбленою приказкою було: "Тримаймось ближче до життя, хлопці!""

14-й учень. Лейтенанти - хлопчиська непокірливі. Молоде вогненне покоління. Першим важко, вони ж були першими. Не для подвигів і здійснень ви крокували з вогню в полум'я. Ви собою заслонили людство, назавжди залишившись вірними присязі, народу, батьківщині, мамі... 15-й учень

Первый удар на себя! Первый огонь на себя. Так отважный Данко Людям сердце отдал.

16-й учень. Як тут не згадати й не назвати тих, які, не замислюючись, віддали в ім'я інших життя. А воно в людини - одне. Звучить "Аве Марія" Ф. Шуберта.

17-й учень (виходить зі свічею в руках, у чорному; читає вірш І. Драча "Чорнобильська мадонна")

- Діти мої, квіти викошені. Ключ мій журавлиний, На рідній землі підстрелений. Мука моя! Скорбота моя довічна.

Під акомпанемент гітари учні виконують пісню на мотив пісні В. Висоцько-го "На братских могилах".

" На экране вижу вспыхнувший блок,

Движение дыма и пара.

Опустошенная Припять, дом и изба.

Опустошенной сердце собрата.

Здесь раньше звенел детский смех,

Звуки музыки дивной.

Здесь нет ничего, кроме блоков АЗС,

Смотрящих на нас из полыни.

Ведучий. Вам пропонувалося творче завдання: оформити літературно-художні реклами "Атом служить миру". Учні представляють свої роботи й захищають їх.

Учителі хімії та фізики підбивають підсумок уроку.

Ведучий. 15 грудня було припинено роботу Чорнобильської АЕС.

Що нам принесе нове століття? Будемо сподіватися: тільки мир в ім'я

життя на планеті Земля.

Звучить пісня А. Пугачової "Мы в этой жизни...", з якою вона вперше виступила в Чорнобилі та яка була присвячена річниці трагедії Чорнобильської АЕС. Учні слухають стоячи та тримаючи в руках запалені свічки.

Схожі:

Щодо результатів проведення державної підсумкової атестації з математики у 9-х класах
Результати державної підсумкової атестації з математики за рівнями навчальних досягнень
Методичні рекомендації щодо підготовки і проведення державної підсумкової...
Відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від    08. 02. 13  №  1/9-92 «Про порядок закінчення навчального року та...
Уроком: №2
Мета уроку: Познайомити учнів з означенням похідної, вияснити механічний та геометричний зміст похідної
Конспект тематичної розваги
Сприяти створенню у дітей гарного настрою, викликати позитивні емоції; удосконалювати рухові навички та вміння
УРОК 18. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ВПРАВ Мета
Відкоригувати знання і вміння учнів з метою підготовки їх до тематичної контро­льної роботи
Методичні рекомендації щодо проведення державної підсумкової атестації...
Матеріали для державної підсумкової атестації з іноземної мови у 9 класі загальноосвітніх навчальних закладів складені відповідно...
Методичний супровід проведення державної підсумкової атестації з...
«Збірником диктантів для державної підсумкової атестації з української мови. 9 клас» (укл. Мацько Л.І.,Христенюк В. Ф.,Сидоренко...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ АТЕСТАЦІЇ РОБОЧИХ МІСЦЬ ЗА...
Кабінету Міністрів України від 1 серпня 1992 р. N 442. Вони визначають організацію роботи по проведенню атестації робочих місць,...
Урок №59 Тема. Функція. Область визначення та область значень функції
Зошити з виконаним аналізом тематичної контрольної роботи та корекцією учні здають на перевірку
Уроком. №4
Мета уроку: Познайомити учнів з операціями над подіями: подія, протилежна даній; сума подій; добуток подій. Вчити виражати складену...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка