Віра письменника в здатність особистості до збереження свого “я”. Бунт Маріо як провістя звільнення народів світу від загрози тоталітаризму


Скачати 78.53 Kb.
Назва Віра письменника в здатність особистості до збереження свого “я”. Бунт Маріо як провістя звільнення народів світу від загрози тоталітаризму
Дата 12.11.2013
Розмір 78.53 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Філософія > Документи
Тема. Віра письменника в здатність особистості до збереження свого “я”. Бунт Маріо як провістя звільнення народів світу від загрози тоталітаризму.

Мета: продовжити роботу над текстом новели «Маріо і чарівник»; розкрити антигуманну сутність влади над людьми; визначити сенс бунту Маріо; розвивати вміння висловлювати власні думки, вести дискусію на задану тему; виховувати повагу до думки інших.

Обладнання: ілюстрації до новели «Маріо і чарівник».

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань (перевірка домашнього завдання).

1. Бесіда.

- Порівняти новелу Ф. Кафки «Перевтілення» і Т. Манна «Маріо і чарівник».

1. Місце дії.

2. Кількість героїв у новелах.

3. Головні герої /у чому їх потворність?/.

4. Характер новел. /у Ф. Кафки притчевий, у Т. Манна – реалістичний/.

- Що нового вніс Т. Манн у жанр новели?

Модерністський ідейний зміст при зовні реалістичній формі.

- Як ви вважаєте, гуманізм – поняття відносне чи загальне?

  1. Перевірка відповідей учнів на питання чи є гуманістом Томас Манн?

ІІ. Робота над темою уроку.

Слово вчителя. Школа, що пройшов письменник, допомогла йому рано, задовго до того, як Гітлер прийшов до влади в Німеччині, побачити, який небезпечний, згубний для Європи, для людства є дурман фашистської ідеології і відстала пасивність, що потурає цій ідеології. У цьому сенсі його "лабораторний метод" загартував письменника для боротьби проти фашизму. Поясненням і підтвердженням сказаного може слугувати новела "Маріо і чарівник".

Слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми проведемо дослідження і дамо відповідь на проблемне запитання, яке з’явилося після прочитання новели.

Чи можна дурити людей безкарно?

Методичний коментар. Відповідь на це запитання учні будуть шукати протягом уроку. Дослідження проходить у 2 напрямках: соціальному і психологічному.

Розпочнемо розмову з обговорення назви новели.

  1. Чи відповідає назва новели сюжетній основі твору?

Ні, не відповідає. Маріо, попри свій вчинок у фіналі твору, є героєм епізодичним і у нього немає жодних підстав претендувати на роль головного героя. Він і не претендує на цю роль.

  1. Чому Т. Манн саме так назвав свою новелу – «Маріо і чарівник»?

Новела називається так лише тому, що саме завдяки цим героям ми дізнаємося про головного героя, а найголовніше – про ту проблему, від якої потерпає цей головний герой і яка становить ідейний зміст новели.

  1. У чому полягає ідейний зміст новели Т. Манна?

Є речі, від яких можна позбавитися, лише знищивши їх. Є випадки, коли людина опиняється у ситуації, в якій не вона вирішує, що треба робити, а хтось вирішує це за неї. У цьому справжня трагедія.

  1. Хто є головним героєм новели Т. Манна?

Оповідач є головним героєм новели. Його очима ми спостерігаємо за розвитком подій, про нього ми дізнаємося з новели найбільше, завдяки його коментарям у нас складається враження про характер зображуваних подій та про постаті, які він змальовує.

  1. Визначити сенс бунту Маріо.

Методичний коментар: учні працюють в групах. /Робота з текстом/

Виступ групи психологів.

Жодна людина не любить, коли її не лише дурять, а ще й виставляють перед усіма на посміховисько. Важко знайти більше приниження. Тому Маріо знаходить лише одну можливість відновити почуття власної гідності - вбити гіпнотизера. До події на виставі ми дізнаємось про цю людину небагато, відомо практично лише те, що він служить у Гранд-готелі, звідки викинули ні за що родину відпочивальників, але на відміну від інших службовців, що визнають лише владу грошей і сили, поводить себе як нормальна людина і навіть потоваришував з восьмирічною дівчинкою, яка мимоволі стала причиною великого скандалу. Інакше - ми знаємо лише те, що він не піддався іншій формі масового гіпнозу, що причарувала більшість мешканців Торре. Гідність і розум Маріо виявляються сильнішими за гіпноз.

Виступ групи соціологів.

Він стає вбивцею - але й переможцем. Вбивство було для нього єдиним виходом. І не лише для нього - бувають злочини, які припинити можна лише застосуванням сили. Для того, щоб припинити інший, масовий гіпноз, теж потрібне знищення устрою, що його здійснював.

Диспут.

  1. Чи можна навести факти масового гіпнозу в історії людства?

Наполеон, Гітлер, Мао-Цзедун.

  1. Яку історичну постать можна вважати надлюдиною? До чого призвела людей тотальна жага до влади?

Тоталітарні режими Адольфа Гітлера та Йосифа Сталіна, чия жага влади призвела до загибелі та поневірянь мільйонів людей.

  1. Хто або що має уберегти людину від культу "вседозволеності"? Як би на це питання відповіли філософ Ф. Ніцше, письменник Томас Манн? Яка ваша точка зору відносно цього питання?

Філософ Ф. Ніцше вважав, що людство втратило опору, спираючись на яку, певний вчинок людини може бути засуджено. Томас Манн, навпаки, вважає, що мораль є опорою чи суддею життя людини.

  1. Чому цілі нації сліпо підкорялися владі сильної особистості?

Хотіли бути обманутими.

  1. Чому своєчасно вожді – ідеологи ніким не були зупинені?

Сила ідеї перетворює особистість в натовп, який безвольно іде за лідером, втрачаючи при цьому здатність збереження власного «я».

  1. Враховуючи вплив філософа Ф. Ніцше на становлення світогляду Т. Манна, чи можна вважати головного героя новели "Маріо і чарівник" Чіполлу уособленням надлюдини? Доведіть свою точку зору цитатами з тексту.

Чарівника Чіполлу можна вважати героєм, який прагне мати безмежну владу над усіма людьми. Застосовуючи гіпноз, він робить із людьми страшні речі, при цьому не страждаючи на докори сумління. Таким чином, його можна вважати уособленням надлюдини.

  1. Чи збігаються погляди на життя Чіполли з філософією Ф. Ніцше?

Основні положення життєвої філософії гіпнотизера Чіполли збігаються з філософією Ф. Ніцше. Йому підкоряється воля людей, він вважає, що його сила дозволяє безкарно маніпулювати людьми.

  1. Якими вчинками чарівник Чіполла доводить, що він є праобразом надлюдини?

Учні аргументують свої відповіді цитатами з тексту.

  1. Як ставиться Томас Манн до Чіполли? Чи засуджує він його життєву філософію?

Томас Манн не сумнівається в хибності такого життя. Його зовнішній вигляд викликає у читачів відразу.

  1. Ф. Ніцше вважав, що тільки та людина є вільною, яка відкинула будь-які моральні принципи. Чи погоджується з ним письменник Томас Манн? Розкажіть, як ви розумієте свободу людини.

Письменник не погоджується з цим твердженням Ф. Ніцше. Це він доводить, змальовуючи огидну постать Чіполли, позбавленого усіх моральних принципів.

  1. Чи можна назвати Маріо особистістю, здатною протистояти надлюдині і масовій хворобі?

Вбивство Чіполла доказує здатність Маріо протистояти масовому психозу.

  1. Який смисл має трагічний фінал новели?

Вбивство гіпнотизера не сприймається як трагедія, навпаки, ця катастрофа здається схожою на звільнення від усього неприродного, від прихованого насильства над волею та душами людей, що далеко не один цей балаганний чарівник насаджував у цьому колись райському місці.

  1. Чи можна дурити людей безкарно? Що буде, коли гіпноз закінчиться?

Ці питання мимоволі виникають ще до розв'язки, передчуттям катастрофи просякнута уся розповідь. Те, що робить гіпнотизер на сцені, лише відвертіша форма задурення людей, що відбувається скрізь. Здається, немає межі влади однієї людини над іншою: навіть таке почуття, як кохання стає частиною вистави. Силою гіпнозу чарівник змушує Маріо повірити, що перед ним знаходиться його дівчина, й на розвагу глядачам поцілувати хлопця замість неї. Чи не за такою схемою почуття любові до власного народу спотворювали за допомогою пропаганди до необхідності служіння найжорстокішим режимам? Загіпнотизований Маріо вірить, що перед ним - його кохана, а ошукані люди вірять, що роблять щось заради щастя свого народу...

Але коли вплив гіпнозу закінчується, настає прозріння.

  1. Як Т. Манну вдалося показати в новелі перспективу неминучого покарання будь-яких володарів натовпу?

В особі юнака проти гіпнотизера постає сама людська природа, якій органічно притаманні гуманістичні почуття, що вбирають у себе і моральну інтуїцію, і усвідомлення власної гідності, і силу опору антилюдяній владі. Цю природу можна, як воно й сталося спершу з Маріо, приголомшити гіпнозом, але раніше чи пізніше, коли настає мить протверезіння, вона бере реванш і дає відсіч наймогутнішим злим чарам. У ствердженні в новелі віри в перемогу здорових начал людської вдачі й виявилася та позиція людяності, яку Т. Манн послідовно обстоював у своїй творчості за доби випробувань гуманістичних ідеалів людства.

Слово вчителя.

Хоча філософія Ф. Ніцше і вплинула на становлення світогляду Томаса Манна, проте у своєму подальшому творчому шляху він не погоджується з тим, що сильній особистості дозволено все, і вважає, що людина має боротися проти диктаторів, які тримають людей у покорі, гіпнотизуючи їх страхом, як це робив чарівник Чіполла. Письменник переконаний, що моральність та життя – це єдине ціле. Мораль є суддею, який виносить вирок життю людини.

ІІІ. Підведення підсумків уроку.

Підсумкова бесіда.

  • Чи є актуальною сьогодні проблема масового гіпнозу, піднята в новелі?

  • Які шляхи вирішення цієї проблеми ви бачите?

ІV. Домашнє завдання.

Для всіх учнів.

Підготуватися до написання творчої роботи за психологічним есе «Джакомо Джойс» Джеймса Джойса чи новелою Т. Манна «Маріо і чарівник»; обрати одну з тем творів; підібрати цитатний матеріал, епіграф до твору, визначити центральну проблему та скласти тези творчої роботи.

  1. Твір-враження « Загальнолюдські цінності у новелі Т. Манна».

  1. Твір-враження «Моральні та філософські проблеми есе Дж. Джойса «Джакомо Джойс».

  2. Роздум-есе «Новела «Маріо і чарівник» - «вкрай насичена політикою історія».

  3. Роздум-есе «Чи здатна особистість зберегти своє Я? (за романом

Т. Манна «Маріо і чарівник».

  1. Роздум-есе «Мої роздуми над сторінками есе Дж. Джойса «Джакомо Джойс».

  2. Лист-роздум «Тема митця та мистецтва у новелі Т. Манна «Маріо і чарівник» .

  3. Лист-роздум «Кохаєш мене, люби і мою парасольку» (за висловлюванням Дж. Джойса).

Схожі:

ВПЛИВ ЖИТТЄСТІЙКОСТІ НА ЖИТТЄВІ ДОМАГАННЯ ОСОБИСТОСТІ
Життєві домагання, вимоги, очікування, бажання та надії щодо свого життя та майбутнього на шляху самореалізації та самоздійснення...
“НОВОРІЧНІ ЗВИЧАЇ ТА ТРАДИЦІЇ В РІЗНИХ КРАЇНАХ СВІТУ”
Мета: поглибити знання про новорічні звичаї та традиції народів світу, розвивати творчі здібності учнів, уяву і фантазію, формувати...
Вивчення народнопоетичної творчості фольклору
Віра у наявність душі чи духу в явищах природи, речах та предметах навколишнього світу – це…
У статті розглядається напрям дослідження ідіостилю письменника з позицій...
Висловлюється думка про тісний взаємозв’язок мовної картини світу з індивідуальними психічними особливостями письменника, пропонуються...
“ЗВІЛЬНЕННЯ ВІД КРИМІНАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ”
Звільнення від кримінальної відповідальності у зв’язку з дійовим каяттям (ст. 45 КК). 7
Ера Новітньої української літератури ( з 1992 р. )
Світлі особистості, яких нам дає доля у різних царинах духовного поля, є тими рубіконами, що дозволяють перейти випробування. І ставленням...
Творчість Дмитра Луценка у літературно-мистецькому контексті Полтавщини
України, почуття гордості, що ми належимо до одного з найпісенніших народів світу
НАКАЗ
МНС України та забезпечення єдності набуття у підростаючого покоління навичок свідомого, поважного ставлення до збереження здоров'я...
Урок 1-2 Тема: Пізнавальне значення світової літератури: зображення...
Тема: Пізнавальне значення світової літератури: зображення в ній життя, побуту, звичаїв, світогляду, духовних і моральних цінностей...
4 лютого140 років від дня народження Михайла Михайловича Пришвіна...
Віктора Борисовича Шкловського (1893–1984), російського письменника, літературознавця, критика
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка