Урок 1-2 Тема: Пізнавальне значення світової літератури: зображення в ній життя, побуту, звичаїв, світогляду, духовних і моральних цінностей різних народів світу


Скачати 74.73 Kb.
НазваУрок 1-2 Тема: Пізнавальне значення світової літератури: зображення в ній життя, побуту, звичаїв, світогляду, духовних і моральних цінностей різних народів світу
Дата06.04.2013
Розмір74.73 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Література > Урок
Урок 1-2

Тема: Пізнавальне значення світової літератури:зображення в ній життя, побуту, звичаїв, світогляду, духовних і моральних цінностей різних народів світу.

Мета: розкрити пізнавальне та естетичне значення світової літератури;висвітити роль книги у житті людини;показати відображення у художніх творах життя, побуту, звичаїв, світогляду, культури, духовних і моральних цінностей інших народів світу; виховувати любов до книги.

Тип уроку: узагальнення і систематизація.

Хід уроку

1.Слово вчителя на тему: « Як книга прийшла до людей»

У стародавні часи на землі не було книжок, бо люди ще не вміли їх робити Але потреба записувати, передавати іншим якісь відомості, досвід, знання виникла у людей дуже давно. Тож сторінками найдавніших книжок ставали камені, стіни печер, вояцькі щити. Писали на всьому Бо ж не було тоді ані паперу, ані пер чи олівців, не знали люди і літер-їх замінювали малюнки Згодом люди винайшли перші абетки, додумалися писати на глиняних табличках, які потім сушили і випалювали на вогні Та хіба на таких сторінках-цеглинах багато напишеш? До того ж ці книжки були важкі. Коли, скажімо, вчений збирався в дорогу і брав із собою дві-три такі книги, йому потрібен був віз.

З часом люди навчилися робити зручні і легкі книжки з тонкою козячої або телячої шкіри. Першу таку книжку зробили в Малій Азії, у стародавньому місті Пергамі в 2 ст. до.н.е. Через те папір із шкіри і назвали пергаментом Але ці книжки були дуже дорогі На виготовлення однієї книжки потрібні були шкури з цілої череди телят Отож, люди шукали, з чого робити книги, щоб вони були дешевші і простіші. І знайшли.

У далекій Африці на берегах повноводних річок простягалися нескінченні зарості болотяної рослини-папірусу Той папірус люди використовували на будівництві Якось один чоловік лагодив хату Розрізав стеблину папірусу, витяг волокнисту серцевину, поклав на осонні. Через деякий час він спостеріг, що волокна перетворилися на сухі вузенькі стрічки Ще більше здивувався чоловік, побачивши, що стрічки добре вбирають фарбу Значить на папірусі можна писати.

Відтоді з»явилися книжки, а краще сказати-сувої з папірусу Писати на сухих стеблах папірусу було зручно, але через кілька років такі книги ламалися і розсипалися

З певністю можна сказати, що книжка ще за часів Київської Русі була у великій пошані Так в одній давній книзі читаємо : «Ум без книг, як птиця без крил Як і вона злетіти не може, так і ум не домислиться досконалого розуму без книг» Для того, щоб виготовити одну копію рукописної книги, необхідно було працювати не один день і місяць Тому переписувачі і раділи, закінчивши роботу І частенько залишали на згадку таку приписку: « Як радіє заєць, вирвавшись із тенет, а птах –із сіті, а боржник –од лихваря, а холоп-від господаря, так само радіє переписувач, закінчивши книгу, дописавши останню сторінку»

Найбільша у світі книга побачила світ у 1832 році в Лондоні Вона називається « Пантеон англійських героїв» Її довжина-5,7 м, а ширина-3,7 м. Розмір літери цієї книжки складає 15 см.

Найменша книга-« Муравейчики» була надрукована у 1980р в Японії Її розміри-1,4-1,4 см.

У Давній Русі переписувачі книг вигадливо прикрашали рукописні сторінки Вони виділяли першу літеру рядка: надавали їй незвичайної форми і яскраво розфарбовували Ось чому ми кажемо « з червоного рядку»
2.Оголошення теми уроку(слайд 1)

Запис теми уроку в зошит

Запис епіграфа уроку (учні вибирають один вислів, який їм найбільше сподобався)

Слайд 2

Книги –діти розуму

Дж. Свіфт

Книги для мене необхідні, як хліб насущний

Т. Шевченко

Книги-це люди в обкладинці

А. Макаренко

Розум без книги-птах без крил

Українське прислів»я

Прочитаєш незнайому книжку-немов пізнаєш доброго товариша, перечитаєш книжку-наче перестрінеш старого знайомого

Китайське прислів»я

Читання книги-це ніби розмова з найкращими людьми минулих віків

Рене Декарт

Дім, в якому немає книг, подібний до тіла без душі

Цицерон

3 Читання ланцюжком вступної статті підручника

4 Робота з епіграфами

У формі еврістичної бесіди

-Як ви розумієте висловлювання Свіфта, Шевченка, Рене Декарта і Цицерона?

-Розкрийте зміст українського,китайського прислів»їв та висловлювання А. Макаренка

-За поданими висловами визначте роль книги в житті людини

-Яка думка об»єднує всі ці висловлювання?

Слайд 3

У нас на батьківщині книга також була у великій пошані У літописі минулих літ так написано про київського князя Ярослава Мудрого…..

4. Читання виразно висловлювань відомих людей ро книгу та про читання книг.

(карточка)

5 Актуалізація опорних знань, набутих у 5 класі

Минулого року разом із Сашком і Софійкою ми подорожували Садом Зарубіжної літератури:відвідали музей фольклору, де Гном зберігав скарби усної народної творчості, покуштували страви скатертини-самобранки-народні казки, на « Території казок» зустрілися з Котом Ученим і літературними казками, відправилися у літературну подорож до « Поезії» з Їжачком-колекціонером, Музою та ельфами, гостювали у Маестро Сміху І Тигра на « Острові бешкетництва», де зберігаються заморожені смішинки

І весь цей час нас супроводжував Мудрий Папуга, який вчасно давав корисні поради, влаштовував іспити, а головне –навчав світової літератури

Тож перевіримо , як ви засвоїли ці уроки!

6. Літературна вікторина
«Упізнай твір»

Завдання 1. За наведеними цитатами назвати твір та його автора (2 бали за кожну правильну відповідь)

« Жила на світі одна вдова, і мала вона дві доньки Одна із них, пасербиця, була вродлива і роботяща, а друга , рідна, погана і ледача Та вдова набагато більше любила рідну доньку, хоч та була гидка і ледащиця Пасербиця мусила виконувати всю хатню роботу, була попелюшкою в домі»

(« Пані Метелиця» , німецька народна казка)

« Один багатий удівець одружився вдруге із удовою.. Вона мала двох дочок, теж чванливих і гордовитих А в чоловіка була своя дочка, надзвичайно добра та ніжна.. Вона(мачуха) зненавиділа пасербицю за її красу, бо поряд з нею її власні дочки здавалися ще огиднішими Отож мачуха і загадувала дівчині робити найбруднішу роботу в домі:мити посуд, прати одяг, прибирати кімнати»( « Попелюшка» Ш. Перро)
« У великому місті, де так багато людей та будинків, що не вистачає місця, аби кожен міг відгородити собі невеличкий садок і тому задовольняється лише кімнатними квітами в горщиках, жило двоє маленьких дітей..

(« Снігова королева» Г.К.Андерсен)
Відповідь оцінюється в один бал

До якого жанру належать ці твори?(Казка)

Які види казок ви знаєте?( Народна та літературна)

Чим відрізняється народна казка від літературної?( авторство)

Яку пораду ми даємо , коли англійці радятьт: « Сім разів поверни язиком, перш ніж слово сказати»( Сім разів відмір-один раз відріж»)

Приведіть приклад народної казки та літературної

До якого типу належить казка « Пані Метелиця»:чарівна, про тварин, побутова? Відповідь обгрунтуй.

Завдання 2.

Назвати жанр, твір та його автора.За схемою побудови сюжету визначити місце цього уривку в тексті(, початок,кінцівка, фінал)

(3 бали за кожну відповідь)

« Кукуріку,кукуріку!

Наша ледащиця йде,

Що брудна буде до віку»

(німецька народна казка « Пані Метелиця», кінцівка)
« На Сіонійські гори спав тихий задушливий вечір Була вже сьома година, коли Батько вовк після денного спочинку, почухався, позіхнув і розправив одну за одною лапи , щоб навіть кінчики позбулися сонної млявості»

(казка « Мауглі» Кіплінга, початок)
« Так сиділи вони обоє, дорослі, але ще діти, діти серцем, а на дворі стояло тепле, радісне літо»( казка « Снігова королева» Андерсена , фінал)
«За кілька днів відгуляли весілля А Попелюшка така ж добра, як і вродлива, взяла сестер у палац і незабаром оддала їх заміж за двох молодих вельмож»

(казка « Попелюшка» фінал)

Завдання 3.

Назвати героїв,визначити їхню головну чи другорядну роль у творі

(2 бали за кожну равильну відповідь)

« Жінка була така прекрасна та ніжна,але з криги, зі сліпучої, іскристої криги І все таки жива! Очі блищали, як дві ясні зірки, але не було в них ні спокою, ні тепла»( Снігова королева, головна героїня)
«-Не плач, усе буде добре, мовила чарівниця.-Якщо ти будеш слухняною дівчинкою, я зроблю так, що ти поїдеш туди»( Фея з казки « Попелюшка» Ш. Перро , другорядний персонаж)
«..одягався в недоноски з плеча дорослих людей; одяг його всякої пори року цвів різнокольоровими плямами і звисав лахміттям»

Гелькберрі Фінн, головний герой)
«Вони не були братом і сестрою, та любили один одного ,як брат і сестра»

(Кай і Герда, головні герої)
« Їй дев»ять років , мешкає вона там сама-самісінька. Нема в неї ні мами, ні тата І добре, що нема, бо ніхто їй не загадує йти спати тоді, коли вона найдужче розгуляється, і ніхто не силує пити риб»ячий жир, коли хочеться з»їсти цукерочок»( Пеппі Довгапачоха,головна героїня)
Назвати персонажів твору

«…Ой донечко! Навіщо ж ти чужу каблучку заховала?

…Самі ж казали-в кишеню поклади, коли на палець не лізе!»

(Баба й Дочка з драматичної казки « Дванадцять місяців» Маршака)
Завдання 4.

За наведеними цитатами назвати літературного героя, твір, його автора та літературний жанр(4 бали за кожну відповідь)

« Бідна дівчина щодня сиділа на порозі край криниці і пряла доти, доки їй нитка не прорізала пальці до крові»

( Пасербиця з німецької казки « Пані Метелиця»)
« І хусточка на ній та сама дірява і чобітки плохенькі, ті, що вдень на ній були… Чи то біля ополонки її зустрінеш з відрами, чи в лісі з оберемком хмизу, і завжди вона весела, привітна, іде собі-співає»

(Пасербиця з драматичної казки « Дванадцять місяців»)
« Бідна дівчина покірно терпіла всі кривди й не наважувалася жалітися батькові-той однаково вилаяв би її, бо в усьому корився своїй лихій дружині»

(Попелюшка з однойменної казки ш. Перро)

7 Підбиття підсумків вікторини.

8 Слово вчителя.

Що ж, ви прекрасно засвоїли уроки Мудрого Папуги! У цьому навчальному році на вас чекають не менш захоплюючі подорожі і цікаві знайомства, адже читаючи художні твори, людина дізнається про життя, побут, звичаї, світогляд, культуру, духовні і моральні цінності інших народів світу

9 Презентація творів та авторів , що будуть прочитані в 6 класі.

10. Підсумкова бесіда

Розгляд репродукції картини Максимова “ Бабусині казки»

-Хто зображений на картині?

-Чим зайняті люди?

-Чому вони гуртуються навколо бабусі?

Як люди слухають казку?

У чому полягає пізнавальне значення світової літератури?

( Пізнавальне значення світової літератури полягає в тому, що , читаючи художні твори, людина дізнається про життя, побут, звичаї, світогляд, культуру , духовні і моральні цінності інших народів світу.)

-Чи цінують книгу у вашій родині?

-Чи розповідають вам удома казки?

Самостійна робота (робочий зошит стр.4)

Дз 1. Вивчити на карточці матеріал про виникненя книги.

Згадати твори та їх авторів , які ми вивчали в 5 класі.

ДЗ2 Робочий зошит стр.5

Підручник стр. 4-6.(прочитати)

Схожі:

ПІЗНАВАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ Читаючи твори світової літератури,...
Як ви вважаєте, чи відображено духовні й моральні цінності в літературі, яку ви вивчали? Свою думку обґрунтуйте прикладами
Урок-дослідження
М. В. Гоголя “Тарас Бульба”, прослідкувати зображення історичних подій в Україні, побуту та звичаїв Запорізької Січі
Юрчак В. А., методист світової літератури Черкаського ОІПОПП Інформаційно-комунікаційні...
«українським інтелектуальним дивом». Зміст предмета логічно продовжує матеріал уроків із рідної мови та літератури, розширює межі...
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»
Розвиток критичного мислення та формування моральних цінностей особистості на уроках світової літератури
Проблеми аналізу художнього твору на уроках світової літератури в школі
Як зазначається у пояснювальній записці до програми із світової літератури, основна мета предмета – «залучити школярів до скарбниці...
У сучасну глобальну епоху людство переживає драматичні процеси втрати...
Не останню роль у цих процесах відіграє релігія як складова духовно-культурного життя народів. Українська церква святкує чергову...
УРОК №14 ТЕМА УРОКУ : Цінність і неповторність життя. Основи психологічних...
ТЕМА УРОКУ: Цінність і неповторність життя. Основи психологічних і моральних засад безпеки людини. Вплив психологічних властивостей...
Тема уроку
Вдосконалювати вміння грамотно писати іменники, визначати рід незмінюваних іменників. Розвивати логічне мислення, пам’ять, монологічну...
Урок ТЕМА НАЙДАВНІШІ ДЕРЖАВИ ДВОРІЧЧЯ
Дворіччя, міста – держави Месопотамії, перший в історії людства збірник законів; вміти: розкривати значення шумерської цивілізації...
Орієнтовні вимоги оцінювання навчальних досягнень учнів з української...
Ри, національних і загальнолюдських духовних цінностей, розвиток творчих здібностей учнів, виховання в них естетичного смаку, високої...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка